مامایی · دسامبر 25, 2023 0

تحقیق بررسی حاملگی و چگونگی تشخیص آن 💯

تحقیق بررسی حاملگی و چگونگی تشخیص آن

 

تحقیق بررسی حاملگی و چگونگی تشخیص آن در 16 صفحه ورد قابل ویرایش

 

تحقیق بررسی حاملگی و چگونگی تشخیص آن

تحقیق بررسی حاملگی و چگونگی تشخیص آن

دسته بندی مامایی
فرمت فایل doc
حجم فایل 12 کیلو بایت
تعداد صفحات 16
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

تحقیق بررسی حاملگی و چگونگی تشخیص آن در 16 صفحه ورد قابل ویرایش

زایمان در چشم اندازی وسیع

مامایی شاخه ای از طب است كه وضع حمل پیامدها و عوارض آنرا مورد بحث قرار می دهد . بنابراین اساسا” دیدگاه آن متوجه پدیده حاملگی زایمان و دوران نقاهت پس از زایمان و شرایط طبیعی و غیر طبیعی و اداره صحیح آن می باشد .

در چشم انداز ویسع تر مامایی تولید مثل یك جمعیت را مد نظر قرار می دهد . مراقبت های صحیح مامایی سلامت فیزیكی و عقلانی را در بین زوج ها و نوزادان آنها برقرار می كند و تمایلات سالمی را در جهت مسائل جنسی زندگی خانوادگی و موقعیت خانواده در جامعه بوجود می آورد .
اهداف طب مامایی

هدف متعالی طب مامایی اینست كه هر حاملگی از روی میل بوده و در نهایت بوجود مادر و فرزندی سالم ختم شود .

در مامایی تلاش می شود كه تعداد زنان و نورادانی كه در اثر روند زایمان از بین می روند یا از لحاظ فیزیكی هوشی و روانی صدمه می بینند به حداقل برساند . بالاخره اینكه طب مامایی عوامل اجتماعی موثر روی تولید را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد .

برای كمك به كاهش تعداد مادران و نوزادانی كه در اثر حاملگی و زایمان از بین می روند این نكته مهم است كه از تعداد مرگ و میرها در سال مطلع باشیم .

علل شایع مرگ و میر مادران

خون ریزی هیپرتانسیون و عفونت نیمی از موارد مرگ و میر مادران را تشكیل می دهد . علل خونریزیهای زایمانی متعدد بوده و شامل خونریزی پس از زایمان خونریزی به همراه سقط جنین خونریزی حاملگی خارج از رحم خونریزی ناشی از محل غیر عادی یا كنده شدن جفت و خونریزی از پارگی رحم باشد . هیپرتانسیون ایجاد شده در حاملگی در حدود 6 تا 8 درصد حاملگی ها بروز می كند و بطور شایع بادفع پروتئین از ادرار و در حالات شدید با تشنج و كما همراه است . عفونت در دوره تماس یا عفونت لگنی پس از زایمان معمولا” با عفونت رحم و پارامتریال آغاز می شود . ولی گاهی اوقات توسعه می یابد منجر به بروز پریتونیت ترومبزبلیت و باكتریمی می گردد .
كلیات شكل گیری
مروری بر عمل تولید مثل در زنان

وضعیت فیزیولوژیك زنان ودر واقع تمامی موجودات مونث به اندازه ای برای حاملگی مناسب است كه تعجب آور می نماید . در جماعتی از زنان كه زود ازدواج می كنند و از وسایل ضدبار داری استفاده نمی كنند قاعدگی نسبتا” نادرست است . یعنی حاملگی در اوایل نوجوانی و همزمان با تخمك گذاری رخ می دهد و پس از زایمان عدم تخمك گذاری و قاعدگی تا پایان شیردهی یعنی 2 تا 3 سال ادامه می یابد .

بعداز آن بازهم حاملكی رخ می دهد و سپس شیردهی و بر همین منوال تخمدان و تخمك گذاری رو به كاستی می گذارد و به عبارت دیگر یائسگی پیش می آید .

David Bairj معتقد است با پیداش وسایل موثر و بی خطر ضد بارداری موجب شده كه زنان قاعدگی را جانشین حاملگی كنند . همچنین Whitehouse تعبیر مشابهی را ارائه می دهد . خونریزی دوره ای رحمی ( قاعدگی ) در واقع یكی از ایثارهایی است كه زنان در قربانگاه بشریت و تمدن باید بكنند .

بدین ترتیب قاعدگی را از دیدگاه فیزیولوژیك بایستی نتیجه نهایی عدم باروری محسوب نمود كه می تواند عمدی یا طبیعی باشد .

تحمك گذاری وظیفه اصلی تخمدان است .

تخمدانها در دو سوی دیواره پشتی شكم جای دارند و از دو قسمت تشكیل شده اند . یك بافت همبند كه محل ورود عروق خونی است و یك قسمت قشری كه با پیدایش تخمك و ترشح هورمون تخمدان همبستگی اساسی دارد .

معمولا” هر ماه یك تخم از طریق تخمك گذاری رها می شود و این كار به فاصله 45 تا 35 روز از اولین قاعدگی تكرار می شود . این دوره در حدود 35 سال طول می كشد تا موقعیكه حاملگی رخ نداده باشد و تا زمانیكه تعداد كافی از فولیكول ها ( ساختمان محتوی سلول جنسی زنانه ) در تخمدان باقی بمانند .
تشخیص حاملگی

ارتباطات مولكولی بین نسوج جنین و مادر باعث می شود كه از همان اوان آبستنی یكسری تغییرات فیزیولوژیك و آناتومیك قابل توجهی در زن باردار پیدا شود .

