دانلود تحقیق · دسامبر 26, 2023 0

تحقیق ازدواج از كتاب النساء 27 ص 💯

تحقیق ازدواج از كتاب النساء 27 ص

 

تحقیق ازدواج از كتاب النسا 27 ص ,ازدواج از كتاب النسا 27 ص,دانلود تحقیق ازدواج از كتاب النسا 27 ص ,ازدواج,از,كتاب,النسا,27,ص,تحقیق,ازدواج,كتاب,النسا

 

تحقیق ازدواج از كتاب النساء 27 ص

تحقیق-ازدواج--از-كتاب-النساء-27-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 27 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏بسم الله الرحمن الرحيم
‏كتاب النساء
‏كتاب النساء‏
‏در اخلاق و سرشتشان و آنچه از ميانشان‏ ‏بر مي گزينندوآنچه ناخوش مي‏‌‏دارند‏ ‏از مجاهد از ]‏ ‏قول[‏ يحيي بن جعده روايت شده است كه گفت:رسول خدا (‏ص) گفت‏:‏ ‏با زن به خاطر سيرت و شرافت و جمال و خوبي‏‌‏اش ازدواج مي كند . پس بر تو است كه اين روش را در پيش بگيري ‏–‏ كه اميدوارم‏ ‏ ‏به‏ ‏ خير نرسي‏ ‏- نفرين است ولي در اينجا عكس آن بايد اراده شود يعني دعاي خير.
‏ ‏–‏ سپس گفت‏:‏ ‏هيچ مردي بعد از اسلام آوردن ،به اندازه‏‌‏ي ]‏خيري كه [‏ از زني ‏–‏ كه داراي اين سيرت باشد ‏كه اگر بدو بنگرد از او شاد شود و آن گاه كه بدو فرمان دهد از او اطاعت كند و اگر از او دور شود ‏از وجود خويش و مال او محافظت كند ]‏ديده[‏ – كسب خير نكرده و خوبي‏‌‏اي نديده است.
‏و از عايشه ‏رضي الله عنها روايت شده كه گفت‏ ‏: زن با همسرش نبايد در كمتر از ده سالگي رويا روي شود.
‏عايشه گفت : و با رسول خدا (ص) در حالي كه روياروي ‏شدم كه دختري نه ساله بودم.
‏اصمعي گفت: پيري از بني العنبر به ما روايت كرد و گفت : مي گويند : زنان سه دسته‏‌‏اند ‏: ]‏ يك دسته [‏ فرمانبردار نر مخوي پاكدامن مسلمان كه خانواده ‏و همسرش را بر زندگي ياري مي كند وبه زندگي عليه خانواده‏‌‏اش ياري نمي رساند( زندگي و آسايش زندگي را بر همسر و خانواده‏‌‏اش ترجيح نمي دهد) و ديگري، ظرفي براي فرزند وديگري طوقي آهني ‏شپشو كه خداوند آن را در گردن كسي كه مي خواهد ،مي گذارد و از ]‏گردن [‏كسي كه مي خواهد باز كند.
‏ومردان ، سه دسته اند :‏ فرمانبردار نرمخوي پارساي مسلمان كه كارها را از جايي كه بايد پايان پذيرد به پايان مي‏ ‏برد و از جايي كه‏ ‏بايد آغاز كند ، آغاز‏ ‏م‏ي‏ ‏كند‏.‏و ديگري ]‏كسي است كه [‏ به رأي و انديشه صاحب خرد و توانا مي رسد
]‏دست مي‏‌‏يابد[‏ و ]‏خود را [‏ ملزم به انجام آن‏ كار مي كند و به گفتارش‏ ‏مي رسد‏. ‏ و ديگري ،فرد گمراه سر گشته‏‌‏اي است كه براي هدايت شدن ، ]‏با ديگران[‏ مشورت و از ارشاد كننده، ‏فر مانبرداري نمي كند.
‏از جعفر بن محمد از ]‏قول [‏ پدرش ]‏ واوهم[‏ از ]‏قول[‏ علي ابن ابي طالب ( ع)
