تحقیق · دسامبر 26, 2023 0

تحقیق الگوهاي برنامه‌ريزي درسی 53 ص 💯

تحقیق الگوهاي برنامه‌ريزي درسی 53 ص

 

تحقیق الگوهاي برنامه‌ريزي درسی 53 ص ,الگوهاي برنامه‌ريزي درسی 53 ص, تحقیق الگوهاي برنامه‌ريزي درسی 53 ص ,الگوهاي,برنامه‌ريزي,درسی,53,ص,تحقیق,الگوهاي,برنامه‌ريزي,درسی

 

تحقیق الگوهاي برنامه‌ريزي درسی 53 ص

تحقیق-الگوهاي-برنامه‌ريزي-درسی-53-صلینک و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 53 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏2
‏الگوهاي برنامه‏‌‏ريزي درسي
‏برنامه‏‌‏ريزان درسي به منظور تدوين برنامه‏‌‏هاي درسي از الگوهاي مختلفي استفاده مي‏‌‏كنند كه در اين ميان، آدامز (Adams, 1988‏) دو الگوي اصلي براي برنامه‏‌‏ريزي درسي نام برده است كه كاريرد بي‏شتري دارد: الگوي مبتني بر هدف و‏ الگوي تعاملي (محسن پور، 1377)
‏الگوي برنامه‏‌‏ريزي مبتني بر هدف
‏الگوي برنامه‏‌‏ريزي درسي مبتني بر هدف (The Objective Based Model‏) يا الگوي عقلايي (Rational Model‏) عبارت است از مجموعه‏‌‏اي از اصول يا فنون استراتژيك براي رسيدن به هدف معين. در اين الگو، برنامه‏‌‏ريزي درسي شامل مجموعه‏‌‏اي از روشها تلقي مي‏‌‏شود و در برنامه‏‌‏ريزي تلاش مي‏‌‏شود تا مشكلات و نيازها و اهداف را شناسايي و سپس برنامه‏‌‏اي مناسب براي آن تدوين شود. تعيين اهداف ‏آموزش‏ي و درسي محور برنامه‏‌‏ريزي در اين الگو است كه توسط رفتارگرايان در يادگيري حمايت مي‏‌‏شود.
‏اين الگو معمولاً بر اساس پيشنهاد تايلر انجام مي‏‌‏گيرد. طبق پيشنهاد تايلر برنامه‏‌‏ريزا‏ن‏ درسي براي تدوين هدفها بايد از سه منبع مهم به نام ماهيت فراگيران، جامعه و ماده درسي (ساختار دانش) استفاده كنند. آنگاه هدفهاي تدوين شده بايد از دو صافي فلسفه مسلط اجتماعي و روانشناسي يادگيري براي گزينش دقيق هدفها عبور كنند. گام بعدي كه انتخاب تجربيات يادگيري يا به عبارت ديگر محتواي برنامه درسي است بايد بر اساس اهداف انتخاب شده و در نظر گرفتن تجربيات گذشته فراگيران تهيه و تدوين گردد. علاوه بر آن، محتواي انتخاب شده و تجربيات يادگيري بايد سازماندهي شود، به گونه
‏2
‏‌‏اي كه مفاهيم‏،‏ ارزشها و مهارت‏‌‏ها مانند حلقه‏‌‏هاي زنجير كنار هم قرار گيرند. در مرحله بعدي روش تدريس و بقيه اجزاي برنامه درسي انتخاب مي‏‌‏شود. تعيين ارزشياب‏ي در فرايند برنامه‏‌‏ريزي درسي گا‏م بسيار مهمي است كه در آخرين مرحله انجام مي‏‌‏شود. تايلر عنوان مي‏‌‏كند كه معلمان براي پي بردن به اينكه آيا فراگيران به تجربه‏‌‏هاي يادگيري رسيده‏‌‏اند يا خير و برنامه‏‌‏ريزان درسي دريابند كه آيا تجربه‏‌‏ها سازمان‏‌‏دهي شده باعث تحصيل هدف‏‌‏ها شده‏‌‏اند يا خير بايد از شيوه‏‌‏هاي مختلف ارزشيابي استفاده نمايند. (ابراهيمي 1377، ص 20)
‏طرفداران اين الگو معتقدند كه تعيين هدفها اولين گام اساسي در برنامه‏‌‏ريزي درسي به شمار مي‏‌‏رود و تدوين آنها كار آساني نيز نيست. دشواري اين كار در اين است كه ساير مراحل برنامه‏‌‏ريزي درسي وابسته به آن است و از طريق آن تعيين و تعريف مي‏‌‏شود. آنان معتقدند تنها زماني كه هدفها به روشني و با دقت تعيين شده باشد، مي‏‌‏توان محتوا و روش تدريس را تهيه و تعيين و سازماندهي نمود. ارزشيابي، نيز فرايندي است كه مشخص مي‏‌‏سازد چه م‏ق‏دار از هدفها به وسيله محتوا و روشها تحصيل شده‏‌‏اند. برنامه‏‌‏هاي درسي بابيت، چرترز، تايلر، تابا، سيلور و الكساندر، هاكينز از جمله الگوهاي مبتني بر هدف تلقي مي‏‌‏شود.
