معدن · دسامبر 26, 2023 0

مقاله درباره چدن خاکستری 💯

مقاله درباره چدن خاکستری

 

چدن خاکستری به همراه توضیحات کامل

 

مقاله درباره چدن خاکستری

مقاله درباره چدن خاکستری

دسته بندی معدن
فرمت فایل docx
حجم فایل 17 کیلو بایت
تعداد صفحات 12
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

چدن خاکستری

، آلیاژهای آهن ، كربن و سیلیكون هستند كه در آن ، كربن بیشتری نسبت به مورد موجود در محلول جامد آستنیت د دمای یوتكتیك ، وجود دارد . در چدن خاكستری، كربنیكه آستنیت از حل پذیری فراتر می رود به عنوان گرافیت ورقه ای بارش می یابد. چدن خاكستری معمولاً حاوی 2.5 تا 4 درصد C ، 1 تا 3 درصدSi و مواد اضافی منگنز برحسب میكروساختار مربوطه ( تا 1. 0 درصد Mn در چدن خاكستری و تا 1.2 درصد در پرلیت ) می باشد. فسفر و سولفور نیز در مقادیر اندكی به عنوان ناخالصی های مازاد، موجود هستند .
كامپوزیت چدن خاكستری را باید به گونه ای انتخاب نمود كه سه شرط ساختاری پایه را برطرف كند :
● توزیع و شكل گرافیتی لازمه
● ساختار عاری از كاربید ( بدون مبرد )
● ماتریكس لازمه
برای چدن متدا ول ، ا لمنت و عناصر ا صلی كامپوزیت شیمیایی ، كربن و سیلیكون هستند . مقدار بالای كربن ، مقدار گرافیت یا Fe3C را بالا می برد . كربن بالا و محتوای سیلیكونی ، پتانسیل گرا فیتی كردن آ هن را و قا بلیت ریختگی آ نرا ، بالا می برد .
ا ثر تركیبی كربن و سیلیكون روی ساختار را معمولاً با تساوی كربن (CE ) در نظر می گیرند :
S % ) × 0.4 + (Mn % ) × 0.027 – (P % ) × 33. 0 + (Si % ) × 0.3 + C % = CE)
اگرچه ا فزایش كربن و سیلیكون و مقدار آنها ، پتانسیل گرافیتی سازی را بالا می برد و در نتیجه تمایل تبرید را كاهش می دهد، ولی ا ستحكام به شكل معكوس ، تحت تاثیر قرار می گیرد . ا ین حا لت ، بدلیل ارتقاء فریت و سختی پرلیت است .
مقدار منگنز به عنوان تابعی از ماتریكس مطلوب ، تفاوت می یابد ، معمولاً می توان آنرا تا 1. 0 در صد برای چدن فریتی و تا 1.2 درصد برای چدن پرلیتی ، مشاهده كرد چرا كه منگنز یك ارتقاء دهنده پرلتی قوی است . ا ثر سولفور باید با اثر منگنز ، بالانس و تعدیل شود. بدون وجود منگنز در چدن سولفید آهن ناخواسته ( FeS ) در مرزدانه ها تشكیل خواهد شد. اگر مقدار میزان سولفور با منگنز تعادل گردید ، آ نگاه سولفید منگنز ( MnS ) تشكیل می شود كه اثر مخرب ندارد چرا كه درون دانه ها توزیع می شود. نسبت بهینه و مطلوب بین منگنز و سولفور برای یك ساختار فاقد FeS و ماكزیمم مقدار فریت ، عبارت است ا ز:

✔️  بهترین کیفیت 💯 از 💯
✔️  پشتیبانی 24 ساعته
✔️  مناسب ترین قیمت

◀️  فروشگاه فایل سیدا

 

دانلود مقاله درباره چدن خاکستری