کامپیوتر و IT · دسامبر 25, 2023 0

مقاله بررسی آشنایی با اینترنت (وب سایت) 💯

مقاله بررسی آشنایی با اینترنت (وب سایت)

 

مقاله بررسی آشنایی با اینترنت (وب سایت) در 29 صفحه ورد قابل ویرایش

 

مقاله بررسی آشنایی با اینترنت (وب سایت)

مقاله بررسی آشنایی با اینترنت (وب سایت)

دسته بندی کامپیوتر و IT
فرمت فایل doc
حجم فایل 22 کیلو بایت
تعداد صفحات 29
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

مقاله بررسی آشنایی با اینترنت (وب سایت) در 29 صفحه ورد قابل ویرایش

فهرست مطالب
عنوان صفحه
وب را بشناسیم…………………………………………………………………………………………

وب، نه اینترنت………………………………………………………………………………………………………………………….

در داخل یك اسم……………………………………………………………………………………………………………………..

ردیابی منبع……………………………………………………………………………………………………………………………….

مسیر خدمات وب………………………………………………………………………………………………………………………

پراكسی وب………………………………………………………………………………………………………………………………..

پایگاههای آینه ای……………………………………………………………………………………………………………………..

پروتكل های اصلی……………………………………………………………………………………………………………………..

در فروشگاهها چه خبر است؟…………………………………………………………………………………………………..
اینترنت را بشناسیم…………………………………………………………………………………..

نگاهی به یك انقلاب در ارتباطات……………………………………………………………………………………………

اینترنت چیست؟……………………………………………………………………………………………………………………….

دگرگونیهای زیربنایی…………………………………………………………………………………………………………………

Backbone…………………………………………………………………………………………………………………………….

نقطه های مبادله اینترنت………………………………………………………………………………………………………….

Pop…………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Server…………………………………………………………………………………………………………………………………….
عنوان صفحه

پروتكل ها ………………………………………………………………………………………………………………………………….

سخت افزار…………………………………………………………………………………………………………………………………

نرم افزار………………………………………………………………………………………………………………………………………

فراهم كننده خدمات اینترنت…………………………………………………………………………………………………..

نشانی………………………………………………………………………………………………………………………………………….

اینترنت چگونه كار می‌كند ……………………………………………………………………………………………………..
اینترنت چگونه دنیا را به هم وصل كرده است؟………………………………………………

وب پر پیچ و تاب……………………………………………………………………………………………………………………….

بالاترین سرعت چه سرعتی است…………………………………………………………………………………………….

اینترنت بین المللی……………………………………………………………………………………………………………………

WAP چگونه كار می كند؟ ……………………………………………………………………….

خدمات دهنده ها چگونه كار می‌كنند؟………………………………………………………….

روشهای بهتر مرور وب……………………………………………………………………………….

خالی كردن نهانگاهها…………………………………………………………………………………………………………………

گذشته را فراموش كنید……………………………………………………………………………………………………………

چه كسی آنجاست؟…………………………………………………………………………………………………………………..

بوك ماركهای خود را مرتب كنید…………………………………………………………………………………………….

ساده كنید………………………………………………………………………………………………………………………………….

نوار ابزار كامل…………………………………………………………………………………………………………………………….

جلوی پیام پراكنی را بگیرید…………………………………………………………………………………………………….
وب را بشناسیم

اگر حتی به كامپیوتر دست نزده باشید احتمالا بعضی از امكانات «وب جهان پهنا» (www) را تجربه كرده اید. وب یك رابط دوست داشتنی برای پیدا كردن انواع مختلفی از اطلاعات در اختیار شما می‌گذارد، از تحقیق پیرامون یك مسئله علمی گرفته تا اطلاعاتی درباره سفر به یكی از شهرهای دنیا. برخلاف پیچیدگی اینترنت، ماهیت خود وب نسبتاً ساده است.

