دانلود تحقیق · دسامبر 26, 2023 0

تحقیق ايران، سرزميني با تمدن 7 هزار ساله 27 ص 💯

تحقیق ايران، سرزميني با تمدن 7 هزار ساله 27 ص

 

تحقیق ايران, سرزميني با تمدن 7 هزار ساله 27 ص ,ايران, سرزميني با تمدن 7 هزار ساله 27 ص,دانلود تحقیق ايران, سرزميني با تمدن 7 هزار ساله 27 ص ,ايران,سرزميني,با,تمدن,7,هزار,ساله,27,ص,تحقیق,ايران,سرزميني,تمدن,هزار,ساله

 

تحقیق ايران، سرزميني با تمدن 7 هزار ساله 27 ص

تحقیق-ايران-سرزميني-با-تمدن-7-هزار-ساله-27-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 33 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏ايران، سرزميني با تمدن 7 هزار ساله
‏حدود هفت هزار سال پيش، تمدنهايی در جلگه های مرکزی ايران در حال شکل گرفتن بود. در مورد اين تمدن ها اطلاعات زيادی در دست نيست. باستان شناسان توانسته اند آثار شگفت انگيز‏ي‏ از اين تمدن ها را در تپه های باستانی سيلک (نزديک کاشان)، مارليک (جنوب گيلان) و حسنلو (جنوب درياچه اروميه) و همچنين شهر سوخته در استان سيستان و بلوچستان بيابند.
اخيرا‏ً‏ زيگورات (معبد) عظيمي بهمراه اشيايی سنگی در نزديکی جيرفت در استان کرمان کشف شده است. باستان شناسان با تحقيق روی اين آثار حدس می زنند که هزاران سال پيش در جيرفت تمدنی بسيار غنی، برابر و حتی ‏برجسته تر‏ از قديمی ترين تمدن های شناخته شده در جهان (يعني تمدن سومر) شکوفا بوده است.
‏کوزه سفالي6000 ساله
محل کشف: تپه های سيلک (sialk)
‏محل نگهداری: موزه متروپوليتن نيويورک
‏کوزه سفالي پايه دار
‏ ‏محل‏ ‏کشف‏: ‏تپه‏ ‏های‏ ‏حسنلو‏
‏محل‏ ‏نگهداری‏: ‏موزه‏ ‏متروپوليتن‏ ‏نيويورک
 
‏شايد با ادامه اکتشافات و تحقيق بر روی اين آثار، باستان شناسان به اين نتيجه برسند که پس از اين بجاي بين النهرين عراق بايد ايران را مهد تمدن جهان ناميد.
‏                                       ‏ ‏

‏نمونه ظروف و اشياي سنگي ‏–‏ ‏محل‏ ‏کشف‏: ‏جيرفت‏
‏تمدن‏: ‏ناشناخته
‏تمدن سومر و عيلام
‏حدود پنج هزار سال پيش (3000 سال قبل از ميلاد مسيح) اولين تمدن شناخته شده جهان در بين النهرين (سرزمينی حاصلخيز بين رودخانه های دجله و فرات در کشور عراق امروزی) شکل گرفت. نام اين تمدن سومر بود.
سومريان چندين شهر در کنار دجله و فرات ساختند. يکی از اين شهر ها «اور» نام داشت که بعد ها پايتخت سومری ها شد. اغلب ساکنان شهر اور کشاورز بودند ولی تعدادی هم به تجارت می پرداختند. آنها برای آنکه بتوانند حساب داد و ستد ها را نگه دارند، به نوشتن روی آوردند. سومری ها ابتدا برای نوشتن هر چيز، شکل آن را روی لوحه های گلی رسم می کردند، اما بعدها خط ميخی را اختراع کردند.
سومری ها پيشرفته ترين تمدن زمان خود بودند، آنها در آن زمان از ارابه های چرخ دار و گاو آهن استفاده می کردند.
در کتيبه هاي بجا مانده از سومريان به وقوع يک طوفان شديد اشاره شده است، برخي مورخان احتمال مي دهند اين كتيبه ها مربوط به طوفان حضرت نوح (ع) باشد.
در اين دوران، نخستين تمدن شناخته شده ايران زمين بنام تمدن عيلامی در کناره هاي رود کارون در حال شکل گرفتن بود. عيلاميان تحت تاثير تمدن سومری ها کم کم با شهر نشينی و نوشتن آشنا شدند.
از آثار تمدن عيلاميان می توان به زيگورات (پرستشگاه) چغازنبيل در نزديکی شوش (استان خوزستان) اشاره کرد. در ساخت اين زيگورات عظيم كه 50 متر ارتفاع دارد، ميليونها آجر بکار رفته است. زيگورات چغازنبيل يکي از مهمترين آثار باستاني ايران است که در سازمان يونسکو به ثبت رسيده و جزو ميراث جهانيان بشمار مي رود.

