ایمنی · دسامبر 26, 2023 0

مقاله استاندارد ایمنی و بهداشت شغلی 38 ص 💯

مقاله استاندارد ایمنی و بهداشت شغلی 38 ص

 

مقاله استاندارد ایمنی و بهداشت شغلی 38 ص ,استاندارد ایمنی و بهداشت شغلی 38 ص,دانلود مقاله استاندارد ایمنی و بهداشت شغلی 38 ص ,استاندارد,ایمنی,و,بهداشت,شغلی,38,ص,مقاله,استاندارد,ایمنی,بهداشت,شغلی

 

مقاله استاندارد ایمنی و بهداشت شغلی 38 ص

مقاله-استاندارد-ایمنی-و-بهداشت-شغلی-38-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 25 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏استاندارد ایمنی و بهداشت شغلی
‏با آغاز ‏انقلاب صنعتی و انتقال تولید از كارگاههای كوچك به كارخانه های تولید انبوه، موضوع ‏حفاظت از سلامت نیروی كار نیز از حالت فردی خارج و حالت عمومی تری به خود گرفت . پس ‏از پیدایش مكتب روابط انسانی در مدیریت كه براثر تجربیات هاتورن پدید آمد ، توجه به ‏ایمنی منابع انسانی اهمیت بیشتری یافت. پس از بیان اهمیت وجود ایمنی در محیط كار ، ‏پرسش اصلی این است كه چگونه می توان ایمنی محیط كار را افزایش داد . به عبارت دیگر ‏بهترین راه ارتقای وضعیت ایمنی محیط كار چیست ؟امروزه اهمیت مدیریت ایمنی در ‏دستیابی به كارایی سازمان به طور فزاینده ای مورد توجه قرار گرفته است . مقررات ‏ایمنی روز به روز سخت گیرانه تر می شود و از نگاه كاركنان نیز ایمنی شرط اولیه محیط ‏كار است . حتی می توان گفت علت اصلی پیدایش سیستمهای مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی ،‌ ‏ایجاد راهی برای رعایت مقررات اجباری است كه روز به روز سخت گیرانه تر می شوند . ‏البته امروز همگان بر این باورند كه ایمنی و بهداشت به سیستم مدیریت فعالی نیاز ‏دارد چرا كه ایمنی و بهداشت را نمی توان از طریق مقررات اجباری یا احساس جمعی و یا ‏توسط یك فرد به تنهایی تامین كرد . OHSAS ‏مخفف عبارت Occupational Health and Safety Assessment Series ‏می ‏باشد.
 
