مقالات فارسی مختلف · دسامبر 26, 2023 0

مقاله در مورد فرهنگ(شکاف نسلها) 89 ص 💯

مقاله در مورد فرهنگ(شکاف نسلها) 89 ص

 

مقاله در مورد فرهنگ(شکاف نسلها) 89 ص ,فرهنگ(شکاف نسلها) 89 ص, مقاله در مورد فرهنگ(شکاف نسلها) 89 ص ,فرهنگ(شکاف,نسلها),89,ص,,مقاله,مورد,فرهنگ(شکاف,نسلها)

 

مقاله در مورد فرهنگ(شکاف نسلها) 89 ص

-مقاله-در-مورد-فرهنگ(شکاف-نسلها)-89-صلینک و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 96 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏مقدمه
‏در سالهاي اخير فرهنگ بيش از پيش در كانون توجه قرار گرفته است . بسياري از مباحث جاري در كشور، ‏چه در حوزه اقتصاد يا سياست رنگي فرهنگي دارد.
‏غالباً از صفت فرهنگ براي توضيح مجموعه عوامل ناشناخته استفاده مي شود و اين كاربرد اصطلاح فرهنگ ،بر ابهام معنايي اين اصطلاح بيش از پيش مي افزايد.‏ ‏در عين حال اين مسأله از واقعيت ديگري نيز خبر مي دهد . بخش‏ فرهنگ از يك سو تحت تأثير تحولات ( مثل رشد اقتصادي يا توسعه اجتماعي ) و از سوي ديگر به دليل دگرگونيهاي دروني آن ( مثل افزايش توليد كنندگان و مصرف كنندگان و يا تفكيك اجتماعي درون فرهنگ و … ) وضعيت متفاوتي پيدا كرده است . بر اين مجموعه بايد گسترش ارتباطات را نيز افزود كه مفهوم مرزهاي فرهنگي را دگرگون مي كند . چنين تحولات ، فرهنگ را به صورتي روز افزون بسط مي دهد و از درون همين گسترش است كه مسائل تازه اي پيش روي جامعه و دست اندركاران فرهنگي قرار مي گيرد .
‏طبعأ در زمينه اي اين چنين بسط يابنده و در حال دگرگوني ، سياستگذاري فرهنگي مفهومي ثابت نخواهد داشت ، رويكردها و برداشتهاي تازه اي در مورد سياستگذاري فرهنگي نياز است تا آن را با شرايط در حال دگرگوني متناسب كند . چنين مسأله اي هم بر اهداف و دامنه سياستگذاري و هم بر فرايند آن اثر مي گذارد . سياستگذار فرهنگي ، ضمن حفظ گوهر بنيادين اهداف خود ، بنا به مقتضيات اجتماعي و اقتصادي ناگزير است تعبيري متناسب از اهداف ارائه كند ‏و از سوي ديگر ، پيچيدگي روز افزون فرهنگ ‏، او را به اطلاعات و داده هاي فرهنگي نيازمند مي كند . از اين رو ، اتكاء سياستگذاري فرهنگي به پژوهش هاي فرهنگي ، بسيار ضروري است . اگر پژوهش هاي فرهنگي را زمينه سياستگذاري فرهنگي بدانيم ، لاجرم مي بايد به موضوعات زير توجه كرد :
‏الف ) برنامه ريزي فرهنگي
‏ب ) مباحث نظري فرهنگي‏
‏ج ) روش شناسي
‏1
‏مقدمه
‏در سالهاي اخير فرهنگ بيش از پيش در كانون توجه قرار گرفته است . بسياري از مباحث جاري در كشور، ‏چه در حوزه اقتصاد يا سياست رنگي فرهنگي دارد.
