گزارش كارآموزی در اداره كل امور فنی و تجهیزات شركت فرودگاههای كشور 💯

گزارش كارآموزی در اداره كل امور فنی و تجهیزات شركت فرودگاههای كشور

 

گزارش كارآموزی در اداره كل امور فنی و تجهیزات شركت فرودگاههای كشور در 32 صفحه ورد قابل ویرایش

 

گزارش كارآموزی در اداره كل امور فنی و تجهیزات شركت فرودگاههای كشور

گزارش كارآموزی در اداره كل امور فنی و تجهیزات شركت فرودگاههای كشور

دسته بندی گزارش کارآموزی و کارورزی
فرمت فایل doc
حجم فایل 29 کیلو بایت
تعداد صفحات 32
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

گزارش كارآموزی در اداره كل امور فنی و تجهیزات شركت فرودگاههای كشور در 32 صفحه ورد قابل ویرایش

آشنایی به مكان كارآموزی
اداره فنی و تجهیزات شركت فرودگاههای كشور

این اداره از ادارات شركت فرودگاههای كشور و تحت نظارت سازمان هواپیمایی كشوری وابسته به وازت راه و ترابری می باشد ، شركت فرودگاههای كشور شامل ادارات دیگری از جمله اداره تشریفات ، اداره تداركات و سایر ادارات مربوطه می شود .

اداره فنی و تجهیزات فرودگاههای كشور در ضلع شمالی فرودگاه مهر آباد قرار گرفته است و دارای یك محوطه جداگانه از فرودگاه می باشد .

این اداره شامل اداره جات فنی منطقه می باشد ، از جمله اداره ماشین آلات – اداره برق و قدرت ، اداره خرید ، اداره تاسیسات می باشد .

محدوده خدمات این اداره در بخش روشنایی و برق باندهای فرودگاههای كشور می باشد كه توسط اداره برق كه دارای ترانس ها و ژنراتورهای بسیار بزرگ می باشد و تكنسین ها و مهندسین مربوط در آن مشغول به كار می باشند .

در اداره ماشین آلات تعمیر و سرویس و نگهداری ماشیم ها و اتومبیل ها و تمامی قطعات مكانیكی مورد استفاده در فرودگاهها و اتومبیل های تحت اختیار شركت فرودگاهها ، سازمان هواپیمایی كشوری پلیس فرودگاه و كامیونت های حمل و لیفتراك و ماشینهای مخصوص خط كشی باندها در این مكان صورت می گیرد .

این اداره شامل قسمت های مختلفی می باشد از جمله كارگاه اتومبیل های بنزینی – كارگاه دیزل – كارگاه برق خودرو – كارگاه صافكاری – كارگاه نقاشی – كارگاه پنچر گیری و كارگاه تعویض روغن و كارگاه تراشكاری می باشد .

این محوطه در یك سوله در حدود 1500 متر در اختیار دارد كه دفاتر مسئولان نیز در همین قسمت می باشد . مسئول اداره ماشین آلات آقای مصطفوی است كه مسئول كار آموزی اینجانب نیز بوده است . در قسمت دیگر از اداره ماشین آلات انبار وجود دارد كه قطعات مورد نیاز كارگاههای موجود در اداره را تامین می كند .

هر یك از كارگاههای نامبرده شده در قسمت قبل دارای چند تكنسین و كارگر فنی و یك مسئول بوده اند ، كه اینجانب در كارگاه اتومبیل های بنزینی بنابر صلاحدید سرپرست كاآموزی مشغول بوده ام .

در این كارگاه اتومبیل های سواری از جمله پیكان ، پژو – رنو- پاترول – وانت مزدا –و دیگر اتومبیل های دولتی مربوط برای تعمیر و عیب یابی و سرویس مراجعه می كردند و رسیدگی می شدند .

مهمترین كارهای صورت گرفته كه توسط اینجانب در كنار تكنسین های این بخش كه بر روی این اتومبیل ها صورت می گرفته بدین صور بود :

تنظیم موتور – تنظیم دلكو – تنظیم كاربراتور – تشخیص عیوب – تعویض لنت های جلو و عقب – تعویض قطعات معیوب – تنظیم و رگلاژ ترمز و كلاچ- تعویض قطعات رادیاتور از جمله عیب آب – ترموستات و اتصالات .

