دانلود تحقیق · دسامبر 26, 2023 0

تحقیق جبر و اختیار ( ورد) 💯

تحقیق جبر و اختیار ( ورد)

 

تحقیق جبر و اختیار ( ورد),جبر و اختیار,دانلود تحقیق جبر و اختیار ( ورد),جبر,و,اختیار,تحقیق,اختیار,ورد)

 

تحقیق جبر و اختیار ( ورد)

تحقیق-جبر-و-اختیار-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 20 صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

2
‏جبر و اختیار
‏جبر و اختیار‏ از مهمترین، قدیمی ترین و حساس ترین مباحث ‏فلسفه ‏و ‏کلام ‏است.
‏بحث “جبر و اختيار” از مباحث بسيار عميق و دقيقي است كه از ديرباز ذهن و زبان و قلب و روان انسان‌ها و به ويژه خِردورزان را به خود مشغول ساخته است. اين مبحث در ميان گروه هاي مسلمانان نيز داراي جايگاه پراهميتي است. هر يك از اين گروه ها براي اثبات عقيده ي خود به آياتي از قرآن كريم تمسك جسته اند و ظاهر آن را مويد نظريه ي خويش گرفته اند. در ميان پيروان مكتب اهل بيت عليهم السلام از افراط و تفريط مصون مانده, به پيروي از امامان خود بر نظريه ي (امر بين الامرين) پاي فشرده اند.
‏نويسنده ي محترم ضمن بررسي آيات و روايات و رد نظريه ي جبري مسلكان, بر آن است كه آيات وحي از ديدگاهي بس فراتر از ديدگاه فلسفه و متكلمان, به اين موضوع نگريسته است. همچنين كسي جز معصومان عليهم السلام به ژرفاي اين ديدگاه و حياتي راه نيافته است تا جايي كه برخي از متكلمان مسلمان نيز كه بدون اتكا بر اهل بيت عليه السلام در اين راه گام گذاشته اند. از لغزش مصون نمانده اند
3
.
‏مقدمه
‏نظريه ي “اختيار انسان” به عنوان يك انديشه ي انساني را نمي توان به يك مبدأ تاريخي خاصي نسبت داد, چرا كه اختيار امري است وجداني كه از نهاد انسان سرچشمه گرفته است؛ از روزي كه انسان در روي زمين به صورت يك موجود صاحب خرد پا به عرصه ي هستي نهاده, پيوسته وجدان و فطرت او نداي اختيار سرداده است.
‏خردمندان جهان كه براي زندگي فردي و اجتماعي انسان, اصولي را عرضه كرده اند, طرفدار اصل اختيار بوده اند؛ زيرا بدون پذيرفتن اصل اختيار, هدف نهايي شرايع آسماني كه تربيت و تهذيب نفوس انسان ها است, لغو خواهد بود و قانون گذاري و كيفر و پاداش بيهوده مي نمايد.
‏نگارنده با توجه به تعمق چندين ساله دراين موضوع اعتراف دارد كه بحثي چنين عميق و پيچيده كه باب مدينه العلم از آن به عنوان “درياي امواج” و “گردنه ي صعب العبور” ياد كرده است, هنوز ناگفته ها و نايافته‌هاي فراواني دارد, ‏اما با كمك آموزه هاي ديني و دريافت وجدان و اعتراف عمومي به آزادي و اختيار انسان, مي توان به اثبات نظريه ي “امر بين الامرين” به عنوان فكر برتر در اين موضوع پرداخت. بدون ترديد اثبات اين انديشه ي متعالي كه اهل بيت عليه السلام نظريه پرداز آن هستند, آثار گران بهايي در شئون فردي و اجتماعي زندگي انسان دارد
3
.
‏در مباحث کلامی، آنجا که از تعلق علم و اراده و قدرت خداوند به افعال بندگان و خلق افعال سخن به میان می آید، این مسئله مطرح می شود که آیا در افعال بندگان، علم و اراده و قدرت خداوند مؤثر است وقدرت انسان در آن تأثیری ندارد و در واقع خداوند خالق و فاعل افعال انسانهاست یا نه؟ کسانی که علم و اراده و قدرت خداوند را در افعال بندگان مؤثر، و خلق (پدید آوردن ) را از اخص اوصاف او می دانند و نسبت خلق را به انسان به هیچ وجهی روا نمی دارند، ‏به جبر قائل می شوند. در مقابل اینان، کسانی که در انسان به اراده و قدرت مؤثر در ایجاد و انجام فعل عقیده دارند و او را خالق و فاعل افعالش می شناسند، به اختیار قائل اند. در عین حال، باید توجه داشت که عقیده به جبر بیش از همه با عقیده به ‏قضا و قدر ‏محتوم پیوند دارد. عقیده به قَدَر، به معنای مزبور، مستلزم سلب اختیار و رفع مسئولیت از انسان است.
‏اختیار انسان
5
‏شیعیان ‏با اعتقاد به دو اصل ‏عدل ‏و ‏حكمت ‏الهی، معتقد به مختار بودن انسان در افعالی است كه در مدار ‏تكلیف ‏قرار گرفته، و انسان بر آنها ستایش و نكوهش می‎‏شود دارند؛ چرا که تكلیف نمودن انسانِ مجبور و ستایش و یا نكوهش او بر كاری كه از وی صادر گردیده قبیح و نارواست، و به مقتضای اصل عدل و حكمت، ‌خداوند از افعال قبیح منزه است.
‏امام علی(ع) در رد اندیشه آنان كه ‏قضا و قدر ‏الهی را مستلزم مجبور بودن انسان می‎‏دانند، فرموده است:
‏« ‏لو كان كذلك لبطل الثواب و العقاب، ‌و الأمر و النهی و الزجر، و لسقط معنی الوعد و الوعید، و لم یكن علی مسیء لائمه و لا لمحسن محمده؛[‏۱]‏اگر چنین بود، هر آئینه ثواب و عقاب، امر و نهی و تنبیه باطل بود و وعده و وعید بی‎‏اساس، و بدكار را نكوهش و نیكوكار را ستایشی نبود.‏»
‏محمد بن عجلان از ‏امام صادق(ع‏) ‏پرسید: آیا خداوند بندگان را بر انجام كارها مجبور نموده است؟ امام(ع) پاسخ داد:
«‏الله اعدل من أن یجبر عبدا علی فعل ثم یعذبه علیه؛[‏۲] ‏خداوند عادل‎‏تر از آن است كه بنده‎‏ای را بر كاری مجبور سازد آن گاه او را عقوبت دهد.» ‏حسن بن علی وشاء از امام رضا(ع) پرسید: ‏آیا خداوند بندگان را بر انجام گناهان مجبور كرده است؟ امام(ع) پاسخ داد

 

دانلود فایل

✔️  بهترین کیفیت 💯 از 💯
✔️  پشتیبانی 24 ساعته
✔️  مناسب ترین قیمت

◀️  فروشگاه فایل سیدا

 

دانلود تحقیق جبر و اختیار ( ورد)