دانلود تحقیق · دسامبر 26, 2023 0

تحقیق جرم چیست ( ورد) 💯

تحقیق جرم چیست ( ورد)

 

تحقیق جرم چیست ( ورد),جرم چیست,دانلود تحقیق جرم چیست ( ورد),جرم,چیست,تحقیق,چیست,ورد)

 

تحقیق جرم چیست ( ورد)

تحقیق-جرم-چیست-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 3 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏جرم چیست؟ و ‏خاستگاه آن کجاست؟
‏دورکیم جامعه شناس فرانسوی می گوید: «هر عملی که در خور مجازات باشد، جرم است». ‏یعنی هر فعل یا ترک فعلی که نظم و آرامش اجتماعی را مختل سازد و قانون نیز برای آن ‏مجازاتی تعیین کرده باشد، «جرم» محسوب می شود.
‏دورکیم جامعه شناس فرانسوی می گوید: «هر عملی که در خور مجازات باشد، جرم است». ‏یعنی هر فعل یا ترک فعلی که نظم و آرامش اجتماعی را مختل سازد و قانون نیز برای آن ‏مجازاتی تعیین کرده باشد، «جرم» محسوب می شود.
‏به نظر دورکیم، «ما کاری را به ‏خاطر «جرم» بودن محکوم نمی کنیم بلکه از آن جایی که آن را محکوم می کنیم جرم تلقی ‏می شود.»
‏از نظر حقوقی نیز «جرم عملی است که بر خلاف یکی از موارد قانون مجازات ‏عمومی هر کشور باشد و مجرم کسی است که در زمان معینی عمل او بر خلاف قانون رسمی ‏کشور باشد.» (صناعی، ‏۱۳۴۱)
‏برای بررسی بهتر موضوع، پدیده جرم را از چند رویکرد ‏تعریف می کنیم.
● ‏رویکرد قانونی و حقوقی
«‏جرم یک عمل عمدی و ارادی بر علیه ‏قانون است که غیر قابل حمایت و بخشودن بوده، مجرم باید دستگیر شود و به وسیله دولت ‏مجازات گردد.» (تاپن، ‏۱۹۴۷)
● ‏رویکرد قانونی- اجتماعی
«‏سست بودن معیارهای ‏قانونی باعث به وجود آمدن رفتارهای ضد اجتماعی می گردد. تاکید بر تعریف قانونی جرم ‏توسط دو ملاک مشخص، تعیین می گردد. یکی رفتارهایی که از قوانین اجتماعی تخطی و ‏تجاوز می کنند و دوم مقررات قانونی برای مجازات یک عمل.» (ساترلند، ‏۱۹۴۵)
‏به ‏بیان دیگر از منظر اجتماعی می توان گفت که جرم یک پدیده «معمولی» جامعه است. زیرا ‏که بر حسب احساس تنفر و انزجاری که بزهکار در جامعه بر می انگیزد، معین می گردد. ‏البته درجه بروز تنفر و انزجار در چهارچوب جامعوی مشخص در افراد متفاوت می ‏باشد.
● ‏رویکرد بین فرهنگی
‏هر گروه دارای معیارهایی از رفتار است که «هنجار» ‏نامیده می شود. این هنجارها ضرورتاً به صورت قانونی تدوین نشده اند؛ بلکه هر کس از ‏نقطه نظر گروهی که عضو آن است، عملی را بهنجار (درست) و نابهنجار (نادرست) –جرم- می ‏داند و این هنجارها بستگی به ارزشهای فرهنگی هر جامعه دارد. (سلین، ‏۱۹۳۸)
● ‏رویکرد برچسب زدن
‏مجرم کسی است که برچسب خورده و جرم رفتاری است که دیگران به آن ‏برچسب زده اند (بکر، ‏۱۹۶۳). ‏این رویکرد معتقد است که رفتارها به خودی خود به عنوان ‏جرم یا کجروی محسوب نمی شوند؛ بلکه این افراد و گروههای فرهنگی هستند که به این ‏رفتارها به عنوان جرم برچسب می زنند.
● ‏رویکرد حقوق بشر
