مکانیک · دسامبر 26, 2023 0

بررسی كلاچ (رفع عیب و تعویض) 💯

بررسی كلاچ (رفع عیب و تعویض)

 

به استثناء تنظیمات، تنها راه تعمیر یك كلاچ (متحرك )عوض كردن آن است نصب یك كلاچ جدید بسیار سهل و آسان است اما باید مطمئن باشید كه كارتان را بدرستی انجام دادهاید چرا كه اگر اشتباهی صورت گیرد مجبور می شوید كه محور انتقال قدرت را دوباره پائین بگذارید وكاری كه شما دوست ندارید بیش از یك بار انجام دهید باید انجام دهید و بهترین كار این كه با یك واحد خدم

 

بررسی كلاچ (رفع عیب و تعویض)

بررسی كلاچ (رفع عیب و تعویض)

دسته بندی مکانیک
فرمت فایل doc
حجم فایل 15 کیلو بایت
تعداد صفحات 33
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

كلا چ(رفع عیب و تعویض)

رفع مشكلات و آزمایش دقیق

به استثناء تنظیمات، تنها راه تعمیر یك كلاچ (متحرك )عوض كردن آن است نصب یك كلاچ جدید بسیار سهل و آسان است اما باید مطمئن باشید كه كارتان را بدرستی انجام دادهاید چرا كه اگر اشتباهی صورت گیرد مجبور می شوید كه محور انتقال قدرت را دوباره پائین بگذارید وكاری كه شما دوست ندارید بیش از یك بار انجام دهید باید انجام دهید و بهترین كار این كه با یك واحد خدماتی كه خدمات وسیله نقلیه شما را انجام می دهد مشورت كنید.

در اینجا ما مراحل عمومی تعویض كردن یك كلاچ را بررسی می كنیم. ابتدا اتصال مثبت باتری را بر می داریم سپس در حالیكه كه زیر كاپوت كار میكنیم كه محور انتقال قدرت را برای تعویضی بوسیله ای قطع كردن سیم كلاچ و یا سیلندر هیدرولیك آماده می كنیم بنابراین قطع كردن این موارد باعث می شود كه محور انتقال قدرت از جای خود حركت نكند . این بقیه موارد . اگر شك دارید كه چه مواردی باید بر طرف شود می توانید به كتاب راهنما مراجعه كنید سپس یك تكه چوب پشت چرخ های عقب بگذارید و جك را زیر ماشین بزنید و كاری نكنید كه ماشین از زمین بلند شود وقتی كه این امر شامل پیچ و مهره های شافت اكسل و محور انتقال قدرت هم می شود برای جدا كردن محور انتقال قدرت شما باید ابتدا یا چند عدد از پایه های موتور را باز كنید البته قبل از اینكه پایه های موتور را كنید شود باید چیزی را برای مهار كردن موتور قرار دهید در بیشتر ماشین های این امكان وجود دارد كه بوسیله یك جك زیر كارتر ماشین موتور را مهار كرد اما در بعضی ماشین ها یك میله ای ساپورت موتور وجود دارد كه این میله باعث می شود كه در حالیكه محور انتقال قدرت باز شده باشد موتور به صورت آویزان و طوری كه از زیر كاپوت آن بتوان آن را نصب كرد دوباره می توانید برای انجام كار صحیح و روشی درست به كتابچه راهنما مراجعه كنید .

