دانلود تحقیق · دسامبر 26, 2023 0

آفات برنج 16 ص 💯

آفات برنج 16 ص

 

آفات برنج 16 ص ,آفات برنج 16 ص,دانلود آفات برنج 16 ص ,آفات,برنج,16,ص,آفات,برنج

 

آفات برنج 16 ص

آفات-برنج-16-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 16 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏فصل اول : آفات برنج
‏مقدمه
‏برنج از مهم ترين غذاي اصلي مردم كشور ماست و از نظر اهميت پس از گندم در مرحله دوم قرار دارد .
‏بر اساس ‏آمار وزارت كشاورزي سطح زير كشت اين محصول حدود ششص‏د هزار هكتار است كه نزديك به 75% آن در استانهاي مازندران ، گيلان وگلستان قرار دارد . محصول ساليانه برنج سفيد در كشور به حدود 650/1 هزار تن برآورد شده است كه در حال حاضر نزديك به 75 درصد نياز داخلي را تامين مي نمايد . با توجه به رشد سالانه 5/1 درصدي افزايش جمعيت ميزان جمعيت در بيست سال آينده به يكصد ميليون و نياز داخلي به برنج سفيد نيز به حدود 500/3 هزار تن در سال خواهد رسيد . و در آن صورت بايد با توجه به توليد 650/1 هزار تن سالانه برنج در داخل كشور ، نزديك به 55 درصد نياز داخلي از طريق برنج وارداتي از خارج تامين گردد .
‏در كشور ما به دليل كمبود آب ، امكان افزايش سطح زير كشت بسيار محدود است لذا براي جلوگيري از خطر افزايش واردات برنج از خارج ، ضمن توجه بيشتر به كشت ارقام پرمحصول لازم است در زمينه كاهش ضايعات ، به ويژه ضايعات ناشي از حمله آفات ، بيماري و علفهاي هرز برنج اقدامات عملي و موثر انجام گيرد .
‏در اين راستا ضروري است كه كارشناسان و مروجين كشاورزي مستقر در مناطق با شناخت كافي از عوامل كاهش دهنده محصول به ويژه ‏آفات ، بيماريها و علفهاي هرز ، با بهره گيري از نتايج تحقيقات انجام يافته و دستورالعملهاي اجرايي ، به آموزش و راهنمايي كشاورزان پرداخته و همراه با آنها با عوامل ياد شده مبارزه نمايند .
‏عوامل مهم كاهش دهنده محصول
‏در ميان عوامل كاهش دهنده محصول ، آفات ، بيماريها و علفهاي هرز نقش اساسي دارند.
‏الف ‏–‏ آفات
‏آفات برنج با توجه به اينكه در مزرعه يا انبار موجب خسارت مي گردند به دو گروه آفات مزرعه و انبار تقسيم مي شوند .
‏1-‏آفات در مزارع
‏اگر چه تعداد اين آفات در سراسر جهان نسبتاًٌ زياد و به بيش از بيست مورد مي رسد ولي در مزارع برنج ايران در حال حاضر از ده گونه كمتر است كه بعضاًٌ به غير از برنج به محصولات ديگر مانند ذرت و گندم نيز خسارت وارد مي نمايد . اين آفات شامل :
‏مگس خزانه Ephydra afghanica‏
‏كرم ‏ ‏ساقه خوار معمولي برنج chilo supressalis‏
‏كرم ساقه خوار آسيايي يا ساقه خوار زرد برنج Trypoyza inscertulus‏
‏كرم ساقه خوار نيشكر sesamia. Nonagroides‏
‏كرم برگ خوار سبز برنج Naranga diffiusa= N aenescens‏
‏شب پره تك نقطه اي برنج Mytimna unipuncta‏
‏سرخرطومي ريشه برنج Hydronomus sinuaticollis‏
‏زنجره برنج cicadella viridis‏
‏1-‏مگس خزانه‏ Ephydra afghanica
‏مناطق انتشار
‏مصر. در ايران در كليه مناطق برنجكاري .
‏اهميت اقتصادي
‏اين حشره مهمترين آفت برنج ‏در خزانه است و در برخي از سالها باعث از بين رفتن بسياري ‏از خزانه ها گرديده و منجر به تجديد ‏كشت مي شود .
‏2
‏مشخصات ظاهري
‏الف- حشره بالغ
‏اندازه ‏بدن حدود چهار ميلي متر ( طول)‏ ، سر عريض و چشمها كوچك و به رنگ قهوه اي تيره . روي ميان گرده و سپرچه در امتداد محور مياني دو نوار مايل به سبز متاليك و براق ديده مي شود . پيشاني براق موهاي شاخكها كركدار .
