دانلود تحقیق · دسامبر 26, 2023 0

تحقیق توسعه سيستم‌هاي كشاورزي سازگار با محيط زيست ( ورد) 💯

تحقیق توسعه سيستم‌هاي كشاورزي سازگار با محيط زيست ( ورد)

 

تحقیق توسعه سيستم‌هاي كشاورزي سازگار با محيط زيست ( ورد),توسعه سيستم‌هاي كشاورزي سازگار با محيط زيست,دانلود تحقیق توسعه سيستم‌هاي كشاورزي سازگار با محيط زيست ( ورد),توسعه,سيستم‌هاي,كشاورزي,سازگار,با,محيط,زيست,تحقیق,توسعه,سيستم‌هاي,كشاورزي,سازگار,مح,,,

 

تحقیق توسعه سيستم‌هاي كشاورزي سازگار با محيط زيست ( ورد)

تحقیق-توسعه-سيستم‌هاي-كشاورزي-سازگار-با-محيط-زيست-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 11 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏توسعه سيستم‏‌‏هاي كشاورزي سازگار با محيط زيست:
‏اهداف كارآمد و محدوديت‏‌‏هاي اساسي
‏خلاصه: ‏اينكه سيستم‏‌‏هاي كشاورزي با محيط زيست سازگار باشد از توجه زيادي در مباحث مربوط به وجود زندگي آيندۀ بي خطر براي انسان برخوردار شده است.
‏بيشترين مباحث به نظر مي‏‌‏رسد كه بر اساس تفسير مدل‏‌‏هاي اكولوژيكي استوار مي‏‌‏باشد. ما در اينجا اثرات دو راه كار و راه حل جديد براي سازگار بودن سيستم‏‌‏هاي كشاورزي با محيط زيست را بررسي مي‏‌‏كنيم: ديدگاه محدوديت‏‌‏هاي اساسي كه سيستم آيندۀ كشاورزي لازم دارد پذيراي محدوديت‏‌‏هاي مربوط به مسائل اكوسيستمي اثر گذار بود روي شماري از افراد در جهان و بر روي شيوۀ زندگي آن باشد و ديدگاه مربوط به ايجاد اهداف مفيدتر مربوط به سازگاري سيستم كشاورزي كه از نظر اقتصادي مقرون به صرفه باشد و بتواند محيط زيست را كمتر آلوده كند و بتواند نيازهاي مردم به غذا و مزيت‏‌‏هاي مربوط به استفاده از طبيعت را فراهم كند.
‏پيشرفت سيستم‏‌‏هاي كشاورزي در آينده بستگي به اين دارد كه كدام يك از اين ديدگاه‏‌‏ها توسط طراحان و سياستگذاران بخش كشاورزي اجرا شود.
‏1ـ معرفي: ‏سؤالاتي راجع به سازگار بودن سيستم‏‌‏هاي كشاورزي ما از زماني كه ما مجبور به تهيه غذاي جمعيت روز افزون دنيا شده‏‌‏ايم بوجود آمده است. به خاطر قيمت‏‌‏هاي شوكه آور نفت در سال‏‌‏هاي 3-1972، مسائل مربوط به سازگاري با محيط زيست قسمتي از نگراني عمده دربارۀ كاهش شديد منابع مي‏‌‏باشد. از سال 1945 اين كاهش‏‌‏هاي شديد هم از نظر توليد كلي محصول كشاورزي اتفاق افتاده‏‌‏اند. مدركي دال بر اينكه يك مقياس جهاني كه به ظرفيت‏‌‏هاي پيش‏‌‏بيني شده براي توليد محصول رسيده باشد دردست نيست. آمارهاي مربوط به اروپا، استراليا، آمريكاي جنوبي و شمالي از نظر توليد كلي محصولات غذايي افزايش قابل ملاحظه‏‌‏اي را نشان مي‏‌‏دهد. مناطقي كه كشاورزي در آنها به طور قابل توجهي ناسازگار با اكوسيستم و محيط زيست بوده‏‌‏اند، شامل مناطق حاشيه‏‌‏اي از قبيل دامنه‏‌‏هاي شيب‏‌‏دار، خاك‏‌‏هاي ناحاصلخيز يا مناطقي كه باران در آنجا كم مي‏‌‏بارد مي‏‌‏باشد. چنين سيستم‏‌‏هاي كشاورزي دشواري كه سطح توليدات كشاورزي آنها كم بوده