‏این رویکرد معتقد است ‏که همه افراد باید در جامعه تامین باشند و از حقوق شهروندی، امکانات رفاهی، آموزشی، ‏بهداشتی و … تضمین شوند و قانون جزا باید آنها را تضمین و اجرا کند. پس انکار یا ‏انحراف از این حقوق، جرم نامیده می شود.
● ‏نسبی بودن پدیده جرم
‏باید توجه ‏داشت که جرم یک پدیده اجتماعی و کاملاً نسبی است. چرا که جرم در یک زمان و در بین ‏برخی ملتها، جرم محسوب می شود، در حالی که در زمان و مکان دیگر جرم شناخته نمی شود. ‏برای روشن شدن مطلب چند مثال می آوریم:
‏قبل از ظهور اسلام، زنده به گور کردن ‏نوزادان دختر در بین قبایل عرب متداول بود و مجازاتی در پی نداشت؛ در حالی که پس از ‏ظهور اسلام این عمل نهی شد و عنوان گناه پیدا کرد.
‏لواط در آتن و قبیله چوکچی (Chuckchee) ‏و سرقت در قوم اسپارت جرم نبوده؛ ولی در بیشتر جوامع جرم محسوب می ‏شود.
‏در جزایر فیچی (Fidji) ‏کشتن پدر و مادر نه تنها جرم نیست؛ بلکه کاری نیک ‏شمرده می شود. و یا «پدرکشی» در بین اسکیموها و «دخترکشی» در چین باستان اساساً جرم ‏شناخته نمی شود.
‏سرخپوستان بلاک فوت (Blackfoot) ‏دزدیدن اموال بیگانگان را کاری ‏نیک می انگارند و بسیاری از محرومان ستمدیده ربودن اموال بیگانگان را «دزدی» و «بد
» ‏نمی شمارند؛ در صورتی که از منظر صاحب نظران اجتماعی هیچ کدام از این نظرات پذیرفته ‏نمی شود.
‏زنان اسکیمو اگر توسط مردی قویتر از شوهرانشان دزدیده شوند، مورد ‏مواخذه قرار نمی گیرند، هم چنین آن مرد «زن دزد» مورد تشویق جامعه اسکیمو قرار می ‏گیرد؛ زیرا جرات کرده است خانواده ضعیفی را از بین ببرد.
‏بنابراین می توان گفت ‏که نظر جامعه نسبت به جرم در همه جا یکسان نیست.
● ‏بزه، بزهکار، بزهکاری
‏در ‏جرم شناسی پدیده های بزه، بزهکار و بزهکاری به عنوان سه رکن اصلی در نظر گرفته می ‏شود. بنابراین در ادامه ، سعی در ارائه یک تعریف برای هر کدام از این ارکان، ‏داریم.
‏هر عملی که در جامعه قوانین را نقض کند و مجازات در پی داسته باشد، «بزه» ‏نامیده می شود.
‏هر جرمی که صورت می گیرد، دارای علل سازنده ای است که بر روی فرد ‏اثر می گذارد و او را به سوی ناسازگاری و نابهنجاری سوق می دهد. پی آمد این سوق ‏دادنها، ارتکاب خطا است و خاطی را به یک تعبیر «بزهکار» می نامند.
‏بزهکاری ‏مجموعه ای از جرایمی است که در یک زمان و مکان معین به وقوع می پیوندد. ژامبو مرلن ‏در این زمینه می نویسد:« بزهکاری پدیده ای است که بدون توجه به بزهکار، می توان آن ‏را مورد بررسی قرار داد و تراکم جرم، اهمیت گونه های مختلف جرایم، تغییرات اجتماعی ‏جرایم را از نظر مکان، زمان، نژاد، مذهب و… دقیقاً تحقیق کرد.»
‏لاک ساین نیز در ‏این زمینه می نویسد: «بزهکاری یک میکروب اجتماعی است. این میکروب در محیطی که ‏آمادگی پروراندن تبهکار نداشته باشد، بروز نکرده، جرمی اتفاق نمی افتد.»
