مقایسه دستورالعمل كانون توجه (درونی، بیرونی) بر اجرای پرش عمودی در افراد ماهر و مبتدی
در حقیقت حركت جنبه مهمی از زندگی است زندگی آن طور كه ما میشناسیم، بدون توانایی حركت امكانپذیر نیست حركت اشكال مختلفی دارد بعضی اشكال آن به لحاظ ژنتیكی قابل تعریف هستند و گروه دوم را میتوان حركات اكتسابی در نظر گرفت، این حركات اكتسابی اغلب «مهارت» نامیده میشوند
مقایسه دستورالعمل كانون توجه (درونی، بیرونی) بر اجرای پرش عمودی در افراد ماهر و مبتدی
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 459 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 95 |
دریافت فایل
مقدمه
در حقیقت حركت جنبه مهمی از زندگی است. زندگی آن طور كه ما میشناسیم، بدون توانایی حركت امكانپذیر نیست. حركت اشكال مختلفی دارد. بعضی اشكال آن به لحاظ ژنتیكی قابل تعریف هستند و گروه دوم را میتوان حركات اكتسابی در نظر گرفت، این حركات اكتسابی اغلب «مهارت» نامیده میشوند. مهارتها بویژه در مطالعه رفتار انسان اهمیت دارند، مانند آنهایی كه در كار كردن با ماشینها در صنعت، نمایش و اجرای بازیها و غیره بكار میروند. مهارتها و حركات ارثی هر دو میتوانند بسیار ساده (مثل چشمك زدن) یا بسیار پیچیده (مثل پرش با نیزه) باشند (اشمیت و لی[1]؛ ترجمه فرخی و دیگران، 1387). برای رسیدن سریعتر و آسانتر به آموزش صحیح مهارتها به ورزشكاران باید از منظر علمی به قضیه آموزش و یادگیری مهارتهای حركتی نگاه شود و شناخت كاملی از فرآیند یادگیری مهارتهای حركتی و عوامل اثرگذار بر آن وجود داشته باشد. لذا مربیانی كه فرآیند موثر یادگیری را بهتر متوجه میشوند، بدون شك در امر آموزش مهارتها به ورزشكاران خود برتری دارند (اشمیت؛ ترجمه نمازی زاده، 1384). پس چگونگی آموزش صحیح مهارتها باعث صرفه جویی در هزینههای مالی، نیروی انسانی، زمان و غیره چه در بخش صنعت و چه در حوزه فعالیتهای ورزشی میشود.
ارائه دستورالعملهای آموزشی مناسب با در نظر گرفتن سطح مهارت شاگردان، توسط مربیان خود میتواند بسیار مفید فایده باشد. یكی از مشكلاتی كه اغلب مربیان چه در حین تمرین و چه در هنگام بازی با آن مواجه میشوند اینست كه شرایطی وجود دارد كه باعث میشود توجه بازیكنان یا تمرین كنندگان (ماهر یا مبتدی) به آنها جلب شود و در چنین شرایطی است كه مربی بایستی با ارائه دستورالعمل لازم توجه شركت كنندگان را به جنبههای مهم و ضروری فعالیت معطوف كند.
هزاران محرك در هر لحظه به ما برخورد میكنند و برای غلبه بر این محركها كه همزمان به فرد میرسند، دستگاه عصبی مكانیزمهایی را پیشرفت داده است كه توجه را بر شمار محدودی از این محركها متمركز مینماید. این فرآیند تمركز دهنده را توجه انتخابی مینامند. عوامل بیشماری تعیین میكند كه به كدام محرك توجه شود و كدام نادیده گرفته شود. این نظر كه اخیرا ارائه شده بیان میدارد كه علایم حسی به مناطق فرافكنی حسی قشر مخ میرسد و بین این مناطق فرافكنی و ارتباطی دروندادها به ادراك هوشیار و اطلاعات نامربوط تفكیك میشود. افراد بر اثر تجارب تمرینی خود، قادر به پیشرفت توجه انتخابی نسبت به جنبههای معینی از نمایشگری محرك هستند. این افراد با دستیابی به این پیشرفت تبحر بیشتری در اجرای مهارتهای حركتی مییابند. وقتی یادگیری مهارت حركتی به سطوح پیشرفته رسید، اجرای تكلیف به توجه كمتری نیاز دارد (سیج[2]؛ ترجمه مرتضوی، 1378).
علاوه بر این كه افراد مجبور به تقسیم توجه میان چند فعالیت هستند، توجه را به ویژگیهای خاص محیط و فعالیتهای آمادهسازی عمل نیز معطوف میكنند. این فرآیند به كانونی كردن توجه معروف است (مگیل[3]، 1998). مطالعات مختلف نشان میدهند كه یكی از عوامل موثر بر یادگیری مهارت حركتی، كانون توجه یادگیرنده است كه از طریق دستورالعمل یا بازخورد ایجاد میشود. بطور خاص، دستورالعملهایی كه كانون توجه بیرونی ایجاد میكنند میتوانند یادگیری را بالا ببرند (كه در نتیجه توجه به اثر حركت بر محیط معطوف میشود). چنین دستورالعملهایی مفیدتر از آنهایی است كه از طریق معطوف كردن توجه بر خود حركات، باعث ایجاد یك كانون توجه درونی میشوند (وولف و جیانگ سو[4]، 2007) و همچنین هنگامی كه یك مهارت حركتی در سطوح پیشرفته یاد گرفته شود، اجرای تكلیف مورد نظر توجه
فعال كمتری را میطلبد. تكالیف حركتی مختلف به شدتهای كاملا متفاوتی از توجه نیاز دارد (سیج؛ ترجمه مرتضوی، 1378). ارائه دستورالعملهای توجهی با توجه به سطح مهارت میتواند بر یادگیری مهارت و عملكرد تاثیر بسزایی داشته باشد و همچنین سرعت یادگیری را افزایش دهد. این تاثیرات با نگاهی نو به اصول آموزشی و تمرینی از سوی مربیان میتواند موثر باشد.
✔️ بهترین کیفیت 💯 از 💯
✔️ پشتیبانی 24 ساعته
✔️ مناسب ترین قیمت
دانلود مقایسه دستورالعمل كانون توجه (درونی، بیرونی) بر اجرای پرش عمودی در افراد ماهر و مبتدی