وب، كه با یك اتصال اینترنت برای هر كاربری قابل دسترسی است، حاوی مقادیر تقریباً نامحدودی از متن، صدا، ویدئو و داده های دیگری است كه در میلیونها كامپیوتر (یا خدمات دهنده) در كل دنیا قرار دارد.

فراپیوندها (hyperlink) كه در صفحات وب به صورت خطدار یا تصویر دیده می‌شود مثل یك چسب صفحات وب را برهم می چسبانند. این فراپیوندها به ما امكان می دهند كه به یك سند، موضوع وب مرتبط دسترسی پیدا كنید، این سند در پنجره ای از برنامه مرورگر (خدمات گیرنده یا Cilent) ما ظاهر می‌شود. پیش از اختراع وب، كاربران كامپیوتر مجبور بودند كه نشانی یك فایل واقع در یك خدمات دهنده مشخص را تایپ كنند یا از فهرستهای طولانی منوها برای یافتن اطلاعات بهره بگیرند.

وب در مارس 1989 به دنیا آمد. “Tim Berners-Lee” در این زمان روشی را برای اعضای «آزمایشگاه اروپایی فیزیكی ذرات» (CERN) پیشنهاد كرد كه در سال 1990 به «وب جهان پهنا» مشهور شد. CERN در سال 1993 وب را برای استفاده به طور رایگان آزاد اعلام كرد. در ماههای اولیه آن سال ، «مارك آندرسن» برنامه «موزائیك» را معرفی كرد. این برنامه اولین برنامه مرورگر وب گرافیكی بود.
وب، نه اینترنت

امروزه، كاربران كامپیوتر سراسر جهان بر استفاده از وب و اطلاعات گرافیكی آن گرایش دارند. از این روی، اكثر رسانه ها، اكثر كاربران، و حتی بسیاری از مشاغل «روی خطی»(online) از اصطلاح، «وب جهان پهنا» و «اینترنت» به یك معنا استفاده می‌كنند. اما وی فقط بخشی از اینترنت بزرگ است، چون اینترنت شامل Telnet، FTP و حوزه‌های دیگر، و همچنین كابل ها، كامپویترها و سیم های خود شبكه نیز می‌شود.

وب در بالای اینترنت قرار دارد. در واقع رابط اینترنت است. یك قرار داد مخصوص اینترنت قرارداد یا پروتكل (HTTP) است و این پروتكل است كه استفاده از وب را در اینترنت ممكن می‌كند.

مهمترین هدف اینترنت آن است كه كاربران بتوانند از اطلاعات ذخیره شده در كامپیوتر یك كاربر دیگر بهره بگیرند. وب یك روش دوست داشتنی برای بهره گیری از اطلاعات ذخیره شده در «كامپیوترهای خدمات دهنده» (Server) پراكنده شده در اینترنت است.

خدمات دهنده های وب از لحاظ فیزیكی شبیه به خدمات دهنده های Telnet FTP و سایر خدمات دهنده ها هستند. در واقع، بعضی از شركت ها از یك كامپیوتر برای چند پروتكل مبادلة داده های مختلف بهره می گیرند. تنها اختلاف بین یك خدمات دهندة وب در نرم افزار سازگار با HTTP است كه می تواند اطلاعات را با یك برناه مرورگر مبادله كند.

خدمات دهنده های وب و مرورگرهای وب با استفاده از HTTP با یكدیگر ارتباط برقرار می‌كند تا بتوانند داده های وب را كه خود به زبان HTML نوشته شده اند، مبادله كنند. این زبان اكثر اطلاعاتی را كه برای آرایش صفحه، فراپیوندها و متن در یك صفحه وب لازم است فراهم می سازد. رمز وب، در فراپیوندهای موجود در دل كدهای HTML است.