است ممكن است قرن‏‌‏ها وجود داشته باشد و فقط زماني كه شيوه‏‌‏هاي كشاورزي تغيير كردند تا محصولات بهتر و بيشتري بوجود آيد مثلاً شيوه‏‌‏هاي مربوط به كشاورزي نادرست يا استفاده بيش از يك زمين كشاورزي باعث شد كه اين نوع كشاورزي با محيط زيست ناسازگار باشد. نگراني‏‌‏هايي دربارۀ ساختار خاك در مورد بعضي از اين سيستم‏‌‏هاي كشاورزي وجود دارد و استفادۀ بيش از اندازه از آفت كُش‏‌‏ها مي‏‌‏تواند باعث آسيب به اكوسيستم شود كه تهديد جدي براي رشد محصولات در تمام مناطق مخصوص مي‏‌‏باشد. اگر سيستم
‏3
‏‌‏هاي كشاورزي در مناطق شيب دارد و سخت ممكن است تا حد خيلي كمي از نظر خود مسئله كشاورزي با محيط زيست سازگار باشد، اما اثرات غربي بر روي محيط زيست در دراز مدت خواهد داشت.
‏2ـ كشاورزي و توسعۀ سازگار با محيط زيست ـ مسائل تفسيري:
‏مفهوم توسعه سازگار با محيط زيست يك امر اجتماعي مي‏‌‏باشد نه يك مسئله علمي. آن مربوط است به مديريت يك منبع طبيعي براي اهداف انساني و بنابراين تفسيرها و نظرات زيادي مي‏‌‏شود راجع به اين مسئله اظهار كرد. Farrell‏ و Hart‏ دو نظر متفاوت و قابل رقابت با يكديگر در مورد كشاورزي سازگاري با محيط تعريف كرده‏‌‏اند.
‏* ديدگاه محدوديت‏‌‏هاي اساسي ناشي از نگراني‏‌‏هايي دربارۀ ظرفيت نگهداري خاك و محدوديت‏‌‏هاي منابع مي‏‌‏باشد و احتياج است به كمك و تلاش براي ارائه خدماتي مي‏‌‏باشد كه انسان‏‌‏ها براي زنده ماندن به آن محتاج مي‏‌‏باشند.
‏* ديدگاه اهداف رقابتي در مورد سازگاري با محيط زيست بر روي تعادل اهداف اجتماعي، اقتصادي و اكولوژيكي تمركز دارد و هدف آن بر آورده كردن يك طيف وسيع از نيازهاي انساني مي‏‌‏باشد، كه شامل بهداشت، آموزش،‏‌‏تحصيلات، و آزادي‏‌‏هاي سياسي و محيط سالم طبيعي و ديگر نيازهاي كاملاً مادي مي‏‌‏باشد.
‏تفاوت ميان اين و ديدگاه به ندرت در گزارش‏‌‏ها و مقالات مربوط به توسعه سازگار با محيط زيست مورد شفاف سازي قرار گرفته است. اگر چه دليل مدرك آوردن از سر نخ‏‌‏هاي موجود در آنها در مباحثات ممكن بوده است. اين ابهام كلي همراه با متضاد بودن و ناسازگار بودن اين دو راه كار، باعث خيلي از بدبيني‏‌‏ها دربارۀ مفهوم و كار آمد بودن اصل سازگاري با محيط زيست مي‏‌‏باشد. طرح و توسعه سيستم‏‌‏هاي كشاورزي آينده بستگي به اين دارد كه كداميك از اين دو ديدگاه دربارۀ توسعۀ سازگار بودن توسط طراحان و سياستگذاران و مشاوران آنها قابل قبول مي‏‌‏باشد. ديدگاه اهداف كارآمد باعث تعادل منافع سهامداران در هر گونه فعاليت در معادلۀ كلي سياستگذاري مي‏‌‏شود اما امكان دارد كه خطر شيوه‏‌‏هاي غير سازگار با محيط زيست نيز بوجود آيد. ديدگاه ظرفيت‏‌‏ها و محدوديت‏‌‏هاي اساسي، اغلب اصول خود را بر مبناي اعتبار علمي بنا نهاده است، اگر چه ممكن است جنبه‏‌‏هايي از حفاظت محيط زيست را نيز در برداشته باشد.
‏3ـ اصول و مفاهيم اكولوژيكي و چشم انداز، محدوده‏‌‏هاي اساسي:
