تحقیق · دسامبر 26, 2023 0

تحقیق ایران باستان 15 ص 💯

تحقیق ایران باستان 15 ص

 

تحقیق ایران باستان 15 ص ,ایران باستان 15 ص, تحقیق ایران باستان 15 ص ,ایران,باستان,15,ص,تحقیق,ایران,باستان

 

تحقیق ایران باستان 15 ص

تحقیق-ایران-باستان-15-صلینک و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..DOC) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 15 صفحه

 قسمتی از متن word (..DOC) : 
 

2
‏فهرست :
‏چکیده
‏تاریخ ایران بیش از اسلام
‏ایلامیان
‏مهاجرت آریائیان به ایران
‏مادها
‏هخامنشیان
‏سلوکیان
‏اشکانیان
‏ساسانیان
‏چکیده :
‏جاناتان‏ ‏جونز anathan Jones) ‏گزارشگر روزنامه گاردين از برداشت خود از نمايشگاه ‏آثار باستاني ايران ‏«‏امپراطوري گمشده‏»‏ كه در لندن برگزار شده است در تاريخ هشتم ‏سپتامبر 2005 و در مقاله‏‌‏اي، تحت عنوان ‏«‏امپراطوري شر» (The Evil Empire) ‏امپراطوري ‏ايران باستان را امپراطوري شر خوانده و ايرانيان باستان را نخستين تبهكاران تاريخ
2
‏ناميده. در همان حال اسكندر مقدوني كه ميليون‏‌‏ها نفر را از ‏«‏بوسفور و آسياي صغير و ‏فينيقيه و سوريه تا هند و سمرقند و آسياي ميانه تا چين را از دم تيغ گذراند و تخت ‏جمشيد را به آتش كشيد ، اسكندر كبير و نجات‏‌‏دهنده دموكراسي خوانده است.وی در ادامه ‏نوشته دموكراسي در كشاكش جنگ اسكندر عليه استبداد ايراني زاده شد . واگر يونانيان ‏پيروز نمي‏‌‏شدند استبداد و بربريت حاكم مي‏‌‏شد و ايرانيان را با داروغه ناتينگهام و ‏ژنرال كاستر مقايسه كرده است .
‏پروفسور آرتور اپام پوپ دانشمند ايرانشناس که جنازه اش بنا به وصیتش درساحل ‏زاينده رود،در نزديكي پل خواجو بخاك سپرده شده .اوکه ترويج و اعتلاي ارزش و اعتبار ‏هنر و فرهنگ كشور ایران رادر دل داشت. می گویند وی با مشاهده عبور ماشینها از روی ‏پل خواجو درازکش بر زمین خوابید تا از تخریب این بنا جلوگیری کند . البته این کار ‏او با خنده ومسخره نمودن ما ایرانیان پایان یافت.وی در چهارشنبه19 شهريورماه سال 1348 ‏در شهر شيراز،در آستانة89 سالگي مرد.وی درباره ایران باستان مي‏‌‏نويسد: از ‏اينكه فلات ايران در آخرين مرحله عصر حجر، يعني در حدود اواخر هزاره پنجم (ق.م) ‏داراي يك تمدن بسيار پيشرفته بوده شكي نيست .و فنون كشاورزي، فلزكاري و علم نوشتن ‏اعداد، نجوم و رياضي و مباني ديني و فلسفي از سرزميني كه امروز ايران‏‌‏ خوانده ‏مي‏‌‏شود آغاز شد و سرچشمه بسياري از اين امور در فلات فرهنگي ايران است . .
‏مقدمه
‏ن‏گ‏اهی به تاریخچه ایران و ارزش مادی ومعنوی این تمدن
‏نگاهی به تاریخچه ایران و ارزش مادی ومعنوی این تمدن وهمچنین باری را که این ‏تمدن کهن بردوش می کشد تا ایران امروز را به عظمت گذشته برساند را با نگاهی به
4
‏مساله دیپلماسی درگیر ایران ‏–‏ مساله هسته ای ‏–‏ در سالروز آغاز جنگ هشت ساله ایران و ‏جشن فراموش شده مهرگان تلفیق کنم . آری پیامی از سوی مام وطن می شنوم که با بر ‏شمردن این همه سالروز و مساله سعی در گفتن آن دارم. در ضمن پاسخی دهم بر توهین ‏روزنامه گاردین .واین بحث را به زبان طنز خواهم آورد چه می دانم هیچ زبانی به ‏برندگی و صداقت طنز نیست . موضوعی که اینک می خواهم به آن بپردازم نیاز به پیشنیازی ‏دارد که فهرست وار اول گفته می شود تا بعد بهتر بتوانیم نتیجه گیری کنیم .
