دانلود تحقیق · دسامبر 26, 2023 0

تحقیق تقسيم‌بندي قاليهاي عثماني بر اساس طرح و نقشه 20 ص ( ورد) 💯

تحقیق تقسيم‌بندي قاليهاي عثماني بر اساس طرح و نقشه 20 ص ( ورد)

 

تحقیق تقسيم‌بندي قاليهاي عثماني بر اساس طرح و نقشه 20 ص ( ورد),تقسيم‌بندي قاليهاي عثماني بر اساس طرح و نقشه 20 ص,دانلود تحقیق تقسيم‌بندي قاليهاي عثماني بر اساس طرح و نقشه 20 ص ( ورد),تقسيم‌بندي,قاليهاي,عثماني,بر,اساس,طرح,و,نقشه,20,ص,تحقیق,تقسيم‌بند,,,

 

تحقیق تقسيم‌بندي قاليهاي عثماني بر اساس طرح و نقشه 20 ص ( ورد)

تحقیق-تقسيم‌بندي-قاليهاي-عثماني-بر-اساس-طرح-و-نقشه-20-ص-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 22 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

1
‏مقدمه
‏تركيه‏‌‏ي امروز در منتهي‏‌‏اليه غرب آسيا و شرق اروپا قرار دارد. سه درصد خاك تركيه در قاره اروپا و بقيه در قاره آسيا قرار دارد و به همين دليل از گذشته‏‌‏هاي دور به اين منطقه آسياي صغير گفته‏‌‏اند. بايد اذعان نمود كه معرفي و طبقه‏‌‏بندي طرحهاي مهم فرش تركيه به علت خصوصيات خاص آن و از همه مهمتر گرايش بيش از اندازه به طرحهاي هندسي، كاري مشكل مي‏‌‏باشد. اصولاً كاربرد كلمه‏‌‏ي نقوش ساده شده در مورد بسياري از آنها نيز بايد با احتياط صورت بگيرد. چرا كه هويت بسياري از نگاره‏‌‏ها براي ما مبهم است. به اين ترتيب نمي‏‌‏توان نقوش فعلي را استليزه يا تجريد يافته‏‌‌‏ي نقوش و حتي اشكال حقيقي دانست. در واقع كاربرد عبارت نماد (سمبول) و موارد مشابه نيز براي طرحهاي فرش تركيه تا حدودي با مشكل توأم است زيرا اصولاً ‏‌‏سمبوليسم نيز به آن مفهومي كه در فرشهاي چين و تركستان وجود داشته و دارد، در اين منطقه رايج نبوده و نيست. شايد بهترين راه براي يافتن پاسخ مناسب، انجام يك بررسي كوتاه از تاريخ شروع فرشبافي در اين منطقه باشد كه خود نيازمند يك بررسي تاريخي از منطقه آناتولي مي‏‌‏باشد.
‏تاريخچه
‏بر اساس بررسيهاي تاريخي هيتيها اولين گروه از ساكنين اين منطقه بوده‏‌‏اند كه حكومت پادشاهي هيتيها را تشكيل دادند هيتيها داراي تمدني درخشان بودند و سنگ نبشته‏‌‏هاي زيادي از آنها باقي مانده است. اقوام ليدي نيز در اين منطقه سكونت داشته‏‌‏اند. ليديها قومي صنعتگر بودند كه بويژه در رنگرزي شهرت بسيار داشتند.
2
‏كوروش پادشاه ايران آخرين پادشاه ليدي را شكست داد و اين سرزمين مدتها ضميمه امپراتوري ايران گرديد.
‏اقوام متعدد هند و اروپايي و ديگر اقوام همچون يونانيها، تركمنها، تاتارها، ارمنيها كردها و عربها و خلاصه بسياري از اقوام مختلف با فرهنگ‏‌‏ها و صنايع بومي خود كوهستانهاي آناتولي را مورد تعرض قرار داده، يا به اين منطقه مهاجرت كرده‏‌‏اند و براي مدتي حتي كوتاه بر ساختار سياسي، اقتصادي و هنري آن سرزمين تاثير گذاشته‏‌‏اند.