‏ديدگاه محدوديت‏‌‏هاي اساسي شيوۀ كشاورزي سازگار با محيط زيست بر اساس مفروضات علمي دربارۀ سازگاري با اكوسيستم‏‌‏ها بنا نهاده شده است.
‏با در نظر گرفتن رابطۀ ميان سازگاري با محيط زيست و ثبات كلي (عدم تغيير معكوس وضعيت)، بعضي از اكوسيستم‏‌‏ها از قبيل جنگل‏‌‏هاي استوايي پر باران يا صخره‏‌‏هاي مرجاني اغلب از نظر سازگاري با محيط زيست در نظر گرفته مي
‏3
‏‌‏شوند. سيستم‏‌‏هاي ديگر اساساً بي ثبات مي‏‌‏باشند. آنها به طور كلي بعنوان اجتماعات گونه‏‌‏اي مخصوص هر بر محيط فيزيكي اثر مي‏‌‏گذارند و هم نسبت به تغييرات داخلي خود واكنش نشان مي‏‌‏دهند. مدلي از فرآيندهاي اكولوژيكي كه مباحث مربوط به سازگاري سيستم‏‌‏هاي كشاورزي با محيط زيست را تحت تأثير قرار مي‏‌‏دهد و ثبات اكوسيستم را به پيچيدگي مرتبط مي‏‌‏كند. اين ارتباط باعث بهبودي سريع اكوسيستم‏‌‏ها بعد از يك تغيير مي‏‌‏شود و باعث توانايي آن‏‌‏ها در بهبودي و بدست آوردن ثبات ذاتي خود بعد از تغييرات مي‏‌‏شود. بنابراين از نظر توسعۀ كشاورزي سازگار، اصول اكولوژيكي براي بعضي از طرح‏‌‏ها يك مبنا به حساب مي‏‌‏آيد. در حقيقت ما استدلال مي‏‌‏كنيم كه بعضي از كوشش‏‌‏ها براي سازگاري در اين باره مي‏‌‏تواند منجر به سياستگذاري‏‌‏هايي در جهت توسعۀ سازگار درآيند شود كه احتمالاً در دراز مدت نا كار آمد مي‏‌‏باشد. براي مثال، استدلالات و دلايلي كه اصول پيچيدگي و ثبات را به سازگاري با محيط زيست در مورد شيوۀ كشاورزي مرتبط مي‏‌‏كند مستلزم ارتقاء يا حفاظت از سيستم‏‌‏هاي پيچيدۀ اكولوژيكي مي‏‌‏باشد. شايد بهترين سازگاري با محيط زيست در آينده از طريق اتخاذ يك سلسله سيستم كشاورزي مختلف كه شامل كشاورزي اُورگانيك و طبيعي و انواع شيوه‏‌‏هاي سفت و سخت سنتي مي‏‌‏باشد بوجود بيايد، كه باعث برآورده شده اصول مربوط به يك سلسله كاركردها و نيازهاي اقتصادي، اجتماعي، و اكولوژيكي مي‏‌‏باشد و نه اين فرض كه سازگاري با محيط زيست در هر نوع سيستم.
‏4ـ تهديدات عليه كشاورزي سازگار با محيط زيست:
‏مبناي دلايل ما تا كنون اين بوده است كه با توجه به اصول مديريتي و اجتماعي توسعه سازگار با محيط زيست، ما مي‏‌‏فهميم كه ديدگاه مربوط به اهداف رقابتي و كارآمد يك پايه مفيدتر براي سياستگذاري‏‌‏هاي توسعه كشاورزي سازگار با محيط زيست مي‏‌‏باشد تا ديدگاه محدوديت‏‌‏هاي اساسي. اين يك نقش مهم در تصميم‏‌‏گيري‏‌‏هايي كه به نفع سهامداران باشد ايجاد مي‏‌‏كند. براي شهروندان اروپا و ايالات متحدۀ آمريكا، زمان توليد محصولات غذايي و ابقاء و نگهداري انبار مواد غذايي تا زمان مصرف غذا تحت تأثير شديد تصميم‏‌‏هاي گرفته شده در زنجيرۀ تهيه محصولات غذايي مي‏‌‏باشد. مسائل عمدۀ مربوط به سيستم‏‌‏هاي كشاورزي سازگار با محيط زيست، كه اغلب شامل تضادهاي نظري ارتباط آنها يا شدت آنها مي‏‌‏باشد عبارتند از:
‏* فقدان محل بومي براي وجود محصول، فقدان خاك تازه و آب مناسب، فقدان مواد ارگانيك حاصل از خاك‏‌‏ها، فرسايش خاك و اسيدي شده.