‏يك مثال براي برنامه‏‌‏ريزي درسي از طريق الگوي مبتني بر هدف ارائه مي‏‌‏شود. اگر هدف ‏آموزش‏ي در جلسه اول كلاس تربيت بدن‏ي ‏آموزش‏ي گرم كردن و توضيح ضرورت آن (در حيطه شناختي و رواني حركتي) باشد، هدف رفتاري زير را مي‏‌‏توان براي آن در نظر گرفت:
‏گام اول: تعيين هدف
‏3
‏هدف رفتاري‏: فراگيران در پايان درس حركات ويژه گرم كردن را به طور ‏ص‏حيح و كامل در زمان مناسب انجام دهند.
‏گام دوم: انتخاب محتوا و سازماندهي آن
‏محتوا يا تجربيات يادگيري با توجه به هدف است، كه در اين مثال شامل حركات ويژه گرم كردن است.
‏گام سوم: تعيين روش تدريس
‏در اين مرحله روش تدريس براي مثال روش پرسش و پاسخ انتخاب مي‏‌‏شود.
‏گ‏ام چهارم: تعيين بقيه اجزاي برنامه درسي
‏در اين مرحله ديگر اجزاي برنامه درسي در نظرگرفته مي‏‌‏شود.
‏گام پنجم: تعيين روش ارزشيابي
‏آخرين جزء برنامه درسي تعيين روش ارزشيابي است. در اين مرحله تعيين مي‏‌‏شود، براي مثال (………….) ‏دانش‏‌‏آموز‏ در حين تمرين.
‏الگوي برنامه‏‌‏ريزي درسي تعاملي
‏در الگوي برنامه‏‌‏ريزي درسي تعاملي (Interactional‏) فرايند تدريس در الگوي برنامه‏‌‏ريزي درسي تعاملي ب‏ه‏ صورت قالبي و از پيش تعيين شده نيست، بلكه به صورت يك جريان پويا در نظر گرفته مي‏‌‏شود. شناخت‏‌‏گرايان در يادگيري از اين الگوي برنامه‏‌‏ريزي درسي حمايت مي‏‌‏كنند‏.
‏5
‏تفسير و عمل و مبادله اطلاعات و تعامل بين افراد و نظام و محيط در اين الگو مورد تأكيد مي‏‌‏باشد. طبق اين الگو، برنامه‏‌‏ريزي كوششي است به منظور وساطت بين عمل و نظر. برنامه‏‌‏ريزي به مجموعه‏‌‏اي روشهاي منطقي و داراي توالي منظم گفته نمي‏‌‏شود‏،‏ بلكه عبارت است از تعامل‏،‏ تفسير، تصميم‏‌‏گيري درباره اجزاي برنامه درسي و باز هم تعامل، تفسير، تصميم‏‌‏گيري.
‏طرفداران الگوي تعاملي معتقدند برنامه درسي يك جريان پويا است و ارتباط بين عناصر درسي يك ارتباط خطي نيست. نقطه آغاز برنامه‏‌‏ريزي در اين الگو با توجه به‏ ويژگي هاي فراگيران آغاز مي‏‌‏شود ‏ و به عبارت ديگر‏،‏ دنبال كردن شيوه خطي و سيستماتيك در اين الگو مورد نظر نيست. الگوي تعاملي در جريان برنامه‏‌‏هاي درسي بين برنامه‏‌‏ريزان درسي، معلمان و فراگيرام، نوعي تبادل و ارتباط متقابل فراهم مي‏‌‏كند. برنامه‏‌‏ريزان و متخصصان ‏آموزش‏ي كه از اين الگو استفاده مي‏‌‏كنند ممكن است به جاي هدف‏‌‏ها، نقطه آغازين كار خو‏د را انتخاب محتوا و سازمان‏‌‏دهي آ‏ن قرار دهئد.
‏در الگوي مبتني بر هدف، تأكيد بر موضوع و ساختار دانش است، اما در الگوي تعااملي بيشتر به جريان يادگيري و فراگيران اهميت داده مي‏‌‏شود.
‏توالي نيز در الگوي تعاملي رعايت مي‏‌‏گردد. يعني چنانچه تغييري در سازمان‏‌‏دهي تجربيات يادگيري صورت گيرد اي‏ن‏ تغيير و دگرگوني در ساير عناصر برنامه‏‌‏ريزي درسي صورت خواهد گرفت.
‏يك مثال براي برنامه‏‌‏ريزي درسي از طريق الگوي تعاملي ارايه مي شود. اگر ‏«‏مطالعات اجتماعي‏»‏ موضوع درس باشد، برنامه‏‌‏ريزي درسي ممكن است مطابق الگوي تعاملي برنامه درسي با روش تدريس و سازماندهاي تجربيات يادگيري قرار گيرد و تأكيد شود كه تمامي

 

 فایل

✔️  بهترین کیفیت 💯 از 💯
✔️  پشتیبانی 24 ساعته
✔️  مناسب ترین قیمت

◀️  فروشگاه فایل سیدا

 

دانلود تحقیق الگوهاي برنامه‌ريزي درسی 53 ص