‏غالباً از صفت فرهنگ براي توضيح مجموعه عوامل ناشناخته استفاده مي شود و اين كاربرد اصطلاح فرهنگ ،بر ابهام معنايي اين اصطلاح بيش از پيش مي افزايد.‏ ‏در عين حال اين مسأله از واقعيت ديگري نيز خبر مي دهد . بخش‏ فرهنگ از يك سو تحت تأثير تحولات ( مثل رشد اقتصادي يا توسعه اجتماعي ) و از سوي ديگر به دليل دگرگونيهاي دروني آن ( مثل افزايش توليد كنندگان و مصرف كنندگان و يا تفكيك اجتماعي درون فرهنگ و … ) وضعيت متفاوتي پيدا كرده است . بر اين مجموعه بايد گسترش ارتباطات را نيز افزود كه مفهوم مرزهاي فرهنگي را دگرگون مي كند . چنين تحولات ، فرهنگ را به صورتي روز افزون بسط مي دهد و از درون همين گسترش است كه مسائل تازه اي پيش روي جامعه و دست اندركاران فرهنگي قرار مي گيرد .
‏طبعأ در زمينه اي اين چنين بسط يابنده و در حال دگرگوني ، سياستگذاري فرهنگي مفهومي ثابت نخواهد داشت ، رويكردها و برداشتهاي تازه اي در مورد سياستگذاري فرهنگي نياز است تا آن را با شرايط در حال دگرگوني متناسب كند . چنين مسأله اي هم بر اهداف و دامنه سياستگذاري و هم بر فرايند آن اثر مي گذارد . سياستگذار فرهنگي ، ضمن حفظ گوهر بنيادين اهداف خود ، بنا به مقتضيات اجتماعي و اقتصادي ناگزير است تعبيري متناسب از اهداف ارائه كند ‏و از سوي ديگر ، پيچيدگي روز افزون فرهنگ ‏، او را به اطلاعات و داده هاي فرهنگي نيازمند مي كند . از اين رو ، اتكاء سياستگذاري فرهنگي به پژوهش هاي فرهنگي ، بسيار ضروري است . اگر پژوهش هاي فرهنگي را زمينه سياستگذاري فرهنگي بدانيم ، لاجرم مي بايد به موضوعات زير توجه كرد :
‏الف ) برنامه ريزي فرهنگي
‏ب ) مباحث نظري فرهنگي‏
‏ج ) روش شناسي
‏2
‏د ) مطالعات و پژوهش هاي موردي .
‏كتاب حاضر ، تدوين مطالعات و پژوهش هاي موردي است كه به صورت مقاله و گزارش درباره فرهنگ عمومي تدوين شده است كه در گرد هم آيي هاي علمي ‏–‏ فرهنگي ارائه و يا در نشريات تخصصي و فصلنامه فرهنگ عم‏وم‏ي چاپ شده ‏است . درخواست هاي مكرر و استقبال متخصصان و پژوهشگران از مقالات و مطالعات ذكر شده و از سوي ديگر عدم امكان چاپ مجدد فصلنامه ها و نشريات ؛ دبيرخانه شوراي فرهنگ عمومي را بر آن نمود تا با تدوين آنها در مجموعه كتاب هاي ‏«‏ جامعه و فرهنگ ‏»‏ امكان دسترسي را براي پژوهشگران مهيا نمايد . ديدگاههاي ارائه شده در كتاب ، به منزله اهداف سياستگذاري شوراي فرهنگ عمومي محسوب نمي شود و بايد آن را از منظر گشايش باب بحث نگريست . از اين رو تفاوت ها و اختلاف نظرها در ديدگاهها نيز اجتناب ناپذير است . اگر اين مجموعه بتواند چشم انداز تازه اي به مباحث فرهنگي بگشايد ، تلاش تمام افراد اعم از نويسندگان ، تدوين كنندگان ، مديران و كارشناسان به بار نشسته است .
‏ارزشها و سنت ‏ نوشته : ادوارد شيلز
‏ ترجمه : حسين ايماني جاجرمي
‏در جامعه ما دوگانه سازي سنت و مدرنيسم ، الگوي غالب بحث در باب ارزشهاي اجتماعي است .‏ بر حسب اين الگوهاي غالب ، مشكلات و ناهنجاريهاي اجتماعي به ناسازگاري ميان ارزشهاي سنتي و ارزشهاي مدرن نسبت داده مي شود . در اينچنين دوگانه سازي ارجحيت ارزشهاي مدرن و كاستن از اقتدار سنت ، پيشاپيش منظور شده است . در مقاله اي كه پيش روست ، نگارنده دركي پيچيده تر از ناسازگاري هاي ارزشي به دست مي دهد ، به جاي روايتي تك ذهني از سنت ، آن را حاوي ارزشهاي بنيادين ناسازگار مي يابد ؛ هر وضع اجتماعي را بستر تنازعات پيچيده ارزشها مي يابد ؛ در نهايت سنت را اصلي ترين منبع انتشار ارزشها مي خواند اما صراحت افراط بخشيدن به ارزشها را كه در حيات روزمره مردم جريان دارند و روشنفكران بدان اشتغال دارند را بعضأ خطر آفرين مي خواند .
