علوم اجتماعی · دسامبر 25, 2023 0

بررسی سرقت، زمینه های فردی و اجتماعی و راهكارهای پیشگیری از‌‌‌‌‌ آن 💯

بررسی سرقت، زمینه های فردی و اجتماعی و راهكارهای پیشگیری از‌‌‌‌‌ آن

 

(سرقت،زمینه‌های فردی و اجتماعی وراهكارهای پیشگیری از‌‌‌‌‌ آن) رشدجرائم درجامعه شتاب فزاینده‌ای به خود گرفته است و این امر در مورد تمامی جرائم صدق می‌كند دلایل متعددی برای این پدیده ذكر كرده اند، ولی آنچه مسلم می‌باشد آنكه گسترش روند خصو‌صی‌‌سازی، كاهش خدمات رفاه اجتماعی و رشد بیكاری دراین زمینه تأثیر قاطع داشته ‌است

 

بررسی سرقت، زمینه های فردی و اجتماعی و راهكارهای پیشگیری از‌‌‌‌‌ آن

بررسی سرقت، زمینه های فردی و اجتماعی و راهكارهای پیشگیری از‌‌‌‌‌ آن

دسته بندی علوم اجتماعی
فرمت فایل doc
حجم فایل 61 کیلو بایت
تعداد صفحات 54
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

فهرست مطالب

فهرست صفحه

  1. چكیده………………………………………………………………………………………………………………………..1
  2. فصل اول
  3. مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………. ….3
  4. بیان مسئله…………………………………………………………………………………………………………………..3
  5. فصل دوم
  6. تعریف مغاهیم واصطلاحات………………………………………………………………………………………..7
  7. چارچوب نظری ودیدگاهها…………………………………………………………………………………………7
  8. پیشینه تحقیق…………………………………………………………………………………………………………….8
  9. عوامل مرتبط با سرقت……………………………………………………………………………………………….9

10. سرقت از دیدگاه اسلام………………………………………………………………………………………………16

11. فصل سوم

12. روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………………….22

13. ابزار تحقیق………………………………………………………………………………………………………………22

14. جامعه ونمونه آماری …………………………………………………………………………………………………22

15. یافته های پژوهش……………………………………………………………………………………………………..23

16. ارائه یافته های تحقیق ونتیجه گیری…………………………………………………………………………….24

17. منابع ومواخذ…………………………………………………………………………………………………………………..50

18. پیوستها وضمائم……………………………………………………………………………………………………….52

چکیده:(سرقت،زمینه‌های فردی و اجتماعی وراهكارهای پیشگیری از‌‌‌‌‌ آن)رشدجرائم درجامعه شتاب فزاینده‌ای به خود گرفته است و این امر در مورد تمامی جرائم صدق می‌كند. دلایل متعددی برای این پدیده ذكر كرده اند، ولی آنچه مسلم می‌باشد آنكه گسترش روند خصو‌صی‌‌سازی، كاهش خدمات رفاه اجتماعی و رشد بیكاری دراین زمینه تأثیر قاطع داشته ‌است.

هدف از انجام تحقیق حاضر شناسایی عوامل زمینه ساز و مرتبط با بروز سرقت می‌باشد. تردیدی نیست كه برای پیشگیری ‌یا مبارزه با هر پدیده‌ای ابتدا باید خود آن و عوامل مربوطه را شناخت. درهمین راستا با انجام این تحقیق گسترده برمبنای مصاحبه به مطالعه عوامل مرتبط با جرم سرقت بین مجرمین سرقت پرداخته تا گامی درجهت تحقق اهداف مذكور برداشته شود.

واژگان کلیدی:سرقت،زمینه های فردی واجتمائی ،زندانهای اهواز،مجرمین سارق،پیشگیری

فصل اول

(مقدمه، بیان مسئله وموضوع)

مقدمه، بیان مسئله وموضوع:

انسان موجودی است كه در اجتماع بدنیا می آید و همین دنیا آمدن یعنی با چند نفر زیستن و اجتماعی شدن . او ارزشها ، ملاكها و رفتارها را یاد می گیرد و این روند برایش مزایایی دارد ، لیكن نكته مهم اینجاست كه این روند همیشه ارمغان آور نیست . ارتباطات ، محیط ، فرهنگ ،خانواده و … همه دست به دست هم داده و چرخه ای ایجاد می كند كه بصورت اختلال در شخصیت خودنمایی می كند ( كریمی ، 1372 ) . ویژگیهای شخصیت آدمی تحت تاثیر عوامل زیستی، ارثی و محیطی است . تجارب مشترك در یك فرهنگ ،خرده فرهنگ و تجارب مختص فرد در تعامل با آمادگیهای فرد ، شخصیت را شكل می دهند ( اتكینسون ، هیلگارد، 1369 ) . از دیدگاه شامبیاتی ( 1371 ) یكی از ابعاد شخصیت ، شخصیت ضد اجتماعی است كه نه تنها برای فرد معضل است كه یكی از معیارهای بزرگ جامعه محسوب می شود . افرادی كه دارای چنین شخصیتی هستند ، می توانند دچار انحراف اجتماعی و بزهكاری گردند .

بزهكاری قدمتی برابر حیات آدمی دارد و تنها به دنیای امروزی اختصاص ندارد بطوریكه در غارها و مقبره های مصری جملاتی مبنی بر عدم اطاعت فرزندان از والدین مشاهده شده است و جوامع بشری نیز از دیرباز رویای دست یافتن به جامعه ای آرمانی را در سر می پرورانده اند و در این راستا علوم مختلف ایجاد شد و زندانها ، ندامتگاهها و كانون های اصلاح و تربیت ساخته شد و اینچنین تلاش برای شناسایی شخصیت بزهكارانه ادامه یافت ( كواراسوس ، 1367 ) . شخصیت بزهكارانه كه با انحراف اجتماعی خود را نشان می دهد می تواند یكی از روندهای شكل گیری غیر عادی یك شخصیت باشد و لزوما نیز با انحراف اجتماعی نیست و می تواند پنهان نیز باشد . هر علمی بطور كلی از یكسری مفاهیم یا سازه های نظری و رابطه ای بین این مفاهیم تشكیل می شود ، اما واقعیت آن است كه تا وقتی كه مفاهیم نظری قابل اندازه گیری یا كمی شدن نباشد ، كشف قوانین و روابط علمی بمنظور پیش بینی پدیده ها امكان پذیر نیست ( براهنی ، 1371 ) . شخصیت بزهكارانه و انحرافات اجتماعی ناشی از آن نیز نمی تواند خارج از این اصل مورد تفحص قرار گیرد . بنابراین اندازه گیری و ارزیابی این نوع شخصیت گام اول تبیین علمی بزه دیدگان است . مرحوم براهنی (1371 ) از قول لرد كلوین می گوید :”اگر بتوانید آنچه را كه درباره اش صحبت می كنید ، اندازه بگیریدو آنرا بصورت كمی بیان كنید ، میتوانید مدعی باشید كه درباره آن چیزی می دانید “ . در این تحقیق به شناسایی عوامل زمینه ساز و مرتبط با بروز سرقت می‌ پردازیم. تردیدی نیست كه برای پیشگیری ‌یا مبارزه با هر پدیده‌ای ابتدا باید خود آن و عوامل مربوطه را شناخت.و باید دانست كه مجرمین یك طیف را تشكیل می‌دهند و به همین دلیل، توضیح ساده‌ای دربارة علت ارتكاب جرم آنها وجود ندارد. بسته به اینكه فرد دست به سرقت ماشین، كلاهبرداری، سرقت جزئی یا قتل بزند دلایل می‌توانند متفاوت باشند مثلاً یك فرد هیجان خواه با اتومبیل مسروقه در بزرگراه با سرعت غیرمجاز رانندگی می‌كند و دستگیر می‌شود. یا كلاهبرداری تحت تأثیر اغوای دیگران و امكان فریب دیگران روی می‌دهد ولی سارق خرده‌پا شاید بخاطر نیازمالی به این عمل دست زده است. به این ترتیب نحوة برخورد با آنها باید متفاوت باشد. با این وجود دو دسته عوامل ارثی و محیطی را در زمینة ارتكاب جرم مؤثر دانسته اند. در این تحقیق به بررسی ویژگیهای شخصیتی- اجتمائی وخانوادگی مجرمین سرقت زندانهای اهواز می پردازیم .

✔️  بهترین کیفیت 💯 از 💯
✔️  پشتیبانی 24 ساعته
✔️  مناسب ترین قیمت

◀️  فروشگاه فایل سیدا

 

دانلود بررسی سرقت، زمینه های فردی و اجتماعی و راهكارهای پیشگیری از‌‌‌‌‌ آن