بنیان وب بر فلسفه فراپیوندها استوار شده است. هر كلمه یا تصویری در هر صفحه وب می تواند یك رابطه به یك سند دیگر باشد. دسترسی به اطلاعات در FTP یا Telnet یا هر پروتكل مبادلة اطلاعات دیگر اینترنت به این سادگی نیست.
در داخل یك اسم

برنامه های مرورگر با استفاده از «اسم قلمرو» (domain name) صفحه وب یا URL، یك سند روی یك خدمات دهنده را ردیابی و دستیابی می‌كند. گاهی در یك نشانی وب بخش WWW حذف می‌شود. هیچ قاعده ای وجود ندارد كه بگوید یك اسم قلمرو وب باید یك پیشوند WWW داشته باشد. صرفا نوعی قرارداد است. می توانید به خدمات دهنده خود هر اسمی بدهید. اما اگر بخواهید مردم به راحتی نشانی وب شما را حدس بزنند بهتر است از پیشوند WWW بهره بگیرید.

بخش بعدی مقصد خدمات دهنده “microsoft” معرف اسم قلمرو خدمات‌دهنده است، در حالیكمه com اسم قلمرو خدمات دهنده است، در حالیكه com اسم قلمرو سطح بالا را برای پایگاه وب نمایش می‌دهد. همه خدمات دهنده ها پسوند com. ندارند، بعضی از آنها پسوند edu (آموزشی)، org (سازمان)، gov (دولتی)، یا پسوندهایی برای كشورهای خاص دارند.
ردیابی منبع

وقتی برنامه مرورگر ما URL یك خدمات دهنده را پردازش می كند، داده ها را به ISP (فراهم كننده خدمات اینترنت) ما می‌فرستد یا اگر از یك كامپیوتر یك شبكه استفاده می كنیم به یك (Domain Name Server) DNS می فرستد.

اگر DNS نشانی (International Protocol) IP آن خدمات دهنده را بشناسد، به عنوان مثال، شماره IP خدمات دهنده وب میكروسافت شماره 63.70.164.22 است، اطلاعات را به مرورگر باز می گرداند. برنامه مرورگر كه یك نشانی درست IP دارد یك فرمان GET به خدمات دهنده مرتبط می فرستد و صفحه وب موردنظر را درخواست می‌كند. خدمات دهنده وب در دیركتوریهای خود جستجو می‌كند و سند درخواستی را می یابد و آن را به برنامه مرورگر می فرستد.

اما گاهی DNS نشانی IP یك خدمات دهنده وب را ندارد و نمی تواند شماره درست IP را به مرورگر بدهد. در این حالت، برنامه مرورگر ما درخواستهای برای نشانی IP خدمات دهنده را به هر یك از 13 خدمات دهنده ریشه (root) كه در مجموع به “The Dot” مشهورند و در سراسر جهان پراكنده اند، می فرستد به محض آن كه یكی از خدمات دهنده های ریشه به نشانی IP پاسخ بدهد، برنامه مرورگر می تواند آن خدمات‌دهنده خاص را پیدا كند. اگر یك نشانی IP حاوی بیش از یك نوع خدمات‌دهنده اصلی اینترنت یا شبكه آن شركت رهنمودهایی برای كامپیوتر میزبان وب می پرسد، كه معمولاً كامپیوتری است كه نرم افزار خدما دهنده وب را اجرا می‌كند.
مسیر خدمات وب

با آن كه بسیاری از پایگاههای وب برای ما امكان دسترسی به یك خدمات‌دهنده وب را فراهم می سازند، ترافیك شدید روی وب می تواند در مواردی جلوی این امكان را بگیرد.

به عنوان مثال، خدمات‌دهنده وبی كه یك پایگاه بزرگ و پرطرفدار را پشتیبانی می‌كند تحت صدها یا حتی هزاران درخواستی كه به یكباره می رسند به سادگی می تواند ضربه بخورد. بعضی از مدیران پایگاه برای كاستن از بار اضافی بر روی خدمات‌دهنده و كنترل جریان ترافیك وب از «پراكسیهای» (Proxy) وب و «پایگاههای آینه ای» (microsoft) بهره می گیرند.