برای جدا كردن محور انتقال قدرت از موتور محور انتقال قدرت را با یك جك مهار كنید و سپس پیچ مهره های دور فلایویل را باز كنید و سپس محور انتقال قدرت را از موتور دور كنید تا اینكه شافت وردی صفحه كلاچ نمایان شود سپس پائین محور انتقال قدرت را به طرف زمین قرار داده و آن را بچرخانید و از ماشین جدا كنید وقتی محور انتقال قدرت را جدا كردید شما می توانید به صفحه كلاچ دسترسی داشته باشید پیچ و مهره های دور صفحه فشار را باز كنید سپس صفحه و دیسك كلاچ را جدا كنید. اصطكاك بین سطح فلایویل را تست كنید اگر خش افتاده بود و یا نقاطی از آن داغ شده بود آن مشكلات را باید رفع كنید و به وسیله دستگاه تراش باید مشكلات بوجود آمده رفع شود و دوباره نصب شود و این را به خاطر داشته باشید كه هر جه سطح دیسك را تراش دهید حالت شكنندگی آن بیشترمی شود اگر فلایویل شما تراشیده شنده باشد شما می توانید با كاغذ سمباده نرم این كار را انجام دهید وقتی فلایویل را تست می كنید سعی كنید بلبرینگ كلاچ و بوش مركزی فلایویل را تست كنید. خار بلبرینگ را نباید چرب و روغنكاری كنید و نگاه كنید كه سائیدگی و خوردگی نداشته باشد. اگر در مورد كیفیت آن شك دارید آنرا عوض كنید و یك نو جایگزین كنید برای اینكه مطمئن شوید روغن از پشت فلایویل نشت نمی كند چون اگر روغن به سطح كلاچ برسد باعث ضربه زدن و گیر كردن آن می شود و این اصل مهم است كه هر دو سطح باید به نحو تراشیده شود و یا لغزندگی آنها به یك صورت باشد اگر فلایویل بیش از حد تراشیده شود باعث سر خوردن كلاچ روی صفحه فشار بلبرینگ می شود و می تواند باعث آزاد گشتن كلاچ شود باید با استفاده از واشر میان میل لنگ و فلایویل كاری كنید كه كلاچ بتواند به راحتی در بلبرینگ آزاد كار كند اگر چه ممكن است یك فلایویل فرسوده در تست RPM بسوزد و تنها راه تعمیر كردن آن جایگزین كردن یك فلایویل نو است و این كار یك كار مطمئن و بی خطر است . كار دیگر كه باید انجام دهید تست كردن شافت محور ورودی انتقال است و اگر از اطراف آن روغن نشت كند آن را تعویض كنید. و بعد از آن دنبال نشت روغن در پشت موتور بگردید اگر بیشتر از چند قطره باشد دلیل این امر ممكن است انتقال زود صفحه كلاچ باشد یك نشانه روی فلایویل بگذارید بنابراین با این كار شما می توانید آن را به درستی نصب كنید(روی میل لنگ) . فلایویل را از جای خود درآورید و كاسه نمدهای كهنه را هم عوض كنید خیلی با دقت یك (كاسه نمد) جدید بدون واشر كاسه نمد را نصب كنید سعی كنید با ابزار نصب كاسه نمد یا با یك تكه چوب این كار را انجام دهید .بعد از آن سطح میل لنگ را چك كنید و قسمتهای خورده و فرسوده شده را تعمیر كنید همینطور بوشهای موتور ، چون عدم تعمیر به موقع آنها باعث نصب كردن یك دستگاه فلایویل جدید خواهد بود. ابتدا مطئن باشید كه لبه میل لنگ تمیز شده باشد وقتی كه لبه فلایویل را جایگزین كردید ، پیچهای آنرا محكم كنید و از صحت كار آنها اطمینان حاصل كنید دو راه حل مناسب برای نصب صفحه كلاچ و صفحه فشار وجود دارد اول این كه دیسك طوری طراحی شده است كه تنها در یك مسیر كار می كند . اگر شما نگاهی به مركز هاب بیندازید شما متوجه یكسری فنرهای مهار كننده خواهید شد كه از یك طرف به كلاچ و از یك طرف به مهار كننده های هاب چشبیده اند یا تعبیه شده اند كه همینطور به سطح صفحه كلاچ كه به طرف محور انتقال می باشد در تماس است و شما برای جا زدن آن متوجه خواهید شد اگر آنرا اشتباه جا بزنید كارش را درست انجام نمی دهد . دوم اینكه شما به یك پیلوت كلاچ برای نصب كردن صفحه كلاچ احتیاج دارید كه با بوش میل لنگ ردیف و جور شود برای نصب دیسك آنرا به طرف پیلوت سر دهید سپس با اطمینان وسط آنرا به داخل پیلوت بلبرینگ وارد كنید قبل از اینكه یك محور انتقال قدرت را نصب كنید سعی كنید بلبرینگی را انتخاب می كنید بلبرینگ نو و سالم باشد و از آزادی عمل آن اطمینان حاصل كنید.

