اقتصاد · دسامبر 26, 2023 0

پول در اقتصاد اسلامي 35 ص 💯

پول در اقتصاد اسلامي 35 ص

 

پول در اقتصاد اسلامي 35 ص ,پول در اقتصاد اسلامي 35 ص,دانلود پول در اقتصاد اسلامي 35 ص ,پول,در,اقتصاد,اسلامي,35,ص,اقتصاد,اسلامي

 

پول در اقتصاد اسلامي 35 ص

پول-در-اقتصاد-اسلامي-35-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 24 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏پـــــــــول
‏در اقتصاد اسلامي
‏كلان 1
‏ امروزه پول يكي از مهمترين پديده هاي اقتصادي محسوب مي شود و با زندگي بشر به طرز اعجاب انگيزي عجين شده است .اين عنصر كيميا گونه را همگان مي شناسند و از نقش تعيين كنندة آن در زندگي بخوبي آگاهند در هر فعاليت خرد و كلان اقتصادي ‏”‏ پول ‏“‏ نقشي اساسي بر عهده دارد .
‏ ‏”‏ پول ‏“‏ به عنوان يك ‏”‏ پديده ‏“‏ روزگاري وجود نداشت و نياز انسان سبب پيدايش يا اختراع آن گرديد و بتدريج رشد كردو به صورت موضوعي كه تحت تأثير قوانين مشخص و مكانيزمهاي پيچيده قرار دارد در آمد .
‏ بطوري كه تا كنون بيش دهها كتاب دربارة نگاشته شده و آن را از زواياي گوناگون مورد بحث و كاوش قرار داده اند ولي با اين همه هنوز تعريف جامعي دربارة آن ارائه نشده است و اقتصاد دانان ترجيح مي دهند به جاي تعريف پول بيشتر وظايف آنرا مورد توجه قرار دهند .
‏مبادلات پايا پاي ( Barter ‏ يا Troc‏):
‏ يكي از وظايفي كه اقتصاد دانان براي پول ذكر مي كنند ‏”‏ وسيله بودن براي تسهيل مبادلات ‏“‏ است . قبل از تولد پول و به كار گيري آن به عنوان وسيله مبادلة انسانهاي اوليه نيازمندي هاي خود را به صورت معاملات پاياپاي بر طرف مي ساختند . اين داد وستد ها معمولاً در يك اقتصاد ساده و كوچك ، در محدودة يك قبيله ، روستا ، شهر و يا ….. صورت مي گرفت و در ضمن آن ، دو طرف معامله ، كالاهاي خود را با يكديگر معاوضه مي كردند .
‏ هر كس كالايي راكه براي او قابل استفاده نبود يا بر اثر احتياج به كالاي ديگر حاضر به معاوضة آن بود، به شخص ديگر كه متقاضي كالاي او بود مي داد و متقابلاً كالاي وي رابه عنوان عوض دريافت مي كرد . اين قبيل داد و ستد ها كه در جامعه هاي ابتدايي متداول بود ‏”‏ مبادلة مستقيم كالا با كالا يا مبادلة پاياپاي ‏“‏ نام دارد .
‏پيدايش پول ها ي فلزي‏ :
‏ انتخاب يك يا چند كالا به عنوان معيار ارزش ، اگرچه تا اندازه اي موجب تسهيل امر مبادله مي باشد اما نتوانست برخي از مشكلات اساسي مبادلات داد و ستد ي را از ميان بردارد ، زيرا با گذشت زمان بعضي كالاها فاسد شده و از بين مي رفتند و دسته اي ديگر به علت داشتن حجم زياد امكان ذخيره آنها نبود.
‏ سرانجام جستجوي بشر منتهي شد به اينكه فلزات ، مخصوصاً طلا و نقرهرا كه اشكالات فوق را ندارند به عنوان وسيله مبادله بر گزيدند . طلا و نقره فلزاتي هستند كه در سطح جهاني مورد پذيرش عمومي مي باشند و از رواج بيشتري برخوردارند .
‏ امكان تورق در آنها زياد است و به خوبي مي توان از آنها سكه هاي نازك و كوچك تهيه نمود و چون ارزش آنها ذاتي مي باشد بر اثر خرد شدن و تقسيم شدن به قطعات كوچكتر ، ارزش آنها از بين نمي رود . انعطاف پذيري زيادي دارند و مي توان آنها را در قالبهاي گوناگون ريخت و به صورتهاي متفاوت در آورد . همچنين امكان حك كردن هر نقش و نوشته اي برروي آنها وجود دارد .
‏بطوركلي از نظر اقتصادي دلايل انتخا ب و رواج پولهاي فلزي بويژه طلا و نقره عبارتند از :