‏روايت شده است كه گفت: بهترين زنانتان ]‏زني است كه [‏ در مورد فرجش پاك باشد ‏( پاكدامن باشد) و‏ نسبت به همسرش ، تيز شهوت .
‏و از عروة بن زبير روايت شده است‏ كه گفت : هيچ كسي پس از ايمان به خدا با چيزي مانند ازدواج درست ]‏ و بنا شده بر صدق و راستي [‏ خودش را بالا نبرده وپس از كفران نسبت به حق با چيزي مانند ازدواج ‏بد ، خودش را خوار نكرده است‏. سپس گفت : خداوند آن زني را كه ‏با مردان سفيد پوست بلند قامت الفت ايجاد مي كند وسپس در دگرگون كرد نشان مي كوشد و آن را سياه و كوتاه مي گرداند ، ل‏عنت كند.
‏يكي از شعراي بني أسد گفته است :
‏و آغاز آلودگي آب ، آلودگي خاك آن است * و سرآغاز پليدي مردم ، پليدي زنان است .
‏اصمعي گفته است : ابن زبير است : نبايد كوتاهي زن ،شما از ازدواج با زني كوتاه ‏قامت باز دارد . چرا كه زن بلند قامت ، فرزندي كوتاه قد مي زايد و زن كوتاه قد فرزندي بلند قامت ‏؛ و از زني كه شبيه مرد است پرهيز كنيد چ‏را كه او فرزند نجيب و گرامي نمي‏‌‏آورد .
‏أبو عمرو بن العلا گفت:‏مردي گفت : با هيچ زني تا آن زمان كه به پدرو مادرش نگاه كنم ، ازدواج نمي كنم :به او گفتند ‏: آن چگونه است ؟ گفت : به پدر و مادرش نگاه مي كنم چرا كه او ،به يكي از آن دو كشيده مي شود .
‏از ابن ابي مليكه ]‏روايت شده است كه [‏ عمر گفت : اي بني سائب‏همانا فرزندان ضعيف و لاغري برايتان زاده شده است (صاحب فرزند‏ان ض‏عيف و لاغري مي‏‌‏شويد)‏، پس با زناني كه
‏با غير از قبيله‏‌‏ي خود ازدواج مي كنند ، از دواج كنيد.
‏اصمعي گفت : مردي گفت : دختر عمو ها ‏، شكيبا ترند و غريبه ها (دختران غير فاميل و قبيله ) نجيب تر . وهيچ كسي مانند ‏پسر غير عرب ،بر سر قهرمانان ]‏ ضربه[‏ نزده‏ است . از أوفي بن دلهم نقل شده كه مي گفت : زنان چهار دسته‏‌‏اند ، يكي از آنان ، تيز هوش است كه همه چيز هايش از آن ]‏خود[‏ اوست‏ ]‏نه همسرش[‏ . و يكي از آنها عاشق و دنباله روي اوست كه زيان مي رساند و سود نمي دهد . و يكي از آنان زيباي چالاكي است كه پراكنده مي سازد و جمع نمي كند و يكي از آنها ]‏مانند[‏ ابري بارنده است كه هرگاه به شهري مي رسد ، آن جا سبز و خرم مي شود.
‏اصمعي گفت : بخش هايي از اين روايت را براي ابي عوانه ‏ذكر كردم گفت : عبدالله ابن عمير بدان مي افزويد : و يكي از چشمانش ‏سرمه مي كشد و ديگري را وا مي گذارد (به چشم ديگرش سرمه نمي كشد ).
‏از علي ابن زيد روايت شده است كه گفت : ‏عمر بن خطاب ( رض) گفت : سه گروه‏، از بلاهاي ‏سخت به شمار مي آيند :1- همسايه محل اقامت ، ]‏همسايه‏‌‏اي كه [‏ اگر خوبي‏‌‏اي ببيند آن را ‏بپوشاند و اگر بدي‏‌‏اي ببيند ، آن را ]‏ بين مردم [‏ پخش كند ؛ 2- ‏وزني كه اگر داخل شود،تو را دشنام دهد و بد بگويد و اگر از ‏او دوري شود ، از جانب او ايمني نباشي ؛ 3- و پادشاهي كه اگر نيكي كني ، تو را سپاس نگزارد و اگر بدي كني ، تو را بكشد .