‏همچنين تكرار برخي جريانات تاريخي و وقايع كه بعدها در سرنوشت اقوام ايراني و ترك موثر بود، در فراگيري بهتر و بيشتر فنون قاليبافي تركها از ايرانيان تاثير زيادي داشته است. از جمله پس از شروع حملات خانمانسوز مغولان در سال 616 هجري قمري به خراسان و ديگر بلاد ايران و عثماني، به تدريج بسياري از تركان مجبور به مهاجرت به طرف سرزمينهاي غرب شدن. به اين ترتيب تعداد زيادي از صنعتگران و هنرمندان ايراني نيز براي رهايي از آسيب حمله مغولان با حركت اقوام ترك همراه شدند. اينان مهارت و هنرهايشان را نيز با خود به سرزمينهاي جديد بردند و تركان به خوبي آنان را به خدمت گرفتند و از مهارتهايشان استفاده كردند.
‏همچنين سلطان سليم اول(سلطان ترك) در سال 1514 ميلادي تبريز را فتح كرد. اين واقعه بيست سال بعد توسط جانشين وي سلطان سليمان اول تكرار شد. و نيروهاي فاتح صنعتگران و هنرمندان را از تبريز به آسياي صغير كوچ دادند. به اين ترتيب تاثير ادواري هنرمندان ايراني در قاليبافي تركيه امري است اجتناب‏‌‏ناپذير كه بدون شك از روشن و بديهي آن تقليد و استفاده از نقوش و حتي شيوه‏‌‏هاي بافت است. پايان
4
‏آنچه راه را براي دسته‏‌‏بندي فرشهاي تركيه (عثماني) ‏‌‏مشكل مي‏‌‏سازد استفاده وسيع از نقوش هندسي مي‏‌‏باشد. به اعتقاد برخي شايد اين امر متأثر از اعتقادات مذهبي تركان باشد. چرا كه ا غلب تركها سني مذهب هستند و بر اساس اعتقادات مذهبي خود مجاز به نمايش تصوير انسان و حيوانات و ساير اشكال طبيعي و زنده در فرش نبوده‏‌‏اند. اما ايرانيان شيعه مذهب در اين امر محدوديتي نداشتند و به همين دليل برخي از فرشهاي نفيس بافته شده در آسياي صغير در اثر مراودت و سكونتهاي يكجا ميان ايرانيان و تركها برگرفته از هنر ايراني و به تبع آن آزادي عمل در خلق نقوش مي‏‌‏باشد كه طرحهاي گردان و ملهم از طبيعت از نشانه‏‌‏هاي آن مي‏‌‏باشد.
‏تقسيم‏‌‏بندي قاليهاي عثماني بر اساس طرح و نقشه:
‏1) قاليهاي بافت كارگاههاي شاهي كه در واقع به سفارش دربار و وابستگان آنها بافته مي‏‌‏شده است. نظير كارگاههايي كه سلطان سليمان در شهرهاي قسطنطنيه و بروسه تأسيس كرده بود. اغلب فرشهايي كه در اين كارگاهها بافته شده‏‌‏اند، ملهم از نقوش گردان و گل برگهاي طبيعي مي‏‌‏باشد. برخي از فرشهاي اين گروه داراي پشم زبرتر و خشن و رنگهاي شفاف است كه احتمالاً ‏‌‏در كارگاههاي خصوصي بافته شده‏‌‏اند. اما برخي ديگر كه داراي الياف لطيف‏‌‏تر و رنگهاي ملايم و زيباتري هستند احتمالاً ‏‌‏در كارگاههاي شاهي بافته شده‏‌‏اند. زمينه‏‌‏ي اغلب قاليهاي اين گروه چه در متن و چه در حاشيه قرمز رنگ است و طرحهاي تزئيني به رنگهاي زرد، سبز، قرمز و آبي با گرده‏‌‏ي سفيد مي‏‌‏باشد. با توجه به طرحهاي اين فرشها مي‏‌‏توان گفت كه قديميترين آنها مربوط به اواخر قرن شانزدهم ميلادي است. بافت اين نوع فرشها كه عموماً
