دانلود تحقیق · دسامبر 26, 2023 0

تحقیق تاریخچه حجاب استاد مطهری 💯

تحقیق تاریخچه حجاب استاد مطهری

 

تحقیق تاریخچه حجاب استاد مطهری ,تاریخچه حجاب استاد مطهری,دانلود تحقیق تاریخچه حجاب استاد مطهری ,تاریخچه,حجاب,استاد,مطهری,تحقیق,تاریخچه,حجاب,استاد,مطهری

 

تحقیق تاریخچه حجاب استاد مطهری

تحقیق-تاریخچه-حجاب-استاد-مطهریلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 36 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏2
‏تاريخچه حجاب
‏اطلاع من از جنبه تاريخی كامل ‏نيست . اطلاع تاريخی ما آنگاه كامل است‏ ‏كه بتوانيم درباره همه مللی كه قبل از ‏اسلام بوده‏اند اظهار نظر كنيم . قدر ‏مسلم اينست كه قبل از اسلام در ميان عضی ‏ملل حجاب وجود داشته است . ‏تا آنجا كه من در كتابهای مربوطه خوانده‏ام در ايران ‏استان و در ميان‏ ‏قوم يهود و احتمالا در هند حجاب وجود داشته و از آنچه در ‏قانون اسلام آمده‏ ‏سخت‏تر بوده است . اما در جاهليت عرب حجاب وجود نداشته است و ‏به‏ ‏وسيله اسلام در عرب پيدا شده است .
‏ويل دورانت در صفحه 30 جلد 12 ” ‏تاريخ تمدن ” ( ترجمه فارسی ) راجع‏ ‏به قوم يهود و قانون تلمود می‏نويسد : . ” ‏اگر زنی به نقض قانون يهود می‏پرداخت چنانكه مثلا بی آنكه چيزی بر ‏سر ‏داشت به ميان مردم می‏رفت و يا در شارع عام نخ می‏رشت يا با هر سنخی‏ ‏از مردان ‏درد دل می‏كرد يا صدايش آنقدر بلند بود كه چون در خانه‏اش تكلم‏ ‏می‏نمود ‏همسايگانش می‏توانستند سخنان او را بشنوند ، در آن صورت مرد حق‏ ‏داشت بدون ‏پرداخت مهريه او را طلاق دهد ” .
‏عليهذا حجابی كه در قوم يهود معمول بوده است از حجاب اسلامی چنانكه‏ ‏بعدا شرح ‏خواهيم داد بسی سخت‏تر و مشكلتر بوده است .
‏در جلد اول ” تاريخ تمدن ” صفحه 552 ‏راجع به ايرانيان قديم می‏گويد :
” ‏در زمان زردشت زنان منزلتی عالی ‏داشتند ، با كمال آزادی و با روی‏ ‏گشاده در ميان مردم آمد و شد می‏كردند . . . ” .
‏آنگاه چنين می‏گويد :
” ‏پس از داريوش مقام زن مخصوصا در طبقه ثروتمندان ‏تنزل پيدا كرد . ‏زنان فقير چون برای كار كردن ناچار از آمد و شد در ميان مردم ‏بودند آزادی‏ ‏خود را حفظ كردند ولی در مورد زنان ديگر ، گوشه‏نشينی زمان حيض ‏كه‏ ‏برايشان واجب بود رفته رفته امتداد پيدا كرد و سراسر زندگی اجتماعيشان‏ ‏را فرا گرفت ، و اين امر خود مبنای پرده‏پوشی در ميان مسلمانان به شمار
‏می‏رود . زنان طبقات بالای اجتماع جرأت آن را نداشتند كه جز در تخت روان‏ ‏روپوش دارد از خانه بيرون بيايند ، و هرگز به آنان اجازه داده نمی‏شد كه‏
‏2
‏آشكارا با مردان آميزش كنند . زنان شوهردار حق نداشتند هيچ مردی را ولو ‏پدر ‏با برادرشان باشد ببينند . در نقشهائی كه از ايران باستان بر جای‏ ‏مانده هيچ ‏صورت زن ديده نمی‏شود و نامی از ايشان به نظر نمی‏رسد . . . ”
