دانلود تحقیق · دسامبر 26, 2023 0

تحقیق بررسي تجارب كشور آمريكا 44 ص 💯

تحقیق بررسي تجارب كشور آمريكا 44 ص

 

تحقیق بررسي تجارب كشور آمريكا 44 ص ,بررسي تجارب كشور آمريكا 44 ص,دانلود تحقیق بررسي تجارب كشور آمريكا 44 ص ,بررسي,تجارب,كشور,آمريكا,44,ص,تحقیق,بررسي,تجارب,كشور,آمريكا

 

تحقیق بررسي تجارب كشور آمريكا 44 ص

تحقیق-بررسي-تجارب-كشور-آمريكا-44-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 54 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

2
‏آينده‌نگري فناوري در کشور ايالات متحده آمريكا
‏گروه مطالعات فناوري رصد
‏وابسته به گروه پژوهشي باشگاه دانش‌پژوهان جوان
‏ ‏چكيده
‏موضوع اصلي اين مقاله بررسي تجارب كشور آمريكا در زمينه برنامه‌ريزي سياستهاي راهبردي براي تعيين اولويت‌هاي فناوري با استفاده از ابزار آينده‌نگري فناوري است. آينده‌نگري تلاشي نظام‌مند براي نگاه به آينده بلند مدت دانش، فناوري، اقتصاد، محيط زيست و جامعه است كه با هدف شناسايي فناوري‌هاي نوظهور تقويت حوزه‌هاي تحقيقات راهبردي براي كسب بيشترين منافع اقتصادي، اجتماعي و زيست محيطي انجام مي‌پذيرد. از آنجا كه آينده‌نگري فناوري فرآيندي پيچيده و شديداً وابسته به ساختارهاي بومي است، مطالعه تجارب كشورهاي مختلف و پيشگام مي‌تواند سياست گذاران و فعالان عرصه سياست گذاري و مديريت فناوري را در انتزاع قوانين ثابت و اجريي اين نظام و نيز بخشهاي وابسته به فرهنگ‌ها و شرايط كشورهاي مختلف ياري دهد.
‏در اين ميان مطالعه تجارب كشور آمريكا از اهميت ويژه‌اي برخوردار است، چرا كه ايالات متحده به عنوان قطب برجسته علم و فناوري و با عنوان كشوري مأموريت‌گرا و صاحب سرمايه، جهت گيري خويش را از آينده‌نگري فناوري به عنوان ابزاري براي اولويت بندي فناوري‌ها به سمت فناوري‌هاي كليدي سوق دهد. پرداخت اين مقاله به تجارب آمريكا مواردي از قبيل تعريف، اهداف، تاريخچه، ساختار، منابع انساني و مالي، روشها، تقويم زماني، نتايج علمي و روشهاي اشاعه و اجرا را دربر مي‌گيرد.
3
‏مقدمه
‏آينده‌نگري فناوري هر چند به مفهوم مصطلح آن در كشور ايالات متحده داراي ادبيات وسيع و گسترده‌اي نيست، ولي از‏ ‏زاويه مفهوم و كاركرد، عميقا داراي ريشه و بنيان است. عنواني كه محور مطالعات و پژوهشها و گزارشات نهادهاي مرتبط با سياستگذاري علم و فناوري در اين مقوله است، بحث « فناوري‌هاي كليدي » است. در واقع همانطور كه در متن مقاله آمده است، آمريكا با داشتن معيارهايي كه از فيلتر تمامي نهادها و اشخاص مؤثر بر سياستهاي كلان اين كشور در حوزه علم و فناوري گذشته است، به دنبال شناسايي فناوريهايي است كه او را در نيل به اين اهداف ياري دهند و نام آنها را فناوري‌هاي كليدي نهاده است. روشن است كه خاستگاه اين رويكرد، قدرت نمايان و برجسته اقتصادي و تكنولوژيكي آمريكا و مأموريت‌گرا بودن آن در حوزه عملكردي است. در مقاله حاضر عمدتاً به اهداف آمريكا از دنبال كردن اين موضوع، ساختار نهادهاي ملي و مؤثر برآينده‌نگري و روش به كار رفته در اين خصوص تمركز مي‌شود و شرح و بسط عناويني از قبيل منابع انساني، تأمين مالي، نتايج علمي و شيوه‌هاي اشاعه و اجرا به لحاظ گستردگي حوزه مباحث به فرصتهاي بعد موكول گرديده است.
3
‏تعريف آينده‌نگري
‏اصولاً در كشور آمريكا به بحث »آينده‌نگري فناوري« به آن صورت كه در كشورهاي ديگر دنيا، نظير انگلستان، ژاپن، آلمان و غيره پرداخته مي‌شود برخورد نشده است و اين فعاليت‌ها در جهت تشخيص فناوري‌هاي »كليدي« براي مدت زمان 5 تا 10 سال مورد استفاده واقع مي‌شود. مفهوم كليدي در دهة 20 و با وابستگي صنايع نظامي ايالات متحده به ديگر كشورها براي واردات موادي خاص مطرح شد و تدريجاً اصطلاح »مواد كليدي« براي انعكاس اهميت مطلب و ضرورت چاره انديشي براي اين معضل رايج گرديد. اين مطلب از ديد نمايندگان كنگره هم پوشيده نماند و قانوني به تصويب رسيد كه به موجب آن مي‌بايست ذخيرة‌ لازمي براي آمادگي نيروهاي نظامي آمريكا به هنگام عمليات نظامي موجود و در زمان مناسب قابل استفاده باشد.
4
‏پس از اين دوره و حدوداً در دهه 70 كنگره مفهوم »كليدي بودن« را به صنايع غيرنظامي بسط داد و اصطلاح‏ ‏«فناوري‌هاي كليدي»‏ ‏را به آن دسته از فناوري‌ها اطــلاق كرد كه نقـشي مهم و حسـاس در تضمين «امنيت ملي» و «رشد و رونق اقتصادي» آمريكا داشتند. در نتيجه، اهداف آينده‌نگري فناوري هم تحت تأثير اين سياست، معطوف‏ ‏به شناسايي و تعيين علوم و فناوري‌هايي شد كه منافع زيادي در جهت امنيت ملي و رونق اقتصادي براي آمريكا به ارمغان مي‌آوردند.
‏هدف
‏مطالب اين فصل در سه بخش عرضه مي‌شود.
‏ابتدا به اهداف عمومي ترين برنامه آينده‌نگري كه »گروه فناوريهاي كليدي ملي « مجري آن بوده است پرداخته مي‌شود. سپس اهداف كنگرة آمريكا از سياست‌هاي علم و فناوري ‏–‏ كه شامل دلايل كنگره از اتخاذ چنين تدابيري و روشهايي براي اعمال اين نظرات است

 

دانلود فایل

✔️  بهترین کیفیت 💯 از 💯
✔️  پشتیبانی 24 ساعته
✔️  مناسب ترین قیمت

◀️  فروشگاه فایل سیدا

 

دانلود تحقیق بررسي تجارب كشور آمريكا 44 ص