مدیریت · دسامبر 25, 2023 0

شیوه ارزشیابی پروژه مهارت شغلی مدیریت اموزشی 💯

شیوه ارزشیابی پروژه مهارت شغلی مدیریت اموزشی

 

قرن بیستم علاوه بر پیشرفتهای چشمگیر در قلمروهای علم تكنولوژی ، شاهد توسعة روزافزون نظامهای آموزش و پرورش رسمی در كشورهای مختلف جهان بود به موازات این توسعه ، مدیریت آموزشی نیز در اغلب كشورهاع به قلمرو مدیریتی پراهمیت تبدیل گردید

 

شیوه ارزشیابی پروژه مهارت شغلی مدیریت اموزشی

شیوه ارزشیابی پروژه مهارت شغلی مدیریت اموزشی

دسته بندی مدیریت
فرمت فایل doc
حجم فایل 141 کیلو بایت
تعداد صفحات 96
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

فهرست مطالب

عنوان صفحه

مقدمه 3

فصل اول: توانایی تشخیص مفهوم مدیریت و اصول آن 8

آشنایی با مفهوم سیستم 8

سیستم های باز و كاركردهای آن 9

سیستم های بسته و كاركردهای آن 10

آشنایی با مفهوم سازمان و انواع آن 10

شناسایی سبكها مدیریتی 12

فصل دوم: توانایی تشخیص مفهوم مدیریت آموزشی و كاركردهای آن

شناسایی مفهوم آموزش و انواع آن 18

آموزشهای رسمی و غیر رسمی سازمان نیافته 19

ویژگیهای آموزش های فنی و حرفه ای 20

نقش سازمان آموزش فنی و حرفه ای در نظام آموزشی كشور 21

مفهوم مدیریت آموزشی و اصول آن 22

جایگاه مدیریت آموزشی در آموزشگاههای فنی و حرفه ای 23

اصول مدیریت آموزش و كاركردهای آن 23

فصل سوم: توانایی اجرای مقررات و آیین نامه های موسسات كارآموزی

ویژگیها، قوانین و مقررات تاسیس

28

شیوه ارزشیابی پروژه مهارت شغلی مدیریت اموزشی

فرآیند اخذ مجوز تأسیس آموزشگاهها 29

اصول اجرای مقررات و آین نامه های تأسیس آموزشگاهها 32

آشنایی با مسایل و مسئولیتهای حقوقی مدیریت آموزشگاه 31

فصل چهارم: توانایی برنامه ریزی و نظارت بر اجرای برنامه ها 36

شناسایی دوره های آموزشی قابل اجرا در آموزشگاهها 36

شناسایی اصول تشخیص و انتخاب كادر آموزشی آموزشگاه 37

شناسایی فرآیند برنامه ریزی آموزشی استاندارد مهارت 37

شناسایی اصول تدوین اهداف كلی و جزیی دورة آموزش 39

شناسایی اصول تحلیل محتوای دوره آموزشی 40

شناسایی اصول تأمین امكانات آموزشی 41

شناسایی اصول مدیریت بر اجرای دوره های آموزشی 41

فصل پنجم: توانایی ارزشیابی از دوره های آموزشی 44

شناسایی مفهوم ارزشیابی آموزشی و روش های آن 45

شناسایی اصول ارزشیابی جامع و فراگیر 46

شناسایی اصول ارزشیابی در اثر بخش آموزشی 49

فصل ششم: توانایی تهیه گزارش های مورد نیاز آموزشگاه 52

شناسایی پایة اساسی آیین نگارش 52

شناسایی مقررات مكاتبات اداری 54

شناسایی اصول استناد به قوانین و مقررات در مكاتبات اداری 55

شناسایی اصول تهیه گزارش های مورد نیاز آموزشگاهها 56



شیوه ارزشیابی پروژه مهارت شغلی مدیریت اموزشی

فصل هفتم : توانایی برقراری روابط انسانی 60

شناسایی مفهوم ارتباط و عوامل تشكیل دهندة آن 60

شناسایی عوامل مؤثر ارتباطی 61

شناسایی موانع ارتباطی 63

آشنایی با اصول روانشناسی عمومی 64

آشنایی با جامعه شناسی عمومی 65

شناسایی اصول برقراری روابط انسانی 67

شناسایی اصول برقراری روابط انسانی 70

فصل هشتم: توانایی نظارت بر امور مالی آموزشگاه 70

آشنایی با اصول مقدمات حسابداری عمومی 70

آشنایی با مراكز مالی و اداری مرتبط با آموزشگاه 73

شناسایی تعرفه های آموزشی آموزشگاهها 74

شناسایی درآمد و هزینه های آموزشگاه 74

فصل نهم: توانایی پیشگیری از حوادث و رعایت نكات ایمنی و بهداشت كار 78

آشنایی با حوادث شغلی، علل بروز آن بهداشت محیط كار 78

اشنایی با وسایل ایمنی و بهداشت كار و كاربرد آنها 80

شناسایی اصول پیشگیری از حوادث و رعایت نكات ایمنی و حفاظتی و بهداشت كار 82

آشنایی با عوارض جانی و اصول انجام كمكهای اولیه 83

اشنایی با آتش سوزی و اصول انجام آتش نشان 84


مقدمه