‏چنانكه ‏ملاحظه می‏فرمائيد حجاب سخت و شديدی در ايران باستان حكمفرما ‏بوده ، حتی پدران ‏و برادران نسبت به زن شوهردار نامحرم شمرده می‏شده‏اند . ‏به عقيده ويل دورانت ‏مقررات شديدی كه طبق رسوم و آئين كهن مجوسی‏ ‏درباره زن حائض اجرا می‏شده كه در ‏اتاقی ‏محبوس بوده ، همه از او در مدت عادت زنانگی دوری می‏جسته‏اند و از ‏معاشرت با او ‏پرهيز داشته‏اند سبب اصلی پيدا شدن حجاب در ايران باستان‏ ‏بوده است . در ميان ‏يهوديان نيز چنين مقرراتی درباره زن حائض اجرا ‏می‏شده است .
‏اما اينكه ‏می‏گويد : ” و اين امر خود مبنای پرده پوشی در ميان مسلمانان‏ ‏به شمار می‏رود ” ‏منظورش چيست ؟ . ‏آيا مقصود اينست كه علت رواج حجاب در ميان مسلمانان نيز ‏مقررات‏
‏خشنی است كه درباره زن حائض اجرا می‏شود ؟ ! همه می‏دانيم كه در اسلام‏ ‏چنين مقرراتی هرگز وجود نداشته است و ندارد . زن حائض در اسلام فقط از ‏برخی ‏عبادات واجب نظير نماز و روزه معاف است ، و همخوابگی با او نيز ‏در مدت عادت ‏زنانگی جايز نيست ، ولی زن حائض از نظر معاشرت با ‏ديگران هيچگونه ممنوعيتی ‏ندارد كه عملا مجبور به گوشه‏نشينی شود ‏و اگر مقصود اينست كه حجاب رايج ميان ‏مسلمانان عادتی است كه از ‏ايرانيان پس از مسلمان شدنشان به ساير مسلمانان سرايت ‏كرد ، باز هم سخن‏ ‏نادرستی است . زيرا قبل از اينكه ايرانيان مسلمان شوند آيات ‏مربوط به‏ ‏حجاب نازل شده است .
‏از سخنان ديگر ويل دورانت هر دو مطلب فهميده ‏می‏شود يعنی هم مدعی است‏ ‏كه حجاب به وسيله ايرانيان پس از مسلمان شدنشان در ‏ميان مسلمانان رواج‏ ‏يافت و هم مدعی است كه ترك همخوابگی با زن حائض ، در حجاب ‏زنان‏ ‏مسلمان و لااقل در گوشه‏گيری آنان مؤثر بوده است ‏در جلد 11 صفحه 112 ( ترجمه فارسی ) می‏گويد : .
” ‏ارتباط عرب با ايران از ‏موجبات رواج حجاب و لواط در قلمرو اسلام‏ ‏بود . عربان از دلفريبی زن بيم داشتند
‏4
‏و پيوسته دلباخته آن بودند و نفوذ ‏طبيعی وی را با ترديد معمولی مردان درباره ‏عفاف و فضيلت زن تلافی‏ ‏می‏كردند . عمر به قوم خود می‏گفت : با زنان مشورت كنند ‏و خلاف رأی ايشان‏ ‏رفتار كنند . ولی به قرن اول هجری مسلمانان زن را در حجاب ‏نكرده بودند ، ‏مردان و زنان با يكديگر ملاقات می‏كردند و در كوچه‏ها پهلو به ‏پهلوی‏ ‏می‏رفتند و در مسجد با هم نماز می‏كردند .
‏حجاب و خواجه‏داری در ‏ايام وليد دوم ( 126 – 127 هجری ) معمول شد . ‏گوشه گيری زنان از آنجا پديد آمد ‏كه در ايام حيض و نفاس بر مردان حرام‏ ‏بودند ” .
‏در صفحه 111 می‏گويد : .
” ‏پيمبر از پوشيدن جامه گشاد نهی كرده بود ، اما بعضی عربان اين دستور ‏را ‏نديده می‏گرفتند . همه طبقات زيورهائی داشتند . زنان پيكر خود را به‏ ‏نيم تنه و ‏كمربند براق و جامه گشاد و رنگارنگ می‏آراستند ، موی خود را به‏ ‏زيبائی دسته ‏می‏كردند يا به دو طرف سر می‏ريختند ، يا به دسته‏ها بافته به‏ ‏پشت سر ‏می‏آويختند و گاهی اوقات با رشته‏های سياه ابريشم نمايش آنرا
‏بيشتر می‏كردند . ‏غالبا خود را به جواهر و گل می‏آراستند . پس از سال 97 ‏هجری چهره خويش را از ‏زير چشم به نقاب می‏پوشيدند . از آن پس اين عادت‏ ‏همچنان رواج بود ” .
‏ويل ‏دورانت در جلد 10 ” تاريخ تمدن ” صفحه 233 راجع به ايرانيان‏ ‏باستان می‏گويد : .
