دانلود تحقیق · دسامبر 26, 2023 0

تحقیق اصول جنگ نگرشي جديد به جنگ‌هاي صدر اسلام 120 ص 💯

تحقیق اصول جنگ نگرشي جديد به جنگ‌هاي صدر اسلام 120 ص

 

تحقیق اصول جنگ نگرشي جديد به جنگ‌هاي صدر اسلام 120 ص ,اصول جنگ نگرشي جديد به جنگ‌هاي صدر اسلام 120 ص,دانلود تحقیق اصول جنگ نگرشي جديد به جنگ‌هاي صدر اسلام 120 ص ,اصول,جنگ,نگرشي,جديد,به,جنگ‌هاي,صدر,اسلام,120,ص,تحقیق,اصول,نگرشي,جديد,جنگ‌هاي,اسل,,,

 

تحقیق اصول جنگ نگرشي جديد به جنگ‌هاي صدر اسلام 120 ص

تحقیق-اصول-جنگ-نگرشي-جديد-به-جنگ‌هاي-صدر-اسلام-120-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 164 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

109
‏اصول جنگ‏
‏نگرشي جديد به جنگ‏‌‏هاي ‏صدر اسلام
‏اصل تامين
‏تامين در لغت به معناي در امن قرار دادن و حفظ كردن ‏چيز يا شخصي است‏.
‏يكي از اصول جنگ‏،‏ در‏ب‏ع‏د عملياتي و تاكتيكي نيز ‏‹‹‏ تامين ‏››‏ نام گرفته و چنين تعريف شده است‏:
‏كليه ‏ ‏اقداماتي كه به طور مستقيم و همه جانبه به منظور حفاظت يگان درمقابل ديده شدن‏،‏ لو رفتن‏،‏ مداخله‏،‏جاسوسي‏،‏ غافلگير شدن‏،‏ خرابكاري و اقدامات ايذايي يا مختل كننده دشمن انجام‏ مي‏‌‏گيرد‏.‏
‏اصل تامين در بين اصول جنگ‏،‏ جايگاه ويژه اي دارد‏،‏ زيرا لازمه حتمي و جزء لاينفك اجراي موفقيت آميز ساير اصول‏،‏ و درنتيجه موفقيت در صحنه نبر‏د‏ است و بدون رعايت اين اصل‏،‏ ساير اصول جنگ‏،‏ آسيب پذير و بي حاصل خواهند بود‏.
‏از اين رو‏،‏ نيروها مجري اين اصل در يك يگان عملياتي‏،‏ بايد آموزش ديده ترين‏،‏ ‏ زبده ترين و كا آزموده ترين نيروها باشند تا به خوبي ‏ب‏توانند از ايفاي اين وظيفه حساس و مهم بر آيند‏.
‏پيشينه تاريخي
‏از گذشته‏‌‏هاي ‏بسيار‏ ‏دور‏،‏ توجه به امنيت نيروهاي جنگي‏،‏ امري با اهميت تلقي شده و استفاده از شيوه‏‌‏هاي ‏تاميني د رحالت‏‌‏هاي ‏مختلف نبرد معمول بوده است‏.
‏يكي از روش‏‌‏هاي ‏تامين كه در بين ملل مختلف رايج بود‏.‏ استفاده از قلعه‏‌‏ها ‏و دژهاي بلند نظامي بود كه‏ ‏سپاهيان را در برابر حمله دشمن محافظت‏ مي‏‌‏كرد‏.‏ در مواضعي از اين حصارها‏،‏ سنگرها و برج‏‌‏هاي ‏ديده باني بود‏.‏
‏حفر كانال و خندق‏،‏ زدن خاكريز‏،‏ گذاشتن موانعي مانند تنه‏ ‏درختان تنومند پيرامون محل استقرارسپاهيان‏،‏ ازشيوه‏‌‏هاي ‏تامين يك لشكر به ويژه در شب به حساب‏ مي‏‌‏آيد‏.
‏در گذشته‏،‏ درمورد انتخاب زمان و مكان نبرد‏،‏ برخي تدابير امنيتي رعايت‏ مي‏‌‏شد. به عنوان مثال زمان آغاز نبرد‏.‏ بعد از ظهر انتخاب‏ مي‏‌‏شد تا اگر لشكر در ادامه جنگ به
2
‏مشكلي برخورد‏ نمود‏،‏ بتواند ازتاريكي شب جهت تجديد قوا يا عقب نشيني استفاده نمايد يا محل نبرد درنزديكي آبادي و شهر انتخاب نمي شد‏،‏ براي اينكه درصورت شكست‏،‏ مورد تهاجم دشمن قرارنگيرد‏.