محور انتقال قدرت را داخل محل خود تعبیه كنید و آنرا به طرف جلو فشار دهید تا اینكه شافت ورودی داخل هزار خاره كلاچ فرو رود شاید شما مجبور شوید كه شافت ورودی یا میل لنگ موتور را بچرخانید تا با هزار خاره جور شود سعی كنید این كار را با فشار زیادی انجام ندهید وقتی همه چیز بدرستی و ردیف شد شافت در محل خود قرار می گیرد البته اگر درست قرار نگرفت فشار به آن وارد نكنید دوباره آنرا بیرون آورید سعی خود را بكنید هیچ وقت محور انتقال قدرت را بدون مهار كننده و نگهدارنده را به طور آویزان رها نكنید چون ممكن است باعث خسارت دیدن و از بین رفتن بلبرینگ كلاچ شود بعد از این كه نصب گشتاور پیچ و مهره ها را ببندید. شما می توانید حالا پایه های موتور را كه باز كرده بودید ببندید همینطور اكسل ها تست كنید. وقتی همه كارها انجام شد جك را از زیر ماشین جدا كنید.

در این مرحله واقعاً احتیاجی به جا زدن (كابل) كلاچ نیست چون ارزش آن كمتر از 50 دلار است كه بیمه خسارت بعدی آن را بپردازد به هر صورت كابل سیم كلاچ را تنظیم كنید و مطمئن شوید كه آزادانه كار می كند . بیشتر كلاچهای هیدرولیكی خودبخود تنظیم می شوند و بنابراین خیلی خلاصه ندارند. البته باید شما از نحوه كار ان مطمئن شوید برای انجام این كار شما باید پیستون را از محل خود بیرون بكشید و دوباره فشار دهید اگر حركت كرد سیستم به طور صحیح كار می كند و اگر حركت نكرد به این معنی است كه سیلندر اشكال دارد و باید جایگزین شود برای حركت دادن كلاچ پدال كلاچ به یك سیم روكش دار وصل شده است با یك سیلندر هیدرولیكی .

در سیستمی كه با سیم كار می كند كار آن بسیار شبیه به سیستم ترمز دوچرخه است كه وقتی سیم كشیده می شود عملكرد آن مثل كلاچ می باشد. در سیستم هیدرولیكی با فشار دادن پدال كلاچ ، پیستونی كه در سیلندر قرار دارد حركت می كند با این جابجایی یك حركت سیالی به وجود می آید كه باعث حركت SLAVE CYLANDR می شود این عملكرد كلاچ است. بعضی از ماشین های قدیمی و كامیونها از یك اهرم مكانیكی ساده استفاده می كنند كه كار هیدرولیك یا همان سیم را انجام می داد ولی در اصول اولیه یكی نبود.

اگر چه پدال كلاچ به صورت هیدرولیكی و یا با سیم كار می كند یك دو شاخه ای وجود دارد كه محور را روی BELL HOUSE حركت می دهد پاشنه ای ، عقب این دوشاخه را به طرف صفحه فشار حركت می دهد. كلاچ رها كننده بلبرینگ كه در انتهای چنگالك رها كننده وجود دارد فشاری به فنر دیاگرام می كند و صفحه فشار به عقب بر می گردد و فشار یا فنر باعث فشار روی دیسك می شود كه برگردد.

چارت تشخیص عیب كلاچ

چك یا تصحیح

قسمتهای فرسوده را عوض كنید

دیسك را عوض كنید

دوباره هم تراز كنید

علت احتمالی

1ـ نافی صفه كلاچ روی شافت كلاچ شل شده باشد

2 ـ فنر های ضربه گیر صفه كلاچ شكسته یا فرسوده شده است

3ـ نا هم ترازی موتور و گیربكس

ضعف

4ـ سروصدای كلاچ با كلاچ در گیر(20ـ39)

روغن كاری كرده یا عوض كنید

مونتاژ را تنظیم یا عوض كنید

روغن كاری كنید یا عوض كنید

مونتاژ پلیت فشار را عوض كنید

1ـ یاتاقان كلاچ پوسیده شده یا بدون گریس باشد.