‏در ‏ایران نیز بزهکاری به کل جرایمی گفته می شود که در صورت ارتکاب به موجب قوانین ‏قصاص، دیات، حدود و تعزیرات دارای مجازات هستند.
● ‏خاستگاه جرم
▪ ‏محیط ‏اجتماعی
‏محیط اجتماعی بر اثر عوامل مختلفی، افراد را به طرف ارتکاب جرم می ‏کشاند، پس لازم است برای بررسی بهتر موضوع، محیط اجتماعی را از چند منظر مورد بررسی ‏قرار دهیم. محیط اجتماعی را می‌توان به محیط های خانوادگی، اتفاقی، انتخابی و ‏تحمیلی تقسیم کرد که هر کدام از این محیط ها به سهم خود تاثیر بسزایی در بروز رفتار ‏انحرافی و ارتکاب جرم دارد.
‏۱) ‏محیط خانوادگی
‏خانواده محیطی است که شخص بدون ‏اینکه حق انتخاب داشته باشد در آن متولد می شود و در این محیط شخصیت وی پی ریزی می ‏شود. این محیط رابطه مستقیمی با بروز انحرافات اجتماعی از جمله ارتکاب جرم ‏دارد.
‏باید توجه داشت که وقتی محیط خانواده رو به هم گسیختگی می رود، غالباً ‏منجر به فرار کودکان از منزل، مدرسه و ولگردی می شود و آنها را به ارتکاب جرایم ‏مختلف می کشاند.
‏بنابراین می توان گفت که فرآیند تربیت زیستی- اجتماعی کودک از ‏خانواده آغاز می شود. خانواده نیز جمعی کوچک از یک جامعه بزرگ است. خانواده و محیطی ‏که کودک در آن متولد می شود و رشد می‌یابد، نقش مهمی در رشد جسمی و روانی و تکوین ‏شخصیت کودک ایفا می کند. پس باید محیط او را مساعد و آماده ساخت.
‏۲) ‏محیط ‏اتفاقی
‏محیط اتفاقی یا محیط موقت شامل محیط مدرسه، کار و سربازی می شود. این ‏محیطها تشکیل دهنده مراحل خاصی از زندگی است و به سهم خود افراد را تحت تاثیر قرار ‏می دهد و به همان اندازه که در تعلیم و تربیت افراد و عادت دادن آنان برای انطباق ‏یا زندگی عادی اجتماعی موثر است، در انحراف و ارتکاب بزه نیز تاثیر دارد.
‏۳) ‏محیط انتخابی
‏محیط انتخابی محیطی است که فرد، خود انتخاب می کند. از جمله ‏محیطهای انتخابی می توان به محیط خانوادگی که با انتخاب همسر و امر زناشویی آغاز می ‏گردد، محیط کار، انجمن ها، کانونها و محیط هایی که برای گذراندن اوقات فراغت انتخاب ‏می شوند، اشاره کرد.
‏۴) ‏محیط تحمیلی
‏محیط تحمیلی، محیطی است که در آن آزادی ‏فرد محدود شده و فرد نمی تواند کوچکترین قدرتی در انتخاب از خود نشان دهد که از ‏جمله این محیط ها، می توان بازداشتگاه ها، ندامتگاه ها، کانون های اصلاح و تربیت و ‏دیگر سازمان های مشابه را نام برد.
▪ ‏عوامل محیطی
‏باید به این نکته مهم توجه ‏داشته باشیم که میزان ارتکاب جرم در همه جا یکسان نیست و تحت تاثیر شرایط جغرافیایی ‏و اقلیمی، وضعیت اجتماعی و اقتصادی، شرایط و موقعیت خانوادگی، تربیتی و شغلی و طرز ‏فکر و نگرش افراد جامعه، قرار دارد. بنابراین در ادامه چند مورد از این عوامل محیطی ‏را مورد بررسی قرار می‌دهیم

 

دانلود فایل

✔️  بهترین کیفیت 💯 از 💯
✔️  پشتیبانی 24 ساعته
✔️  مناسب ترین قیمت

◀️  فروشگاه فایل سیدا

 

دانلود تحقیق جرم چیست ( ورد)