مقالات فارسی مختلف · دسامبر 26, 2023 0

مقاله در مورد خواص و حالات روح در ظاهر و باطن انسان 77 ص 💯

مقاله در مورد خواص و حالات روح در ظاهر و باطن انسان 77 ص

 

مقاله در مورد خواص و حالات روح در ظاهر و باطن انسان 77 ص ,خواص و حالات روح در ظاهر و باطن انسان 77 ص, مقاله در مورد خواص و حالات روح در ظاهر و باطن انسان 77 ص ,خواص,و,حالات,روح,در,ظاهر,و,باطن,انسان,77,ص,,مقاله,مورد,خواص,حا,,,

 

مقاله در مورد خواص و حالات روح در ظاهر و باطن انسان 77 ص

-مقاله-در-مورد-خواص-و-حالات-روح-در-ظاهر-و-باطن-انسان-77-صلینک و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 78 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏خواص و حالات روح در ظاهر و باطن انسان
 
‏١ – ‏سوال : تفاوت خواص باطنی يا معنوی انسان با ‏ديگر حيوانات چيست ؟
‏جواب :  ‏حيا و خجالت دو عامل خاص ‏انسانست که در حالات معين و اماکن خاصه به پيش آمدهای دوست دارترين خود از حيا نمی ‏بيند و می پرهيزد، که در اين مختصر، حقيقت اين کيفيت به خوبی نشايد قابل فهم ‏باشد.
‏٢ – ‏سوال : ‏انسان کيست ؟
‏جواب : انسان موجودی که دارای صفاييت ظاهری و باطنی عالی ‏است و از جمله خجالت و حيا نيز يکی از خواص معنوی عالی انسان بوده و در حال اقدام ‏به کدام کار ممنوع از قوانين مدنی يا شرعی يا فاميلی، هرگاه تحت غرايز جنسی و نفس ‏قرار گيرد و کسيکه بر امتناع آن قانون وارد باشد، بروی رسد و او را ببيند از خجالت، ‏بدون مخالفت، خود را باطناً به نا آرامی شديد مواجه می بيند.
‏٣ – ‏سوا ل : ‏انسان کيست ؟
‏جواب : ‏انسان موجودی که اگر از نگاه نفس يا روح ‏تکامل کرده باشد باطناً بيست تا سی تا صد يا بالاتر مثل خود بزرگتر معلوم می شود (‏اما به ديدهء نيکان بشر، فرشتگان و شياطين) – ‏مولانا بلخی گويد: ‏تن ز ‏جان و جان ز تن مستور نيست
‏ليک کس را ديد جان دستور نيست
‏٤ – ‏سوال : ‏انسان کيست ؟
‏جواب : ‏يگانه موجودی که قسمتی از ديد و واديدهای ‏نظری و معنوی خود را در خواب عيناً به کيف و شان کامل می بيند بعداً همه و يا پارهء ‏از آن را پس از بيداری در بين موجوات روی زمين بازگو کرده می تواند، چرا و اين چه ‏کيفيت است که رخ ميدهد چرا غور نمی نمايد؟ آری! ثابت کنندهء حقيقت ماهيت روح نامکمل ‏شده بشريت باشد.
‏2
‏٥ – ‏سوال : ‏اساساً انسان داری چه نيروی ‏نامرئی است ؟
‏جواب : ‏انسان موجودی است بين دو دستگاه نشراتی خير ‏و شر، که بی اراده و با اراده همواره مشغول خود و ماحول خويش است، تا کدامين غالب ‏آيد و وی را بدانسو کشد.
‏٦ – ‏سوال : پس به چه صورت انسان به مقام اعلی رسيده ‏و به چه کوايف پست می شود؟
‏جواب : ‏هرگاه به پيروی از نفس، به حضيض ذلت و ‏انتهای دنائت گرايد، ظاهراً انسان اما باطناً حيوان درنده، بسيار نيرنگ باز و دغل ‏پيشه است که به استفاده از مقام انسانيت بهره کشی های سوء می نمايد، زيرا قوای ‏روحانيش به مرتبهء روح حيوانی رسيده باشد. اما اينقدر تفاوت دارد که به همچو اشخاص ‏بازهم با همين حالت، بازگشت به سوی خدا جل جلاله ميسر است که اگر بکوشد دارای مقام ‏و يا رتبهء کامل حقيقت انسانی گردد و نيز برعکس تا زمانيکه روح او مستشعر مقام جان ‏نشود و نفسش به مطمئنه مبدل نگردد احتمال فيصد (٢٥ تا ٣٠) لغزش او ممکن باشد.
‏٧ – ‏سوال : ‏انسان کيست ؟
‏جواب : ‏انسان موجودی که کلانی باطنی او را اکثراً ‏نه او بيند و نه ديگران، خواه از نگاه نفس باشد  ‏يا از صفائيت روح، ‏اما کلانی ظاهری او را به کدام تصرفی که يافت از قبيل علم، ثروت يا قدرت يا شهرت ‏های صادق و کاذب که بی بقاست، هر کس ديده تواند.
‏٨ – ‏سوال : ديگر از صفات معنوی عالی انسانی چيست ‏؟
‏جواب : ‏اکثراً در حال حمله به دفاع قوای بالمثل، ‏مانند ديگر حيوانات بنابر عقل سليم پاسخ نمی دهد و می سنجد مگر که قدرت جانب بر او ‏از کدام نگاه فزونی داشته و حياتش به خطر باشد در صورتيکه خود را در مقابلش لاشی و ‏بی قدرت بيند اينجاست که به الحاح يا وسيلهء ديگر دفاع معنوی پرداخته بدين ترتيب ‏رقت قلب او را به خود متوجه می سازد.