بازدید سطح روغن ترمز و كلاچ – بازدید باتری – و در نهایت تائید عیوب برای انجام تعمیرات در خارج از اداره این كارگاه دارای 5 نفر كارگر فنی می باشد كه همگی در استخدام اداره می باشند و ساعات كاری از 7 صبح تا 5/3 عصر می باشد .

مقدمه

بعد از گذراندن دوره كارآموزی برای پروژه كارآموزی آنچه را كه اینحانب لازم می دانستم تا به رشته تحریر در آورم كه مورد توجه و تائید استاد كارآموزی اینجانب قرار بگیرد .
تعمیر و نگهداری

سرویس و مراقبت منظم از موتور اتومبیل علاوه بر آن كه عمر موتور را افزایش می دهد از هزینه اضافی و كاهش قیمت اتومبیل نیز به طور محسوسی جلوگیری می نماید

آب بندی موتور : راه اندازی و استفاده ملایم از اتومبیل نو یا یك موتور تازه تعمیر را آب بندی موتور می گویند . و تا 800 كیلومتر اول بایستی كم و متناسب با دنده مورد لزوم و با احتیاط رانندگی نمود و نباید به موتور فشار آورد تا قطعات جدید و متحرك به تدریج سائیده و جا افتاده و اصطلاحاً «آب بندی » می گردد . در هر موتور نو سطوح كاری یا تماس قطعات با یكدیگر دارای لقی یا خلاصی فوق العاده كم بوده و باید آب بندی شوند تا از گریپاژ كردن احتمالی آنها جلوگیری شود . هنگامی كه یك موتور نو یا تازه تعمیر روشن می گردد ذرات بسیار ریز فلز از سطوح متحرك و كاری تراشیده شده و توسط روغن جمع آوری می گردد . برای خارج كردن این ذرات از موتور اغلب توصیه می شود كه روغن موتور پس از طی 800 كیلومتر اول و پس از آن هر 5000 كیلومتر تعویض گردد .(برای اتومبیل پیكان 2000 كیلومتر توصیه می شود ) . همیشه روغن را هنگامی كه موتورداغ است تعویض نمایید ، زیرا روغن گرم راحت تخلیه شده و تمامی ذرات خارجی موجود در ان تخلیه می شوند . در طول مدت آب بندی موتور ، سرعت اتومبیل بایستی پایین نگه داشته شود و از سرعت زیاد و شتاب گیری ناگهانی خودداری نمود . دستورات لازمه در این مورد در كتابچه راهنمای اتومبیل درج شده است .

از فشار زیاد به موتور یا حركت رد سربالایی ها دنده سبك ، یا گازدادن بیش از حد و بالا رفتن دور موتور در نده سنگین خود داری نموده و در عوض هر قدر به 800 كیلومتر اول نزدیك می شوید ، تدریجاً فشار به موتور را افزایش دهید و از موتور كار بیشتر بكشید .

تعویض روغن : روغن باید مطابق با دستور العمل كارخانه سازنده اتومبیل بوده و در فواصل معین تعویض گردد . استفاده از پیچ تخلیه روغن كه دارای خاصیت آهن ربا باشد در كارتر جعبه دنده و دیفرانسیل مفید تر است زیرا ذرات آهن را جذب نموده و مانع از گردش مجدد آن در داخل موتور خواهد شد . امروزه معمولاً پیچهای تخلیه روغن دارای خاصیت آهن ربایی می باشد . تعویض روغن در موعد مقرر و طی مسافت مورد نظر به تنهایی كافی بنوده بلكه با یو توجه داشت اتومبیلی كه ماسفت های كوتاه طی می نماید و موتور آن به طور كوتاه مدت روشن می ماند فرصت كافی نخواهد داشت تا روغن را گرم نماید و چون در موقع استارت زدن موتور هنوزسر است عمل تقطیر صورت گرفته و قطرات آب در داخل آن ایجاد می گردد و از طرفی چون روغن به اندازه كافی گرم نمی شود تا این قطرات آب را به بخار تبدیل نماید ، لذا معمولاً در روغن باقی مانده و باعث رقیق شدن آن می گردند ، با رقیق شدن روغن، اثرات روغنكاری آن كاهش یافته و موجب رسوب لجن در محفظه روغن خواهد شد.