اینترنت را بشناسیم
نگاهی به یك انقلاب در ارتباطات

نسل آینده اگر درباره سالهای بین 1375 تا 1380 فكر كنند، بدون تردید به رویدادی فكر می‌كنند كه در حال تغییر دادن چهرة جهان است: اینترنت. بله ، اینترنت همه چیز را تغییر داده است: روش ارتباطات، تجارت، كسب خبر، خرید و حتی زندگی. از این روی، باید بدانیم كه اینترنت چیست؟ از كجا آمده، و چگونه كار می‌كند.
اینترنت چیست؟

اینترنت تعداد انبوهی كامپیوتر به هم متصل است، یك شبكه از شبكه ها، از برلین تا واشنگتن، تا تایپه ، تا تهران و هر جایی بین آنها ، با انبوهی از كانالهای ارتباطی و مكانیسمهای كنترل كننده ، شامل كامپیوترها، وسایل جانبی،‌خطوط تلفن ، ماهواره ها و تعداد زیاد دیگری از وسایل زیربنایی.

این اینترنت است و دقیقاً همان چیزی است كه چهل سال پیش در ذهن سازندگان آن آمده بود. در آن هنگام، چند دانشمند در «اداره پروژه های تحقیقاتی پیشرفته» (ARPA) تصمیم گرفتند راهی بیابند كه بهتر بتوانند از تحقیقات همدیگر بهره بگیرند. سیستم ارتباطی جدید نه تنها می بایست همكاری از راه دور را پشتیبانی می كرد، بلكه می‌بایست در همة شرایط كار می كرد، یعنی اگر بعضی از كامپیوترها از كار می افتادند مسیر ارتباطی همچنان حفظ می شد. بخش IPTO (دفتر روشهای پردازش اطلاعات) در ARPA مسئول ساختن چنین سیستمی شد.

IPTO بهترین مهندسان شبكه در آمریكا را گرد هم آورد. این متخصصان از تخصص خود در شبكه های راه دور بهره گرفتند تا شبكه ARPA را بسازند (كه بعداً به ARPANet مشهور شدند). وقتی ARPANet در سال 1969 افتتاح شد، به چند دانشگاه و مركز تحقیقاتی امكان دسترسی به داده های كامپیوتری راه دور شبكه را داد. IPTO در اواسط دهه 1970 مسئولیت شبكه را به «ادارة ارتباطات وزارت دفاع» (DCA) سپرد.

مدتی بعد ، «بنیاد ملی علوم» (NSF) كنترل شبلكه ARPANet را بعهده گرفته و آن را توسعه داد و NSFNET نامید و سرانجام NSF دریافت كه منابع لازم را برای مدیریت شبكه ندارد. در سال 1995، اینترنت به صورت یك ساختار كاملاً خصوصی (غیردولتی) درآمد و شركتهای بزرگی چون Word com Sprint AT & T آن را اداره می كردند.
دگرگونیهای زیربنایی

یك راه درك زیرساختار اینترنت مقایسة آن با جاده هاست. اینترنت به جای جاده، كانالهای ارتباطی دارد، و به جای تقاطع اداری نقطه های بین ـ ارتباطی است . كانالهای ارتباطی ، مانند جاده ها در اندازه ها و حدهای سرعتی مختلف ساخته شده است.

برای بعضی از جاده ها عوارض می پردازند ودولت مالك بعضی از جاده ها و بعضی از شركتها مالك بعضی دیگر جاده ها هستند. تعداد بسیار زیادی از شركتها و سازمان ها مالك اینترنت هستند كه به آنها حق اشتراك می پردازند.
Backbone

در زبان انگلیسی “Backbone” به معنی «ستون فقرات» است. در اینترنت به كانالهای ارتباطی بسیار سریعی گفته می‌شود كه داده ها در آن با سرعتهای بسیار بالا نقل و انتقال می یابند. آنها نقطه هایی هستند كه چندین شبكه را به هم پیوند می دهند. بك بونها معمولاً با كانالهای فیبر نوری ساخته می‌شوند كه به خطوط Optical Carrier) OC ؛ حامل نوری( و خطوط Digital Signal) DS ؛ سیگنال دیجیتالی( شهرت دارند.

