ایمنی · دسامبر 26, 2023 0

مقاله ایمنی وبهداشت کار 💯

مقاله ایمنی وبهداشت کار

 

مقاله ایمنی وبهداشت کار ,ایمنی وبهداشت کار,دانلود مقاله ایمنی وبهداشت کار ,ایمنی,وبهداشت,کار,مقاله,ایمنی,وبهداشت

 

مقاله ایمنی وبهداشت کار

مقاله-ایمنی-وبهداشت-کارلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 13 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏ایمنی وبهداشت کار
‏در محیطهای صنعتی با وجود ماشین آلات و ابزار فراوان ، ‏غالبا ًکارگران در معرض مخاطرات مختلف قرار دارند. با توسعه تکنولوژی و افزایش ‏کاربرد ماشین در امر تولید نیز احتمال مخاطرات و حوادث در این گونه محیطها زیاد تر ‏میشود. سوانح در کارخانجات ممکن است باعث نقص عضو یا فوت افراد شود که به سهولت ‏وسرعت قابل جبران نیست و برای سازمان فقدان یک متخصص که سالها برای تربیت او سرمایه ‏و وقت مصرف شده است، زیان سنگینی به شمار میآید.
‏در سازمانهای تولیدی که اصول و ‏موازین (ایمنی و حفاظت فنی) مراعات نمیشود، روحیه کارکنان نیز ضعیف و متزلزل است و ‏کمتر امکان دارد کارگر خوب و طراز اول در خدمت چنین سازمانهایی مشغول به کار باشد. ‏بنابراین اجرای تدابیر و برنامههایی به منظور ایمنی و حفاظت فنی کارکنان، در درجه ‏اول اهمیت، در راستای تأمین و نگهداری نیروی انسانی، قرار دارد. در عین حال، صرف ‏هزینه و تخصیص اعتبار در برنامههای سازمان، به منظور ابداع تدابیر و استقرار وسایل ‏جهت جلوگیری از حوادث، در مقابل منافع حاصل از آن، اندک و ناچیز به شمار ‏میرود.
‏اصولاً ایمنی، حفاظت فنی و بهداشت صنعتی رشته وسیع و گستردهای است که تحت ‏عنوان(حفاظت صنعتی) به مجموعه تدابیر، اصول و مقرراتی گفته میشود که با به کار ‏گرفتن آنها بتوان نیروی انسانی و سرمایه را در مقابل خطرات مختلف و محتمل در ‏محیطهای صنعتی به نحو مؤثری حفظ و حراست کرد و یک محیط کاری بیخطر و سالم جهت
‏افزایش کارایی کارکنان به وجود آورد.
‏ایمنی حریق:
‏به طور کلی بعد از ‏انقلاب صنعتی ایمنی جهت جلوگیری از خسارت شکل گرفت.
‏ایمنی حریق اهداف زیر را ‏دنبال میکند:
1 . ‏کاهش مرگ و میر
2 . ‏کاهش مصدومیت
3 . ‏کاهش آسیبها و ‏خسارتهای وارده به تجهیزات
4 . ‏مهم ترین هدف کاهش زمان پاسخ یا زمان ‏تأخیر
‏حریق واکنشی است شیمیایی که در طی آن واکنش، ماده سوختنی با اکسیژن ترکیب ‏شده و تولید حرارت و گازهای سمی میکند .( حرارت هم بهعنوان ماده اولیه و هم محصول ‏حریق خوانده میشود.)
‏سیستم حفاظت در برابر حریق: (اطفاء حریق)
1 . ‏سطلهای آتش ‏نشانی حاوی شن وماسه:این سطلها در قدیم حاوی آب بودهاند که امروزه جای خود را به شن ‏و ماسه دادهاند.گنجایش این سطلها 15-10 لیتر است که در حال حاضر بیشتر در پمپ ‏بنزینها نگهداری میشوند.