‏همچنين براي‏ تامين خزينه‏،‏ اسلحه خانه‏،‏ آشپز‏خانه و زنان و كودكان‏،‏ آنها را در وسط نزديك قلب لشكر مستقر‏ مي‏‌‏كردند‏.
‏پس از اختراع و به كارگيري سلاح‏‌‏هاي ‏گرم مانند تفنگ و توپ‏،‏ يكي از راه‏‌‏هاي ‏تامين و حمايت از نيروها‏ ي‏ در حال حركت به سوي دشمن‏،‏ يعني پشتيباني با آتش توپ از آنان‏،‏ فرا‏روي فرماندهان جنگ قرا ر گرفت‏.‏ ن‏اپلئون در به كار گيري اين روش بسيار تاكيد‏ مي‏‌‏ورزيد‏.‏ناپلئون گمان‏ مي‏‌‏كرد كه سربازان بدون داشتن‏ ‏اين پوشش حفاظتي و قرارگرفتن در زير آتش توپخانه دشمن‏،‏ روحيه خود را به سرعت از دست داده و پا‏ به گريز‏ مي‏‌‏گذارند‏.‏ ن‏اپلئون در به كارگيري توپخانه به شديد ترين وجه‏ ‏تاكيد داشت و به نظر وي تنها اثر عظيم آتش توپخانه بود كه‏ مي‏‌‏توانست نتيجه قطعي را به همراه داشته باشد‏.‏
‏اصل تامين درقرآن و سنت
‏دو منبع سرشار و بي پايان قرآن و سنت‏،‏ به كارگيري اصل تامين و تدابير امنيتي به هنگام‏ ‏نبرد را از نظر دور نداشته و در موارد متعدد و با تدابير گوناگون‏،‏ رزمندگان اسلام را در به كار بستن آنها توصيه نموده است‏.‏برخي از آن روشها و موارد عبارتند از‏:
‏اول‏،‏ نحوه خواندن‏ ‏نماز در ميدان نبرد
‏كيفيت خواندن نماز در جبهه‏،‏ كه يكي ازشيوه‏‌‏هاي ‏اجراي اصل تامين به شمار‏ مي‏‌‏آيد‏،‏ به اين صورت است كه مسلمانان دو دسته شده‏،‏ عده اي در حالي كه مسلح هستند به نماز جماعت‏ مي‏‌‏ايستند و عده اي مامور تامين و حفاظت ديگران‏ مي‏‌‏شوند‏.
‏دسته اول پس از آنك‏ه ركعت اول را به جماعت برگزار نمود‏،‏ ركعت دوم را به صورت فرادي‏ مي‏‌‏خواند و نماز را به پايان‏ مي‏‌‏برد‏.‏ آنگاه مشغول حفاظت شده و دسته دوم با سلاح به
3
‏ ‏جماعت ‏ ‏در‏ ‏ ركعت‏ ‏ دوم‏ ‏امام ادامه‏ مي‏‌‏دهند و ركعت دوم خود را به فرادي‏ مي‏‌‏خوانند و امام تامل‏ مي‏‌‏كند تا با آنها سلام نماز را بدهد‏.
‏البته ‏اگر ج‏نگ شدت گرفت وامكان خواندن نمازخوف نبود و تامين جمعي ضرورت پيدا كرد. براي برقراري تامين‏، مي‏‌‏توان نماز را در حين نبرد‏،‏ پياده يا سواره‏،‏ بدون بسياري از شرايط و حتي با اشاره بر پا داشت و اين خود از اهميت اصل تامين در جنگ حكايت دارد‏.
‏دوم‏:‏ مقدم داشتن زره پوشان
‏امام علي ( ع ) يكي از شيوه‏‌‏هاي ‏تامين جمعي درصحنه نبرد را‏،‏ مقدم داشتن صفوف زره داران بر صفوف بي زره‏‌‏ها ‏معرفي‏ مي‏‌‏كند‏.‏.. به عبارت ديگر‏،‏ زره داران را موظف به حمايت و تامين بي زره‏‌‏ها ‏مي‏‌‏نمايد‏.‏ امروزه پيشروي نيروهاي پياده تحت حمايت تانك‏‌‏ها ‏و نفر برهاي زرهي را‏ مي‏‌‏توان به عنوان مصداقي از اين فرمان حضرت دانست كه‏:
‏‹‹‏فقد موا الدارع و اخروا الحاسر ‏››
‏پس زره دار را جلو قرار دهيد و بي زره را در عقب
‏سوم‏:‏ تامين پرچم
