بهداشت عمومی · دسامبر 26, 2023 0

دانلود پاورپوینت توانبخشی 💯

دانلود پاورپوینت توانبخشی

 

توانبخشی عبارت است از مجموعه ای از خدمات و اقدامات هماهنگ پزشکی آموزشی حرفه ای و اجتماعی است که برای بازتوانی فرد معلول و ارتقای سطح کار آ

 

دانلود پاورپوینت توانبخشی

دانلود پاورپوینت توانبخشی

دسته بندی بهداشت عمومی
فرمت فایل ppt
حجم فایل 2.626 مگا بایت
تعداد صفحات 80
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

توانبخشی عبارت است از مجموعه ای از خدمات و اقدامات هماهنگ پزشکی ، آموزشی ، حرفه ای و اجتماعی است که برای بازتوانی فرد معلول و ارتقای سطح کار آرایی او در بالاترین حد ممکن به منظور دستیابی به یک زندگی مستقل ودر جامعه عرضه می گردد .

تعریف مداوم که در واقع آسان کردن ( سازگاری اجتماعی Adjustment (Social در آن لحاظ شده است : توانبخشی عبارت است از فرآیندی هدف گرا و دارای محدودیت زمانی که هدفش توانا ساختن یک شخص دارای اختلال برای رسیدن به یک سطح ذهنی ، جسمی ، اجتماعی و کارکردی مناسب است که در این راه اورا برای تغییر دادن زندگیش با ابزارهایی مجهز می سازد .

توانبخشی شامل اقداماتی است که فقدان کارکرد را جبران می کند ( برای مثال به وسیله کمکهای فنی ) و همچنین شامل اقداماتی است که سازگاری اجتماعی را تسهیل می نماید .

«اهداف توانبخشی»

پیشگیری از ایجاد یا بروز معلولیت ( روانی ، اجتماعی )
جلوگیری از پیشرفت معلولیت
ارتقاء سطح آگاهی عمومی نسبت به معلولین و معلولیت
سـعی در خـود کـفایی فـرد معـلول و قـادر سازی Enabling ) ) وی در بـرخورد با مـشکـلات
تطابق زندگی معلولین با جامعه
ارائه تسهیلات و خدمات شهری مناسب جهت استفاده معلولین
افزایـش آگاهی معلولین نسبت به توانایی های جسمی ، روانی ، اجتماعی خویش و تطبیق آنان با محیط
اهتمام به بازگشت فرد معلول به جامعه از طریق اشتغال و کسب استقلال مالی و تبدیل وی به یک فرد مولد ومؤثردر جامعه

تاریخچه توانبخشی در جهان

1– دوره تاریخ پـزشـکی یا پـزشـکی درمـانی ( Curative – Medicine )

از بدو خلقت بشر و تلاشهای درمانی در جهت رفع بیماری انسان بوده است .

2- دوره پـیـشـگـیری

( Preventive Medicine )

پس از کشف میکروبها ، باکتریها ، ویروسها و توجه به علل بیماریهای عفونی و تولید واکسن ها و مصونیت های حاصله از ان در مقابل بسیاری از بیماریها مانند : آبله ، وبا ، طاعون که به منظور ریشه کن کردن آنها صورت گرفت .

3- دوره تـوانـبخشی پزشکی (Medical Rehabilitation )یا طب فیزیکی (Physical Medicine )

این دوره پس از جنگ جهانی اول اپیدمی فلج اطفال در آمریکا ، ازدیاد عده ای معلول و اینکه علمای پزشکی و متخصصان را بر آن داشت تا از این نیروی انسانی نهفته در فرد معلول به نفع جامعه و خود معلول استفاده نمایند . پیشرو این علم در کشور آمریکا ، پزشکی به نام « ادوارد راسک » بود که اولین مرکز توانبخـشی را در بیـمارستـان « بل ویو » ( Bellview ) تأسیس کرد .

— ابوعلی سینا از اولین دانشمندانی بود که که برای درمان بیـماران و مراجعه کـنندگـان خـود ، از درمان های فیزیـکی ( امثال حرارت و ماساژ برای درمان دردهای ستون فقرات ) و نیز استفاده از آبهای معدنی ایران استفاده کرد .
— توانبخشی در ایران بر اساس قانون 1347 است که مورد تصویب و ت‍.ایید مسئولین قانون گذار وقت قرار گرفت . بر اساس این قانون دولت مکلف گردید تا جهت تجدید فعالیت و حرفه آموزی و تقویت روحی کسانی که به علت نقص عضوقادر به انجام کار نیستند انجمنی به نام انجمن توانبخشی وابسته به وزارت کار و امور اجتماعی ایجاد نمود .

جایگاه معلولین در جامعه

از گذشته تا حال

الف ) نگرش اولـیه به معـلولیـن :

حذف و طرد معلولین از جامعه

* هلاک کردن ، قربانی کردن در سالهای قحطی ( در بعضی از تمدن های باستان ) به علت باورهای غلطی همچون وابسته به شیطان دانستن روح و جسمشان

* نگرش غالب در قرون وسطی علیرغم پذیرش در دربارها به عنوان دلقک ، همراه با نوعی خرافات و ترس بود . ( اعتماد به اینکه این ناتوانی های فکری و جسمی را شیطان داده است ) از این رو آنها را گناهکار و شرور به حساب می آورند .

تعریف ناتوانی : ِDisability

ناتوانی ، منعکس کننده پیامدهای نقص ( اختلال ) در عملکرد فرد است . به عبارت دیگر هر گونه محدودیت یا فقدان در توانایی انجام فعالیت هایی که در سطح طبیعی ، از هر انسانی انتظار می رود، ناتوانی نامیده می شود .

ویژگی های ناتوانی :

ناتوانی Disability بیانگر نارسایی در سطح فرد است

ناتوانی ممکن است : موقت یا دایمی ، قابل برگشت و یا غیر قابل برگشت ودر پاره ای از موارد پیشرونده باشد .

نقص یک پدیده ی بیو مدیکال ( زیستی – پزشکی ) است و شدت آن به عوامل محیطی – اجتماعی ارتباطی ندارد .اما ناتوانی یک پدیده ی زیستی پزشکی نیست ، بلکه پیامد نقص است که می تواند تحت تأثیر عوامل اجتماعی و نوع فعالیت های توان بخشی کاهش یا افزایش یابد .

فایل پاورپوینت 80 اسلاید

✔️  بهترین کیفیت 💯 از 💯
✔️  پشتیبانی 24 ساعته
✔️  مناسب ترین قیمت

◀️  فروشگاه فایل سیدا

 

دانلود دانلود پاورپوینت توانبخشی