بك بونها علاوه بر خطوط بسیار سریع OC و DS شامل خطوط فرعی فراوان دیگری هستند. این خطوط با ظرفیتی بالا برای شهرها و شركتهای بزرگی كه می خواهند به بك بونها وصل شوند به كار می روند.

شبكه بك بون درنتیجه می تواند ارتباط را برای یك یا چند كشور فراهم كند. شبكه‌های بك بون بزرگ می توانند یك یا چند كشور را پوشش بدهند. شبكه های بك بون را اپراتورهای بك بون ملی ماند @ Home Network ، AT & T و Qwest می سازند و نگهداری می‌كنند.
نقطه های مبادله اینترنت

اینترنت نیز به تقاطع یا نقطه های اتصال نیاز دارد. یك شبكه بك بون به تنهایی نمی تواند به تمام داده های موجود در اینترنت دسترسی پیدا كند. باید به طریقی بتواند به شبكه های دیگر وصل شود. پس ، نقطه مبادله لازم است . نقطه های مبادله نقطه های خاصی هستند كه در آنها بك بونها به شبكه های منطقه ای كوچكتر وصل می‌شوند (تقاطع اصلی و فرعی)… امروزه اینترنت دهها نقطه مبادله دارد.
(Point of Present) POP

Point of Present به معنی «نقطه های حضور» است. POP نقطه هایی هستند كه در آن افراد به اینترنت وصل می شوند. آنها را ISP ها نگهداری می‌كنند. ISP از مشتریان خود حق اشتراك می گیرند. یك اتصال با POP را از طرق مختلفی می توان برقرار كرد: خطوط POPS (خدمات تلفن قدیمی) ، كابل تلویزیون كابلی، یا امواج بی سیم.
خدمات‌دهنده ها (Servers)

در واقع كامپیوترهایی كه اطلاعات اینترنت را ذخیره می‌كنند بخشی از زیرساختار اینترنت هستند. این كامپیوترها را خدمات‌دهنده یا سرور می نامند.خدمات‌دهنده ها براساس محتوای خود معرفی می‌شوند. به عنوان مثال، خدمات‌دهنده های وب
(Web server) حاوی اطلاعات وبی فراپیوند دار هستند. و خدمات‌دهنده های پستی (mail server) حاوی پیامهای ایمیل و خدمات‌دهنده های اخبار (news server) حاوی پیامهای مربوط به گروههای خبری هستند. هر خدمات دهنده متناظر با یك نشانی خاص اینترنتی است.
پروتكل ها

پروتكل ها قوانینی هستند كه بر اینترنت حاكمند. TCP/IP مشهورترین پروتكل اینترنت است. در واقع، تركیبی از دو پروتكل است، TCP/IP نه تنها یك روش برای انتقال داده برقرار می‌كند بلكه صحت انتقال داده ها را نیز بررسی می‌كند. همه داده هایی كه در اینترنت نقل و انتقال می یابند تحت مجموعه قوانین TCP/IP قرار می گیرند:

FTP. استفاده اشتراكی از فایل ها را در اینترنت هدایت می‌كند. وقتی فایل یا برنامه‌ای را از اینترنت دریافت می كنید احتمالا FTP در عملیات دخالت دارد.
HTTP. همه این علامت اختصاری را می شناسیم، چون در ابتدای اكثر نشانیهای وب به كار می رود: http:// پروتكلی است كه به ما امكان می‌دهد اسناد به هم متصل یا فراپیوند (hyperlink) را بروی وب دستیابی كنیم.

✔️  بهترین کیفیت 💯 از 💯
✔️  پشتیبانی 24 ساعته
✔️  مناسب ترین قیمت

◀️  فروشگاه فایل سیدا

 

دانلود مقاله بررسی آشنایی با اینترنت (وب سایت)