1‏ـ ‏دامنه كاربرد  : ‏مشخصات این سری ارزیابی بهداشت حرفه ای ‏و ایمنی ( OHSAS 18001 ) ‏الزاماتی را برای ‏یك سیستم مدیریت بهداشت شغلی و ایمنی ( OH & S ) ‏معین می نماید تا یك سازمان بتواند ‏با كنترل خطرات ( ریسك ها ) بهداشتی و ایمنی ، عملكرد خود را بهبود بخشد .OHSAS 18001 ‏خود بیانگر معیار عملكرد بهداشتی و ‏ایمنی خاصی نیست و كلیه جزییات لازم برای طراحی یك سیستم مدیریتی را نیز ارائه نمی ‏دهد. مشخصات OHSAS 18001 ‏در مورد هر سازمانی ‏كه مایل به اعمال موارد زیر باشد كاربرد دارد :
‏الف ) ایجاد ‏یك سیستم مدیریت بهداشت شغلی و ایمنی به منظور حذف یا كاهش خطرات (‌ ریسك ) برای ‏كاركنان و سایر طرفهای ذینفع كه ممكن است در معرض خطرات ( ریسك ) بهداشتی و ایمنی ‏ناشی از فعالیتهای سازمان باشند .
 ‏ب ) استقرار ‏، حفظ و بهبود مستمر یك سیستم مدیریت بهداشت شغلی و ایمنی
 ‏ج ) حصول ‏اطمینان از انطباق با خط مشی بهداشت شغلی ایمنی كه خود تعیین كرده است
 ‏د ) اثبات ‏این انطباق به دیگران
‏ه ) درخواست ‏گواهی / ثبت سیستم مدیریت بهداشت شغلی و ایمنی خود توسط یك سازمان بیرونی
‏و ) تعیین ‏انطباق با این مشخصات و اظهار آن توسط خود سازمان تمام الزامات مندرج در OHSAS 18001 ‏به منظور لحاظ شدن در یك سیستم مدیریت ‏بهداشت شغلی و ایمنی در نظر گرفته شده اند .
 ‏گستره ‏كاربرد آن به عواملی مانند خط مشی بهداشت شغلی و ایمنی ، ماهیت و شرایطی كه در آن ‏فعالیت می نماید ، اندازه سازمان و نیز خطرات و پیچیدگی این فعالیتها بستگی دارد . ‏توجه : OHSAS 18001 ‏قصد دارد تا به ‏موضوعات بهداشت شغلی و ایمنی اشاره نماید و نه به ایمنی محصول و خدمات
2‏ـ ‏استاندارد مرجع ( NORMATIVE REFERENCES ) : ‏سایر مراجع و انتشاراتی كه می تواند ‏اطلاعات و راهنمایی هایی را ارائه نماید در قسمت Bibliography ‏آمده است . پیشنهاد می شود كه آخرین ‏چاپ بازنگری شده این مراجع مورد استفاده قرار گیرد . به طورویژه باید به موارد زیر ‏ارجاع نمود : OHSAS 18002 : 1999 Guide line forimplementation of OHSAS 18001 BS 8800 : 1996 Guide to occupational Health & safety Management systems
3‏ـ ‏تعاریف  :
3‏ـ1ـ حادثه ( Accident ) : ‏یك اتفاق یا واقعه ناخواسته كه ‏منجر به مرگ ، بیماری ، جراحت ، صدمه و یا سایر خسارات گردد .
3‏ـ2ـ ممیزی ( Audit ) : ‏بررسی ( و در صورت امكان مستقل ) ‏به منظور تعیین اینكه ایا فعالیتها و نتایج حاصل از آنها با ترتیبات برنامه ریزی ‏شده مطابقت دارد و ایا این ترتیبات به طور موثر و مناسب برای دستیابی به خط مشی و ‏اهداف سازمان اجرا شده اند.
3‏ـ3ـ بهبود ‏مستمر ( Continual Improvement ) : ‏فرایند ‏ارتقای سیستم مدیریت بهداشت شغلی و ایمنی برای دستیابی به بهبودهایی در عملكرد كلی ‏بهداشتی و ایمنی ، در راستای خط مشی بهداشتی و ایمنی سازمان .
3‏ـ4ـ خطر ( Hazard ) : ‏موقعیت یا منبع بالقوه ایجاد ‏خسارات انسانی یا بیماری ، تخریب اموال و تجهیزات ، صدمه به محیط كارگاه ( یا محیط ‏زیست ) و یا تركیبی از آنها .
3‏ـ5ـ شناسایی ‏خطر ( Hazard Identification ) : ‏فرایند شناسایی ( تشخیص ) وجود خطر یا عامل زیان آور و تعیین مشخصات آن .
3‏ـ6ـ رویداد ( Incident ) : ‏یك رخداد یا اتفاق ( برنامه ریزی ‏نشده ) كه منجر به یك حادثه ( accident ) ‏شده و یا پتانسیل منجر شدن به حادثه ‏را داشته باشد .
‏یادآوری : یك ‏رویداد ( incident ) ‏كه منجر به بیماری ، جراحت ، صدمه و ‏یا سایر خسارات نشده است را misses – near ‏نیز می گویند كلمه رویداد ( incident ) ‏شامل این موارد misses – near ‏هم می شود .
