تحقیق · دسامبر 26, 2023 0

تحقیق تخت سلیمان رشته باستان شناسی 💯

تحقیق تخت سلیمان رشته باستان شناسی

 

تحقیق تخت سلیمان رشته باستان شناسی ,تخت سلیمان رشته باستان شناسی, تحقیق تخت سلیمان رشته باستان شناسی ,تخت,سلیمان,رشته,باستان,شناسی,تحقیق,سلیمان,رشته,باستان,شناسی

 

تحقیق تخت سلیمان رشته باستان شناسی

تحقیق-تخت-سلیمان-رشته-باستان-شناسیلینک و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 16 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏0
‏موضوع تحقیق :
‏تخت سلیمان
‏فهرست مطالب
‏1
‏عنوان
‏صفحه
‏مقدمه
‏2
‏ تار‏ی‏خچه‏ و موقع‏ی‏ت
‏2
‏ش‏ی‏ز‏ شهر‏ی‏ ناشناخته از ا‏ی‏ران‏ باستان
‏7
‏موقع‏ی‏ت‏ مکان‏ی
‏9
‏کوه زندان سل‏ی‏مان
‏9
‏آبگرم تخت سل‏ی‏مان
‏10
‏قلعه بلق‏ی‏س
‏11
‏چطور به ا‏ی‏ن‏ مکان برو‏ی‏م
‏11
‏منابع
‏14
‏مقدمه
‏در زمان ‏ساسانیان‏ ایرانیان سه ‏آتشگاه‏ بزرگ و برجسته داشتند. نام آتش‏‌‏هایی که در این آتشگاه‏‌‏ها نگهداری می‏‌‏شد یکی ‏بُرزین مهر‏ به معنای آتش عشق والا و ویژه برزیگران بود که در نزدیکی ‏نیشابور‏ خراسان جای داشت. دیگری ‏فَربغ‏ بود به معنای آتش فرّ ایزدی که در کاریان ‏فارس‏ و ویژه ‏موبد‏ان و بلندپایگان بود و سومی گُشَسب که در تکاب آذربایجان قرار داشت. آتشگاه ‏آذرگشسب‏ ویژه ارتشیان بود و در شهر و محلی بنام شیز یا گَنجَک بر روی کوه ‏اَسنَوند‏ قرار داشت. آذرگشسب به معنای آتش اسب نر است که برپایه ‏افسانه‏‌‏های ایرانی سبب نامیدن آن این بوده که ‏کیخسرو‏ بهنگام گشودن بهمن دژ در ‏نیمروز‏ با تیرگی شبانه که ‏دیو‏ان با جادوی خود پدید آوردند روبرو شد. آنگاه آتشی بر یال اسب وی فرود آمد و جهان را دیگر باره روشن کرد و کیخسرو پس از پیروزی و گشودن ‏بهمن دژ‏، به پاس این یاوری ‏اهورا‏یی، آتش فرودآمده را در آنجا بنشاند و آن آتش و جایگاه به نام آتش اسب نر (گشسب یا گشنسب) نامور گشت.
‏این محل را هم اکنون با نام ‏تخت سلیمان‏ مینامند.
‏تاریخچه و موقعیت
‏2
‏ ‏مجموعه آثار باستاني تخت سليمان كه در 45 كيلومتري شمال شرقي شهر ستان تكاب در استان آذربايجان غربي قرار گرفته، با وسعتي معادل 5/12 هكتار به عنوان يكي از محوطه هاي تاريخي مهم كشور محسوب مي گردد. در اين منطقه نشانه ها و بقاياي استقرار از هزاره اول ق.م تا قرن 11 ه.ق ملاحظه مي شود. اما اوج شكوه و آباداني تخت سليمان مربوط به دوره ساساني مي باشد. كه ساختمان آتشكده آذر گشنسب در آنجا احداث و به عنوان مهمترين معبد مورد احترام حكومت مذكور ايفا مي نمايد و آتش جاودان آن به مدت 7 قرن نماد اقتدار آئين زردتشت محسوب مي شده و آتشكده ساساني آذر گشنسب از زمان حكومت ايلخانيان به بعد « تخت سليمان » نام گرفت.
