دانلود تحقیق · دسامبر 26, 2023 0

تحقیق تاریخچه شیشه 38 ص 💯

تحقیق تاریخچه شیشه 38 ص

 

تحقیق تاریخچه شیشه 38 ص ,تاریخچه شیشه 38 ص,دانلود تحقیق تاریخچه شیشه 38 ص ,تاریخچه,شیشه,38,ص,تحقیق,تاریخچه,شیشه

 

تحقیق تاریخچه شیشه 38 ص

تحقیق-تاریخچه-شیشه-38-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 31 صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

‏تاریخچه شیشه
‏مقدمه
‏انسان حتی پیش از اینکه خود ‏شیشه ‏بسازد، شیشه‌های طبیعی نظیر ‏فولگوریت ‏و ‏کوارتز ‏را ‏کشف نموده و از آنها در موارد گوناگون استفاده کرده است. کسی از نخستین شیشه‌گر ‏چیزی نمی‌داند. تاریخ ساختن نخستین شیشه نیز معلوم نیست.
‏فینیقی‌های شیشه‌گر
‏بنابر یک داستان قدیمی ، ‏فینیقی‌ها ‏برحسب تصادف ‏، نخستین شیشه را ساخته‌اند. داستان ، روایت بر مسافران یک کشتی دارد که در ‏سوریه ‏لنگر انداخته بودند. آنها برای درست کردن اجاق ، چون سنگی نیافته ‏بودند، از قطعه‌هایی از بار کشتی که پودر رختشویی بود، استفاده کرده بودند. هنگام ‏پختن غذا ناگهان مشاهده کرده‌اند که در اثر حرارت اجاق ، قطعه‌های ‏سود ‏با شنهای دور خود ترکیب شده و به شیشه ‏تبدیل شده‌اند. البته ما دلیلی بر درستی یا نادرستی این داستان نداریم.
‏سیر تحولی و رشد
‏در تاریخ می‌خوانیم که به احتمال ، ده‌هزار سال پیش از ‏میلاد مسیح در کشور ‏مصر ‏یا ‏سوریه ‏، یک نوع شیشه ابتدایی ساخته شده ‏است. ولی مدارکی دال بر صحت این موضوع در دست نیست، ولی یقین داریم که در 300 سال ‏پیش از میلاد ، در ‏مصر ‏کارگاههای کوچک شیشه‌گری وجود داشته است و شیشه را از ‏ماسه و سود می‌ساختند. می‌توان گفت در آن تاریخ ، وسایل شیشه‌ای جزو اشیاء تجملی
‏مورد استفاده درباریان و توانگران قرار گرفته است.
‏اکنون در موزه بریتانیا ، ‏قدیمی‌ترین ظرف شیشه‌ای را می‌توان دید که 70 سال پیش از میلاد در رم ساخته و ‏پرداخته شده است. بعدها در سده‌های 11 و 12 میلادی ، مسلمانان در تکمیل هنر ‏شیشه‌گری کوشیده‌اند.
‏در سده سیزدهم میلادی ، اروپائیان ، شیشه رنگی را ‏ساختند و از آن ، جهت تزئین کلیساها استفاده کردند. اما در آن زمان ، یک وسیله ‏شیشه‌ای ، حاصل مدتها تلاش و کوشش یک هنرمند بود و این کار دستی قیمت سرسام‌آوری ‏داشت. تنها از اوایل سده نوزدهم است که ماشین شیشه‌سازی به روش فشردن ماده مذاب آن ‏اختراع شد و وسایل گوناگون و ارزان‌قیمت شیشه‌ای متداول گردید.
‏کاربردهای امروزی شیشه
‏امروزه ، شیشه همه جا در خدمت انسان است. این ‏ماده ‏، نه‌تنها ظرفهای ‏خوراکی ما را تشکیل می‌دهند، بلکه از اتومبیل و هواپیما گرفته تا سفینه‌هایی که راه ‏کره‌های دیگر را در پیش می‌گیرند، بطور قطع شیشه دارند. بویژه این که همین شیشه بود ‏که به صورت ‏عدسی ‏در آمد و چشم ‏انسان کنجکاو را به سوی آسمانها باز کرد و به صورت وسیله‌ای برای دیدن نادیدنی‌ها ‏در آمد. امروزه نیز در آزمایشهای علمی بیشمار ، وسایل شیشه‌ای ، مورد نیاز ‏پژوهشگران جهان است.
‏مواد خام شیشه
‏علوم طبیعت > ‏شیمی > ‏شیمی کاربردی (‏صنعتی) > ‏شیمی شیشه
(cached)
‏دید کلی
‏به منظور تولید شیشه ، سالانه ، مقادیر بسیار زیادی ماسه شیشه ، ‏سدیم کربنات ، سدیم سولفات ناخالص و غیره مورد نیاز است. در این مقاله منابع تهیه ‏این مواد و علت استفاده از آنها ذکر می‌شود.
‏ماسه شیشه
‏ماسه لازم برای تولید ‏شیشه ‏باید تقریبا ‏کوارتز ‏خالص باشد. در بسیاری موارد ، منطقه ته‌نشینی ماسه شیشه ‏، محل کارخانه شیشه سازی را تعیین کرده است. برای ظروف غذاخوری ، مقدار ‏آهن ‏موجود در ماسه نباید از 45% ‏و برای شیشه اپتیکی نباید از 0.015% تجاوز کند، چرا که آهن تاثیر نامطلوبی بر ‏رنگ اغلب شیشه‌ها دارد.
‏سودا
Na2 ‏یا ‏سودا ‏اصولا از سدیم کربنات چگال ( Na2CO3 ) ‏تامین می‌شود. سایر منابع عبارتند از سدیم ‏بی‌کربنات ، سدیم سولفات ناخالص و نیترات سدیم. نیترات ‏سدیم برای ‏اکسایش ‏آهن و شتاب دادن به عمل ‏ذوب ‏نیز مفید است. منابع مهم ‏آهک (CaO) ‏سنگ آهک و ‏آهک پخته حاصل از ‏دولومیت (CaCO3.MgCO3 ) ‏است ‏که خود MgO ‏را نیز وارد عمل می‌کند.
‏فلدسپار
‏این مواد دارای فرمول کلی R2O. Al2O3 . 6SiO2 ‏هستند که در آنها R2O ‏، معرف Na2O ‏یا K2O ‏یا ‏مخلوطی از این دو است. این مواد در مقایسه با اکثر مواد دیگری که منبع Al2O3 ‏هستند، مزایای بسیاری دارند. فلدسپارها ارزان ، ‏خالص و گدازپذیرند و کلا” از اکسیدهای ایجاد کننده ‏شیشه ‏تشکیل شده‌اند.
‏از خود Al2O3 ‏تنها هنگامی استفاده می‌شود که قیمت محصول از ‏درجه دوم اهمیت برخوردار باشد. فلدسپارها همچنین Na2O ‏یا K2O ‏و SiO2 ‏را نیز تامین می‌کنند. مقدار ‏آلومین ‏در پایین آوردن نقطه ذوب شیشه و کُند کردن واشیشه‌ای شدن ، موثر است.
‏بوراکس

 

دانلود فایل

✔️  بهترین کیفیت 💯 از 💯
✔️  پشتیبانی 24 ساعته
✔️  مناسب ترین قیمت

◀️  فروشگاه فایل سیدا

 

دانلود تحقیق تاریخچه شیشه 38 ص