‏زيگورات (معبد) عظيم سومري ها در شهر اور
‏هم زمان با تمدن سومری ها، در کنار رود نيل تمدن مصر بتدريج شکل مي گرفت. حاکمان ستمگر مصر که فرعون ناميده می شدند با گرفتن ماليات های سنگين از مردم و استفاده از بردگان و اسيران جنگی، برای خود کاخ و آرامگاه های باشکوهی مي ساختند. اين آرامگاه هاي هرمي شكل امروزه به اهرام ثلاثه مصر مشهورند.
‏تنديس گاو سفالين – قدمت: 3000 ساله
‏چرخ ارابه چوبي – قدمت: 3200 ساله
‏تعدادي از اشياء ‏کشف شده از زيگورات چغازنبيل ‏–‏ ‏محل‏ ‏نگهداري: ‏تهران – ‏موزه ايران ‏باستان
‏ 
‏تمدن اکد
‏حکومت سومری ها قريب 700 سال ادامه داشت تا اينکه حدود 2300 سال قبل از ميلاد فردی بنام سارگون اول اکدی بر عليه پادشاهان سومر شوريد و توانست تمام شهرهای بين النهرين را به تصرف خود درآورد.
بعد از اينکه سارگون تمام بين النهرين را تصرف کرد، به کشورهای همسايه از جمله عيلام و آشور حمله کرد و پس از شکست آنها، ‏ ‏اولين‏ ‏امپراطوری‏ ‏تاريخ‏ ‏را‏ ‏بنا‏ ‏نهاد‏. ‏اما‏ ‏حکومت‏ ‏اکدی‏ ‏ها‏ ‏زياد‏ ‏دوام‏ ‏نياو‏رد و با مرگ سارگون هرج و مرج تمام کشور را فرا گرفت.
عيلاميان از اين موقعيت استفاده کرده به تلافی حمله سارگون، به اکد تاختند. بعد از سقوط امپراطوری اکد، عيلاميان به کشور خود بازگشتند و شوش را پايتخت خود قرار دادند.

‏پيکره برنزي سارگون اول
‏اين داستان بارها و بارها در تاريخ تکرار شده است که بعد از مرگ يک پادشاه مقتدر، برای تصاحب قدرت و جانشينی، ميان بازماندگان جنگ داخلي در مي گيرد و هنگامی که هرج و مرج تمام مملکت را فراگرفت، همسايگان و دشمنان برای گرفتن انتقام يا به طمع ثروت به آنها حمله مي کنند.
با مرگ سارگون اول، قبايل وحشی چادر نشين از صحرای عرب به جنوب بين النهرين حمله کردند. اين قبايل به مرور زمان که با تمدن پيشرفته سومر و اکد آشنا شدند، شهر بابل را بنا کردند و نسل های بعدی تمدن باشکوه بابل را بوجود آوردند.
‏تمدن بابل و آشور

 

دانلود فایل

✔️  بهترین کیفیت 💯 از 💯
✔️  پشتیبانی 24 ساعته
✔️  مناسب ترین قیمت

◀️  فروشگاه فایل سیدا

 

دانلود تحقیق ايران، سرزميني با تمدن 7 هزار ساله 27 ص