2ـ اهرم ها به درستی تنظیم شده باشد .

3ـ یاتاقان Pilotدر میل لنگ پوسیده یا بدون گریس است

4ـ فنر برگشت دهنده (كلاچ فنر دیافراگمی )پوسیده باشد .

5 ـ سر و صدای كلاچ با كلاچ در گیر (21ـ39)

دوباره هم تراز كنید

آن را مستقیم و به درستی قرار دهید

چرخ طیار را عوض كنید

مونتاژ را عوض كرده یل تنضیم كنید ،تنظیم یا جایگزین كنید

دوباره تنظیم كرده یا عوض كنید

تنظیم كنید

عوض كنید

1ـ یاتاقان و گیر بكس هم تراز نباشد

2ـ چرخ طیار روی بنج میل لنگ قرار نگیرد یا چرخ طیار خم شده باشد (همچنین باعث ارتعاش موتور شود )

3ـ محفضه كلاچ از شكل افتاده باشد

4ـ اهرم های خلاص تنظیم نباشد

5 ـ پلیت فشار یا صفحه كلاچ تاب برداشته باشد

6 ـ مونتاژپلیت فشار هم تراز نباشد

7 ـ دیافراگم نشكسته باشد

6 ـ ضربه های پدال كلاچ (21ـ39)

كلاچ را مگر رد مواقع ضروری آزاد بگذارید

استفاده را كم كنید

عوض كنید

عوض كنید

قسمتهای معیوب را عوض كنید

دوباره تنظیم كنید

آزاد ، تنظیم و روغن كاری كنید

1ـ پای راننده روی كلاچ زیاد باشد

2ـ استفاده نا درست و زیاد از كلاچ

3ـ شكاف ها در چرخ طیار به روی صفحه فشار

4ـ فنر های فشار یا پلیت شكسته

5 ـ صفحه كلاچ یا پلیت فشار از شكل افتاده

6 ـ تنظیم اتصال ـ پدال به طور نا صحیح

7 ـ جهت اتصال خلاصی كلاچ

7ـ سطح صفحه كلاچ پوسیده

روغن كاری كنید

آزاد كنید

دوباره هم تراز كنید

دوباره تنظیم كنید

جای گزین كنید

1ـ اتصال كلاچ روغن كاری نشده باشد

2ـ شافت پدال كلاچ در حاشیه زمین اتصال دارد

3ـ قسمت های اتصال هم تراز نشده باشد

4ـ فنر مركزی خارج از تنظیم

5 ـ پدال كلاچ خم شده باشد

8 ـ سخت شدن پدال كلاچ

سیستم هیدرولیك را بررسی كنید

نشت را چك كنید

سیستم هیدرولیك را از نظر نشت چك كنید

1ـ كلاچ های هیدرولیك هم می توانند مشكلاتی داشته باشند

2ـ شكستن دنده و مشكلا در خارج و وارد شدن دنده

9ـ مشكلات كلاچ هیدرو لیك

لغزیدن كلاچ در حال كلاچ گرفتن

لغزش كلاچ در طول سرعت خیلی قابل توجه است.آن بی نهایت روی سطوح ( رویه­ها ) كلاچ و سطوح صیقل نشده چرخ سیار و پلیت فشار سخت است . كلاچ لغزنده گرمای زیادی تولید می كند . در نتیجه ، رویه های كلاچ به سرعت فرسوده می شوند و ممكن است نیم سوز یا تمام سوز شود .