5
‏‌‏بر اساس گل و برگهاي گردان و نقوش زيباي طبيعي است هم اكنون در تركيه رواج دارد.
‏2) دسته‏‌‏ي دوم از فرشهاي تركيه را مي‏‌‏توان در گروهي جاي داد كه ساختار اصلي نقوش آنها بر پايه‏‌‏ي طرحهاي هندسي و شكسته قرار دارد. بر اساس نمونه‏‌‏هاي قديمي باقي مانده از قاليهاي اين گروه مي‏‌‏توان گفت كه برخي از نمونه‏‌‏هاي اين فرش‏‌‏ها نيز احتمالاً‏‌‏ در كارگاههاي شاهي و به سفارش دربار و براي موارد خاص بافته شده است. اما اغلب فرشهايي كه در روستاها و مناطق مختلف قاليبافي تركيه بافته شده، براساس همين اسلوب و گرايش به طرحهاي هندسي عرضه شده‏‌‏اند.
‏تقسيم‏‌‏بندي فرشهاي عثماني بر اساس دوره‏‌‏هاي تاريخي
‏الف) قاليهاي قرن 13 ميلادي يا قاليهاي مشهور به سلجوقي:
‏قديمي‏‌‏ترين نمونه‏‌‏هاي شناخته شده‏‌‏ي فرش تركيه شامل چهار فرش و دو قطعه (پاره) فرش است. احتمال داده مي‏‌‏شود كه اين فرشها در زمان حكومت سلطان علاء‏‌‏الدين (1236 ـ 1219 ميلادي) براي مسجد قونيه بافته شده‏‌‏اند. قدر مسلم اين قاليها مربوط به زمان سلاجقه‏‌‏ي روم است كه حكومت آنان در قونيه، در قرن پانزدهم ميلادي توسط تركان عثماني ساقط شد. نقوش اين فرشها كاملاً‏‌‏ هندسي است و در حاشيه‏‌‏ي دو قطعه از آنها نوشته‏‌‏هايي شبيه به خطوط كوفي وجود دارد. رنگهاي استفاده شده در اين فرشها نيز عمدتاً‏‌‏ آبي، قرمز و زرد مي‏‌‏باشد. اين قاليها كه به قاليهاي قونيه شهرت يافته‏‌‏اند. قديميترين قاليهايي هستند كه احتمال مي‏‌‏رود بافت تركيه باشند چرا كه گره قيوردس يا همان گره‏‌‏ي تركي در آنها به كار رفته است. اين فرشها در موزه‏‌‏ي اوقاف در استانبول نگهداري مي‏‌‏شود.
‏بحث آزاد:‏ ما در خصوص تكه فرشهاي بجا مانده و قاليهاي دوره سلجوقي كه در دو مسجد شهر فستات پيدا شده‏‌‏اند گفتگو كرديم فرض بر اين است كه اين قاليها در شهر قونيه كه در آن دوران اصلي‏‌‏ترين مركز بافندگي بوده است بافته شده‏‌‏اند. و يا اينكه در يكي ز شهرهاي سيواس يا قيصري كه براي بافندگي بازسازي شده باشند شهرهايي كه ماركوپولو از آنها ديدن كرده بود. حدوداً

 

دانلود فایل

✔️  بهترین کیفیت 💯 از 💯
✔️  پشتیبانی 24 ساعته
✔️  مناسب ترین قیمت

◀️  فروشگاه فایل سیدا

 

دانلود تحقیق تقسيم‌بندي قاليهاي عثماني بر اساس طرح و نقشه 20 ص ( ورد)