استارت زدن در هوای سرد : تا آنجا كه ممكن است از ساسات برتای زمان كوتاه استفاده می كند . در هوای سرد وقتیكه موتورسرد است ابتدا دكمه ساسات را بكشید تا هوای كمتر و در عوض بنزین بیشتری وارد پیاله كاربراتور شود و سپس استارت بزنید ، پس از روشن شدن نیز در اولین فرصت دكه ساسات را به حالت اولیه برگردانید زیرا وارد شدن بنزین اضافی به اطاق احتراق موتور موجب شسته شدن لایه های روغن بین پیستون و سیلندر و پایین سوپاپ و گاید سوپاپ شده و اینكار باعث سائیده شدن فلز به فلز و فرسایش سریع قطعات می گردد .
عیب یابی سیستم جرقه

1- یكی از وایر شمع ها را بیرون كشیده و نزدیك نقطه ای مناسب از بدنه نظیر بدنه موتور نگه دارید و با سوئیچ موتور را بچرخانید اگر جرقه منظم بین وایر و بدنه ردو بدل شد ، نشانه این است كه سیستم جرقه اشكالی نداشته و خوب كار می كند .

2- اگر جرقه ای مشاهده نشد درب دلكو را برداشته و یك پیچ گوشتی را به بدنه موتور اتصال دهید و نزدیك ذغال دلكو مگه دارید . اگر در سر ذغال دلكو مشاهده شده نشانه این است كه چكش برق و یا درب دلكو اشكال دارد.

3- اگر همچنان جرقه ای مشاهده نشد موتور را با دست بچرخانید و عملاً مشاهده كنید كه آیا دهانه پلاتین باز و بسته می شود یا خیر ، موتور را در حالتی كه دهانه پلاتین باز است نگه دارید . سپس سیم یك چراغ آزمایش یا سیم فاز متر برق اتومبیل را به بدنه وصل نموده و نوك فاز متر را به قسمت متحرك پلاتین اتصال دهید اگر چراغ روشن شد پلاتین كثیف و یا معیوب است و بایستی تعمیر و یا تعویض گردد .

4- در صورتیكه چراغ فاز روشن نگردد به اشكال در مدار فشار ضعیف خواهد بود فاز متر اتومبیل را به ترمینال خروجی فشار ضعیف وصل نمائید .اگر چراغ فاز متر روشن شد ، بین ترمینال و پلاتین قطع برق وجود دارد .

سرویس و نگهداری باتری :

دو آزمایش اساسی برای باتری اتومبیل وجود دارد .آزمایش غلظت یا چگالی آب و اسید و آسایش ظرفیت باتری و اینكه پی ببریم كه قادر به تامین نیازهای برقی اتومبیل می باشد یا خیر .

1- بعد از اینكه مقداری آب و اسید بداخل اسید سنج كشیده درجه بندی روی شناور كه داخل سیلندر اسید سنج قرار دارد میزان شارژ باطری را مشخص می سازد این كار نباید بلافاصله پس از پر كردن باتری صورت پذیرد بلكه بایستی فرصت داده شدود تا آب و اسید عمل نماید .

2- شبكه های باتری را با آب مقطر پر نمائید به طوریكه صفحات باتری پوشیده و آب اسید اندكی بالای صفحات قرار گیرد . از لبریز شدن آب باتری جلوگیری نمائید .

3- قطب های باتری را تمیز نموده و لایه نازكی از گریس یا وازلین روی آن بمالید .

4- كابل اتصال بدنه را تمیر نموده و آزمایش نمائید كه محكم به بدنه و باتری بسته شده باشد .

شارژ باتری : قبل از اقدام به شارژ باتری ، شبكه های آن را با آب مقطر پر كنید ، شعله كبریت یا شعله بی حفاظ را نزدیك آن نسازید . زیرا گازهای متصاعد شده در طول شارژ كردن قابل اشتعال و خطرناك است . بهتر است شارژ باتری در فاضی بسته صورت نگرفته و جریان هوا وجود داشته باشد زیرا گازهای متصاعد شده علاوه بر اشتعال سریع ، مسموم كننده نیز هستند . قبل از جدا كردن باتری دستگاه شارژ را از برق جدا سازید .

