مقالات فارسی مختلف · دسامبر 26, 2023 0

مقاله در مورد مسائل نظام اجتماعی ایران بعد از سال 68 💯

مقاله در مورد مسائل نظام اجتماعی ایران بعد از سال 68

 

مقاله در مورد مسال نظام اجتماعی ایران بعد از سال 68 ,مسال نظام اجتماعی ایران بعد از سال 68, مقاله در مورد مسال نظام اجتماعی ایران بعد از سال 68 ,مسال,نظام,اجتماعی,ایران,بعد,از,سال,68,,مقاله,مورد,مسال,نظام,اجتماعی,ایران

 

مقاله در مورد مسائل نظام اجتماعی ایران بعد از سال 68

-مقاله-در-مورد-مسائل-نظام-اجتماعی-ایران-بعد-از-سال-68لینک و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 82 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

2
‏مسائل نظام اجتماعی ایران بعد از سال 68
‏در این فصل ، به اقتضای وظیفه علمی که باید حقایق و عوامل موثر‏ را در حد تشخیص برای اعضا جامعه ومسئولین تشریع کرد وموجب آگاهی آنان شد. عوامل و روابط علمی بین آنها را بیان کرده است ، اما چند تذکر لازم است:
‏کوشش در جهت حفظ منافع در کشورهای دیگر یک امر طبیعی است که این نیز به آن عمل کرده ومی کند. علاوه بر آن همه کشورها از جمله ژاپن ، آلمان و دیگر کشورها نیز با دخالت کشورهای بیگانه سر و کار دارند ، اما این سئوال مطرح است که چطور می شود ، آن کشورها از گزند مصون می مانند وکشورهای جهان سوم تاثیر پذیرند ، ‏یک پاسخ اصلی آن است که حکومت های‏ کشورهای جهان سوم دست پرورده کشورهای مداخله گر هستند ، اما این عامل بهر این که پس از انقلاب هنوز‏ ‏–‏ استقلال واقعی وقدرت نظامی چشمگیر است ،صادق نیست ، پس علت در کجاست؟ جستجوی زیاد ‏–‏ خوانندگان نیز ما را همراهی کرده اند نشان می دهد که شرایط داخلی‏ واشتباهات برخی سیاستمداران خود‏ عامل اصلی بیماریهای اجتماعی ماست ، میکروبها همیشه وهمه جا وجود دارند اما تاثیر ‏آنها بیشتر بر روی بدنهای ضعیف ‏ است.
‏در عین حال در سیاست داخلی ما بنظر می رسد عواملی وجود داشته باشد که دشمنی کشورهای دیگر را بر ضد ما بر ‏می انگیزد.این جمله نباید با ‏ ‏این تصور اشتباه شود که ما به غر‏ب نیاز داریم و با ید در اصول بیابیم و به هیچ وجه منظور من این نیست.
‏منظور من این است که مسائل داخلی:
‏اهداف
‏راههای رسیدن به اهداف او
‏ارتباط خود با دیگر کشورها را هنوز بطور علمی و دقیق بررسی نکرده ایم و بنظر می رسد که در این زمینه نیز با هاله ها‏ی‏ی از تصور است.همواره در حال تغییر کار می کنیم.تصورات و درکی‏ ‏که برخی از سیاستمداران غالب ما،‏ از کشورهای غربی ابراز می دارند عموماً بدون تجربه مشخص اند. آن کشورها ودر یک قالب فرهنگی بسیار محدود است ، برداشت ها و اظهار نظرها نظیر اینکه مردم این کشورها ماشینی هستند احساس ندارند ‏مادی‏ هستند ، همه چیز ‏خود ‏را برای‏ مادی‏ات‏ ‏ ‏می خواهند ، حتی ناموس خود را برداشته است و بدون بررسی کافی و دور از شأن ما به هیچ یک از مسئولین کنونی کشور که مدت کافی در آن کشورها زیسته و شرایط آنجا با عمق و تفکر و ارتباط انسانی ‏–‏ اجتماعی کافی درک کرده است ، این الحاقات را تایید‏ ‏نخواهد کرد
3
‏.این گو‏نه اتهامات از جانب کسانی است که‏ یا اصلا در این‏ ‏کشور زندگی نکرده اند وفقط ب‏رای‏ مدت بسیار کوتاهی اقامت داشته اند و با عینک فرهنگی خود به وقایع و شرایط جامعه نگریسته اند.