‏4
‏به عقيده من هم هر مقاله اي كه درباره ‏«‏ سنت ‏»‏ ‏نوشته شود و از ‏«‏ ارزش ها ‏»‏ سخن به ميان آورد لازم است اين دو مفهوم را به هم پيوند زند .
‏آنان كه روال امور جهان را نمي پسندند ، در بحث هاي خود اين دو مفهوم را به هم پيوند مي زنند . آنهائي كه دست كم در اصول ، از خود پرستي ( Egotism‏ ) ، فردگرائي ( Individualism‏ )، لذت جويي ( Hedonism‏ ) بيزارند و مخالف اين عقيده هستند كه انسان بايد صرفاً در پي اهداف مادي ، كسب مالكيت ، سود جستن و مصرف باشد و اين اهداف به ظاهر ملموس را با اهداف كمتر ملموس آرماني ( كه در نقدهاي جهان معاصر ارزش ناميده مي شود ) مقايسه مي كنند . آنها در نقدهايشان به طور ضمني اشاره مي كنند كه روي گرداني از ارزشها به معناي طرد سنت نيز هست . سنت حامل ارزشهاست و ارزشها را سنت منتقل مي كند . بدون ارزشها ، سنتها چيزي براي انتقال ندارند و بدون سنتهاي ارزشي ، ارزشها به نسلهاي جديد منتقل نخواهد شد .
‏اين انتقاد نسبتاً محافظه كارانه صرفاً برداشتي شخصي نيست . من در اين مقاله مي كوشم كه ارتباط ‏ميان ارزشها و سنتها را توضيح دهم .
‏1- ‏«‏ ارزش ‏»‏ ممكن است معياري براي ارزشيابي ( Evaluation‏ ) باشد ، يا ممكن است قالبي نمادين ( Symbolic Configuration‏ ) براي مبارزه باشد (‏‌‏يعني حالت يا موقعيتي آرماني كه كنشگر طالب آن است ) ، يا ممكن است حالت يا موقعيتي آرماني باشد كه سنجه يا معيار ارزيابي حالت يا موقعيت موجود يا ممكن قرار مي گيرد . ارزش ممكن است عامل يا كنش ، نگرشي ارزشيابانه يا معياري براي ادراك يك كنش باشد . اين معاني متعدد واژه ‏«‏ ارزش ‏»‏ همانند نيستند اما بسيار به هم مربوطند . من در سراسر اين مقاله واژه ارزش را براي اشاره به تمامي اين معاني به كار مي برم . ويژگي مشترك واژه ‏«‏ ارزش ‏»‏ در سراسر اين مقاله قالبي نمادين دارد كه فاقد جنبه فيزيكي ورواني است . قالب نماديني كه واژه ‏«‏ ارزش ‏»‏ بدان اشاره مي كند ‏، هستي عيني ( Objective existence‏ ) ‏دارد يعني فاقد هستي فيزيكي يا عصبي فيزيكي است . عينيت اين واژه همانند قضاياي منطقي يا رياضيات است . البته حتي اگر ارزش در شيء يا موقعيتي مادي متجسد شود باز هم قالبي نمادين دارد . ( مانند شهر يا باغي موجود ؛ يا الگوي اجتماعي موجود ؛ يا مانند خانواده اي معين يا گروهي از دوستان يا يك دانشگاه ؛ حتي اگر ارزش موقعيتي آرماني باشد كه براي رسيدن به آن مبارزه مي شود يا آرماني باشد كه معيار قضاوت درباره اوضاع موجود قرار مي گيرد

 

 فایل

✔️  بهترین کیفیت 💯 از 💯
✔️  پشتیبانی 24 ساعته
✔️  مناسب ترین قیمت

◀️  فروشگاه فایل سیدا

 

دانلود مقاله در مورد فرهنگ(شکاف نسلها) 89 ص