‏اصمعي گفت : جميع بن ‏أبي غاصره ‏–‏ كه پيري بود مسن از باديه نشينان و از فرزندان زبرقان بن بدر از سوي زنان ‏–‏ به ما روايت كرده و گفته است : زبرقان ‏مي گفت : دوست داشتني ترين عروسانم در نظرم ،]‏ عروسي است كه [‏ خودش را خوار بدارد و در ميان قوم و قبيله‏‌‏ي خود ، عزيز باشد؛ و زن پاكدامن و پارساي ‏با خرد و انديشه‏‌‌‏ي استوار و كم رو و شرم گيني است كه در شكمش پسري باشد ‏و آن بسر از او فرمانبرداري كند . و منفور ترين عروسانم در نظرم زني است كه شوهرش اورا راضي نكند
‏و خود را بر مردان ديگر بنماياند ]‏و [‏ زن پنهان شودنده و خانه نشيني ]‏است[‏ كه مانند ماده شتر ‏تيز رو راه مي رود و بر روي پاشنه هاي پا مي نشيند به طوري كه بر سر انگشتانش پا استوار باشد ]‏و[‏ در ميان قوم خود خوار باشد و در نظرخودش غزيز ، كه در شكمش دختري باشد ‏و آن دختر از او پيروي كند.
]‏روايتي[‏ از خالدبن صفوان به من رسيد ‏كه گفته است : هر كه قصد ازدواج با زني را داشته باشد ، بايد با زني ازدواج كند ‏كه در ميان قوم خود ،عزيز باشد و در وجود خود ، خوار. (خودش را خوار به شمارد) ، و بي نيازي ، اخلاق و سلوك اورا متين گردانيده و بدو ادب آموخته باشد ‏و فقر و بي چيزي او را خوار كرده باشد . زن شوهردار عفيف و پارسا ‏باشد و خود را از همسايه‏‌‏اش نگاه بدارد و نسبت به همسرش ، شوخ و كم حيا باشد.
‏و فرزدق ، در حالي كه زنان را توصيف مي كند ، گفته است:
‏نزد شو هرانشان آنگاه كه خلوت مي كند نرم خوي و خوش طبع مي شوند و آن گاه كه شوهرانشان بيرون مي روند‏، زنان كم رو و شرم گين هستند.
‏و خالدبن صفوان به دلال گفت : براي من با كره‏‌‏اي مانند زن بيوه و شوي ديده يا ‏بيو‏ه‏‌‏اي ‏همانند باكره بجوي ]‏كه[‏ نه كم سن و كوچك ‏باشد و نه پير و بزرگسال]‏و[‏ در]‏نازو[‏ نعمت زندگي كرده و نياز و حاجتي ‏بدو رسيده باشد . و خلق و خوي طبيعت نعمت ]‏يافتن[‏ ، با او باشد و خواري حاجت در او ‏. و بي نياز كننده‏‌‏ي من از جمالش اين باشد كه از دور ، درشت جثه و تنومند باشد ‏و از نزديك مليح . و بي نياز كننده‏‌‏ي من از شرافت و بزرگواري‏‌‏اش اين باشد كه در شمار برگزيد‏گان قوم خويش باشد ]‏و[‏ بنابر سنت از من خشنود ؛ اگر زنده بمانم اورا گرامي مي دارم و اگر بميرم ‏، او را وارث خود مي گردانم‏ ‏.
‏و مردي به دوستش گفت : براي من زني را به جوي و طلب كن كه سفيدي‏‌‏اش سفيد باشد و سياهي‏‌‏اش سياه ‏و درازي‏‌‏اش دراز و كوتاهي

 

دانلود فایل

✔️  بهترین کیفیت 💯 از 💯
✔️  پشتیبانی 24 ساعته
✔️  مناسب ترین قیمت

◀️  فروشگاه فایل سیدا

 

دانلود تحقیق ازدواج از كتاب النساء 27 ص