وقتی رویه چرخ طیار و پلیت فشار پوسیده شود ، ممكن است شكاف بردارد ، ترك بخورد و یا شیار دار شود . گرما در پلیت می تواند باعث شود فنر ها كشش خود را از دست بدهند كه این موقعیت را بدتر می كند . چند دلیل می تواند باعث لغزش كلاچ شود . اتصال پدال ممكن است به درستی تنظیم نشده باشد . این ممكن است لغی را پس از آنكه یاتاقان كلاچ در مقابل انگشتی های خلاصی فشرده شوند ، حتی با پدال آزاد شده ، كاهش دهد. پس پلیت فشار نمی تواند نیروی كامل فنر را برای قفل كردن صفحه كلاچ به چرخ طیار به كار برد . نتیجه این است كه كلاچ می لغزد در حالی كه كلاچ گرفته می شود . تنظیم مجدد اتصال ممكن است مشكل را حل كند .

اتصال ارتباطی یا یك فنر برگشتی شكسته ممكن است از برگشت كامل اتصال به موقعیت گیر كردن جلو گیری كند . اگر فنر شكسته است ، آنرا عوض كنید . بیشتر اتصال كلاچ روی محور بوش های لاستیكی یا نایلونی قرار دارد . این باید با اسپری سلیكون ، روغن SAEGOیا گریس چند كاره ، بسته به سفارش سازنده ، روغن كاری شود .

اگر هیچ یك از موارد بالا باعث لغزش نبود پس كلاچ باید برای سرویس جدا شود.حالتهایی در كلاچ كه می تواند باعث لغزش شود شامل رویه های پوسیده صفحه كلاچ پلیت فشار شكسته یا فرسوده یا فنرهای دیافراگمی پوسده یا شكسته گریس یا روغن روی رویه های دیسك تنظیم نادرست اهم های خلاص یا دیسك كلاچ پیچ خورده می باشد .

یك راهنما برای كلاچ لغزنده مواد رویه ورقه محفظه كلاچ است . این حالت میتواند با برداشتن پوشش بازرسی از زیر كلاچ وچرخ طیارآشكار شود .

سفارش اغلب سازندگان عوض كردن مونتاژ دیسك و بلیت فشار است اگر آسیب یا فرسودگی داخلی باشد یا فنرها ضعیف باشند . مونتاژ پلیت فشار می تواند دوباره ساخته شود اما این معمولاً كار سازندگان كلاچ است .

دقت : اگر كلاچ و پلیت فشار عوض شوند چرخ طیار باید به دقت از نظر یا آسیبهای چون ترك شكاف و یا شیار بررسی و چك شود . هر یك از این حالتها اگر پیشرفت كند باعث می شوند كه صفحه كلاچ عوض شود . قرار دادن یك دیسك جدید در مقابل یك چرخ طیار آسیب دیده به آسیب دیدگی سریع سطح منتهی می شود .

لقی های كلاچ یا ضعیف شده هنگام كلاچ گرفتن

علت لقی كلاچ احتمالاً بیشتر در داخل كلاچ است . كلاچ باید برای سرویس یا عوض شدن جدا شود . با اینحال قبل از اینكه این كار انجام شود اتصال كلاچ را چك كنید تا مطمئن شوید كه وصل نیست . اگر وصل است می تواند ناگهانی باضربه كلاچ به در گیری سریع در نتیجه ضربه سنگین آزاد شود .

شاسی شكسته موتور هم می تواند باعث لقی شود زیرا موتوری بینهایت برای حركت آزاد است . این می تواند باعث شودكه كلاچ ضعیف شده یا لق شود هنگامیكه كلاچ گرفته می شود . راه حل عوض كردن شاسی است .

داخل كلاچ شكل می تواند ناشی از روغن یا گریس روی رویه های دیسك یا رویه های هرز و لعاب داده شده باشد . اگر چنین است . دیسك باید عوض شود . مشكل میتواند ناشی از ضعیفی توپی صفحه كلاچ روی دندانه های شافت كلاچ باشد . این حالت نیاز به تمیز كردن و روغنكاری دندانه روی ضامن و روی شافت دارد .

✔️  بهترین کیفیت 💯 از 💯
✔️  پشتیبانی 24 ساعته
✔️  مناسب ترین قیمت

◀️  فروشگاه فایل سیدا

 

دانلود بررسی كلاچ (رفع عیب و تعویض)