مقالات فارسی مختلف · دسامبر 26, 2023 0

مقاله مخالفت حضرت با بيگاري و كار اجباري 52 ص 💯

مقاله مخالفت حضرت با بيگاري و كار اجباري 52 ص

 

مقاله مخالفت حضرت با بيگاري و كار اجباري 52 ص ,مخالفت حضرت با بيگاري و كار اجباري 52 ص, مقاله مخالفت حضرت با بيگاري و كار اجباري 52 ص ,مخالفت,حضرت,با,بيگاري,و,كار,اجباري,52,ص,,مقاله,مخالفت,حضرت,بيگاري,اجباري

 

مقاله مخالفت حضرت با بيگاري و كار اجباري 52 ص

-مقاله-مخالفت-حضرت-با-بيگاري-و-كار-اجباري-52-صلینک و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..DOC) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 65 صفحه

 قسمتی از متن word (..DOC) : 
 

‏ سپاس نامه :
‏سپاس فراوان و تقدير بي اندازه نثار استاد بزرگوار و گرامي جناب آقاي پور سلطان كه با راهنمايي ها ، مشاورت و حمايت بي دريغ خويش ما را مورد عنايت قرار دادند .
‏تقديم به :
‏مسئولين و كادر آموزشي دبيرستان سماء كه ما را در انجام اين پژوهش ياري نمودند .
‏مخالفت حضرت با بيگاري و كار اجباري
‏در زمان خلافت امير المؤمنين عليه السلام مردم كي از اقاليم نزد آن حضرت آمدند و چنين معروض داشتند : در سرزمين ما آثار نهري هست كه گذشت زمان و حوادث روزگار مجراي آن را انباشته و ما را از فوائد آن محروم داشته است و هرگاه حفر آن نهر تجديد شود ، در آبادي اقليم و رونق زندگي ما تأثيري به سزا خواهد داشت . سپس تقاضا كردند كه اميرالمؤمنين عليه السلام به حاكم آن اقليم فرمان دهد تا ايشان را به بيگاري وا دارد و به حفر آن نهر بگمارد.
‏حضرت علي عليه السلام چون سخن ايشان را شنيد ، نسبت به تجديد حفر نهر ابراز علاقه كرد ، ولي با موضوع بيگاري و كار اجباري ـ با آن كه مورد رضا و موضوع تقاضاي خودشان بود ، موافقت نكرد و نامه اي به اين مضمون براي ‏«‏ قرظهْْ بن كعب ‏»‏ حاكم آن اقليم انشاء فرمود : گروهي از حوزه ي مأموريت تو نزد من آمدند و گفتند كه ايشان را نهري است كه متروك و مطموس شده و اگر ايشان آن را حفر و استخراج نمايند ، سرزمين هايشان آباد خواهد شد و به پرداخت همه ي خراج خود قدرت خواهند يافت و درآمد مسلمين از جانب ايشان فزوني خواهد گرفت . ايشان از من خواهش كردند كه نامه اي براي تو بنگارم تا ايشان را به كاري بگماري و به كندن نهر و تأمين هزينه ي آن مجبور سازي . ليكن من عقيده ندارم كه كسي را به كاري كه دوست ندارد ، وادارم و به بيگاري و كار اجباري بگمارم . بنابر اين ، هركدام از ايشان را كه به طيب خاطر مايل به كار باشد ، به كار بگمار . ولي چون نهر ساخته و پرداخته شود ، متعلق به كساني خواهد بود كه در تجديد آن كار كرده و زحمت كشيده اند ، نه آن كساني كه از كار خودداري كرده اند .
‏دقت در اين فرمان نشان مي دهد كه اميرالمؤمنين عليه السلام كه مفسر قرآن و مبيّن حقايق اسلام است ، در اين فرمان ، دو اصل مهم از اصول مربوط به كار و پاداش را پايه گذاري كرده كه يكي حق آزادي كار و خودمختاري كارگر است و ديگري تخصيص درآمد و منفعت كار به طبقه ي زحمتكش و مولّد ثروت است. و اين دو اصل از اصول مهم عدالت اقتصادي است كه قرن ها پيش از آن كه فلاسفه اجتماع و نوابغ اقتصاد به آن توجه كنند از طرف اميرالمؤمنين عليه السلام تأسيس شده است .

 

 فایل

✔️  بهترین کیفیت 💯 از 💯
✔️  پشتیبانی 24 ساعته
✔️  مناسب ترین قیمت

◀️  فروشگاه فایل سیدا

 

دانلود مقاله مخالفت حضرت با بيگاري و كار اجباري 52 ص