3‏ـ7ـ طرف ‏ذینفع ( Interested Parties ) : ‏فرد یا گروهی ‏كه به عملكرد بهداشت شغلی و ایمنی یك سازمان مرتبط می باشد و یا از آن تاثیر می ‏پذیرد .
3‏ـ8ـ عدم ‏انطباق ( Nonconformance ) : ‏هرگونه انحراف از استانداردهای ‏كاری ، دستورالعملها ، روشهای اجرایی ، مقررات ، عملكرد سیستم مدیریتی و غیره كه به ‏طور مستقیم منجر به جراحات یا بیماری ، صدمه به محیط كارگاه و یا تركیبی از اینها ‏شود .
3‏ـ9ـ اهداف ( Objectives ) : ‏اهداف یا مقاصد كه در قالب عملكرد ‏بهداشت شغلی و ایمنی بیان شده و سازمان خود را مقید به حصول آنها می داند .
‏یادآوری : ‏اهداف حتی المقدور باید كمی باشند .
3‏ـ10ـ بهداشت ‏شغلی و ایمنی ( Occupational Health andSafety ) : ‏شرایط و عواملی كه می تواند بر ‏سلامتی ( being-well ) ‏كاركنان ، كارگران موقتی ، پرسنل ، ‏پیمانكاران ، میهمانان و مراجعه كنندگان و یا هر فرد دیگری در محل كار تاثیر بگذارد .
‏یادآوری : ‏منظور از سلامتی ( being-well ) ‏در اینجا ، سلامتی به معنای عام می ‏باشد .
3‏ـ11ـ سیستم ‏مدیریت بهداشت شغلی و ایمنی ( OH & SManagement System ) : ‏بخشی از كل سیستم مدیریت كه ‏مدیریت بر ریسكهای بهداشتی ـ ایمنی ناشی از فعالیتهای هر سازمان را تسهیل می نماید
. ‏این شامل ساختار سازمانی ، فعالیتهای طرح ریزی ، مسئولیتها ، روشها ، فرایندها و ‏منابع برای تهیه ، اجرا ،‌ بازنگری و حفظ خط مشی بهداشت شغلی و ایمنی می باشد .
3‏ـ12ـ سازمان ( Organization ) : ‏شركت ، بنگاه ، اداره ، مجتمع ‏كاری ، نهاد مسئول ، انجمن یا بخش یا تركیبی از آنها ، اعم از ثبت شده یا نشده ، ‏دولتی ، عمومی یا خصوصی كه دارای وظایف و تشكیلات اداری خاص خود باشند .
3‏ـ13ـ عملكرد ( Performance ) : ‏نتایج قابل اندازه گیری سیستم ‏مدیریت بهداشت شغلی و ایمنی مربوط به كنترل ریسكهای بهداشتی و ایمنی توسط یك سازمان ‏، بر مبنای خط مشی و اهداف .
‏یادآوری :‌ ‏اندازه گیری عملكرد شامل اندازه گیری فعالیتهای مدیریت بهداشتی ـ ایمنی و نتایج آن ‏می باشد .
3‏ـ14ـ ریسك ( Risk ) : ‏تركیب یا تابعی از احتمال و ‏پیامدهای ناشی از وقوع یك اتفاق خطرناك مشخص .
3‏ـ15ـ ایمنی ( Safety ) : ‏در امان بودن از ریسك غیر قابل ‏قبول یك خطر .
3‏ـ16ـ ریسك ‏قابل تحمل ( Tolerable Risk ) : ‏ریسكی كه میزان ‏آن تا حد قابل تحمل توسط سازمان و با در نظر گرفتن الزامات قانونی و خط مشی بهداشتی ‏ـ ایمنی پایین آمده است .
3‏ـ17ـ بیماری ‏شغلی ( Ill – Health ) : ‏بیماری كه از ‏فعالیت یا محیط كاری مشخص ‏ناشی شده باشد و یا توسط این فعالیتها / محیط ، تشدید ‏گردد .
4‏ـ ‏عناصر سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی: 
4‏ـ1ـ الزامات ‏كلی : سازمان باید یك سیستم مدیریت بهداشت شغلی و ایمنی ایجاد نموده و برقرار ‏نگهدارد كه الزامات آن در كل بند 4 تشریح می شود . باید توجه داشت كه هدف از ‏استقرار سیستم ایمنی و بهداشت شغلی همانگونه كه در ویژگیهای OHSAS 18001 ‏درج شده است ، بهبود عملكرد سازمان در ‏زمینه ایمنی و بهداشت شغلی است . نكته مهم اینست كه پیاده سازی یك سیستم مدیریت به ‏خودی خود برای سازمان مفید نیست بلكه هنگامی این امر پسندیده است كه بتواند موجب ‏بهبود عملكرد سازمان در زمینه ای شود كه سیستم مدیریت برای آن طراحی و اجراشده است.

 

دانلود فایل

✔️  بهترین کیفیت 💯 از 💯
✔️  پشتیبانی 24 ساعته
✔️  مناسب ترین قیمت

◀️  فروشگاه فایل سیدا

 

دانلود مقاله استاندارد ایمنی و بهداشت شغلی 38 ص