تغییرات آندوكرین فیزیولوژیك و آناتومیك حاملگی منجر به علائم و نشانه هایی می شوند كه از روی آنها میتوان و جود حاملگی را به صورت فرض احتمال و حتی به یقین مطرح ساخت .

تشخیص حاملگی متكی بر نشانه ها و علایم خاصی است كه از تاریخچه فرد و معاینات بالینی و نیز نتایج تست های آزمایشگاهی استنباج می گردد . نشانه ها و علائیم حاملگی را یه سه دسته شواهد فرضی علائم احتمالی و علائم مثبت می توان تقسیم كرد .
شواهد فرضی حاملگی

شواهد فرضی حاملگی متكی بر نشانه ها و علائمی است كه خود فرد ابراز می دارد و عبارتنداز : 1 – تهوع همراه با استفراغ و بدون استفراغ 2 – اختلالاتی در ادرار كردن 3 – خستگی 4 – احساس حركت جنین كه خود شامل : 1 – قطع قاعدگی 2 – تغییرات آناتومیك پستانها 3 – تغییر رنگ مخاط واژن 4 – افزایش پیگمانتاسیون و ایجاد خطوطی روی شكم 5 – مهمتر از همه آیا خود زن فكر می كند كه حامله است ؟

نشانه های حاملگی
تهوع همراه با استفراغ یا بدون آن

ایجاد آشفتگی هایی در جهاز هاضمه در دوران حاملگی شایع است كه مخصوصا” به صورت تهوع و استفراغ نشان می دهد . این حالت كه اصطلاحا” بیماری صبحگاهی دوران حاملگی نام دارد معمولا” در اوایل روز بارز شده ولی در عرض چند ساعت رفع می گردد . این حالت كه عامل آشفتگی زن حامله است معمولا” در حدود 6 هفته پس از شروع آخرین قاعدگی ظاهر می شود و خود به خود 6 الی 12 هفته بعداز بین می رود .
اختلالاتی در ادرار كردن

در طی سه ماهه اول حاملگی رحم رو به رشد از طریق واردكردن فشار بر مثانه ممكن است موجب تكرر ادرار شود . دفعات ادرار با افزایش سن حاملگی بتدریج كاهش می یابد . چون رحم بالا رفته و وارد شكم می شود . ولی این نشانه در انتهای حاملگی نیز مجددا” ظاهر می گردد و علت آن نزول سر جنین به داخل لگن مادر است .
خستگی

خستگی زودرس بقدری در اوایل حاملگی شایع است كه راهنمای تشخیص ارزشمندی به شمار می آید .
احساس حركت جنین

در حد فاصل هفته های 16 الی 20 پس از شروع آخرین قاعدگی زن حامله معمولا” از وجود حركات خفیفی در شكمش آگاه می شود كه به مرور بر شدت آنها افزوده می گردد . این احساس ناشی از فعالیت جنین است و زمانی كه برای اولین بار توسط مادر شناخته شود تحت عنوان تسریع یا احساس زندگی نامگذاری می گردد . این نقطه عطف مهمی در روند حاملگی محسوب می شود و به طوریكه اگر تاریخ دقیق آن تعیین گردد شاهد خوبی برای مشخص كردن طول آبستنی است .
علائم حاملگی

قطع قاعدگی : در یك زن سالمی كه قبلا” به فواصل منظم و قابل پیش بینی دچار خونریزی قاعدگی می شده است قطع ناگهانی قاعدگی احتمال حاملگی را قویا” مطرح می سازد . هنگامیكه دومین سیكل قاعدگی رخ نداد احتمال آبستنی بسیار خواهد بود .
تغییرات پستان ها

تغییرات آناتومیك ایجاد شده در پستان ها به هنگام حاملگی عموما” در كسانیكه برای بار اول حامله شده اند كاملا” مشخص و بارز است ولی در زنان چندزا كه پستان هایشان گاهی حاوی مقادیر كمی از مواد شیری یا كلستروم برای ماهها یا حتی سالها پس از تولد آخرین فرزندشان است این تغییرات كمتر خود را نشان می دهد .
تغییر رنگ مخاط واژن

مخاط واژن در موارد بسیاری از حاملگی به رنگ آبی تیره یا قرمز مایل به بنفش و پر خون بنظر می آید كه به آن علامت چادویك گفته می شود . این علامت را می توان جزو شواهد فرضی حاملگی محسوب نمود ولی قطعی نیست .

افزایس پیگمانتاسیون پوست و ظهور خطوط روی شكم

این تظاهرات جلدی در حاملگی شایعند ولی تشخیص دهنده نیستند . این علامات را ممكن است نتوان در دوران حاملگی دید و بر عكس ممكن است ناشی از مصرف قرص های ضدبارداری استروژن – پروژستین است .
شواهد احتمالی حاملگی

علائم احتمالی حاملگی شامل : 1 – بزرگی شكم 2 – تغغیر شكل اندازه و تراكم رحم 3 – تغییرات آناتومیك سرویكس 4 – انقباضات براكستون هیكس 5 – بالوتمان 6 – لمس جنین در داخل شكم 7 – نتایج آزمونهای آندوكرین

✔️  بهترین کیفیت 💯 از 💯
✔️  پشتیبانی 24 ساعته
✔️  مناسب ترین قیمت

◀️  فروشگاه فایل سیدا

 

دانلود تحقیق بررسی حاملگی و چگونگی تشخیص آن