” ‏داشتن متعه بلامانع بود . اين متعه‏ها مانند معشوقه‏های يونانی آزاد ‏بودند كه در ميان مردم ظاهر و در ضيافت مردان حاضر شوند ، اما زنان‏ ‏قانونی ‏معمولا در اندرون خانه نگهداری می‏شدند . اين رسم ديرين ايرانی به‏ ‏اسلام منتقل شد ” .
‏ويل دورانت طوری سخن می‏گويد كه گوئی در زمان پيغمبر ‏كوچكترين دستوری‏ ‏درباره پوشيدگی در زن وجود نداشته است و پيغمبر فقط از پوشيدن ‏جامه گشاد ‏نهی كرده بوده است ! و زنان مسلمان تا اواخر قرن اول و اوايل قرن ‏دوم‏ ‏هجری با بی حجابی كامل رفت و آمد می‏كرده‏اند . و حال آنكه قطعا چنين‏ ‏نيست . تاريخ قطعی برخلاف آن شهادت می‏دهد . بدون شك زن جاهليت همچنان‏ ‏بوده كه ويل دورانت توصيف می‏كند ولی اسلام در اين جهت تحولی به وجود ‏آورد . ‏عايشه همواره زنان انصار را اينچنين ستايش می‏كرد
‏5
:
” ‏مرحبا به زنان انصار ، ‏همينكه آيات سوره نور نازل شد يك نفر از ‏آنان ديده نشد كه مانند سابق بيرون ‏بيايد . سر خود را با روسريهای مشكلی‏ ‏می‏پوشيدند . گوئی كلاغ روی سرشان نشسته ‏است ” ( 1 ‏) .
‏در سنن ابوداود جلد 2 صفحه 382 همين مطلب را از ام‏سلمه نقل ‏می‏كند با ‏اين تفاوت كه ام‏سلمه می‏گويد :
” ‏پس از آنكه آيه سوره احزاب ‏(‏يدنين عليهن من جلابيبهن ») نازل‏ ‏شد ، زنان انصار چنين كردند ” .
” ‏كنت ‏گوبينو ” در كتاب سه سال در ايران نيز معتقد است كه حجاب‏ ‏شديد دوره ساسانی ، ‏در دوره اسلام در ميان ايرانيان باقی ماند . او معتقد ‏است كه آنچه در ايران ‏ساسانی بوده است تنها پوشيدگی زن نبوده است بلكه‏ ‏مخفی نگه داشتن زن بوده است . ‏مدعی است كه خودسری موبدان و شاهزادگان‏ ‏آن دوره‏ ‏به قدری بود كه اگر كسی زن خوشگلی در خانه داشت می‏گذاشت كسی از وجودش‏ ‏آگاه ‏گردد و حتی الامكان او را پنهان می‏كرد زيرا اگر معلوم می‏شد كه چنين‏ ‏خانم ‏خوشگلی در خانه‏اش هست ديگر مالك او و احيانا مالك جان خودش هم‏ ‏نبود .
” ‏جواهر لعل نهرو ” نخست وزير فقيد هند نيز معتقد است كه حجاب از ‏ملل غير مسلمان : ‏روم و ايران ، به جهان اسلام وارد شد . در كتاب ” ‏نگاهی به تاريخ جهان ” جلد ‏اول صفحه 328 ضمن ستايش از تمدن اسلامی ، به‏ ‏تغييراتی كه بعدها پيدا شد اشاره ‏می‏كند و از آنجمله می‏گويد : .
” ‏يك تغيير بزرگ و تأسف‏آور نيز تدريجا روی ‏نمود و آن در وضع زنان‏ ‏بود . در ميان زنان عرب رسم حجاب و پرده وجود نداشت . ‏زنان عرب جدا ‏از مردان و پنهان از ايشان زندگی نمی‏كردند بلكه در اماكن عمومی ‏حضور ‏می‏يافتند ، به مسجدها و مجالس وعظ و خطابه می‏رفتند و حتی خودشان به وعظ ‏و خطابه می‏پرداختند . اما عربها نيز بر اثر موفقيتها تدريجا بيش از پيش‏ ‏رسمی را كه در دو امپراطوری مجاورشان يعنی امپراطوری روم شرقی و ‏امپراطوری ‏ايران وجود داشت اقتباس كردند . عربها امپراطوری روم را ‏شكست دادند و به ‏امپراطوری ايران پايان بخشيدند . اما خودشان هم گرفتار

 

دانلود فایل

✔️  بهترین کیفیت 💯 از 💯
✔️  پشتیبانی 24 ساعته
✔️  مناسب ترین قیمت

◀️  فروشگاه فایل سیدا

 

دانلود تحقیق تاریخچه حجاب استاد مطهری