قرن بیستم علاوه بر پیشرفتهای چشمگیر در قلمروهای علم تكنولوژی ، شاهد توسعة روزافزون نظامهای آموزش و پرورش رسمی در كشورهای مختلف جهان بود. به موازات این توسعه ، مدیریت آموزشی نیز در اغلب كشورهاع به قلمرو مدیریتی پراهمیت تبدیل گردید. از این روع صاحبنظران و كارورزان مدیریت آموزشی ، به مطالعه و توضیح واقعیتهای سازمانهای آموزشی پرداختند. آنها برای پاسخگویی به مسایل و مشكلات این سازمانهاع ابتدا به دانشها، مهارتها و تجربه های مدیریت در سازمانهای دیگر متوسل شدند؛ روشها و قواعد كار و فعالیت آنها را اقتباس كردند، مفاهیم ، اصول و نظریه های عموی مدیریت را مورد استفاده قرار دادند، و سپس بر اثر گسترش هدفها و وظایف نظامهای آموزشی و پیچیده تر شدن مدیریت آنها از راه مطالعة واقعیتها و رویدادهای ویژه محیطهای آموزشی ، به مفهوم آفرینی و نظریه پردازی در قلمرو خاص مدیریت آموزشی پرداختند.

فصل اول

توانایی تشخیص مفهوم مدیریت و اصول آن:

– آشنایی با مفهوم سیستم و انواع آن (سیستم های باز و بسته و كاركردهای آن

– آشنایی با مفهوم سازمان و انواع آن و كاركردهای سازمان های رسمی و غیر رسمی

– شناسایی سبك های مدیریتی، آشنایی با اصول مدیریت و كاربرد آن

مفهوم مدیریت

مدیریت فن هنر قدیمی است كه در گذشته های دور، عمدتاً به وسیله سلاطین ، وزیران، روحانیون و فرماندهان نظامی، و در گذشته های نزدیك ، توسط مدیران تجاری و دولتی به كار می آمد. ولی امروزه، تقریباً در همة امور زندگی اجتماعی به كار می آید. چون هر كسی ، در برخی از مراحل زندگی روزمرة خود مدیریت می كند چیزی دربارة مدیریت می داند، ولی غالباً آن را به درستی به كار نمی بندد. برای شروع بحث دربارة مدیریت یعنی ، قلمرویی كه هر یك از ما ، حداقل به عنوان یك غیرحرفه ای با آن سروكار داریم، لازم است آن را تعریف كنیم. ولی تعریفی از مدیریت كه قابل قبول آن باشد در دست نیست صاحبنظران با هدفها و سوگیریهای مختلف ، تعریف های گوناگونی ارائه كرده اند.

* هنر انجام دادن كار به وسیله دیگران (فالت 1924)

* فراگردهماهنگ سازی فعالیتهای فردی و گروهی برای تحقق هدفهای گروهی (دافلی و همكاران ، 1971)

*ایجاد محیطی مؤثر برای افرادی كه در گروههای رسمی سازمانی فعالیت می كنند (كنترواودانل ، 1972)

*كاركردن با و به وسیله افراد و گروهها، برای تحقق و هدفهای سازمانی (هرسی و بلانچارد، 1972)

* هماهنگ سازی منابع انسانی و مادی در جهت تحقق هدفها (كاست و رزنزویگ ، 1974)

* فراگرد تصمیم گیری و برنامه ریزی ، سازماندهی ، رهبری و كنترل منابع انسانی ، مالی ، مادی و اطلاعاتی سازمان به منظور تحقق اثر بخش و كار آمد هدفهای آن (گریفین ، 1987)

مفهوم سیستم:

اصولاً ، در ارتباط با پدیده ای دو نوع نگرش وجود دارد:

الف) نگرش تجزیه گرایا مكانیسمی

این نگرش مطابق لا اندیشه فلاسفه یونان باستان است. به این صورت كه هر پدیده ای را به زیر مجموعه های آن و اجزاء خرد تقسیم نموده تا با مطالعه رفتاری هر قسمت، رفتار پدیده ای اصلی مورد بررسی قرر گیرد. رنه دكارت از بنیانگذاران این نظریه می باشد و اصول كلی مورد تأیید وی برای برخورد با هر پدیده ای بدین شرح است:

* تنها مواردی قابل پذیرش است كه حقیقت آن مشخص شده باشد.

* روند بررسی اجزا و زیر مجموعه ها، از ساده ترین عناصر تا پیچیده تر آن می باشد.

* در تمام مراحل بررسی و مطالعه، نظم در پرداختن به آن اهمیت دارد.

* حتی الامكان هر مسئله ای به اجزاء و عناصر كوچكتر تجزیه گردد.

ب) نگرش كل گرا یا سیستمی: این نوع نگرش نیز واجد ریشه باستانی می باشد و غالباً در ممالك چین ، یونان و ایران باستان مطرح بوده است. به طور كلی ویژگی این نوع نگرش بر عكس نگرش قبلی است. به طوریكه رفتار كلی مجموعه مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد و سپس با توجه به اینكه هر جزء آن دارای ماهیت و وظیفه ای مشخص در مجموعه می باشد، اثر گذاری و اثر پذیری هر یك بررسی می شود.

آمادگی ذهنی و انعطاف پذیری فكری از جمله پارامترهای اصلی نگرش سیستمی است. به این صورت كه در چارچوب تفكر سیستمی، عدم محوریت عادات و اندیشه های آشنا و انعطاف پذیری در برابر اندیشه های جدید و توجه روابط متقابل اجزاء سیستم ، دارای اهمیت زیادی می باشد

✔️  بهترین کیفیت 💯 از 💯
✔️  پشتیبانی 24 ساعته
✔️  مناسب ترین قیمت

◀️  فروشگاه فایل سیدا

 

دانلود شیوه ارزشیابی پروژه مهارت شغلی مدیریت اموزشی