‏باید ببینیم که اگر این توهین هائی که ما در لفظ و عمل که آتش زدن پرچم و ریختن زباله در آن به کشورهای غربی ‏–‏ آمریکا می‏ ‏کنیم اگر همین توهین ها واقدامات در مورد ما می شد.اولاً تا چه اندازه بی خود وقابل تحمل می بود وثانیاً ما را به چه عکس العمل هایی وا می داشت..در این صورت قابل درک می شد که این اقدامات در کشورهای د‏یگر ‏دشمنی بر می انگیزد و آنها را بر ضد ما بسیج ‏ ‏ می کند.
‏اما اولاً آنها از این بسیج جمعی مردم خ‏ود را در مقابل یک دشمن مشترک ، ‏وسیله مناسبی برای کسب مشروعیت سیاستهایش‏ان‏ به طور عام استفاده می کنند وثانیاً: از آنجا که آنها قادر به تعویض سریع ومستقیم نظام حکومتی ما نخواهد بود.
‏کوشش و آرزو میکنند با اقدامات زمینه ساز ، نظام اجتماعی ما از هم بپاشانند ، با این امید که بال‏ا‏خره نظام حکومتی نیز پس از ورته طولانی تر ارزیابی در آید ، گرچه آنها موفق نخواهند شد.اما قیمت این بسیار زیاد است.نظام اجتماعی ما به گونه ای دچار بحران ودگرگونی است که ترمیم آن بسیار دشوار به نظر می رسد ونسل های آینده ما را‏ سخت تهدید میکند.این مسئولیت بزر‏گی بر گردن مسئولین ما است.
‏این ح‏رکت ها وسی‏است ها در زمان قیام وانقلاب پرهیز ناپذیر بود اما در زمان کنونی‏ عقل وعلم ایجاب‏ می کند‏ که با بررسی مسائل خود متمرکز ‏ شویم و آنجا که لازم نیست و ضرورتی ندارد برای خود دشمن نسازیم.در عین حال از دشمنان بی نیاز باشیم و با آنها در صورت دشمنی مستحکم و با صلابت و با تمام قوا و بطور همه جانبه برخورد کنیم.
‏دگرگونی مجدد ارزشهای جامعه بعد از سال 1368
‏گفتیم که بعد از انقلاب یک نظام ارزشی انقلابی مذهبی به مقابله با نظام ارزشی جامعه شاهانه برخاست و در این مسیر نیز نسبتاً موفق بود ، در اینجا این تذکر ‏–‏ برای ادامه بحث و‏در ‏اینجا و در فصول آینده بسیار ضروری است ، تاکید بر روی واژه انقلابی ‏–‏ مذهبی ، در مقابل شاهانه یا طاغوت به این علت است که یک هدف اساسی انقلاب تا دو وجه انقلابی ومذهبی است. ‏–‏ یک سیستم که به ارزشهای مذهبی ومعنوی ووالای انسانی توجه دارد و در آن نابرابری اجتماعی-اقتصادی وتبعیضات کاهش می یابد بنابراین ترکیبات دیگر کلمات نظیر شاهانه‏ ‏–‏ م‏ذهب‏ی یا نابرابری و طاغوت با کوشش مذهبی از اهداف انقلاب نبود.با این تذکر مقدماتی ادامه می دهیم که
3
‏بعد از ‏ موفقیت انقلاب کوشش های مخالفین نظام ارزشی انقلابی در جهت مقابله با آن ، از طریق جنگ و حصر اقتصادی نیز در واقع به تقویت نظام ارزشی انقلابی ‏–‏ مذهبی منجر شد.
‏از آنجا به بعد به نظر می رسد ، روش برخورد با انقلاب تغییر کرد وبه قول آقای انگل هارد ‏–‏ انقلاب آرام و بی سر و صدا “the silent revolution”‏در پیش گرفته شد.
‏تغییر ارزشهای مذهبی وپایبندی مردم به آنها :
‏ تحقیقات در زمینه ارزشهای مذهبی و ‏–‏ پایبندی مردم به آن سه اصل در نظر قرار داده می شود. در بین سالهای 56‏و‏65‏و‏71:
‏اعتقاد به دین
‏علاقه مردم به روحانیت در سال 65 به 7/86% رسید ودر سال 71 به 3/32% ودر سال 56 نزدیک به 8/31% می باشد که این زنگ‏ ‏خطری است بلند برای روحانیت زیرا در تحقیق دیگری که از جانب شورای پژوهشهای علمی کشور توسط نویسنده در سال 73 با 250 نفر نمونه از مردم تهران در مناطق بیست گانه شهرداری انجام گرفت.ارزیابی از میزان علاقه مردم به روحانیت به 2/91% رسیده بود.
‏رعایت حجاب