‏ب-‏تخم
‏تخم ها بيضي كشيده و به طول تقريبي يك ميليمتر ، تخم هاي تازه به رنگ روشن .
‏ج- لاروها
‏شكل لاروها تقريباًٌ استوانه اي ، سروبند اول سينه قابل جمع شدن هستند. قسمت انتهايي بدن به يك لوله استوانه اي شكل با انتها دو شاخه ختم مي شود . ‏اندازه لاروهاي بالغ حداكثر تا 12 ميليمتر مي رسد . طول لاروهاي نوزاد حدود يك ميليمتر است .
‏د- شفيره ‏
‏شفيره به رنگ قهوه اي و صفحه پشتي قفس سينه داراي لبه مشخص است كه در موقع خروج حشره بالغ شكاف برداشته و باز مي شود‏ .
‏علائم خسارت
‏عمدتاًٌ در خزانه و به صورت زردي و سپس پوسيدگي گياه ظاهر مي گردد.
‏زيست شناسي‏ ‏
‏زمستان گذراني به صورت تخم در داخل خاك است . زمان ظهور حشره كامل در هر نسل در مناطق مختلف ‏متفاوت است . در مناطق ‏شمالي فعاليت لاروها در خزانه از اوايل تا اواسط ارديبهشت ماه شروع مي شود و پس از انتقال نشاء به بستر اصلي فعاليت در مزارع اصلي ادامه مي يابد .
‏در منطقه اصفهان چهار نسل دارد كه نسل ‏اول در اوايل خرداد ماه ، نسل دوم از اواخر خرداد ، نسل سوم اواخر تيرماه و چهارم اواسط مرداد ماه ظاهر مي گردد . با توجه به نحوه زندگي در شمال ايران يك نسل در خزانه و در ساير مناطق 1- 2 نسل را در خزانه مي گذراند .
‏نحوه خسارت
‏لاروهاي مگس به ريشه گياهچه ها حمله مي كنند و با تغذيه از آنها باعث زردي و پژمردگي آنها گرديده و پس از تكميل رشد در همان جا به شفيره تبديل مي شوند . در مواقعي كه جمعيت زياد باشد تمام گياهچه هاي داخل خزانه ها زرد شده و از بين مي رود.
‏مبارزه
‏مبارزه با مگس خزانه قبلاًٌ با استفاده از سموم كلره انجام مي گرفت ، ولي در حال حاضر با توجه به خطرات زيست محيطي كه اين سموم در پي دارند ؛ از سموم ديگري مثل ديازينون 60 درصد به نسبت 5/1-2 در هزار در يك نوبت استفاده مي شود ‏. در صورتي كه خزانه در زير پوشش هاي پلاستيكي تهيه گردد مسئله اي به نام مگس خزانه در كار نخواهد بود .
‏3
‏1-2‏كرم ساقه خوار معمولي برنج chilo superssalis walker
‏مناطق انتشار
‏در كشورهايي مانند ژاپن ، فيليپين ، چين و جنوب شرقي آسيا پراكنده است . در ايران در سال 1351 براي اولين بار در شمال ايران مشاهده گرديد و در حال حاضر علاوه بر برنجكاريهاي سراسر شمال در اراضي برنجكاري ميانه و اصفهان نيز انتشار دارد .
‏مشخصات
‏الف- حشره بالغ
‏رنگ پروانه ماده زرد روشن تا مايل به قهوه اي كه در بخش مياني 3/0 انتهاي بالهاي جلويي يك لكه كوچك تيره رنگ به چشم مي خورد عرض آن بالهاي باز 25-30 ميليمتر . پروانه نر از ماده ها كمي تيره تر و اندازه آن نيز كمي كوچكتر است .
‏4
‏ب- تخم
‏تخم ها به صورت دسته جمعي و با يك لايه از پوشش مومي هستند كه در ابتدا به رنگ ليمويي ‏روشن ديده مي شوند و به تدريج تيره رنگ ، و نهايتاًٌ كاملاًٌ سياه مي گردند .
‏ج- لاروها
‏لاروهاي نوزاد به رنگ كرم ‏و در بالغ ها متمايل به قهوه اي يا خاكستري است . اندازه لاروهاي نوزاد تقريبا يك ميليمتر و در لاروهاي كامل تا 18 ميليمتر مي رسد .
‏د- شفيره
‏رنگ شفيره قهوه اي مايل به قرمز كه در مراحل اوليه نسبتا روشن است .
‏اندازه آن ‏8/0-0/1 ميليمتر است . شفيره ها آزاد و بدون اتصال در داخل ساقه ها قرار دارند .

 

دانلود فایل

✔️  بهترین کیفیت 💯 از 💯
✔️  پشتیبانی 24 ساعته
✔️  مناسب ترین قیمت

◀️  فروشگاه فایل سیدا

 

دانلود آفات برنج 16 ص