‏* ضايعات و پسماندهاي آنتي‏‌‏بيوتيك‏‌‏ها و آفت‏‌‏كُش‏‌‏ها در غذا.
‏* مصرف بيش از اندازۀ منابع طبيعي و غير قابل تجديد، مخصوصاً سوخت‏‌‏هاي فسيلي و
‏4
‏* فقر روستا نشينان، و عدم ثبات، آلودگي‏‌‏ها فزاينده همراه با افزايش اندازه و تعداد مواد آلاينده در كشاورزي.
‏مباحث سازگاري كشاورزي با محيط زيست اغلب در تمام اين مسائل يعني تهيه غذا، اثرات زيست محيط و روستايي مربوط مي‏‌‏شود. به هر حال در اروپا دست‏‌‏اندر كاران كشاورزي اين عوامل را عمده‏‌‏ترين عواملي مي‏‌‏دانند كه باعث شده است كشاورزي از نظر سياست‏‌‏ها و برنامه‏‌‏هاي دولت يك امر غير سازگار با محيط زيست تلقي شود.
‏و اين عوامل باعث شده است كه بازار كشاورزي دچار ركود شود.
‏خيلي به ندرت مشاهده مي‏‌‏شود كه فرآيندهاي تكنيكي از نظر كشاورزان غير سازگار با محيط زيست باشد، اگر آنها ممكن است براي تغييرات جزئي كه ممكن است در سيستم‏‌‏هاي كشاورزي خودشان به خاطر سازگاري بيشتر اين سيستم‏‌‏ها با طبيعت حاصل شوند آماده مي‏‌‏باشند. در بعضي از كشورهاي اروپايي، نظر مردم توسط گروه‏‌‏هاي فشار زيست محيطي و رسانه‏‌‏ها گروهي طرفدار محيط زيست تحت تأثير شديد قرار دارد. از ديگر عواملي كه باعث شد كه كشاورزي سازگار با محيط زيست پذيرفته شود و از آن حمايت شود ارتباط سازگاري با اصل ‏‍»‏يك سيستم‏»‏ مي‏‌‏باشد و اينكه اين مهم‏‌‏ترين اثرات را در مورد استفاده از اصل سازگاري با محيط زيست بعنوان اساس و پايه‏‌‏اي براي تصميم‏‌‏گيري‏‌‏ها دارد.
‏ما ثابت كرده‏‌‏ايم كه استفاده از تعاريف اصول سازگاري با محيط زيست بعنوان پايه و اساسي براي پيش‏‌‏بيني مشكلات احتمالي آينده در مورد سازگاري سيستم‏‌‏هاي كشاورزي با محيط اكولوژيكي مي‏‌‏تواند گمراه كننده باشد.
‏5 ـ واكنش‏‌‏ها و پاسخ‏‌‏هاي سطح كشاورزي به مسئله سازگاري با محيط زيست:
‏دو نوع سيستم كشاورزي به نام‏‌‏هاي سيستم‏‌‏هاي سفت و سخت سنتي و سيستم‏‌‏هاي اُرگانيك وجود دارد كه هر يك از آنها مي‏‌‏تواند اينگونه استدلال شود كه سازگار با محيط اكولوژيك مي‏‌‏باشد. ديدگاه محدوديت‏‌‏هاي اساسي در مورد توسعه كشاورزي سازگار با محيط زيست از اين نظريه حمايت مي‏‌‏كند كه تنها سيستم واقعاً سازگار با محيط زيست عبارت است سيستم كشاورزي اُرگانيك و طبيعي و اينكه شيوۀ زندگي افراد جامعه و الگوهاي مصرف ما بايد اساساً تغيير پيدا كن‏د تا جمعيت دنيا بتوانند غذاي كافي براي خوردن داشته باشند. سيستم‏‌‏هاي كشاورزي سفت و سخت يا ‏«‏سنتي‏»‏ كه از مقادير زيادي كودهاي سنتزي و آفت كُش‏‌‏ها استفاده مي‏‌‏كند به طور كلي بعنوان سيستم‏‌‏هايي كه حداقل سازگاري با محيط زيست را دارند تلقي مي‏‌‏شوند و راه كار اين مشكل استفاده از يك سيستم كشاورزي بنام سيستم‏‌‏هاي كشاورزي يكپارچه مي‏‌‏باشد.

 

دانلود فایل

✔️  بهترین کیفیت 💯 از 💯
✔️  پشتیبانی 24 ساعته
✔️  مناسب ترین قیمت

◀️  فروشگاه فایل سیدا

 

دانلود تحقیق توسعه سيستم‌هاي كشاورزي سازگار با محيط زيست ( ورد)