مقالات فارسی مختلف · دسامبر 26, 2023 0

مقاله در مورد ستاره قطبی 💯

مقاله در مورد ستاره قطبی

 

مقاله در مورد ستاره قطبی ,ستاره قطبی, مقاله در مورد ستاره قطبی ,ستاره,قطبی,,مقاله,مورد,ستاره,قطبی

 

مقاله در مورد ستاره قطبی

-مقاله-در-مورد-ستاره-قطبیلینک و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 13 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

1
‏ستاره قطبی از معروفترین ‏ستارگانی ‏است که ‏از سالها بیش راهنمای دریانوردان هوانوردان ومسافران بوده است و چه بسا مسافرانی که ‏در دشت و جنگل راه خود را گم کرده بودند، با استفاده از این ستاره که نشان دهنده ‏شمال است توانستند به سلامت به خانه‌هایشان برگردند. جدی یکی از ستارگان ‏صورت فلکی دب اصغر ‏است که در تمام سال در ‏افق رویت است، جدی در انتهای صورت فلکی قرار گرفته است و تشخیص آن بسیار ساده است. ‏جدی معروفترین و پر نورترین ستاره این صورت فلکی است و با نامهای ستاره قطبی و α (‏آلفا) معروف است.
‏جدی در یک ‏خوشه ‏ستاره‌ای ‏کم تراکم قرار گرفته است که به همراه 6 ستاره دیگر در پهنای 6 سال ‏نوری گسترده شدند، فاصله جدی از ما برابر 276 سال نوری است. در مورد جدی ‏افسانه‌هایی وجود دارد که او بصورت دختر کوچکی ظاهر می‌شود و مسافران و شکارچیان را ‏راهنمایی می‌کرد.
3
‏یکی از این افسانه‌ها ، افسانه جالی است مربوط به بومیان ‏آمریکا در مورد دب اصغر ، گروهی شکارچی راه خود را گم کرده بودند که با اجابت ‏دعایشان دختری ظاهر شده و آنها را به سلامت به خانه‌هایشان راهنمایی کرده بود. دختر ‏کوچک روج جدی بود و ستارگان دیگر صورت فلکی شکارچیان هستند که بعد از مرگ در کنار ‏جدی قرار گرفتند که برای همیشه نزدیک با او باشند.
‏به علت ‏حرکت تقدیمی محور زمین ‏، ستاره قطبی ، یعنی ‏ستاره‌ای که بر روی راستای محور چزخشی زمین در آسمان بیکران احتمالا قرار می‌گیرند ‏تغییر می‌کند و در زمانهای طولانی و با کندی ممکن است ستاره‌ای دیگر ، ستاره قطبی ‏بر می‌گردد و اگر بخواهیم که همین ستاره‌ای که امروز ستاره قطبی ماست بار دیگر ‏ستاره قطبی ما بشود باید در حدود 26000 سال صبر کنیم! البته در طول عمر کوتاه ما ‏انسانها با توجه به حرکت تقدیمی بسیار کند محور زمین ، ستاره قطبی ما عوض نمی‌شود و ‏نباید چندان نگران این موضوع شویم، ولی سومریها در چهار هزار سال پیش دقیقا همین ‏ستاره قطبی را نداشته‌اند.
‏جدی و جهت یابی
‏ستاره جدی ‏در موارد فوق مورد استفاده قرار می‌گیرد: ‏تعیین شمال جغرافیایی ، تعیین عرض جغرافیایی. ناظر شمال جغرافیایی را می‌توان با ‏کشیدن خطی قائم از جدی بر افق پیدا کرد، که محلی که خط قائم افق را قطع می‌کند شمال
3
‏جغرافیایی است.
‏جدی و ستارگان قیفاووسی
‏جدی پر نورترین ستاره صورت فلکی است و جزو صدها ‏ستاره‌ای است که به نام ستارگان صورت فلکی شناخته شوند، قدر جدی است. ستاره شناسان ‏جدی را به عنوان نزدیکترین و پر نورترین ستاره قیفاوسی به شمار می‌آورند. ستاره ‏قطبی مانند سایر ستارگان قیفاووسی منبسط و تغییرات نوری ستاهر قطبی در 50 سال گذشته ‏از 10.0 به 2.0 نزول پیدا کرده است که این تغییرات با فرضیه تکامل یک ستاره قابل ‏تغییر است، در این صورت ستاره قطبی دوران تکاملش را سپری خواهد کرد و تپشهای ستاره ‏قطبی به پایان خواهد رسید. ممکن است چند صد هزار سال طول بکشد و سرانجام از یک ‏ستاره داغ به یک ‏غول سرخ ‏سردی تبدیل خواهد شد و دوران پر ‏تلاطم خود را پشت سر خواهد گذاشت.
4
‏نام ستاره قطبی
‏نام ستاره قطبی از این واقعیت بدست آمده است که اگر محور ‏زمین را ادامه بدهیم در نقطه‌ای نزدیک به این ستاره آسمان را قطع خواهد کرد و محلی ‏که محور زمین آسمان را قطع می‌کند قطب شمال سماوی گفته می‌شود. ستاره قطبی به دلیل ‏نزدیکی به قطب شمال سماوی محدودیت و سختیهایی برای رصد و مطالعه بیشتر این ستاره ‏دارد.
‏پرنور ترین ستاره ‏صورت فلکی خرس کوچک‏ با ‏قدر‏ ‏۲‏ واز‏رده طیفی F8‏ ‏ که در حال حاضر سمت شمال جغرافیایی زمین را با دقت خوبی نشان می دهد.این ستاره تقریبا ” در امتداد محور چرخش ‏زمین‏ است وتنها کمتر از یک درجه با آن فاصله دارد.فاصله آن با ‏خورشید‏ 820 ‏سال نوری ‏است .‏متغییری ازنوع قیفاووسی ‏بوده‏ ‏ ودارای ‏همدمی‏ از ‏قدر‏ 8 است که البته به دلیل تفاوت روشنایی به سختی مشاهده می شود.ستاره همدم از ‏رده طیفی F3‏ ‏ می باشد. چند هزار سال دیگر این ستاره معنای قطبی بودن خود را ازدست می دهد چرا که محور چرخشی زمین بدلیل ‏رقص محوری‏ جابجا می شود.
‏ 

 

 فایل

✔️  بهترین کیفیت 💯 از 💯
✔️  پشتیبانی 24 ساعته
✔️  مناسب ترین قیمت

◀️  فروشگاه فایل سیدا

 

دانلود مقاله در مورد ستاره قطبی