1- ‏آیا میدانید ایران چگونه بنا نهاده شد ؟ منظورم امپراطوری باشکوه و عظیم ‏ایران که سر آغاز تمدن بزرگی بود ؟ مطمئنا هر ایرانی میداند که که کوروش کبیر ‏نخستین شاه هخامنشی با اتحاد ماد و پارس براین امر همت گمارد و به دست این مرد خارق ‏العاده وجانشین پر افتخار او داریوش اول , سراسر آسیا تسخیر شد و ایران به نخستین ‏امپراطوری بزرگ جهان بدل گشت که 320 سال دوام یافت . از نیل تا جیحون و از دریای ‏اژه تا رود کنگ عصر نوینی آغاز شده و ثبات بی سابقه ای ایجاد گردیده بود , حکومت ‏مقتدر بر پا شد و شبکه ارتباطی کارآمدی تجارت را تشویق می کرد و ثروت هنگفتی پدید ‏آورده بود .مجموعه کاخها و معابد پاسارگاد وسرامد معماری جهان کهن ‏–‏تخت جمشید ‏–‏که ‏معرف سبک معماری هخامنشی است و منشاء قدرت دین و مذهب و هوش سر شار وهنر و ذوق ‏ایرانی است.بالاخره آن وجود مقدس در نبردی با سکها در شمال ایران کشته شد کشته ای ‏که هرگز از یاد نخواهد رفت. جسدش را برای دفن کردن به مزارش درپاسارگاد منتقل ‏نمودند .مزارش دارای 6 پله است که رو به بالا از ارتفاعشان کاسته می شود .
2- ‏ساخت تخت جمشید که یکی از برترین بناهای تاریخی جهان است. در حدود 2500 سال ‏پیش به دستور داریوش بزرگ شروع شد و توسط جانشینان وی ادامه یافت و تغیراتی در
4
‏ساختمان اولیه آن انجام شد. بر اساس خشت نبشته های پیدا شده در آنجا تمام کسانی که ‏در تخت جمشید کار می کردند حقوق می گرفتند و در آن زمان قانون بیمه داشته اند. زنان ‏نیز آنجا کار می کرده اند.تخریب آن را به اسکندر مقدونی نسبت می دهند‏..
3- ‏ایران یک کشور باستانی و بسیار زیباست که از نظر جاذبه های طبیعی یکی از پنج ‏کشور اول و از نظر آثار باستانی یکی از ده کشور اول کره زمین می باشد. هخامنشیان بخش مهمی از تاریخ ایران است
‏تاریخ ایران بیش از اسلام
‏اگر بخواهیم ‏تاریخ ایران‏ پیش از اسلام را بررسی ‌‌کنیم باید از مردمانی که در ‏دوران نوسنگی‏ در فلات ایران زندگی می‌‌کردند نام ببریم. ‏پیش از مهاجرت آریائیان‏ به فلات ایران، اقوامی با تمدن‌های متفاوت در ایران می‌زیستند که آثار زیادی از آنها در نقاط مختلف فلات ایران مانند ‏تمدن جیرفت‏ (در کرمانِ کنونی) و ‏شهر سوخته‏ در سیستان، و تمدن ساکنان ‏تمدن تپه سیلک‏ (در کاشان)، ‏تمدن اورارتو‏ و ‏ماننا‏ (در آذربایجان)، ‏تپه گیان‏ نهاوند و ‏تمدن کاسی‌‏ها (در لرستان امروز) بجای مانده است. اما تمدن این اقوام کم کم با ورود آریائیان، در فرهنگ و تمدن آنها حل شد.
‏برای بررسی ‏تاریخ ایران‏ پیش از اسلام باید از دیگر ‏تمدنهای باستانی آسیای غربی‏ نیز نام ببریم. شناخت اوضاع و رابطه این مناطق ایران در رابطه با تمدن‌های دیگر نظیر ‏سومر‏ – ‏اکد‏، ‏کلده‏ – ‏بابل‏ – ‏آشور‏، و غیره نیز مهم است.
‏ایلامیان
‏ایلامیان‏ یا عیلامی‌ها اقوامی بودند که از هزاره سوم پ. م. تا هزاره نخست پ. م. ، بر بخش بزرگی از مناطق جنوب و غرب ایران فرمانروایی داشتند. بر حسب تقسیمات جغرافیای سیاسی امروز، ایلام باستان سرزمین‌های خوزستان، فارس، ایلام و بخش‌هایی از استان‌های بوشهر، کرمان، لرستان و کردستان را شامل می‌شد.

 

 فایل

✔️  بهترین کیفیت 💯 از 💯
✔️  پشتیبانی 24 ساعته
✔️  مناسب ترین قیمت

◀️  فروشگاه فایل سیدا

 

دانلود تحقیق ایران باستان 15 ص