دانلود تحقیق · دسامبر 26, 2023 0

تحقیق جوش قوس الکتریکی ( ورد) 💯

تحقیق جوش قوس الکتریکی ( ورد)

 

تحقیق جوش قوس الکتریکی ( ورد),جوش قوس الکتریکی,دانلود تحقیق جوش قوس الکتریکی ( ورد),جوش,قوس,الکتریکی,تحقیق,الکتریکی,ورد)

 

تحقیق جوش قوس الکتریکی ( ورد)

تحقیق-جوش-قوس-الکتریکی-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 18 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏2
‏جوش قوس الکتریکی
‏جوش قوس الکتریکی یکی از متداول ترین روشهای اتصال قطعات کار می باشد، ایجاد قوس الکتریکی عبارت ‏از جریان مداوم ‏الکترون ‏بین دو الکترود و یا الکترود و یا الکترود و کار بوده که در نتیجه آن حرارت تولید ‏می شود. باید توجه داشت که برای برقراری قوس الکتریک بین دو الکترود و یا کار و ‏الکترود وجود هوا و یا یک گاز هادی ضروری است. بطوریکه در شرایط معمولی نمی توان در ‏خلاء ‏جوشکاری ‏نمود.
‏در قوس الکتریکی گرما و ‏انرژی ‏نورانی در مکانهای مختلف یکسان نبوده بطوریکه تقریباً 43% از حرارت درآند و تقریباً 36% ‏در کاتد و 21% بقیه بصورت قوس ظاهر می شود. دمای حاصله از ‏قوس ‏الکتریکی ‏بنوع الکترودهای آن نیز وابسته است بطوریکه در قوس الکتریکی با ‏الکترودهای ذغالی تا 3200 درجه سانتیگراد در کاتد و تا 3900 در آند حرارت وجود ‏دارد. دمای حاصله در آندو کاتد برای الکترودهای فلزی حدوداً 2400 درجه سانتیگراد تا 2600 ‏درجه تخمین زده شده است.
‏در این شرایط درجه حرارت در مرکز شعله بین 6000 ‏تا 7000 درجه سانتیگراد می باشد از انرژی گرمائی حاصله در حالت فوق فقط 70% تا 60% ‏در قوس الکتریک مشاهده گردیده که صرف ذوب کردن و عمل جوشکاری شده و بقیه آن یعنی 30% ‏تا 40% بصورت تلفات گرمائی به محیط اطراف منتشر می گردد.
‏طول قوس شعله Arc length ‏بین 8/0 تا 6/0 قطر الکترود می باشد و تقریباً 90% از قطرات مذاب جدا ‏شده از الکترود به حوضچه مذاب وارد می گردد و 10% باطراف پراکنده می گردد. برای ‏ایجاد قوس الکتریکی با ولتاژ کم بین 40 تا 50 ولت در جریان مستقیم و 60 تا 50 ولت
‏3
‏در جریان متناوب احتیاج می باشد ولی در هر دو حالت شدت جریان باید بالا باشد نه ‏ولتاژ
‏انتخاب صحیح الکترود برای کار
‏انتخاب صحیح الکترود برای ‏جوشکاری ‏بستگی به نوع قطب و حالت درز جوش دارد مثلاً یک درز V ‏شکل با زاویه کمتر از 40 درجه ‏با ضخامت زیاد حداکثر با قطر اینچ که معادل 2 میلیمتر است برای ردیف اول گرده جوش ‏استفاده می گردد تا کاملاً در عمق جوش نفوذ نماید. ولی چنانچه از الکترود با قطر ‏بیشتر استفاده شود مقداری تفاله در ریشه جوش باقی خواهد ماند. که قدرت و استحکام ‏جوش را تقلیل می دهد.
‏انتخاب صحیح الکترود( از نظر قطر(
