معماری · دسامبر 26, 2023 0

تحقیق معماری موزه 💯

تحقیق معماری موزه

 

تحقیق معماری موزه

 

تحقیق معماری موزه

تحقیق معماری موزه

دسته بندی معماری
فرمت فایل doc
حجم فایل 286 کیلو بایت
تعداد صفحات 19
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

تحقیق معماری موزه

ردپای زن ایرانی در معماری موزه

ایرانی بودن و مسلمان بودن برای من یك جامه فرهنگی است كه بدون آن احساس عریانی می‌كنم. تأثیر ملیت، در كارهایم به وضوح پیداست.به عنوان مثال من معماری را همیشه از داخل شروع می‌كنم و می‌توانم بگویم كه مشغله ذهنی‌ام فضا به معنی متعارف آن نیست . مشغله من یك نوع انفجار و انبساط از درون به بیرون است. بیرون همیشه منتج از درون است

تهران_ 14 آبان 1384

پایگاه اطلاع رسانی شهرسازی و معماری، سولماز نراقی:

نسرین فقیه،معماری‌است پركار، جستجوگر و فعال در صحنه بین‌المللی . حساسیتی هنرمندانه و هندسه‌ای معمارانه در كردار و گفتار او نمایان است. او را زنی خواهید یافت با ظرافت و جدیت توأمان، خصلتی كه در آثار و رفتارش به یكسان بروز یافته‌است.

فقیه تحصیلات معماری را در ونیز، و طراحی محیط را در دانشگاه یل امریكا به پایان رساند و به ایران آمد. مدیریت طرح تفضیلی اصفهان برای مهندسین مشاور ارگانیك و مدیریت بخش معماری موزه هنرهای معاصر تهران از عمده مسوولیت‌های او در ایران پیش از انقلاب بود.

فقیه در سال 1362 به فرانسه رفت و فعالیت معماری را در دفتر خود آغاز كرد. همزمان مرمت و طراحی داخلی موزه اورسی را به عهده‌گرفت.در فرانسه بازسازی گالری‌های گنجینه دائم ژرژ پمپیدو و مرمت چندین موزه در شهرهای مختلف به كارنامه تجارب او اضافه شد.

فقیه هم اكنون در ایران زندگی می‌كند و در كنار حرفه اصلی خود، به كار پژوهشی نیز‌ مشغول است. با او در دفتر كارش به گفتگو نشستیم.

•لطفا از نخستین پروژه خود در شهر اصفهان بگویید. چه شد كه این كار را شروع كردید و سرانجام طرح چه بود؟

در آن وقت طرح‌های جامع شهرهای بزرگ كه به وسیله مهندسین مشاور تهیه‌‌شده بود به سرعت در دستور كار دستگاه‌های اجرایی قرارمی‌گرفت.بولواركشی‌ها و بی‌اعتنایی آقایان به بافت‌های موجود تاریخی، شهری مانند اصفهان را در یك وضعیت بحرانی قرارمی‌داد .

وزارت مسكن وقت این طرح را به من واگذار كرد و من تلاش كردم طرح تفضیلی اصفهان را در مسیر جدیدی قراردهم. این تلاش موفقیت‌آمیز بود و از آن به بعد شهر تاریخی اصفهان به غیر از یكی دو بولوار كه در زمان رضاشاه كشیده‌شده و بافت شهر را از هم گسیخته ‌بود، آسیب مهمی ندید.

عده ای می‌گویند من اولین كسی بودم كه اصطلاح بافت تاریخی را در ایران به كار بردم.این اصطلاح، ترجمه تحت‌اللفظی یك عبارت ایتالیایی(tessuto urbano) است. ایتالیایی‌ها همواره در امر بزرگداشت و مرمت بافت‌های تاریخی به كشورهای دیگر برتری داشتند. درآن زمان همه فكر می‌كردند كافی است چند ساختمان‌قدیمی ارزشمند حفظ و نگهداری شود.

اما من سعی كردم این نكته را تفهیم كنم كه بافت تاریخی بخشی از میراث هر شهر است.ما از آن پس تجزیه و تحلیل سه بعدی و تصویری منازل و كوچه‌های قدیمی را آغاز كردیم.این حركت پس از مدتی اشتهار بین‌المللی پیدا كرد و همین مساله باعث شد كه ما بتوانیم خیابان‌كشی‌ها را در اصفهان متوقف كنیم.

من به این دوره از مسوولیت خود اهمیت زیادی می‌دهم. برای اینكه پس از رفتن من، توسعه شهری اصفهان در مسیر صحیحی هدایت شد.

•كار در موزه هنرهای معاصر را از چه زمانی آغاز كردید؟

در آن وقت موزه هنرهای معاصر تازه داشت شكل می‌گرفت. برای همین مشغول خرید آثار تجسمی هنرمندان جهان بود. از من دعوت كردند كه مدیریت گرافیك،عكاسی و معماری آن را برعهده بگیرم اما من فقط بخش معماری را انتخاب كردم و از آن پس سه خط مشی را در پیش گرفتم: اولین كار خرید دِسن‌های اصل معماران معروف بود. در دهه 70 هنوز كامپیوتر رواج نداشت و در نتیجه این دسن‌ها از ارزش فوق‌العاده‌ای برخوردار بودند. حتی امروز هم كروكی‌های دستی یك معمار معروف ارزش فراوانی دارد چه رسد به آن زمان.

به هر حال، ما شروع كردیم به خریداری طرح‌های افرادی مثل مایكل گریوز، لئون كریر، ماسیمو اسكولاری و پیتر آیزنمن. این آثار هنوز هم در موزه هنرهای معاصر نگهداری می‌شوند.

دومین كار، اجرای پروژه‌های پژوهشی مستقل درباره موضوعات مختلف معماری ایران،با هدف برپایی نمایشگاه‌های موضوعی بود، و سوم معرفی معماران جهان با توجه به نیاز معماران ایرانی.

من ازهمان وقت بااطلاع‌رسانی پراكنده درباره هر نوع مقوله فرهنگی مخالف بودم و می‌خواستم اگر قرار است كه ما از تجربیات كشورهای دیگر حرف بزنیم با مسائل خودمان ارتباط داشته باشد.

در همین راستا دو نمایشگاه برگزاركردم ؛ یكی نمایشگاه “محله”، كه مقایسه دو شهر تهران و بروكلین بود. پژوهش تهران را من انجام دادم و پژوهش بروكلین را یك محقق امریكایی.

دوم نمایشگاهی از معماری فنلاند كه به معرفی موزه فنلاند، معماری این كشور در دهه 50 و چهره شاخص آن، آلوار آلتو اختصاص داشت. دلیل برپایی این نمایشگاه اتفاقات كم و بیش مشابهی بود كه در ایران آن دهه نیز می‌‌افتاد.

✔️  بهترین کیفیت 💯 از 💯
✔️  پشتیبانی 24 ساعته
✔️  مناسب ترین قیمت

◀️  فروشگاه فایل سیدا

 

دانلود تحقیق معماری موزه