دانلود تحقیق · دسامبر 26, 2023 0

تحقیق توكسوپلاسموز ( ورد) 💯

تحقیق توكسوپلاسموز ( ورد)

 

تحقیق توكسوپلاسموز ( ورد),توكسوپلاسموز,دانلود تحقیق توكسوپلاسموز ( ورد),توكسوپلاسموز,تحقیق,توكسوپلاسموز,ورد)

 

تحقیق توكسوپلاسموز ( ورد)

تحقیق-توكسوپلاسموز-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 7 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏توكسوپلاسموز
‏اهداف آموزشي
‏انتظار مي رود فراگيران پس از مطالعه اين مقاله قادر باشند :
‏بيماري توكسوپلاسموز را تعريف كنند .
‏علائم بيماري را بدانند .
‏با علل و اپدميولوژي بيماري آشنا شوند .
‏به راههاي پيشگيري و مراقبت عمل كنند .
‏مقدمه
‏در عصر حاضر ، ارتقاي سطح فرهنگ بهداشتي جوامع ، افزايش طول عمر بشر و تغييرات اقتصادي و اجتماعي سيماي اپيدميولوژيك بيماري ها را تغيير داده است . با اين وجود هنوز هم بيماريهاي مسري به عنوان مهمترين مسأله بهداشتي در تمام كشورها محسوب مي شوند .
‏مطالعات و حضور پادتن عليه توكسوپلاسما در خون حداقل يك سوم جمعيت بالغ در بيشتر كشورهاي جهان ، نشان دهنده تماس و آلودگي قبلي آنها ، انتشار وسيع و قدرت آلوده كنندگي اين تك ياخته براي انسان است .
‏تعريف بيماري توكسوپلاسموز
‏توكسوپلاسموز نوعي بيماري است كه بر اثر عفونت با نوعي انگل داخل سلولي به نام (( توكسوپلاسما گوندئي )) به وجود مي آيد . توكسوپلاسموز به دو صورت عفونت حاد و مزمن مي باشد . كه عفونت حاد بعد از تولد كب مي شود و ممكن است بدون علامت باشد و بيشتر اوقات منجر به پايداري مزمن در بافتهاي ميزبان مي شود .
‏آلودگي به اين انگل در انسان ، ساير پستانداران و پرندگان ، انتشار جهاني دارد .
‏بيماري مشترك انسان و حيوان است و بيماري در پستانداران و پرندگان مشاهده مي شود .
‏اهميت بهداشتي
‏مطالعات حضور پادتن عليه توكسوپلاسما را در خون حداقل جمعيت افراد بالغ اكثر كشورهاي جهان نشان مي دهد كه اين موضوع نشان دهنده تماس و‌الودگي قبلي آنها ، انتشار وسيع و قدرت آلوده كنندگي اين تك ياخته براي انسان است . در عين حال ، بيماري ناشي از آن ، همراه با علائم باليني ، در مقايسه با ميزان آلودگي ناچيز است . با اين كه توكسوپلاسموز اكتسابي بزرگسالان به ندرت با علائم باليني همراه است ، ولي نبايد فراموش كرد كه در عفونتهاي حاد و بدون علامت اوليه در زنان باردار ، انگل ممكن است از جفت عبور كرده به جنين منتقل شود و موجب ضايعات شديد در سيستم عصبي مركزي نوزادان شود . به علاوه گاهي انگل موجب مرگ جنين شده و به سقط جنين منجر مي شود . بنابراين توكسوپلاسموز مادرزادي از نظر پزشكي اهميت خاصي دارد .
‏مخزن بيماري : ميزبان شناخته شده گربه و گربه سانان مي باشند . كه عفونت را از خوردن گوشت پستانداران ( بخصوص جوندگان ) يا پرندگان و بندرت از مدفوع آلوده گربه گربه مبتلا مي شوند . انگل فقط در روده گرب و گربه سانان مرحله بلوغ جنسي را مي گذراند و ائوسيت از مدفوع براي مدت 10 تا 20 روز دفع مي شود . ميزبانان واسطه شامل گوسفند ، بز ، جوندگان ، گاو ، مرغ و پرنده كه مرحله آلوده كننده در بافت ماهيچه و مغز دارند . كيست در بافت براي مدت طولاني زنده مي ماند .