‏نقش معاملاتي ‏: پولهاي فلزي به صورت عموم و سكه هاي طلاو نقره بخصوص داراي قابليت تراكم ارزش فراوان در حجم كم بوده و به سهولت قابل حمل و نقل مي باشند و از اين نظر در تسهيل معاملات نقش ويژه اي ايفا مي كنند .
‏نقش ذخيره ارزش ‏:پول هاي فلزي از آن جهت كه فلزهستند دوام زيادي داشته و كمتر فاسد مي شوند و در اين ميان طلا و نقره به خاطر اينكه دچار زنگ زدگي نمي شوند ، امتياز بيشتري دارند .
‏معيار ارزش يكنواخت ‏: چيزي كه مي خواهد به عنوان معيار ارزش قرار بگيرد بايد خودش از نظر ارزش ، همگون و يكنواخت باشد و مقادير متفاوت آن فقط به لحاظ كميت با يكديگر اختلاف داشته باشند . اين امر در پول هاي فلزي تحقق پيدا مي كند . اما در غير پول هاي فلزي ، اغلب مصداق نمي يابد .
‏قابليت تقسيم پذيري ‏: فلزات ، مخصوصاً طلا و نقره را مي توان به كميت هاي گوناگون تقسيم كرد بدون آنكه اين امر سبب شود تا به كيفيتشان صدمه اي برسد و همچنين اگر لازم باشد مي توان دوباره آنها را به صورت اوليه برگرداند . اما در غير پولهاي فلزي چنين قابليتي وجود ندارد .
‏انواع پولهاي كاغذي :
‏پولهاي كاغذي به دو نوع تقسيم مي شوند :
‏پول كاغذي قانوني با گردش دستوري
‏پول كاغذي اعتباري با گردش تضميني
‏پول كاغذي قانوني با گردش دستوري :
‏ اين نوع پول در قرن سيزدهم ميلادي در چين ، در دورة امپراطوري ‏”‏ قوبيلاي قاآن ‏“‏ وجود داشت . براي چاپ اين نوع پول كاغذ مخصوصي در نظر گرفته مي شد كه اين كاغذ براي مقادير مختلف پول به قطعاتي در اندازه هاي گوناگون تقسيم شده بود .
‏ هر قطعه كاغذ چهار گوش و مستطيلي شكل بود و طول آن اندكي از عرضش بزرگتر بود . زيرا هر اسكناس را تني چند از صاحب منصبان امضاء كرده و با مهر خود ممهور مي كردند . پس از آن ضراب كل كه پادشاه او را به اين مقام منصوب كرده بود با مهر شاهي كه نزد او به امانت بود و آن را در شنگرف فرو مي برد ، اين قطعه كاغذ را مهر مي كرد . البته پول كاغذي از روزگاران كهن در چين رواج داشته است . هر گونه جنسي را مي شد با آن خريداري كرد و به سادگي با سكه هاي طلا و نقره قابل معاوضه بوده است .
‏پول كاغذي اعتباري با گردش تضميني :
‏منشاء پيدايش اين نوع از پول هاي كاغذي در درجه اول تجار و صرافان و پس از آن ، بانكداران و در مرحلة اخير، دولتها بودند . بدين ترتيب كه در ابتدا مردم سكه هاي خود را نزد صرافان به امانت مي گذاشتند و آنان نيز در قبال دريافت آن ، به مشتري رسد يا حواله مي دادند و چنانچه صراف از اعتبار و حسن شهرتي برخوردار بود ، رسيد او هم معتبر محسوب شده و به عنوان پول در معاملات دست به دست مي گشت ، اين كار صرافان از چند لحاظ حائز اهميت بود :
‏صرافان به عنوان امين مردم و محافظ پول آنها عمل مي كردند و افراد با سپردن وجوه اضافي خود به آنها و دريافت رسد ، پول هاي خود را از خطرات احتمالي سرقت ، گم شدن و …….حفظ مي كردند .
‏براي انجام معاملات عمده اي كه نياز به پول هاي بسياري داشت ، حمل و نقل مقدار زيادي از مسكوكات ، مشكلاتي به همراه داشت ، سپردن پول به صرافان و در يافت رسيد از آنان و استفاده از آن به جاي پول ، تا حدود زيادي مشكلات را حل مي كرد و به خصوص بعد از آن صرافان معتبر شهرهاي مختلف با يكديگر رابطه برقرار كردند و رسيدهاي يكديگر را پذيرفتند ، سهولت قابل توجهي در اين امر ايجاد شد .

 

دانلود فایل

✔️  بهترین کیفیت 💯 از 💯
✔️  پشتیبانی 24 ساعته
✔️  مناسب ترین قیمت

◀️  فروشگاه فایل سیدا

 

دانلود پول در اقتصاد اسلامي 35 ص