دانلود تحقیق · دسامبر 26, 2023 0

تحقیق ادبیات داستانی معاصر 15 ص 💯

تحقیق ادبیات داستانی معاصر 15 ص

 

تحقیق ادبیات داستانی معاصر 15 ص ,ادبیات داستانی معاصر 15 ص,دانلود تحقیق ادبیات داستانی معاصر 15 ص ,ادبیات,داستانی,معاصر,15,ص,تحقیق,ادبیات,داستانی,معاصر

 

تحقیق ادبیات داستانی معاصر 15 ص

تحقیق-ادبیات-داستانی-معاصر-15-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..DOC) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 13 صفحه

 قسمتی از متن word (..DOC) : 
 

‏بسم الله الرحمن الرحیم
‏فصل دوّم
‏ادبیات داستانی معاصر
‏فهرست
‏ادبیات داستانی معاصر ‏……………………………………………………………………..‏1
‏درس پنجم‏……………………………………………………………‏…‏………………………‏.‏6
‏محمّد علی جمالزاده‏………………………………………………………………….
‏..‏…‏….‏7
‏معنی کلمات‏…………………………………………………………………….‏…………….‏.‏8
‏خود‏آزمایی‏.‏…………………………………………………………………..‏…………….‏..‏11
‏بیاموزیم‏………………………………………………………………….‏………………….‏….‏ ‏12
‏منابع و مأخذ‏…………………………..‏……………………………………………………..‏13
‏الف
‏ادبیات داستانی معاصر
‏ ‏آثاری که در زمینه ی بررسی تاریخی ادبیات داستانی ایران منتشر شده بسیار اندک است . اغلب این آثار
‏جامع نیستند . در آن ها ترتیب زمانی معینی دنبال نمی شود و داستان ها بدون در نظر ‏گرفتن ارتباط های بینامتنی شان ب‏ه‏ ‏یکدیگر ، و نویسندگان هم جدا از شرایط اقتصادی ، سیاسی ، فرهنگی و روان شناسی اجتماعی زمانه
‏خو‏ی‏ش‏ ‏مورد بررسی قرار می گیرند . از این رو نقد و تفسیر ها به نوعی تک نگاری از چند چهره ی معروف و.
‏تثبیت ‏شده ، آن هم منفک از محیط رشد نویسنده ، تبدیل می شوند‏
‏ ‏اگر هم سیر تحولی مراحل ادبی در نظر گرفته شود ، دوره ای کوتاه ، بی سایه روشن های گونا گونش و بی‏ ‏ارتباط با دوره های قبل و بعد ، بررسی می شود . به علاوه ، فصل هایی ا‏ز تاریخ ادبیات معاصر نیز اغلب
‏به‏ ‏سکوت برگزار می گردد‏.
‏ ‏درک چگونگی شکل گیری و شناخت مراحل پیشرفت ادبیات معاصر و عوامل حاکم بر این حرکت ، به پژوهش های دقیق تر و فراگیر تری نیاز دارد . پژوهش هایی‏ که‏ در جهت چگونگی ‏کشف روابط درونی آثار پراکنده ‏و‏همخوانی تحول ادبی با وضع اجتماعی و فرهنگی تلاش کنند .می توان با آشکار کردن پیوند های درونی انبوهمتون ادبی و تبیین زیبایی شناختی و جامعه شناسی تاریخ ادبیات و شناخت نظریه های مطرح ادبی ، به ماهیت‏ ‏ادبیات معاصر پی برد و جهت و گرایش جنبش ادبی را مشخص کرد‏.
‏ ‏شناخت گذشته ادبی ، اینک بیش از هر زمان دیگر احساس می شود و آگاهی ب‏ه آن می تواند راهگشای آینده برا‏ی‏ ‏نویسندگان و خوان‏ندگان ادبیات با‏شد‏.
‏ ‏مجموعه حاضر با توجه به همین نیاز پدید آمده است . ما کوشیده ایم تا به شیوه ای منظم ادبیات معاصر را مطالعه‏ ‏کنیم و تا حد امکان و توان ، تصویری جامع و بیطرفانه ، از گرایش ها و دگرگونی ها ی داستان نویسی ایران در‏ص‏ده گذشته ترسیم کنیم‏.
:‏و آن را در پنج دوره تاریخی به شرح زیر مورد مطالعه قرار دادیم
‏الف) از نخستین تلاش ها (حدود 1274) تا 1320
‏ب) از 1320 تا 1332
‏پ) از 1332 تا 1340
‏ت) از 1340 تا 1357
‏ث) از 1357 تا 1370
‏ ‏نکته ی دیگر این که : در نقاط عطف تحولات تاریخی و فرهنگی ، مضمون های اساسی و شیوه ی ساخت و
‏پرداخت رمان ها و داستان ها به مرور تغییر می کند . از این رو معمولن آثار هر دوره مشخصاتی کلی دارند که
‏از وضع اجتماعی و فرهنگی ، باورهای مسلط روشنفکری و طرز تلقی نویسندگان از وظیفه ی ادبیات ریشه ‏ ‏می‏ ‏گیرند .این مشخصات هر دوره را از دوره های دیگر متمایز می کند‏.