‏٩ – ‏سوال : اگر روشنی بيشتر اندازند ؟
‏3
‏جواب : ‏بلی انسان های سليم علاوه از احساس آلام ‏جسم يا روح ديگران حمله را بر مال و شرف نيز بد می بينند که در  ‏چنين ‏موارد پختگان شان به تأمل و عاجل طبيعتان شان بدون درنگ پاسخ داده دفاع می ‏کنند.
‏١٠ – ‏سوال : ‏انسان کيست ؟
‏حواب :‏انسان موجودی که به حکم استيلای حب رياست، بر ‏جانداران ديگر که از خود ضعيف تر بيند و يا در مقام تصرف، خود را بر او غالب يابد ‏بر وی حمله نکند و آزار ندهد و اگر برعکس او را رقيب خود يافت می کوشد تا به هر نوع ‏شود وی را از پا بياندازد و به مقام تسليم آرد.
‏١١ – ‏سوال : ‏انسان کيست ؟
‏جواب : ‏انسان موجودی دارای استعداد خدا داد که به ‏هر پيمانه بخواهد می تواند در کار های نيک و بد به شکل نهائی از آن بهره گيری کرده ‏و کارروائی کند.
‏١٢ – ‏سوال : ‏انسان کيست ؟
‏جواب : ‏انسان موجودی است که به وضاحت تمام خورسندی ‏خود را به خنده و غم و اندوه خويش را به گريه تمثيل می کند.
‏١٣ – ‏سوال : اين مهارت و تصرفش چه امتيازی را به وی ‏ثابت می کند ؟
‏جواب : ‏فقط نموداری و تثبيت لياقت و کفايت عالی خدا ‏داد خود را که از همه موجودات اضافه تر  ‏وکاملتر دارد نشان داده روشن ‏می نمايد.
‏١٤ – ‏سوال : چرا همه موجودات را غير انسان افقی خلق ‏کردند؟
‏جواب : ‏برای اينکه تا هرچه زودتر سر شان جانب زمين ‏برای اکل و نوش برابر باشد لذا از عروج معنوی بی بهره گرديده اند.
‏٥ – ‏سوال : چرا انسان را برعکس عمودی در بين همه ‏جانداران روی زمين آفريدند ؟
‏5
‏جواب : ‏برای درک اين راز، اگر قوای روحانی او ‏اوج گرفت مستقيماً به اعلی عليين و اگر نفس برعکس بر او چيره گشت به اسفل السافلين ‏فرو رود.
‏١٦ – ‏سوال : اين عروج و نزول زادهء چه کيفيت است ‏؟
‏جواب : ‏چون روح از حضور ذات کبريا جل جلاله بوده و ‏مظهرش حيات در بدن، وعلم که نمايندهء آن عقل در جسم است اين هر دو را از عالم قدس ‏به وديعت در بادی انسان گذاشته اند و هکذا نفس که جوهر عالم خبث يا جهان سفلی يا ‏ارض ماست نيز در آن مستقر گرديده است ازينرو هر واحد می کوشد تا به جانب اصل خود ‏متوصل گردد يعنی اگر روح قوی شد شخص مستقيماً به اعلی عليين عروج نمايد واگر نفس ‏غالب گشت انسان را به اسفل السافلين فرو برد.
‏١٧ – ‏سوال : اگر حالت روح و نفس در انسان مساوی شد ‏پس جايگاه همچو اشخاص در کجا خواهد بود ؟
‏جواب : ‏اصل مطلب در همه اين صحنه ها، امتحان دادن و ‏در نتيجه معرفت به او تعالی جل جلاله يافتن ودرک عظمت، جلال و کمال خالق زمين و ‏آسمان را کردن و ديگر اشيا عيان و نهان را به ايمان کامل دال بر کمال و جمال يکتای ‏او جل جلاله دانستن و بی ضد و بی مانند شمردن، قسمتی از طرق ارتباط به وی جل شانه ‏بوده، علامتش اينست که مالکان اين دولت در هر جا و هر وقت برای خوشنودی او تعالی جل ‏جلاله بدون کدام نظرداشت به خلق الله خوبی و نيکوييها کنند.
‏به روی اين معيار چون خدای متعال جل جلاله همه اکرام، ‏احسان، انعام، لطف و مهربانی که از ابتداء خلقت به ما روا داشته و او جلت عظمته به ‏داشتن ذره يی ايمان شخص نافرمان (عاصی) را اگر به شفاعت کدام صالخ از بندگان او ‏نجات نيافت در دوزخ عذاب را تا مدت معين چشيده، سپس بروی اصل ايمان که با او بوده ‏از آنجا کشيده به جايگاه وی به يکی از جنت ها يا برزخ قرارش دهند.
‏١٨ – ‏سوال : آيا اين شفاعت تنها از نيکان بشر در ‏باره عاصيان پذيرفته می شود؟
‏جواب : ‏نه خير، اگر دل کدام بنده يا غيره جانداران ‏را در حاليکه به کدام مصيبت گرفتار بوده به جای آورده و حاجتش را شخص روا کرد، به ‏واسطه دعای نيک آن موجود نيز نجات يابد و هکذا اگر کدام حيوان يا جاندار کوچک مثل

 

 فایل

✔️  بهترین کیفیت 💯 از 💯
✔️  پشتیبانی 24 ساعته
✔️  مناسب ترین قیمت

◀️  فروشگاه فایل سیدا

 

دانلود مقاله در مورد خواص و حالات روح در ظاهر و باطن انسان 77 ص