تحقیق · دسامبر 26, 2023 0

تحقیق امام خميني و مسأله جنگ و صلح در طول هشت سال دفاع مقدس 51 ص 💯

تحقیق امام خميني و مسأله جنگ و صلح در طول هشت سال دفاع مقدس 51 ص

 

تحقیق امام خميني و مسأله جنگ و صلح در طول هشت سال دفاع مقدس 51 ص ,امام خميني و مسأله جنگ و صلح در طول هشت سال دفاع مقدس 51 ص, تحقیق امام خميني و مسأله جنگ و صلح در طول هشت سال دفاع مقدس 51 ص ,امام,خميني,و,مسأله,جنگ,و,صلح,در,طول,هشت,سال,دفا,,,

 

تحقیق امام خميني و مسأله جنگ و صلح در طول هشت سال دفاع مقدس 51 ص

تحقیق-امام-خميني-و-مسأله-جنگ-و-صلح-در-طول-هشت-سال-دفاع-مقدس-51-صلینک و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 58 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏نويسنده: محسن جلالي فراهاني
‏امام خميني و مسأله جنگ و صلح در طول هشت سال دفاع مقدس
‏خبرگزاري فارس: اين مقاله با نگاهي مستند و مستدل به دوران دفاع مقدس سعي در بررسي مساله جنگ و صلح از ديدگاه امام خميني در طول هشت سال دفاع مقدس ملت ايران را دارد.
1‏ـ مقدمه
‏همانطور كه بارها تكرار شده است و مي‌دانيم جنگ تحميلي عليه ايران ‏به ابتكار آمريكا و توسط عراق آغاز شد. از يك نگاه آمريكا حق داشت همه تلاش‌خود را ‏براي تغير دوباره حكومت ايران به كار گيرد. آرنولد توينبي مي‌گويد: بديهي است كه ‏ذهن آدمي از خلاء روحي و معنوي كراهت دارد و اگر بر مردمي يا جامعه‌اي اين بدبختي ‏فرود آيد كه سرچشمه زلال الهامات و اميدهايي كه زماني بدان‌ها دلبسته بوده است از ‏دست بدهد دير يا زود در صدد تصرف نخستين مائده‌اي كه فراراهش قرار گيرد برخواهد آمد ‏و حتي اگر اين مائده خشن و فريبنده باشد تصاحب آن را به محروميت ترجيح خواهد داد.
‏آمريكا نيز حكايت چنين جامعه‌اي را دارد كه ذكرش در اين جملات مي‌رود. اگر آغاز ‏سرمايه‌گذاري آمريكا در ايران را 28 مرداد 1332 در نظر بگيريم حكومت آمريكا در طي 25 ‏سال با تمام توان و امكانات ايران را و فقط ايران را به عنوان استراتژيك‌ترين
‏نقطه منطقه ـ از نظر نقاط ساحلي در جنوب و شمال و مركزيت در ميان كشورهاي منطقه و ‏مرزهاي طولاني با شوروي و … تحت پوشش مادي و معنوي قرار داده بود. تمام اميدهاي ‏طولاني مدت خود را به رژيم حاكم بر ايران بسته بود و يكي از پايه هاي اصلي آينده ‏جهاني شدن و نقش آمريكا در تحولات بين‌الملل را نيز ايران قرار داده بود.
‏حال ‏انقلابي ضد آمريكايي نه تنها همه امكانات مادي را كه براي منظورهاي فوق فراهم شده ‏بود تصاحب كرد بلكه شعار جدي نفي آمريكا در صحنه بين‌الملل را هم سرلوحه سياست خود ‏قرار داد.
‏از اين منظر كه به تحولات سال‌هاي آخر دهه 1970 مي‌نگريم آمريكا بايد ‏به هر طريق ممكن ـ حتي جنگ ـ تا قبل از استقرار كامل انقلاب اسلامي به اين كابوس ‏وحشتناك پايان مي‌داد. از طرفي هم آمريكا مي‌دانست كه انقلاب اسلامي از جهات متعدد ‏با ساير نمونه‌هاي مشاهده و مطالعه شده انقلاب‌هاي جهان متفاوت است. بنابراين ‏غيرقابل پيش‌بيني بودن انقلاب را خطري بزرگتر ارزيابي مي‌كرد با توجه به اينكه ‏ايران هم هر روز بر آرمان‌ها و اهداف بين‌المللي خود تأكيد مي‌نمود.
