حقوق · دسامبر 26, 2023 0

قوه قضاییه doc 💯

قوه قضاییه doc

 

قوه قضاییه doc,قوه قضاییه, قوه قضاییه doc,قوه,قضاییه,قضاییه

 

قوه قضاییه doc

قوه-قضاییه-docلینک و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..DOC) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 10 صفحه

 قسمتی از متن word (..DOC) : 
 

1
‏قوه قضاییه در یک ‏نگاه
‏مطالعه‏ی مقررات مربوط به قوه‏ی‏قضائیه درقانون اساسی
‏اجرای عدالت یکی از آرمان‏ها و آرزوهای دیرین جامعه‏ی بشری است . منظور از اجرای ‏عدالت ، یعنی حل اختلافات و منازعات افراد با یکدیگر یا افراد با دولت بر طبق ‏قوانین مصوب . این وظیفه‏ی خط‏یر برعهده‏ی قوه‏ی‏قضائیه گذاشته شده است که قوه‏ای ‏مستقل و پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی و مسئول تحقق بخسیدن به عدالت و عهده‏دار و ‏ظایف زیر است :
‏مبحث اول : وظایف قوه‏ی قضائیه
‏به موجب اصل یکصد‏وپنجاه‏وششم وظایف قوه‏قضائیه عبارت است از :
 ‏رسیدگی وصدور حکم درموردتظلمات ، تعدیات ، شکایات ، حل‏وفصل دعاوی ورفع خصومات ‏واخذتصمیم واقدام لازم درآن قسمت از امور حسبیه ، که قانون معین می‏کند .
‏این ‏وظیفه عمدتاً ‏برعهده‏ی تشکیلاتی از دستگاه قضاء است که به نام « دادگستری » خوانده ‏می‏شود. وشامل دوتشکیلات عمده « دادسرا یا پارکه » و و « محاکم یا دادگاه‏ها » ‏می‏شد. اصل‏یکصدوپنجاه‏ونهم مقرر می‏دارد : « مرجع رسمی تظلمات‏وشکایات ، ‏دادگستری‏است.» تشکیل دادگاه‏ها و تعیین صلا
2
‏حیت آن‏ها منوط به حکم قانون است ، ‏بنابراین وظیفه‏ی اصدارحکم برعهده‏ی محاکم می‏باشد.
 ‏احیای حقوق عامه و گسترش عدل آزادی‏های مشروع :
‏نظارت برحسن اجرای قوانین : تنها اجرای قوانین هدف عمده‏ی دستگاه‏ها ‏نمی‏باشدبلکه باید علاوه برآن حسن جرای قوانین نیز تأمین گر‏دد. نظارت برحسن اجرای ‏قوانین در محاکم برعهده‏ی دیوان‏عالی کشور است ونظارت برحسن اجرای قوانین درادارات ‏برعهده‏ی سازمان بازرسی کل‏کشور است. ( اصل‏یکصدوشصت‏ویک ‏ویکصدوهفتادوچهارم‏قانون‏اساسی ‏)
‏کشف جرم وتعقیب مجازات و تعزیر مجرمین و اجرای حدود و مقررات مدون جز‏ائی اسلام. ‏وظیفه‏ی مزبور را عمدتاً تشکیلاتی به نام « دادسرا » برعهده دارند .
‏اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم واصلاح مجرمین .
‏دستگاه قضاء نباید ‏منتظر بنشیند تا جرمی به‏وقوع بپیوندد وسپس وظیفه‏ی او شروع شود ومجرم یا مجرمین را ‏تعقیب ودستگیر کند وبه مجاز‏ات قانونی برساند. بلکه عمده وظیفه‏ی این قوه آن است که ‏تمهیدات مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم را به‏کار بندد.
 
‏مبحث دوم :سازمان وتشکیلات قوه قضائیه
‏بند 1 : رئیس‏قوه‏قضائیه 

 

 فایل

✔️  بهترین کیفیت 💯 از 💯
✔️  پشتیبانی 24 ساعته
✔️  مناسب ترین قیمت

◀️  فروشگاه فایل سیدا

 

دانلود قوه قضاییه doc