نصب و تنظیم پلاتین دلگو

باز كردن پلایین :

پلاتین در دلكو شامل دو تكه فلزی است كه یكی ثابت است و دیگری بوسیله فنر نگهداری می شود به طوریكه با گردش میل دلكو و به كمك فیبر پلاتین و بادامك دلكو ، باز و بسته می گردد . قسمت متحرك پلاتین دارای عایق بوده و قسمت ثابت فنر نیز با یك ترمینال عایق دار كه در پوسته دلكو قرار دارد اتصال برقرار می سازد . این عایق بودن بدین معنی است كه قسمت متحرك پلاتین فقط از طریق دهانه پلاتین می تواند با بدنه اتصال برقرار نموده و مدار را تكمیل نماید تا احتراق صورت پذیرد اگر فنر به طریقی با بدنه اتصال یابد ، سیستم احتراق عمل نخواهد كرد .

تنظیم پلاتین :

در حالیكه موتور خاموش و درب دلكو و چكش برق را برداشته شده ، موتور را با دست به اهستگی بچرخانید تا نوك فیبر پلاتین بر روری یكی از برجستگیهای بادامك دلكو قرار گیرد (ترجیحاُ بادامك مربوط به سیلندر یك ) در این حالت دهانه پلاتین بایستی كاملاً باز باشد دهانه پلاتین را بوسیله تیغه فیلر و با ضخامت مربوط اندازه بگیرید . همیشه اولین سیلندر از سمت رادیاتور سیلندر شماره یك محسوب می شود.

برای تنظیم ، پیچ پایه پلاتین را شل نموده و تیغه فیلر را در داخل قرار دهید ، سپس به كمك یك پیچ گوشتی پایه پلاتین را حركت دهید تا دو تكه پلاتین هر یك با سطح تیغه قیلر تماس حاصل نماید . سپس پیچ را سفت نموده و مجدداً دهانه پلاتین را آزمایش كنید به طوریكه تیغه فیلر نه به سفتی و نه آزادانه از دهانه پلاتین عبور كند .

محور پلاتین را خیلی كم روغنكاری نموده ولی دقت شود كه روغن به دهانه پلاتین زده نشود لایه نازكی از گریس روی بادامك دلكو بمالید . چكش برق را سوار نموده و گیره های نگه دارنده درب دلكو را ببندید و موتور را روشن كنید و دور آن را آزمایش كنید .

شمع اتومبیل :

اكثر كارخانه های سازنده توصیه می كنند كه هر 15000 كیلومتر یكبار شمع باز شده و سرویس گردد و اما عاقلانه آن است هر 5000 كیلومتر شمعها را باز كرده و پس از تمیز كردن مجدداً نصب گردد .

شمع جدید و امروزی معمولاً یك تكه بوده و بد رفتاری و یا بی دقتی در موقع باز كردن یا تنظیم دهانه آن احتمال دارد به چینی (یا عایق سرامیك) صدمه وارد سازد .

برای باز كردن شمع فقط از آچار شمع استفاده كنید . قبل از باز كردن اطمینان حاصل كنید كه آچار كاملاً جا افتاده است . قبل از بستن كاملاً آن را تمیز كنید و دهانه شمع را با فیلر میزان كنید و دندانه های آن را مقداری روغنكاری كنید هرگز شمع را سفت نبندید . در موتورهایی كه از آلیاژ سبك مثل آلومینیوم ساخته شده اند سفت كردنن بیش از حد ممكن است به رزوه های بدنه صدمه وارد كرده و تعمیر و هزینه سنگین به بار اورد .

تمیز كردن شمع :

1- برای جلوگیری از ورود چرك و غیره به موتور كه می تواند موجب صدمه شود اطراف شمع را با یك برس نرم تمیز كنید .

2- با استفاده از آچار شمع كه كاملاً شمع را گرفته باشد آن را باز نمائید ‌،دقت كنید به عایق شمع صدمه ای وارد نشود .

3- شمع روغن زده یا چرب را با نفت سفید تمیز نموده و سپس توسط تعمیرگاه و با وسیله مخصوص تمیز گردد.

4- قبل از فیلر گیری شمع الكترود منفی را با وسیله مخصوص تمیز گردد .

5- بوسیله یك سوهان ریز نا صافی سطوح جرقه الكترودهای مثبت و منفی را تمیز كنید .

6- الكترود منفی را به آرامی برگردانید تا اینكه دهانه شمع به اندازه تیغه فیلر مورد نظر برسد .

تشخیص معایب شمع :

1- شمع سالم : دارای نوك عایق تمیز و برنگ قهوهای روشن بوده و روغن یا دوده نزده و الكترودها نیز خورده نشده اند .