‏بایستی توجه داشت که همیشه قطر الکترود از ضخامت فلز ‏جوشکاری ‏کمتر باشد هر چند که در بعضی از کارخانجات تولیدی عده ای از جوشکاران الکترود با ‏ضخامت بیشتر از ضخامت فلز را به کار می برند. این عمل بدین جهت است که سرعت کار ‏زیادتر باشد ولی انجام آن احتیاج به مهارت فوق العاده جوشکار دارد.
‏همچنین ‏انتخاب صحیح قطر الکترود بستگی زیاد به نوع قطب ( + یا – ) و حالت درز جوش دارد ‏مثلاً اگر یک درز V ‏شکل با زاویه کمتر از 40 درجه باشد بایستی حداکثر از الکترود با ‏قطر پنج شانزدهم اینچ برای ردیف اول گرده جوش استفاده کرد تا کاملاً بتوان عمق درز ‏را جوش داد. چنانچه از الکترود با قطر زیادتر استفاده شود مقداری تفاله در جوش باقی ‏خواهد ماند که قدرت و استحکام جوش را به طور قابل ملاحظه ای کاهش خواهد داد. در حین ‏جوشکاری گاهی اوقات جرقه هائی به اطراف پخش می شود که دلایل آن چهار مورد زیر است
‏3
.
‏1.‏      ‏ ‏ایجاد حوزه مغناطیسی و عدم کنترل قوس الکتریکی
‏2.‏      ‏ ‏ازدیاد فاصله الکترود نسبت به سطح کار
‏3.‏      ‏ ‏آمپر بیش از حد یا آمپر بالای غیر ضروری
‏4.‏      ‏ ‏عدم انتخاب قطب صحیح برای جوشکاری
‏ايمني جوشكاري با قوس الكتريكي
‏ 
‏2-1- تجهيزات جوشكاري با قوس (قسمتهاي اصلي)
‏ 
‏اين وسيله بنحوي طراحي شده كه ولتاژ زياد و متناوب جريان برق را كه منبع اصلي تغذيه برق به دستگاه است به ولتاژ بدون خطر و جريان زياد مناسب براي جوشكاري تبديل كند.
‏مشاهده مي‎‏شود كه خروجي ترانسفورماتور جوشكاري مي‎‏تواند بصورت جرياني متناوب موجي يا يك جريان موجي مستقيم باشد. بمنظور ايمني ولتاژ خروجي ترانس جوشكاري بين 50-100 ولت محدود مي‎‏شود اگرچه ميزان جريان خروجي ممكنست تا 500 آمپر برسد.
‏شكل زير يك نوع وسيله جوشكاري را نشان مي‎‏دهد كه قسمت اصلي آن يك ترانسفورماتور كاهنده و قسمت اتصالات براي كنترل جريان كه متناسب با اندازه الكترود انتخاب مي‎‏گردد.
‏3-1- خطراتيكه در نتيجه كاربرد دستگاههاي جوشكاري با برق وجود دارد
‏4
‏خطراتيكه ممكنست از ناحيه يك دستگاه جوشكاري با برق بوجود آيد در تابلو شماره 1-1 درج شده است.
‏1- قسمت اوليه (ولتاژ زياد) كه بايستي مدار اتصال آن بوسيله يك برقكار ماهر نصب شود.
‏2- قسمت ثانويه (ولتاژ ضعيف) كه مدار خروجي دستگاه است و جوشكار خود با اتصال دادن كابل اتصال بدنه و تنظيم ولتاژ براي ميزان آمپر مورد نياز اقدام به بهره‎‏برداري مي‎‏نمايد.
‏ 
‏جدول 1-1
‏مدار ‏–‏ ولتاژ زياد ‏–‏ ولتاژ اوليه
‏خطا:
‏1- صدمه عايق بندي
‏ 
‏2- استفاده از فيوزهاي آمپر بالا
‏3- فقدان اتصال زمين مناسب
‏خطر:
‏حريق، صدمه جاني، خسارت مادي، شوك، سوختگي شديد و هلاكت
‏گرم شدن غيرعادي، صدمه به دستگاه و ايجاد حريق
‏ايجاد شوك، اگر خطا ادامه يابد، سوختگي شديد و مرگ
‏ 
‏مدار ‏–‏ ولتاژ ضعيف ‏–‏ ثانويه ترانس (جريان خيلي زياد)

 

دانلود فایل

✔️  بهترین کیفیت 💯 از 💯
✔️  پشتیبانی 24 ساعته
✔️  مناسب ترین قیمت

◀️  فروشگاه فایل سیدا

 

دانلود تحقیق جوش قوس الکتریکی ( ورد)