دانلود تحقیق · دسامبر 26, 2023 0

تحقیق بررسی موارد خودکشی 💯

تحقیق بررسی موارد خودکشی

 

تحقیق بررسی موارد خودکشی ,بررسی موارد خودکشی,دانلود تحقیق بررسی موارد خودکشی ,بررسی,موارد,خودکشی,تحقیق,بررسی,موارد,خودکشی

 

تحقیق بررسی موارد خودکشی

تحقیق-بررسی-موارد-خودکشیلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..DOC) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 29 صفحه

 قسمتی از متن word (..DOC) : 
 

‏بيشينه يا تا ريخچه تحقيق:
‏بررسي اتوپسي موارد خودكشي با داروي نظافت
‏1376-1374
‏دكتر حسن توفيقي
‏استاد پزشكي قانوني دانشگاه علوم پزشكي تهران
‏دكتر عبدالكريم پژومند
‏دانشيار و رئيس بخش مسمومين بيمارستان لقمان حكيم دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي
‏دكتر سعيد افضلي
‏متخصص پزشكي قانوني-استاديار دانشگاه علوم پزشكي همدان
‏امروزه خودكشي با داروها و سموم مختلف،يكي از بزرگترين مشكلاتي است كه كادر پزشكي بطور مستمر با آن سروكار دارند و با توجه به اثرات زيان آوري كه اين مواد بر روي بدن بجا مي گذارند،لازم است تحقيقات كامل و جامعي در رابطه با اين موارد بعمل آيد.
‏يكي از مواردي كه در كشورهاي مسلمان از جمله ايران در جهت خودكشي مورد استفاده قرارمي گيرد،دارو نظافت است كه يكي از تركيباتي است كه به عنوان موبر،كاربرد فراواني در كشور ما و به خصوص در مراكز بازپروري داشته و به جهت اينكه ارزان قيمت بوده و به راحتي در دسترس همگان قرار دارد، به منظور خودكشي مورد استفاده قرار ميگيرد.
‏در آناليز انجام گرفته مهمترين تركيب آن ،شامل 65 درصد آهك ،25 درصد تري سولفوريك آرسنيك و 10 درصد خاك رس مي باشد.همانطور كه ملاحظه ميشود عمده ترين ماده موثر آن آرسينيك يكي از سمومي است كه در سالهاي ميانه 1800 به جهت آنكه به عنوان يك سم در آدم كشي هاي سيا سي مورد استفاده قرار مي گرفت شهرت جها ني دارد(2).
‏امروزه تركيبات آرسينيك در بسياري از مواد ،از جمله حشره كشها -جونده كشها-قارچ كشها -سموم نباتي –‏ مواد سراميك-رنگها و موارد متعدد ديگر ،بكار برده مي شود(2).
‏(1).آرسينيك جزء فلزات سنگين بوده و مكانيسم اثر آن بدين ترتيب است كه با گروهاي سولفيدريل آنزيمهاي داخل ميتوكندري باند شده و جايگزين فسفات در تركيبات پر انرژي شده و در نتيجه توليد اكسيژن و حمل آن در بدن مختل مي شود .همچنين با مختل كردن سيكل كربس از توليد ATP‏ جلوگيري مي كند(3)(2).
‏يكي ديگر از تركيبات به كار رفته در داروي نظافت،أهك مي باشد كه جزمواد سوزانده بوده و اثرات أن ،بيشترموضعي و بر روي دستگاه گوارش بوجود مي أيد(4).
‏شايد بطور دقيق نتوان علت مرگ را در مسموميت با داروي نظافت ،مشخص نمود ولي در مواردي كه مسموميت بصورت حاد و شديد اتفاق بيافتاد،علت مرگ ناشي از جذب سريع أرسينيك و عوارض ناشي از أن ،با مكانيسمهاي ذكر شده مي باشد و درمواردي كه بيماران چند روز پس از مسموميت فوت مي كنند ،علت مرگ نارسايي ارگانهاي متعدد از جمله كبد-كليه-قلب و ريه بوده و بيمار در يك تابلوي
M.O.F‏ فوت مي كند (3)(أسيب متعدد اعضاي مختلف).
‏حداقل مقدار كشنده أرسينيك 150 ميلي گرم بوده ولي معمولاَ با ميزان 300-250 ميليگرم مرگ حادث مي شود (3).
‏روش كار
‏مسمومين مورد مطالعه داراي دو گروه بوده است.گروه اول كه تعداد أنها 158 نفر بوده از اول مهرماه 1374 لغايت اسفند 1376 جمعاَ به مدت 30ماه بعلت مسموميت با داروي نظافت به اورژانس بيمارستان لقمان مراجعه كرده،بستري و تحت درمان قرار گرفته اند و گروه دوم شامل 33 مورد از كل مسمومين بوده ،كه بر اثر شدت مسموميت و عوارض حاصل از أن ،فوت كرده و در مركز پزشك قانوني تهران مورد اتوپسي قرار گرفته اند.
‏مسمومين بستري پس از درمانهاي اوليه تحت درمان با BAL‏ ،كه جز، مواد Chealating‏ محسوب مي شود،قرارگرفته اند. و در صورتي كه شدت ضايعات زياد نبوده پس از چند روز با حال عمومي خوب،از بيمارستان مرخص گرديده اند و مواردي كه بر اثر شدت ضايعات فوت كردند در مركز پزشكي قانوني تهران مورد اتوپسي و آزمايشات سم شناسي و پاتولوژي قرار گرفته اند.
‏نتايج و بحث
‏كليه شاخصهاي مورد مطالعه در هر دو گروه افراد زنده و فوتي،بطور جداگانه بررسي شده اند.تاممي مسمومين به جهت خودكشي و بطور عمدي اقدام به خوردن داروي نظافت كرده بودند.همچنين راه مصرف همه آنها از طريق خوراكي بوده است و موردي از مسموميت استنشاقي-پوستي و يا چشمي مشاهده نشد.
‏ميزان مرگ و مير حاصله 9/20 درصد بوده است (نمودار 1).
‏از نظر توزيع سني كه در پنج گروه 15-0 سال،30-15 سال،45-30 سال،60-45 سال و بالاتر از 60 سال مورد بررسي قرار گرفت ،در افراد زنده بيشترين درصد با ميزان 9/59 درصد در رده سني 30-15 سال و در افراد فوت شده ،با ميزان 50درصد در رده سني بالاي 60 سال قرار داشت (نمودار2).
‏از نظر شيوع جنسي در هر دو گروه،تعداد افراد مذكر بيش از افراد مونث مي باشد(جدول1).
‏ميزان مسموميت در افراد متاهل نيز در هردوگروه بيش از افراد مجرد بود.مكان مصرف از ديگر شاخصهاي بررسي شده بود،كه در هر دو گروه،بيشترين تعداد به افرادي اختصاص داشت ،كه در خانه اقدام به مصرف داروي نظافت كرده بودند و پس از آن زندان ،محل شايع ديگري براي اقدام به خودكشي بود(جدول2).و در بين افراد زنداني ،تعداد مردان بيش از زنان بود بطوري كه همه فوت شده ها مذكر بودند(جدول 3).

 

دانلود فایل

✔️  بهترین کیفیت 💯 از 💯
✔️  پشتیبانی 24 ساعته
✔️  مناسب ترین قیمت

◀️  فروشگاه فایل سیدا

 

دانلود تحقیق بررسی موارد خودکشی