دانلود تحقیق · دسامبر 26, 2023 0

تحقیق بررسي خصوصيات شيميايي خاكهاي مناطق جنگي اطراف خرمشهر 20 ص 💯

تحقیق بررسي خصوصيات شيميايي خاكهاي مناطق جنگي اطراف خرمشهر 20 ص

 

تحقیق بررسي خصوصيات شيميايي خاكهاي مناطق جنگي اطراف خرمشهر 20 ص ,بررسي خصوصيات شيميايي خاكهاي مناطق جنگي اطراف خرمشهر 20 ص,دانلود تحقیق بررسي خصوصيات شيميايي خاكهاي مناطق جنگي اطراف خرمشهر 20 ص ,بررسي,خصوصيات,شيميايي,خاكهاي,مناطق,جنگي,اطراف,خرمش,,,

 

تحقیق بررسي خصوصيات شيميايي خاكهاي مناطق جنگي اطراف خرمشهر 20 ص

تحقیق-بررسي-خصوصيات-شيميايي-خاكهاي-مناطق-جنگي-اطراف-خرمشهر-20-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 24 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏2
‏00‏بررسي خصوصيات شيميايي خاكهاي مناطق جنگي اطراف خرمشهر
‏چكيده‏:‏:
‏آلودگي محيط زيست در نتيجه وارد شدن مواد آلوده كننده به اين بخش ايجاد ميشود. جنگ نيز يكي از منابع شديد آلودگي زيست محيطي آب و خاك ميباشد. استفاده وسيع از سلاح هاي جنگي اعم از گلوله هاي سربي، مواد منفجره، بمباران هاي هوائي، گلوله هاي توپ، سلاح هاي شيميايي و بمب هاي شيميايي-ميكروبي و … قطعا اثرات زيست محيطي مخربي را در پي خواهد داشت.
‏جنگ پديده اي حاصل گذشت زمان و پيشرفت بشر است.انگيزه هاي مختلفي در ارتباط با جنگ وجود دارد. اما اهداف هر چه باشد، آسيب زيست محيطي زيادي خواهد داشت. به ويژه كه با پيشرفت علم و دانش و توليد سلاح هايي با قدرت تخريب بسيار بالا، نبردها شكل تازه اي به خود گرفته است.
‏اين مساله آنقدر مهم است كه در سال 1980 سازمان ملل متحد نگراني خود را در ارتباط با اثرات جنگ بر محيط زيست اعلام كرد و توجه زيادي به جنگ هاي هسته اي داشت. در سال 1995 در جنگ خليج فارس و نيز در جنگ كوزوو ،آزمايشات بيانگر تخريب هاي زيادي در ارتباط با محيط زيست بوده است.
‏جنگ و صدمات زيست محيطي ناشي از آن مدت هاست كه نظر بسياري از كارشناسان را به خودش معطوف ساخته است.آلودگي خاك نيز يكي از مهمترين اثرات زيست محيطي جنگ ميباشد.كشت محصولات زراعي در زميني كه داراي آلودگي شديد شيميايي است و استفاده از آب هاي آلوده به تركيبات كشنده در مزارع كشاورزي، اثرات غيرقابل جبراني را ايجاد خواهد كرد.
‏2
‏با توجه به اينكه بخش اعظم تركيب سلاح هاي جنگي را عناصر سنگين تشكيل ميدهند، اكثر مطالعات مربوط به جنگ و محيط زيست، دربرگيرنده اين عناصر هستند.
‏طي مطالعه اي كه توسط سازمان جنگل و مرتعداري سوئيس ( SAEF‏) انجام گرفته، نشان ميدهد كه تماس گلوله ها و بمب ها به طور وسيعي باعث آلودگي عناصر سنگين ميگردد. اصلي ترين اين عناصر آلاينده، سرب و مس بوده است..
‏بروز بسياري از عوارض گوارشي و سرطان هاي متعدد را در ارتباط با وجود اين عناصر در مواد غذايي ميدانند.
‏براي مثال در ارتباط با سرب، بيشتر بر اثر مسموميت زائي آن در انسان، موجودات آبزي و پرندگان تاكيد شده است ، در حاليكه همان ميزان سرب نه تنها اثري بر روي گياهان ندارد، بلكه هيچگونه علائم ظاهري در ارتباط با ميزان زياد اين عنصر در گياه ديده نميشود. با توجه به بروز اين عوارض در سطح وسيع در استان خوزستان، اين مساله توجه بيشتري را مي طلبد.
