فیزیک · دسامبر 25, 2023 0

مقاله درباره انرژی آب 💯

مقاله درباره انرژی آب

 

دانلود مقاله درباره ارنژی اب و چرخ های ابی

 

مقاله درباره انرژی آب

مقاله درباره انرژی آب

دسته بندی فیزیک
فرمت فایل doc
حجم فایل 19 کیلو بایت
تعداد صفحات 30
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

*مقاله درباره انرژی آب*

چرخهای آبی

مصرف آب به عنوان دومین منبع انرژی (بعد از آتش) برای بشر محسوب می‎شود. از این‎رو چرخهای آبی در تاریخ توسعه و مصرف انرژی، نقش مهمی ایفا می‎كنند. چرخهای آبی دستگاه‎های مكانیكی ساده‎ای هستند كه ما می‎توانیم برای درك برخی مفاهیم هم و كلیدی از آنها یاری جوئیم.

انرژی جنبشی

برای درك و روشن شدن، مطلب را با مثال ساده‎ای آغاز می‎كنیم. اگر در حال عبور از نهر ابی باشیم، این حس در ما ایجاد می‎شود كه آب در جهت خلاف پاهای ما به شدت عبور می‎كند. در نهرهایی كه جریان آب در آنها تند باشد باید مراقب باشیم كه شدت (فشار) آب باعث افتادن ما نشود. همین‎طور كشش و فشار امواج را هنگام گذر از كنار دریا حس می‎كنیم. گاهی اوقات هنگام نزدیك شدن امواج،‌ می‎توانیم سریع پاهایمان را كنار بكشیم، یقیناً اگر در زیر یك آبشار باشیم، فشار آب را روی بدنمان احساس می‎كنیم. اگر اندكی این چرخ را در نحری كه آب در آن جریان دارد،‌ داخل كنیم. جریان آب در جهت خلاف آن بر آن فشار می‎آورد، درست همانند زمانی كه ما داخل آب هستیم شویم. فشار آب موجود در جهت فاضلاب فقط یك پدال (پرگا)، موجب چرخش چرخ می‎شود. اگر محور چرخ را به یك دستگاه وصل كنیم قادر به انجام كار مفید، نظیر آسیا كردن غلات می‎باشیم. پایه و اساس چرخ

آبی، درك مفهوم فوق می‎باشد.

حال، مشاهده‎ای مرتبط در این زمینه را در نظر مجسم سازید: زمانی كه داخل یك استخر یا حوض مخصوص شنا ایستاده‎ایم و یا در حال گذشتن از آن هستیم، هیچ نگران این قضیه نیستیم كه جریان آب موجب عدم تعادل و نهایتاً افتادن ما شود. مشابه آن در مورد چرخ آبی هم صدق می‎كند. قرار دادن چرخ آبی در استخر شنا، مانع حركت چرخ می‎شود. به تفاوتی بین شرایط فعلی و شرایطی كه قبلاً راجع به آن بحث شد، وجود دارد؟ در استخر شنا با حوض، جریان آب، ثابت و یا اینكه خیلی كند می‎باشد. تنها آب جریا (متحرك) باعث هل دادن و به حركت درآوردن ما و همین‎طور باعث چرخاندن، چرخ آبی می‎شود. به حركت درآمدن ما و چرخ آبی، بیانگر انجام كار می‎باشد. تنها آب جاری،‌ توان انجام كار را دارد. مطلب فوق مبین این مسئله است كه آب جاری (آبی كه دارای حركت باشد) دارای نوع انرژی می‎باشد. همان‎طوری كه قبلاً گفته شد، اگر چرخ آبی را به یك دستگاه مكانیكی وصل كنیم، دستگاه قادر به انجام كار نظیر: آسیا كردن فلات یا اره كردن چوب می‎باشد. تعمیم عبارت فوق بیان این مطلب است كه:

«انرژی جنبشی، باعث انجام كار می‎شود.»

✔️  بهترین کیفیت 💯 از 💯
✔️  پشتیبانی 24 ساعته
✔️  مناسب ترین قیمت

◀️  فروشگاه فایل سیدا

 

دانلود مقاله درباره انرژی آب