مبانی نظری روانشناسی مثبت نگر مارتین سلیگمن
مبانی نظری روانشناسی مثبت نگر مارتین سلیگمن
مبانی نظری روانشناسی مثبت نگر مارتین سلیگمن
دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 28 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 31 |
دریافت فایل
مبانی نظری روانشناسی مثبت نگر مارتین سلیگمن
توضیحات: فصل دوم
- همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو
- توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
- پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
- رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
- منبع : دارد (به شیوهAPA)
- نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
قسمتی از مبانی نظری متغیر:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخچه زندگی……………………………………………………………………………………………………………………….1
ماهیت انسان ا ز دیدگاه سلگیمن………………………………………………………………………………………………….4
اصول و مفاهیم نظریه…………………………………………………………………………………………………………………5
روانشناسی مثبتنگر………………………………………………………………………………………………………………….5
درماندگی آموخته شده و سلامت هیجانی……………………………………………………………………………………..8
سبك تبینی………………………………………………………………………………………………………………………………9
مدل انتساب……………………………………………………………………………………………………………………………11
خوش بینی در مورد آینده…………………………………………………………………………………………………………13
جوهره امید……………………………………………………………………………………………………………………………15
خوش بینی و سلامت……………………………………………………………………………………………………………….16
راهنمایی استفاده از خوش بینی…………………………………………………………………………………………………19
افزایش خوش بینی و امید…………………………………………………………………………………………………………20
چگونه باورهای خود را زیر سؤال ببریم……………………………………………………………………………………….21
شواهد…………………………………………………………………………………………………………………………………..22
باورهای ناهمساز…………………………………………………………………………………………………………………….22
مفاهیم / برداشتها………………………………………………………………………………………………………………….23
كارایی / سودمندی………………………………………………………………………………………………………………….23
نقد نهایی……………………………………………………………………………………………………………………………….24
منابع……………………………………………………………………………………………………………………………………..25
تاریخچه زندگی
مارتین سلیگمن در 12 اكوست 1942 در شهر آلبانی از ایالت نیویورك چشم به جهان گشود. كس، حتی پزشكی كه این نوزاد وارونه نگه داشته شده را برای نفس كشیدن به گریه انداخت، تمیدانست كه او ابلاغگر نظریهای در روانشناسی خواهد شد كه تلاش میكند گریههای بسیاری را پایان بخشد.
از زندگی مارتین در دوران كودكی و نوحوانی اطلاعات زیادی در دست نیست. كه شاید دلیل آن این باشد كه مارتین به اصل این جاو اكنون اعتقاد راسخ دارد.
مارتین در خانوادهای مذهبی رشد یافت و این باورهای مسیحی مذهبی را تا امروز حفظ كرده است. در بسیاری از كتابهای كه پروفسور سلیمگن نگاشته میتوان رد پای مذهب را دید. تعابیر او از انجیل بسیار عمیق هستند و او علاقه دارد تا مسائل مربوط به نظریهاش را با كمك كتاب مقدس بیان كند.
با یك مقایسه اجمالی بیان افرادی از نظر طرز فكر در یك رویكرد قرار میگیرند (رویكرد شناختی) كه اصلاحاً به آن CT میگویند و دیگاه شناختی رفتار یا CBT میتوان به این نكته پیبرد كه تمامی این افراد نظیر: آرون بك، آلبرت الیس مارتین سملیگن و سایرین به تغییر باورها و شیوه پردازش اطلاعات تغییر در خلق و خو و نوع تفكر باور دارند. رویكردی كه سلیگمن به وجود آورده، دیدگاهی شناختی است با یك محتوای مشخص، بدون درونگریها، روانكاوانه و غیر قابل توجیه مثل عقده اودیپ.
با مروری بر كتاب خوشبینی آموخته شده، سلیگمن، بویژه بخش مقدمه و فصل اول شده، شما تصویر دانشمندی را شاهد هستید كه جرات مقابله با رویكرد غالب زمان خود یعنی رفتارگرایی را آن هم در حضور بزرگان این رشته مثل بیاف اسكینز به خود را داده و در یك همایش بزرگ نام در دانشگاه اكسفورد آن را (رفتارگرایی) زیر سؤال میبرد و از پدیدهای سخن میگوید با نام درماندگی آموخته شده چیزی كه شاید پوزخند نابغة شناس رفتاری یعنی اسكنیر را در پی داشته! میتوان تصور كرد كه بیان این نكته كه تغییر یك شوك غیر قابل كنترل در حیوانات موجب بیعملی و درماندگی او شده به چه زمزمهها و نگاههایی از جانب رفتارگرایان منتهی گردیده است(سلیگمن،1997).
✔️ بهترین کیفیت 💯 از 💯
✔️ پشتیبانی 24 ساعته
✔️ مناسب ترین قیمت