2- شمع روغن زده : روغن زدن شمع می تواند نشانه فروسدودگی رینگ پیستون و یا كاسه نمد سوپاپ ها باشد ، از شمع گرمتر یعنی با ارزش حرارتی بیشتر استفاده كنید .

3- شمع دوده زده : علامت قوی بودن مخلوط بنزین و هوا (یعنی مقدار بنزین بیشترز از نسبت اختلاط )بوده و علت آن نامیزان بودن كاربراتور و یا استفاده از ساسات می باشد .

4- عایق خال زده : نشانه احتراق زودرس و یا ضعیف بودن مخلوط بنزین و هوا می باشد كه سبب داغ كردن شمع می گردد شمع را بررسی نمائید كه از نظر تحمل حرارت مناسب موتور مورد نظر باشد .

5- الكترود ذوب شده : داغ كردن مداوم موتور سبب ذوب شدن شدید الكترودها گردیده است و باید تعویض گردد .

6- لق زدن شمع : داغ كردن شدید موتور رزوه های شمع را صدمه زده است . رزوه های جای شمع در سر سیلندر را تمیز نموده و شمع جدید را نصب كنید .

شمع رسوب گرفته (درجه یك) : علت آن غفلت در سرویس به موقع شمع می باشد .

شمع رسوب گرفته (درجه 2) : رسوب پودر مانند سطح عایق و الكترودها را می پوشاند و با اینكه ضرورتی ندارد باید تمیز شده و از تجمع جلوگیری كرد .

شمع رسوب گرفته (درجه 3) : استفاده مداوم از شمع رسوب پودری بر روی آن نشسته باعث می شود كه بر اثر احتراق موتور به تدریج این رسوب ذوب شده و به صورت لعاب دهانه شمع را بپوشاند . غالباً چینی شمعی باعث خاموش شدن موتور می شود .

شمع رسوب گرفته (درجه 4) : این شمع مرحله وخیم از شرایط رسوب پودری و یا پوشش لعاب می باشد ، باید تعویض گردد .

شمع رسوب گرفته (درجه 5) : این آخرین مرحله و بدترین وضعیت یك شمع رسوب گرفته می باشد ، رسوب به صورت توده جداناپذیر و آمیخته درآمده است .

شمع خورده شده : اگر شمع ها حدود 15000 كیلومتر كاركرده باشند باید تعویض گردند در موارد دیگر هر یك از شمع ها كه چینی وضعی در می آید باید تعویض گردد .

سیستم خنك كاری (تعمیر و نگهداری )

سطح آب رادیاتور بایستی حداقل هفته ای یك بار بازدید شود و حداقل سالی دو بار رادیاتور بازدید شود . معمولاً آب رادیاتور از بالا به طرف پائین جریان دارد و در نتیجه ، رسوب و رم گرفتگی داخل لوله ها عمدتاً در یك جهت خواهد بود . از این رو برای تمیز كردن بهتر است كه در جهت عكس یعنی از لوله پایین و با فشار آب ، داحخل رادیاتور شستشو دهید . نگه داشتن ضد یخ در رادیاتور در تمام طول سال كاری مفید و مقرون به صرفه است زیرا ضد یخ حاوی موادی است كه از زنگ زدگی جلوگیری می نماید .

تعویض ترموستات : 1- ترموستات در داخل شیلنگ فوقانی رادیاتور و در محل اتصال شیلنگ به موتور قرار دارد و تا قبل از گرم شدن موتور بسته بوده و بر حسب نیاز موتور حركت آب را كند و یا مسدود می كند .

2- برای باز كردن ترموستات آب رالدیاتور را تخلیه نموده و محفظه ترموستات را باز نمائید . گاهی اوقات برای برداشتن ترموستات ممكن است مجبور شوید كه سر شیلنگ را كه به رادیاتور وصل است را نیز باز كنید .

3- ترموستات را بردارید و در داخل آب گرم آویزان كرده و گرم نمائید برای اطمینان از سالم بودن آن را توسط یك گرماسنج آزمایش كنید .

✔️  بهترین کیفیت 💯 از 💯
✔️  پشتیبانی 24 ساعته
✔️  مناسب ترین قیمت

◀️  فروشگاه فایل سیدا

 

دانلود گزارش كارآموزی در اداره كل امور فنی و تجهیزات شركت فرودگاههای كشور