‏البته در حال حاضر به دليل دنباله دار نبودن مطالعات ، فقدان اطلاعات ثبت شده و مشكلات در ارتباط با نمونه برداري از مناطق جنگي، نقاط كور زيادي در مورد آلودگي هاي ناشي از جنگ وجود دارد كه نيازمند مطالعات بيشتر است.
‏مروري بر مطالعات گذشته:
‏3
‏با توجه به اهميت موضوع، شاهد افزايش توجه و مطالعات در اين زمينه هستيم. اثرات زيست محيطي ناشي از جنگ را ميتوان به دو دسته تقسيم كرد.
‏بخش اول شامل اثرات كوتاه مدت است .اين مساله شامل ابعاد مختلفي است كه به اختصار ميتوان به حفر كانال ها و سنگر ها، احداث فرودگاه ها، آشيانه تانك ها ، حمل و نقل وسائط جنگي و …….. اشاره كرد كه همگي باعث تخريب محيط زيست ميگردند.
‏زمانيكه يك بمب سنگين رها ميشود، دمايي در حدود 3000 درجه سانتيگراد توليد ميكند كه اين دما جهت تخريب كامل اكوسيستم گياهي و جانوري و نيز لايه سطحي خاك كه زمان بسيار زيادي جهت توليد آن صرف شده است، كافي ميباشد.
‏البته بعد انساني فاجعه را نيز نبايد از ياد ببريم كه كشتار افراد بي گناه و فجايع انساني زيادي را در جنگ ها شاهد هستيم.
‏اثرات طولاني مدت را نيز ميتوان به بخش هاي زيادي تقسيم كرد.اكثريت سلاح هاي جنگي به دليل تركيب شيميايي پيچيده اي كه دارند داراي اثرات طولاني مدت زيادي هستند.در جنگ ايران و عراق هم از اين سلاح ها استفاده زيادي به عمل آمد. مهمترين اين اثرات را ميتوان به افزايش نرخ فرسايش آبي و بادي در اثر تخريب اكوسيستم گياهي،آلودگي هوا در اثر پراكنده شدن ذرات،بيماري هاي پس از جنگ،آلودگي آب هاي سطحي و زيرزميني و آنچه در اين تحقيق مورد بررسي است يعني آلودگي خاك را ميتوان نام برد.
‏4
‏طي جنگ ايران و عراق، تراكم خاك سطحي، تغيير و تبديل جريانات رودخانه اي، قطع آب هاي آبياري،اشباع و شوره زار شدن اراضي در نتيجه ماندابي شدن در زمان تخريب كانال ها گزارش شده است.
‏طي مطالعاتي كه بر روي باران هاي اسيدي باريده بعد از جنگ در خوزستان به عمل آمد، ميزان سرب باران ها در دزفول و اهواز به ترتيب 0.24 و 0.33 پي پي ام در مقايسه با 0.11 و 0.13 پي پي ام در بندرعباس و شيراز بوده.
‏همچنين ميزان بالايي از اسيديته و رسوبات آلوده در آب زيرزميني تخليه شده از كوه زاگرس كه منبع آشاميدن و آبياري مناطق زيادي است گزارش شده است، كه اين مهم را به بلندي اين كوه و متوقف كردن ذرات دود ، مواد آلي و كربن ناشي از فعاليت هاي نظامي نسبت داده اند.
‏بر اساس مطالعات دكتر سواري نيز، عناصر سرب، كادميم،مس، روي،نيكل و كبالت بسيار بالايي در رسوبات خليج فارس پس از جنگ گزارش شده اشت.

‏مواد و روشها:
‏تهاجم عراق به ايران در شهريورماه سال 1359شمسي(سپتامبر 1980ميلادي) آغاز شد و تا يازدهم مردادماه سال 1367 شمسي (آگوست1988) ادامه داشت و سر انجام با پذيرش قطعنامه 598توسط ايران، اين جنگ به پايان رسيد .
5 ‏استان كه داراي مرز مشترك با عراق بودند، بيشترين اثرات را متحمل شدند. اين نواحي شامل خوزستان،ايلام،كرمانشاه،آذربايجان غربي و كردستان بود .

 

دانلود فایل

✔️  بهترین کیفیت 💯 از 💯
✔️  پشتیبانی 24 ساعته
✔️  مناسب ترین قیمت

◀️  فروشگاه فایل سیدا

 

دانلود تحقیق بررسي خصوصيات شيميايي خاكهاي مناطق جنگي اطراف خرمشهر 20 ص