‏ ‏وسيع ترين تاسيسات مذهبي و اجتماعي مجموعه مربوط به دوره ساساني است كه تاكنون شناسايي و از زير خاك بيرون آورده شده است. بقاياي آثار معماري اين مجموعه متعلق به يكي از بزرگترين نمادهاي مذهبي، سياسي و فرهنگي اواخره دوره ساساني در قرن 6 م به شمار مي آيد.
‏ ‏بعد از زوال حكومت ساساني و پذيرش دين مبين اسلام توسط ايرانيان ، اين مجموعه عظيم كه در جنگهاي ايران و روم در زمان خسرو و پرويز به شدت آسيب ديده بود، ديگر رمق تجديد حيات نيافت، اما تا قرن 4 هـ.ق تعداد اندكي از معتقدان آئين باستان ايران در اين محل اسكان داشته و آتشكده نيز در مقياس كوچكتري مورد استفاده بوده است، در زمان حكومت آباقاخان مغول با انجام تعميرات وسيع و چشمگير و احداث بناهاي جديد، از اين مكان به عنوان پايتخت باستاني و تفرجگاه استفاده مي شده، بعدا” نيز محل مذكور توسط عامه مردم به صورت شهركي كم اهميت با مشاغل متنوعي تا قرن 11 هـ.ق ادامه حيات مي دهد.
‏3
‏جهانی شناخته شد و طرحهای بزرگی برای بازسازی و کاوش در آن در دست تهیه است.
‏محوطه باستانی تخت سليمان در آذربايجان، به مساحت 74 کيلومتر مربع چهارمين اثر تاريخي است كه سكوت 24 ساله ايران در عرصه بين المللي را شكست و در سال 1382 در فهرست آثار جهاني يونسكو به ثبت رسيد و بار ديگر كارشناسان يونسكو را بر آن داشت تا اثر ارزشمند ديگري از ايران را مورد بررسي قرار دهند .
‏اين محوطه تاريخي يادگاري از دوران ساساني است. آن زمان كه سه آتشكده بسيار مهم در ايران وجود داشت و اكنون تنها آثاري از آتشكده آذر گشسب به جاي مانده و با نام تخت سليمان خوانده مي شود. اين آتشكده از نظر مسايل اعتقادي، باورهاي ديني و نقشي كه در حيات سياسي و اجتماعي دوران ساسانيان داشت از اهميت بسياري برخوردار بود و نماد اقتدار حكومت ساسانيان محسوب مي شد. به ويژه پس از جنبش مزدكيان و شكل گيري آن، «خسرو انوشيروان» به عمران و آبادي اين آتشكده با عنوان عامل وحدت ملي و يكسان سازي دين كشوري توجه ويژه اي كرد. ‏
‏در زمان حمله روميان به ايران و غلبه بر خسرو پرويز آتشكده، آذرگشسب غارت و ويران شد. حمله رومي ها، اعراب و پذيرش دين اسلام از سوي ايرانيان تغييراتي در وضعيت آباداني آتشكده پديد آورد و اغتشاشات اواخر دوره ساسانيان نيز موجب شد هيچ تجديد بنايي در اين محل انجام نشود. ‏
‏اين آتشکده در سال ‏۶۲۴‏ ميلادي به ‌وسيله هراکليوس ويران شد و بعدها به طور كامل متروك و بدون هيچ كاربري رها شد.

 

 فایل

✔️  بهترین کیفیت 💯 از 💯
✔️  پشتیبانی 24 ساعته
✔️  مناسب ترین قیمت

◀️  فروشگاه فایل سیدا

 

دانلود تحقیق تخت سلیمان رشته باستان شناسی