آستانه مطلق تماس و آستانه مطلق شنوایی 💯

آستانه مطلق تماس و آستانه مطلق شنوایی

 

گزارش کار آزمایش آستانه مطلق تماس و گزارش کار آستانه مطلق شنوایی

 

آستانه مطلق تماس و آستانه مطلق شنوایی

آستانه مطلق تماس و آستانه مطلق شنوایی

دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل docx
حجم فایل 533 کیلو بایت
تعداد صفحات 12
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

آزمایش آستانه مطلق تماس و آزمایش آستانه مطلق شنوایی

تعداد صفحات: 12

نوع فایل: WORD

فهرست مطالب:

چكیده

مقدمه

ادبیات تحقیق

وسایل مورد نیاز

شیوه اجرا

نتایج

بحث و تفسیر

منابع

بخشی از متن فایل:

ابتدا آزمودنی با آرامش روی صندلی می نشیند و چشم بندی را روی چشم های خود قرار می دهد. بعد روی ناحیه برجسته زیر انگشت شست وی روی كف دستش دایره ای به اندازه سكه ای 10 تومانی رسم می كنیم. این ناحیه از دست نسبت به بقیه جاهای آن حساس تر است و ضمناً با این كار حواس آزمودنی را متمركز یك نقطه برای آزمایش می نماییم. آزماینده سوزن های آزمیش را در آن نقطه قرار می دهد.

جعبه لامسه سنج شامل سوزن هایی از 01/0 گرم تا 1 گرم است و آزمایشگر ابتدا محركی را از پایین‌تر از حد آستانة مطلق آزمودنی است را به آن وارد می كند (مثلا 01/0 گرم). بعد محركی را كه بالاتر از سطح آستانه مطلق است را به آن وارد می كند، مثلاً15/0 گرم آزمایشگر می بایست هر كدام از سوزن‌ها را 10 بار (البته انتخاب سوزن ها باید تصادفی باشد). به آزمودنی بزند. نحوه وارد كردن سوزن خیلی مهم است- تا آنجا كه ممكن است باید از تماس دست او با آزمودنی جلوگیری شود و سوزن را نیز با فشار وارد نكند. هم چنین نباید سوزن روی پوست آزمودنی كشیده شود. سپس نتایج بدست آمده را در جدول كه به پیوست ارائه می گردد ثبت می نماییم بعد تعداد موارد حس شده و نشده را جمع می كنیم و برای هر وزنه درصد می گیریم اگر در وزنی خاص در %50 موارد وی احساس كرده بود آن نقطه، نقطه %5 یا نقطه حد آستانه مطلق است اگر نبود نقاطی را كه بالاتر و پایین تر از %5 بوده را ثبت كرده و طبق روشی كه در پیوست ارائه می گردد نقطه %50 را محاسبه می نماییم.

نتایج

در این آزمایش نقطه %5 وزنه 04/0 گرمی بدست آمد، پس آستانه مطلق لامسه آزمودنی مورد بررسی 04/0 گرم برای حس لامسه است.

جدول روش ثابت برای آستانه مطلق بلوایی (لامسه سنج)

……………

شیوه اجرا آزمایش آستانه مطلق شنوایی:

آزمایش بدین صورت است كه ابتدا آزمودنی با آرامش روی صندلی مقابل دستگاه می‌نشیند و با اعلام آمادگی او آزمایش را شروع می كنیم. دستگاه اودیومتر 2 دكمه گردان دارد كه یكی برای شدت صوت و دیگری برای بسامد صوت است.

شدت صوت از 5 دسی بل تا 70 دسی بل در این دستگاه قابل تغییر است.

بسامد فركانس در این دستگاه ازHz250 تاHz8000 قابل انتخاب است.

آزمودنی ابتدا گوشی دستگاه را روی گوش هایش می گذارد. آزماینده ابتدا شدت صوت را روی 5- دسی بل قرار می دهد و فركانس را از 250 هرتز به سمت 8000 هرتز می برد (مسیر صعودی) تا جایی كه آزمودنی اعلام كند كه صدای بوق(beep)ممتد را شنیده است (در این دستگاه می توان نوع بوق را ممتد یا مقطع انتخاب كرد و هم چنین انتخاب كرد كه گوش راست آزمایش شود یا گوش چپ. ولی در آزمایش ما گوش مهم نیست و صدای بوق را نیز ممتد انتخاب نموده ایم). در این هنگام آزمودنی فركانس مزبور را ثبت می نماید. (فركانس حد بالا) سپس آزمایشگر فركانس را از چند درجه بالاتر از حد بالا انتخاب كرده و به سمت پایین می آید تا به هنگامی كه آزمودنی اعلام كند كه دیگر صدایی را نمی شنود (حد پایین) كه این نقطه را هم ثبت می نماید بعد این دو عدد بدست آورده را با هم جمع كرده و میانگین می گیرد كه بدین وسیله حد آستانه در شدت صوت انتخاب شده (در اینجا 5- دسی بل) بدست می آید. سپس این كار را برای تمام شدت صورت های دستگاه انجام می دهیم. البته لازم به ذكر است كه آستانه مطلق برای شنوایی در هر شدت صوتی برای هر فرد مقدار خاصی است . به عبارت دیگر آستانه مطلق تعدادی بی نهایت دارد (در حس شنوایی).

نتایج

در هر شدت صوت یك آستانه مطلق بدست آمد كه با افزایش شدت صوت فركانس آستانه مطلق كاهش پیدا می نماید.

جدول روش حدود برای آستانه مطلق شنوایی:

✔️  بهترین کیفیت 💯 از 💯
✔️  پشتیبانی 24 ساعته
✔️  مناسب ترین قیمت

◀️  فروشگاه فایل سیدا

 

دانلود آستانه مطلق تماس و آستانه مطلق شنوایی