‏ ‏فرایند تحول ادبیات داستانی ایران هر بار به دلایل سیاسی ‏–‏اجتماعی قطع شده و بار دیگر حرکتی تازه آغاز شده ‏است . برای درک روشن تر و دقیق تر این گسست در فرایند ادبیات داستانی ، توجه به اساسی ترین حوادث ‏اجتماعی ‏–‏فرهنگی دوره های گوناگون ضروری است . اما دوره بندی ادبیات با طبقه بندی ” انواع ادبی ” امکان
‏1
‏پذیر می شود . زیرا دراین حالت هر اثر در جایگاه معینی قرار می گیرد و تفاوت ها و شباهت های آن با سایر آثار ‏،و نیز با زمینه فرهنگی دوره معین مشخص می شود . با دسته بندی آثار به انواع ‏( ‏ژانرهای ) گوناگون
‏ساختارهای ادبی موجود در دستاورد های پراکنده ادبی ، در معرض دید قرار می گیرند‏.
‏ ‏داستان نویس خلاق چون از حد تقلید ساده ی واقعیت در می گذرد ، واقعیتی داستانی و تخیلی پدید‏ ‏می آورد برتر از واقعیت روزمره ، آینه ای ژرف تر در مقابل ذهن می گذارد تا بی نهایت ‏پنهان ‏آشکار شود‏.
‏بخش اول
‏از نخستین تلاش ها ‏تا سال 1320
‏نخستین نویسندگانی که در قالب داستان آثاری آفریدند
‏ادبیات دوران مشروطه
‏ ‏رویارویی با اروپا اصلی ترین مساله فرهنگی در دوره مشروطه است ‏
‏ ‏ ‏ادبیات این دوران که متاثر از فرهنگ غرب است ، با پرداختن به مبرم ترین م‏سائل اجتماعی و انتقاد از استبدا‏د ‏،خرافات و موهوم پرستی ، نقشی متفاوت با نقش ادبیات اشرافی بر عهده می گیرد . ضرورت بیان وظایف تازه ‏سبب بکارگیری شکل های جدید ادبی و ورود موضوع ها و شخصیت ها ی تازه به عرصه ادبیات می شود . جای ‏شکل های کهنه ادبی را ، که کاربرد زیبایی شناختی خود را از دست داده اند ، شکل های تازه ادبی می گیرند
‏ ‏در سال 1253 میرزا جعفر قراجه داغی 🙁 ستارگان فریب خورده ، حکایت یوسف شاه ) – نوشته ی میرزا فتحعلی ‏آخوندزاده (1191-1257) را از زبان آذربایجانی به فارسی بر می گرداند‏.
‏آخوندزاده پیشرو فن نمایشنامه نویسی و داستان پردازی اروپایی در خطه آسیا ‏است ‏.
‏رمان ( سیاحت نامه ابراهیم بیک یا بلای تعصب او ) در سال 1274شمسی به چاپ می رسد .
.‏داستان دراماتیک و ساختمان هماهنگ ) ‏ستارگان فریب خورده ) مورد استقبال چندانی قرار نمی گیرد
‏رمان های آغازین ‏–‏ سفرنامه ای ، تاریخی ، اجتماعی ، ضمن این که می خواهند از نظر شکل و محتوا سنت
‏شکن باشند اما سخت با شگرد های ادبی قدیم پیوند دارند‏.
‏اولین سفرنامه جدید را میرزا صالح شیرازی ‏نوشت
‏میرزا علی خان امین الدوله نیز سفرنامه ای با نثری زیبا دارد
.‏اما اولین داستان های سفر نامه ای را مراغه ای و تالبوف نوشتند
‏حاج زین العابدین مراغه ای (1218-1290) تاجری مقیم استانبول ‏–‏ سیاحت نامه ابراهیم بیک را در سه جلد طی
‏سال های 1274و1285و1289 منتشر کرد.
‏مسالک المحسنین (1284) نوشته ی عبدالرحیم تالبوف (1213-1289 (
‏کتاب احمد یا سفینه طالبی ‏–‏ نوشته دیگرتالبوف است
‏2
‏بخش دوم
‏رمان تاریخی (1284-1300 (
‏ ‏رمان تاریخی در این دوران بحرانی به عنوان مطرح ترین نوع ژانر ادبی رخ می نماید و طرز بیان هنری تجلیل
‏از مردان بزرگی می شود که در گذشته منجی ایران بوده اند.
‏میرزا آقاخان کرمانی که تاریخ ایران باستان او با نام ( آئینه اسکندری 1285) در تهران منتشر شد
‏میرزا آقا خان کرمانی رمان معروف ( تلماک ) را نیز به نثر فارسی ترجمه کرده است

 

دانلود فایل

✔️  بهترین کیفیت 💯 از 💯
✔️  پشتیبانی 24 ساعته
✔️  مناسب ترین قیمت

◀️  فروشگاه فایل سیدا

 

دانلود تحقیق ادبیات داستانی معاصر 15 ص