‏در جنگ‏‌‏هاي ‏قديم‏،‏ بر افراشته بودن پرچم يك لشكر سمبل پايداري و سرنگوني آن از نشانه‏‌‏هاي ‏شكست به شمار‏ مي‏‌‏رفت‏.‏ لذا آن را به دست افرادي شجاع‏،‏ ‏ نيرومند‏ ‏ و‏ ‏ كا‏ر‏ آزموده‏ مي‏‌‏سپردند و افرادي زبده را جهت تامين‏،‏ پيرامون آن مستقر‏ مي‏‌‏ساختند‏.‏ علي (ع ) اهميت و چگونگي تامين پرچم را اينگونه تبيين‏ مي‏‌‏فرمايد‏:‏ پرچم خود را از جاي حركت نداده ( آنرا برافراشته داريد )‏،‏ ‏دورش را خالي نكنيد‏،‏ و آن را به دست هر كس ندهيد مگر به دلاوران و كساني كه شما را ازهر پيشامدي مانع‏ مي‏‌‏شوند و از آنچه كه حفظ و نگهداري آن‏ ‏ لازم‏ ‏ است‏،‏ ‏ دفاع‏ مي‏‌‏نمايند‏،‏ زيرا كساني كه بر بلاها و سختي‏‌‏ها ‏شكيبا هستند‏،‏ آنانند كه به اطراف پرچم دور زده‏،‏ آن را از راست و از چپ و عقب و جلو نگهداري‏ مي‏‌‏نمايند‏.‏ از آن عقب نمي افتند كه ( به دشمن ) تسليم نمايند و بر آن پيش نمي گيرند كه آن را تنها گذارند‏.‏
4
‏اهداف تامين
‏اصل تامين‏،‏ اهداف خاصي را تعقيب‏ مي‏‌‏كند كه به طور مختصر به آنها اشاره‏ مي‏‌‏كنيم‏:
‏اول‏:‏ حفظ قدرت و تو‏ا‏ن رزمي
‏علاوه بر نقش تعيين كننده عوامل روحي ‏–‏ معنوي‏،‏ حيات و موجوديت عملياتي يك يگان در گرو وجود دو عامل است‏:‏ تدبير وانديشه نظامي‏،‏ قدرت و توان رزمي‏.
‏قدرت و توان رزمي با در ختيار گرفتن سلاح‏‌‏هاي ‏پيشرفته روز و مانورهاي حساب شده نظامي به دست‏ مي‏‌‏آيد‏.‏ پس از تحصيل قدرت‏،‏ نكته مهم اين است كه چگونه اين‏ ‏قدرت و توان به دست آمده را در صحنه نبرد حفظ و در نتيجه حداكثر استفاده را از آن‏،‏ جهت دست يابي به اهداف مورد نظر ببريم‏.
‏در ميان اصول جنگ‏،‏ اصلي كه‏ مي‏‌‏تواند قدرت و توان رزمي را به عنوان مهم ترين هدفش حفظ نمايد‏،‏ اصل تامين است‏.‏
‏دوم‏:‏ حفظ آزادي و ابتكار عمل
‏آزادي و ابتكارعمل‏،‏ به يك فر‏مانده فرصت انتخاب و به كارگيري ب‏هترين و موثرترين تاكتيك‏‌‏ها ‏را‏ مي‏‌‏دهد‏.‏ با‏ ‏اين كار‏،‏ دشمن را در موضع انفعالي قرارداده و به انجام‏ ‏عكس العمل‏‌‏هاي ‏نسنجيده وخام وادار‏ مي‏‌‏كند‏،‏ لذا قدرت تصميم گيري از او سلب شده‏،‏ دچار سرگرداني و بلاتكليفي‏ مي‏‌‏گردد‏.
‏يكي از اهداف اصل تامين‏،‏ حفظ آزادي و ابتكار عمل است‏،‏ زيرا با دادن پوشش اطلاعاتي و ضد اطلاعاتي كه در پرتو عمل به اصل وتامين حاصل‏ مي‏‌‏شود‏.‏از يك طرف دشمن از قصد وهدف ‏يگان مطلع نيست‏،‏ لذا نمي‏ ‏تواند تصميم و واكنش مناسب را اتخاذ كند‏،‏ و از طرف ديگر‏،‏ اطلاعات لازم را جهت در دست گرفتن ابتكار عمل در اختيارندارد.
‏سوم‏:‏ كاهش آسيب پذيري
‏با رعايت اصل تامين‏،‏ درصد آسيب پذيري يك يگان‏ ‏عملياتي‏،‏ چه در زمينه نيروهاي انساني و چه در زمينه امكانات و تجهيزات بسيار كاهش‏ مي‏‌‏يابد‏.

 

دانلود فایل

✔️  بهترین کیفیت 💯 از 💯
✔️  پشتیبانی 24 ساعته
✔️  مناسب ترین قیمت

◀️  فروشگاه فایل سیدا

 

دانلود تحقیق اصول جنگ نگرشي جديد به جنگ‌هاي صدر اسلام 120 ص