دانلود تحقیق · دسامبر 26, 2023 0

تحقیق بافت هاي گياهي 💯

تحقیق بافت هاي گياهي

 

تحقیق بافت هاي گياهي ,بافت هاي گياهي,دانلود تحقیق بافت هاي گياهي ,بافت,هاي,گياهي,تحقیق,بافت,گياهي

 

تحقیق بافت هاي گياهي

تحقیق-بافت-هاي-گياهيلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 14 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏ ‏بافتهای گیاهی‏ 14
‏فهرست مطالب
مقدمه 2
بافت مریستم 4
ویژگیهای یاخته های مریستمی 4
طبقه بندی مریستم ها 4
بافت پارانشیم 5
انواع بافت پارانشیم 6
v پارانشیم کلروفیلی یا کلرانشیم 6
v پارانشیم ذخیره ای 7
v پارانشیم آبی یا آبدار 7
v پارانشیم هوایی یا حفره ای یا آئرانشیم 7
بافتهای نگاهدارنده 8
بافت کلانشیم 8
بافت اسکلرانشیم 9
ü یاخته های فیبری 10
ü اسکلرئید 10
بافتهای آوندی 11
‏ ‏بافتهای گیاهی‏ 2
‏مقدمه
‏بافت شناسی (هستولوژی)‏-‏ Histology
‏ یکی از رشته های مهم علم زیست شناسی محسوب می شود. بافت شناسی گیاهی، تاریخی دیرینه دارد و با کوشش دانشمندانی نظیر مالپیگی‏ – Malpighi
‏ و گرو‏ – Grew
‏ ابتدا در اواسط قرن هفدهم بنیانگذاری شد. تصاویر بسیار دقیقی که گرو از بافتهای گیاهی رسم کرد امروزه نیز در بسیاری از کتب گیاهشناسی استفاده می شوند.
‏بافتهای گیاهی بسیار متنوعند و اصولا تنوع آنها در نتیجه تکامل به وجود آمده است. بدین صورت که گروههای گیاهی تکامل یافته تر، دارای تنوع بافتی بیشتری می باشند. بیشترین تنوع بافتی در گیاهان گلدار ‏یعنی تک لپه ایها و دو لپه ایها مشاهده می شود، چون در این گروهها بافتها و سلولها به حد والایی از تکامل خود رسیده اند و کاملا اختصاصی شده اند.
‏در گروههای پست ترف بافتها تنوع کمتری دارند. برای مثال در خزه ها اگر چه تقسیم کار تا حد زیادی رخ داده است و اندامهای شبیه برگ، ساقه، ریشه ایجاد شده است و سلولهای فتوسنتر کننده و ذخیره ای و جذب کننده ساخته شده است ولی هنوز‏بافتها ‏تمایز کامل نیافته و کاملا اختصاصی نشده اند، بنابراین بافتها عمدتا پارانشیمی میباشند. در نهانزادان آوندی بعضی از بافتها نظیر بافت هدایت کننده برای اولین مرتبه تمایز یافته است و سپس تکامل آنها ادامه می یابد تا در گیاهان گلدار به حد کمال خود می رسد و کاملا اختصاصی می شوند.
‏بسیاری از گیاهان دارای اندامهای گوناگون ( ریشه، ساقه،برگ، گل) هستند. هر اندام از اجتماع چند نوع بافت و هر بافت از اجتماع یاخته هایی با ساختار و نقش یکسان به وجود آمدی هست. یاخته واحد ساختاری و کنشی گیاه است.
‏بافتهایی که در گیاهان دیده می شوند عبارتند از بافتهای : مریستم، پارانشیم، اپیدرم (بشره یا روپوست)، پریدرم، کلانشیم، اسکلرانشیم و همچنین بافتهای چوبی، آبکشی و ترشحی. بافت ‏÷‏ارانشیم را “بافت زمینه ای” بافتهای اپیدرم و پریدرم را ” دستگاههای محافظ یا پوششی”، بافتهای کلانشیم و اسکلرانشیم را ” دستگاههای نگاهدارنده یا استحکامی” و بافتهای چوبی و آبکشی را ” دستگاههای هادی ” گویند.‏ ( شکل 1)
‏ ‏بافتهای گیاهی‏ 3
‏بسیاری از گیاهان دارای اندامهای گوناگون ( ریشه، ساقه،برگ، گل) هستند. هر اندام از اجتماع چند نوع بافت و هر بافت از اجتماع یاخته هایی با ساختار و نقش یکسان به وجود آمدی هست. یاخته واحد ساختاری و کنشی گیاه است.
‏بافتهایی که در گیاهان دیده می شوند عبارتند از بافتهای : مریستم، پارانشیم، اپیدرم (بشره یا روپوست)، پریدرم، کلانشیم، اسکلرانشیم و همچنین بافتهای چوبی، آبکشی و ترشحی. بافت ‏÷‏ارانشیم را “بافت زمینه ای” بافتهای اپیدرم و پریدرم را ” دستگاههای محافظ یا پوششی”، بافتهای کلانشیم و اسکلرانشیم را ” دستگاههای نگاهدارنده یا استحکامی” و بافتهای چوبی و آبکشی را ” دستگاههای هادی ” گویند. ( شکل 1)
‏شکل 1: انواع باف‏تهای گیاهی
‏ ‏بافتهای گیاهی‏ 4
‏بافت مریستم
‏یاخته های مریستمی که منشاء بافتهای گیاهی هستند جایگاههای مشخصی را در اندامهای گیاهی اشغال می کنند. واژه مریستم از کلمه یونانی ” مریستوس‏ – Meristus
‏” به معنای قابلیت تقسیم گرفته شده و بافتی است که یاخته های آن همواره دارای فعالیت تقسیم یاخته ای هستند.
‏ویژگیهای یاخته های مریس‏تمی
‏یاخته های مریستمی معمولا چند وجهی، دارای دیواره نازک، هسته بزرگ، سیتوپلاسم متراکم و چند واکوئول کوچک اند. این یاخته ها در شرایط مساعد بیرعت تقسیم میشوند و یاخته های جدید می سازند.
‏طبقه بندی مریستم ها
‏یکی از متداولترین روش طبقه بندی مریستمهای گیاهی، طبقه بندی آنها بر اساس محل قرار گرفتنشان در پیکره گیاه است. بر این اساس دو نوع مریستم وجود دارد:
‏مریستمهای انتهایی‏ – Apical Meristems
‏ :‏ این نوع مریستمها در انتهای ساقه ها و ریشه های اصلی و فرعی وجود دارند.
‏مریستم های جانبی‏ – Lateral eristem
‏ : این نوع مریستمها در داخل ساقه ها و ریشه های اصلی و فرعی به موازات کناره ها و پهلو های آنها قرار دارند مانند کامبیوم آوندی و کامبیوم ‏چوب پنبه ای.

 

دانلود فایل

✔️  بهترین کیفیت 💯 از 💯
✔️  پشتیبانی 24 ساعته
✔️  مناسب ترین قیمت

◀️  فروشگاه فایل سیدا

 

دانلود تحقیق بافت هاي گياهي