‏2/86% از پاسخگویان معتقد بودند که در سال 65 عدم رعایت حجاب از نظر مردم عیب داشت یعنی خانم ها رعایت اینکه احساسی کردند که مردم از بی حجابی خوششان نمی آید واحتمال دارد که به آنها به گونه ای توهین می شود. بیشتر حجاب را رعایت می نمودند.این بدین معنی است که در آن زمان مجبور نبودند با فشار اجبار و توبیخ اکثریت خانم ها را به رعایت حجاب وا دارند. برای سال 71 این ارزیابی 5/41% می باشد وهمچنین 8/81% از پاسخگویان معتقدند که مردم جامعه در سال 65 به خانم های چادری احترام میگذاشتند و در حالیکه این رقم برای سال 71 به 8/36% می رسد. این معرف در واقع پیامد معرف های قبلی است‏ ‏که میخواهند با الفبای ‏ ‏قانونمندی های جامعه آشنا شوند وبدانند که نیروی جامعه چگونه سرخود کار می کند.این یک درس آموزنده است.
‏وقتی ارزشهای یک جامعه تغییر کند و‏از طرف مذهبی وغیر مذهبی برود یعنی‏ ارزشهای مذهبی از نظر اجتماعی طبعاً دارندگان سمبل های آن ‏«‏چادر‏»‏ رویش روحانیت نیز از نظر افراد کم یا بی ارزشی می شود.
4
‏گرچه بین چهار معرف اول تغی‏یر ارزشهای مذهبی سه معرف اول یعنی‏ اعتقاد به دین ، علاقه به روحانیت و رعایت حجاب تعیین معرفهای اصلی تغییر ارزشهای مذهبی و معرفهای‏ بعدی‏ در واقع پیامدهای این تغییر می باشند اما عواقب وهمچنین علل این تغییر ارزشی بسیار وسیع تر از حد این چند معرف هستند.
‏نابرایری اجتماعی در ‏ایران
‏از آنجا که در کشورهائی مانند این یک سیستم کنترل قابل اطمینان از دخل وخرج و ثروت وجود ندارد ، محاسبه درآمدهای واقعی ، بال‏ا‏خره در بخشهای آزاد وخصوصی ومخصوصاً برای افراد ثروتمند از ترس مالیات و خطر ضبط اموال اطلاعات واقعی درباره درآمد وثروت خود نمی دهند.
‏مسئله دیگر در بررسی نابرابری و دستکاری آمار موجود است ، به منظوردرک‏ ‏مسئله ابتدا لازم است نظر یکی از کارشناسان متخصص وپرسابقه در ‏باره ‏ی ‏ ‏اداره بررسی آمار اقتصادی بانک مرکزی ‏«‏قبل از انقلاب‏»‏ را در نبود فشار سیاسی بر روی بانک مرکزی مورد توجه قرار دهیم ، هنگام‏یکه‏ ‏«‏قبل از انقلاب‏»‏ نویسنده برای گرفتن آمار مراجعه کرده بود در یک‏ ‏صحبت خصوصی گفت:
‏آمار بانک‏ ‏مرکزی درباره رشد تولید ‏نا خالص ملی ‏اصلاً قابل قبول نیست.زیرا وقتی مشاور در یک مصاحبه مطبوعاتی تحت تاثیر عواملی می خواهد پیشرفت‏ کشورش را به رخ کسی بکشد بطور آرزو اندیشه وخیال پردازانه می گوید که کشور ، امسال اینقدر وسال بعد اینقدر رشد اقتصادی‏ خواهد شد.از آن پس رئیس بانک مرکزی واولیا امور اقتصادی همه ما را تحت تاثیر فشار قرار می دهند که با محاسبات مصنوعی مختلف و دستکاری ارقام وهمچنین به محاسبه در آوردن عوامل بی محتوا (از جمله افزایش ‏«‏گروه خدمات‏»‏ در گروههای اقتصادی تشکیل دهنده تولید ناخالص ملی) به هر روشی که شده ارقام را در گزارش سالانه بیاوریم که منطبق با فرمایش ‏اعلیحضرت و یا “جلب اعتماد”‏ حتی کمی بیشتر از آن باشد کسی جرات ندارد که جز این ‏بگوید وگرنه هم وزیر وهم رئیس بانک پستش را از دست می دهد.
‏قبل از انقلاب نابرابری در ایران زیاد بود اما نوع نابرابری کنونی فرق می کرد.در قبل از انقلاب شکاف بین فقر و ثروتمند زیاد بود اما احساس فقر ذهنی کم و به جای آن احساس محرومیت نسبی بیشتر بود. به عبارت ساده تر در بین مردم به طور ذهنی این احساس کمتر رواج داشت.یعنی هنوز به هنجار تبدیل نشده بود که همه به نان شب محتاج هستند اما در عوض احساس محرومیت نسبی در پی مقایسه با دیگران بیشتر رایج بود که چرا باید فلانی داشته باشد ومن نداشته باشم.

 

 فایل

✔️  بهترین کیفیت 💯 از 💯
✔️  پشتیبانی 24 ساعته
✔️  مناسب ترین قیمت

◀️  فروشگاه فایل سیدا

 

دانلود مقاله در مورد مسائل نظام اجتماعی ایران بعد از سال 68