‏اتيولوژي
‏توكسوپلاسموگونديي انگلي تك سلولي است كه پرندگان و پستانداران ر آلوده مي كند و دو مرحله مجزا در چرخه زندگي اين انگل با توجه به اينكه مخزن و منبع عفونت براي انسان ، گربه و گربه سانان است ، وجود دارد :
‏1 –‏ مرحله غير گربه اي : در اين مرحله كيستهاي بافتي توسط ميزبان واسط ( انسان ، موش ، گوسفند و خوك ) خورده مي شود .
‏2 –‏ مرحله گربه اي : اين مرحله ، مرحله اصلي در چرخه زندگي انگلي گربه ( ميزبان قطعي ) و طعمه آن مي باشد ، كه به صورت چرخه اي در روده و با خوردن كيستهاي بافتي آغاز مي شود و بعد از چندين مرحله تبديل به سلول جنسي مي شود و از مدفوع به صورت عوامل عفونت زا دفع مي گردد .
‏روشهاي انتقال
‏1 –‏ انتقال از راه دهان و خوردن كيستهاي بافتي ( در گوشتهاي ناقص پخته شده يا خوب منجمد نشده گاو ، گوسفند ، خوك و مرغ ) صورت مي گيرد .
‏2 –‏ انتقال از راه خون يا اندامها ( از راه انتقال خون . دريافت كنندگان پيوند كليه و …‏ گزارش شده است .
‏3 –‏ انتقال از راه جفت : حدود يك سوم تمام زناني كه طي دوران حاملگي به توكسوپلاسما آلوده مي شوند ، انگل را به جنين خود انتقال مي دهند و دو سوم بقيه نيز نوزاداني طبيعي و غير آلوده به دنيا مي آورند .
‏سن حاملگي و زمان عفونت نيز تأثير زيادي روي جنين دارد .
‏اگر مادر 6 ماه ي بيشتر ، قبل از حاملگي آلوده شود خطري براي نوزاد وجود نخواهد داشت .
‏اگر عفونت كمتر از 6 ماه قبل از حاملگي به وجود آيد احتمال انتقال عفونت از راه جفت با كوتاه شدن فاصله بين ‏عفونت و حاملگي افزايش مي يابد .
‏اگر در دوران حاملگي مادر طي 3 ماهه اول آلوده شود ، ميزان بروز انتقال عفونت از راه جفت كمتر است ( حدود 15 درصد )
‏اگر در سه ماهه سوم حاملگي رخ بدهد ميزان بروز انتقال عفونت از راه جفت بيشتر خواهد بود ( 65 درصد )
‏4 –‏ تماس مستقيم با گربه
‏دور كمون :
‏در يك همه گيري با منبع مشترك كه بر اثر خوردن گوشت نيم پز صور گرفته ست دوره كمون بيماري 10 تا 23 روز و در همه گيريهايي كه در رابطه با گربه باشد اين مدت 5 تا 20 روز مي باشد .
‏اپيدميولوژي :
‏اين انگل قادر به آلوده كردن طيف وسيعي از پستاندارن و پرندگان است و شيوع آن بستگي به ومحل و سن جمعيت دارد . به طور كلي در آب و هواي گرم و خشك عفونت شيوع كمي دارد و زنان نسبت ه مردان ( به علت تماس بيشتر با فرآورده هاي گوشتي در هنگام خريد و طبخ آن ) بيشتر در معرض خطر هستند .
‏علايم بيماري :
‏در توكسوپلاسموز انگل از طريق دستگاه گوارش وارد بدن مي شود و از طريق دستگاه خود را به جريان خون و لنف مي رساند . اين عفونت در اغلب موارد بدون نشانه است و يا به صورت حاد و تنها غدد لنفاوي تظاهر مي كند .
‏دو نوع توكسوپلاسموز وجود دارد .

 

دانلود فایل

✔️  بهترین کیفیت 💯 از 💯
✔️  پشتیبانی 24 ساعته
✔️  مناسب ترین قیمت

◀️  فروشگاه فایل سیدا

 

دانلود تحقیق توكسوپلاسموز ( ورد)