2 . ‏کپسول اطفاء حریق شامل: کپسول حاوی آب، کپسول حاوی ‏پودر، کپسول حاوی کف، کپسول حاوی هالونها و مهم ترو پرکاربردی ترین کپسول حاوی
co2
‏کپسولهای آب: به رنگ قرمز،حاوی آب و گازهای عامل فشاراست.
‏کپسولهای پودر : ‏به رنگ آبی، حاوی پودر و گازعامل فشار است.
‏کپسولهای کف: به رنگ کرم، حاوی ‏سولفات آلومینیوم و بیکربنات سدیم هستند.
‏کپسولهای هالون:به رنگ سبز،حاوی ‏هیدروکربنهای هالوژنه هستند.
‏و کپسولهای : به رنگ مشکی ،نازل شیپوری، بدنه ‏یکپارچه و خروج به شکل برف ماننداند. گفتنی است تشکیل دانههای برفی بدین علت است که ‏گاز درون کپسول تحت فشار زیاد به شکل ‏مایع در آمده و در هنگام خروج از کپسول گرمای ‏هوا را گرفته تا به شکل اولیهاش در آید . در این هنگام مولکولهای بخار آب موجود در ‏هوا ( نه گاز گرمای خود را از دست داده و به شکل دانههای برف در میآیند.
3 . ‏شیرهای آتش نشانی:این شیرها به رنگ قرمز در مسیر ورودی اماکن بزرگی چون بازارها ‏قرار دارند و شامل شلنگهای بلندی هستند تا امر اطفاء حریق با سهولت انجام شود.
4 . ‏جعبههای آتش نشانی که با حرفF ‏نمایش داده شده اند: جعبه ها به رنگ قرمز، دارای ‏قسمت شیشهای در قسمت پایین که با شکستن شیشه کلید جعبه برداشته شده و ‏محتویات(شلنگهای طولانی که به مخزن آبی غیر از آب شهر متصل است،کپسول اطفاء حریق و ‏شاید تبری جهت آسانی شکستن شیشهها توسط آتش نشان) مورد استفاده قرار میگیرد.
5 . ‏دربهای ضد حریق: این دربها در برابر حرارتهای بالا مقاوم بوده و تا کاهش دما و ‏اطفاء حریق بسته میمانند و از این رو لازم است به راههای خروج اضطراری ختم
‏شوند.
6 . ‏اسپرنکیلرها:در اصطلاح لولهکشی هایی در قسمت سقف و دیوارهای ‏ساختمانهای بزرگ هستند که در بیشتر مواقع به مخزن آب متصلاند و در صورت آتشسوزی به ‏طور خودکار عمل میکنند.(لازم به ذکر است که در بعضی از صنایع بزرگ از اسپرنکیلرهای ‏موضعی با توجه به نوع آتشسوزی های احتمالی استفاده میشود.)
7 . ‏فرد آتش نشان: ‏فردی آموزشدیده ،با توان جسمی و سرعت بالاست.
‏سیستم پیشگیری در برابر حریق:
1 . ‏انسان(آتش نشان)
2 . ‏اسپرنکیلرها
3 . ‏چراغ چشمک زن یا آژیر اعلام حریق
4 . ‏آشکار ساز یا Detector ‏که شامل حرارتی، دودی، شعله ای و گازی هستند.این وسایل ‏مهمترین وسایل پیشگیری بوده که به چراغهای چشمکزن و آژیر متصلاند.
‏ایمنی ‏ساختمان:
‏شرایط کارگاه:
‏استاندارد وسعت کارگاه برای هر فرد کارگر12 ‏متر مکعب است. و اگر فاصله زمین تا سقف 3 متر باشد، سطح مورد نیاز هر کارگر 4 متر

 

دانلود فایل

✔️  بهترین کیفیت 💯 از 💯
✔️  پشتیبانی 24 ساعته
✔️  مناسب ترین قیمت

◀️  فروشگاه فایل سیدا

 

دانلود مقاله ایمنی وبهداشت کار