‏ريچارد ‏نيكسون سياستمدار كهنه‌كار آمريكا در مورد انقلاب ايران مي‌گويد:« افسانه‌اي كه ‏درباره انقلاب ايران گفته مي‌شود اين است كه اين انقلاب از فساد شاه و سركوب پليس و ‏فقر توده‌ها ناشي مي‌شد اين ديدگاه خطاست. در حكومت شاه وضع ايران از تمام كشورهاي ‏منطقه سواي اسرائيل بهتر بود. جوانان از اين انقلاب حمايت كردند نه براي اينكه
‏خواهان آزادي ، شغل ، مسكن و لباس بهتر بودند چون چيزي را مي‌خواستند تا به آن بيش ‏از مادي‌گرايي معتقد باشند. پس از انقلاب مردم ايران همان چيزي را بدست آوردند كه ‏انقلاب قول داده بود. اينكه آنها تصور مي‌كردند به چه چيزي دست خواهند يافت كاملا ‏روشن نيست اما جاي انكار نيست كه انقلاب اسلامي يك انقلاب واقعي انديشه‌ها را ارايه ‏داد و آنها آن را با عشق و ايمان پذيرفتند». همين نامعلوم بودن خواسته‌ انقلاب ‏ايران براي جهان غرب و اتكاي اركان انقلاب برايمان و قواعد غيرمادي ترس از آنرا ‏بيشتر مي‌كرد.
2‏ـ سال‌هاي آغازين جنگ
‏اگر به خاطر بياوريم با سپري ‏شدن مدت كوتاهي از جنگ پيش بيني‌ها از پايان خوش هجوم ناگهاني عراق و شكست چند روزه ‏ايران به تلخي يأس براي هم پيمانان صدام بويژه آمريكا مبدل شد. رهبري‌هاي حضرت امام ‏خميني (ره) باعث شد كه جنگ عامل پيوند و انسجام روز‌افزون گردد و حلقه اتحاد مردم ‏حول رهبري ايشان روز به روز تنگ‌تر شود تا افرادي كه با اين جريان همسو نبودند در ‏خارج اين دايره قرار گيرند. بني‌صدر به عنوان يكي از مهمترين عوامل شكست‌هاي شش ‏ماهه ايران در فروردين ماه 59 عزل شد و معادلات سياسي و نظامي ايران شكل تازه‌اي به ‏خود گرفت.
‏عزل بني‌صدر ، افشاي توطئه‌ها ، وقايع تكان دهنده پياپي مثل ترورها و ‏بمب‌گذاري‌ها همه و همه حقانيت خط امام و مظلوميت آنرا اثبات مي‌كرد . امام نيز بعد
‏از هركدام از وقايع دلخراش در پيامي به مردم آنها را اميدوارتر مي‌كردند و لزوم ‏خشكاندن ريشه تهاجمات را واجب‌تر. در يك نگاه آماري به صحيفه امام (ره) حجم بيانات ‏و پيام‌هاي امام به مردم ايران تا قبل از سال 63 و بخصوص در اولين سال‌هاي جنگ ‏چندين برابر سال‌هاي بعد است كه نشان از سياست كنترلي حضرت امام در شرايط بحراني ‏آنروزها دارد.
‏ساير مسؤولان هم هر روز به مردم گوشزد مي‌كردند علت اينكه تاكنون ‏نتوانستيم در امر جنگ گشايشي حاصل كنيم كارشكني‌ها و خيانت‌هاي بني‌صدر بوده و ‏امروز فصل جديدي در اين نبرد آغاز شده است. فضاي فكري كه آن روزها بر ذهن عموم مردم ‏ايران حاكم شده بود علت مضاعفي شد بر مقبوليت خط امام تا مردم را به انسجامي ‏فوق‌العاده برساند. ‏در ميان نيروهاي نظامي هم بركناري بني‌صدر عاملي شد براي ‏نزديكي سپاه و ارتش در آن مقطع زماني چرا آنها ريشه اختلافات را خشكيده مي‌ديدند و ‏ضرورت وحدت را نيز لازم. همين عوامل براي پيروزي‌هاي مكرر رزمندگان اسلام كفايت ‏مي‌كرد.
‏وقتي امام خميني (ره) در مقام فرماندهي كل قوا بر لزوم شكسته شدن حصر ‏آبادان تأكيد كردند ماشين پيشروي ايران در مسير بازپس‌گيري مناطق اشغالي شروع به ‏حركت كرد. پس از عمليات ثامن‌الائمه كه به محاصره آبادان پايان داد در عمليات ‏طريق‌القدس رزمندگان اسلام بستان را آزاد كردند. دهلاويه ، غرب شوش و دزفول در

 

 فایل

✔️  بهترین کیفیت 💯 از 💯
✔️  پشتیبانی 24 ساعته
✔️  مناسب ترین قیمت

◀️  فروشگاه فایل سیدا

 

دانلود تحقیق امام خميني و مسأله جنگ و صلح در طول هشت سال دفاع مقدس 51 ص