وضعيت حوزه هاي آبخيز و آبخيزداري در هرمزگان (پاورپوینت ) 💯

وضعيت حوزه هاي آبخيز و آبخيزداري در هرمزگان (پاورپوینت )

 

وضعيت حوزه هاي آبخيز و آبخيزداري در هرمزگان (پاورپوینت ),وضعيت حوزه هاي آبخيز و آبخيزداري در هرمزگان,دانلود وضعيت حوزه هاي آبخيز و آبخيزداري در هرمزگان (پاورپوینت ),وضعيت,حوزه,هاي,آبخيز,و,آبخيزداري,در,هرمزگان,وضعيت,حوزه,آبخيز,آبخيزداري,هرمزگان,(پ,,,

 

وضعيت حوزه هاي آبخيز و آبخيزداري در هرمزگان (پاورپوینت )

وضعيت-حوزه-هاي-آبخيز-و-آبخيزداري-در-هرمزگان-(پاورپوینت-)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : پاورپوینت
نوع فایل :  powerpoint (..pptx) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد اسلاید : 22 اسلاید

 قسمتی از متن powerpoint (..pptx) : 
 

وضعيت حوزه هاي آبخيز و آبخيزداري در هرمزگان
استان هرمزگان با توجه به موقعيت جغرافيايي ، شرايط اقليمي و برخورداري از رطوبت نسبي هوا از شرايط طبيعي متمايزي نسبت به ديگر نقاط كشور برخوردار است . همچنين وجود بيشترين جزاير ايراني خليج هميشه فارس در قلمرو جغرافيايي هرمزگان با 14 جزيره مهم بزرگ و كوچك با محيط بكر طبيعي (شامل قشم، كيش، ابوموسي، تنب بزرگ، تنب كوچك، هرمز، هنگام، لاوان، لارك، فارو، شيدور، هندورابي و … از ويژگيهاي خاص عرصه هاي منابع طبيعي استان به شمار مي روند .
مساحت حوزه هاي آبخيز استان 10000000 هكتار
مساحت حوزه آبخيز سدها 1005000 هكتار
مساحت حوزه هاي داخلي و فاقد سد 6052000 هكتار
مساحت حوزه هاي آبخيز شهري و روستايي 136200 هكتار
 
از نظر طبيعي استان هرمزگان به 17 حوزه آبخيز اصلي تقسيم مي گردد . از مجموع مساحت حوزه هاي آبخيز استان ، سطحي معادل 810 هزار هكتار حوزه آبخيز سدهاي موجود و 195 هزار هكتار حوزه سد هاي در دست ساختمان را تشكيل مي دهند. حدود 30% وسعت آبخيزهاي هرمزگان در استانهاي همجوار (فارس ، كرمان و بوشهر) واقع گرديده است و به همين دليل هرمزگان ميزبان سيلابهاي ورودي از استانهاي مذكور به شمار مي رود.
حدود 8/5 ميليون هكتار از حوزه هاي آبخيز ( معادل 80 درصد از سطح استان ) سيل خيز مي باشد . بعبارتي اين عرصه ها در توليد هرزآبها و روانابهاي سطحي سريع نقش دارند بطوريكه اين عرصه ها سالانه بيش از 5 ميليارد مترمكعب رواناب مستقيم و سريع توليد مي نمايد كه اين خود مبين استعداد فرسايش پذيري و تشديد پيامدهاي خشكسالي نيز مي باشد .
بطور كلي در وضعيت موجود حدود 14 شهر ، 545 پارچه آبادي، 58000 هكتار از اراضي زراعي ( باغات ، اراضي آبي و ديم واقع در دشت ها و حاشيه رودخانه ها ) ، 29 رشته قنات و بخش قابل توجهي از جاده ها و راههاي ارتباطي در معرض خطر سيل گيري است .
ميزان فرسايش خاك در سطح 6 ميليون هكتار از حوزه هاي آبخيز استان بطور متوسط سالانه حدود 26 تن در هكتار و متوسط ساليانه رسوب معادل 13 تن در هكتار مي باشد .
اندازه گيري ايستگاههاي هيدرومتري و همچنين نتايج عمق يابي مخزن سدهاي مهم استان ( ميناب و جگين ) ، ميزان رسوب وارده به اين دو سد معادل 2/16 ميليون مترمكعب در سال برآورد شده است .
بيلان منفي آبخوان ها و روند نامطلوب كمي و كيفي سفره هاي آب زيرزميني در 31 دشت مهم استان ، ورود بخشي از سيلابهاي استانهاي همجوار فارس ، بوشهر و كرمان به استان و شور شدن حجم عظيم 4 ميليارد مترمكعب از سيلابهاي استان بواسطه عبور از گنبد هاي نمكي و ورود به رودخانه هاي شور از ديگر خصوصيات و شرايط موجود آبخيزهاي هرمزگان به شمار مي روند .
 
بررسي پيشينه فعاليت آبخيزداري در استان هرمزگان و ملاحظه گنجينه عظيم دانش بومي آبخيزداري در اين استان حاكي از ريشه دار بودن فعل آبخيزداري در اين خطه خشك از كشور است. سامانه هاي سطوح آبگير باران ، مديريت و بهره برداري سنتي از سيلابها ، جداسازي آب شور و شيرين ، حفظ خاك ، بهره برداري از اراضي شيبدار و زراعت سيلابي مجموعه اقداماتي است كه توسط مردم هرمزگان در منطقه خشك جزاير و كرانه هاي خليج فارس و سواحل درياي عمان از ديرباز مورد استفاده و بهره برداري قرار مي گيرد.
فعاليت رسمي آبخيزداري در استان از ابتداي دهه 50 با استقرار كمپ آبخيزداري در حوزه آبخيز سد استقلال ميناب آغاز و پس از آن و بويژه در دو دهه اخير در اقصي نقاط استان توسعه يافت . به نحوي كه گسترش فعاليت هاي آبخيزداري از غربي ترين مناطق استان در بخش كوشكنار پارسيان تا منتهي اليه مرز شرقي استان در روستاي كيدر كاشي جاسك و روستاي آخران بشاگرد، هم مرز با استان سيستان و بلوچستان و همچنين در سواحل و جزاير استان (قشم، هنگام، لارك، فارو و …) تا مناطق مرتفع شمالي استان چشمگير مي باشد. من حيث المجموع تاكنون (سال1390) بالغ بر 6400 سازه آبخيزداري با ظرفيت مهار قريب به 400 ميليون مترمكعب سيلاب و بيش از 100 هزار هكتار عمليات بيولوژيك و يبومكانيك آبخيزداري در سطح حوزه هاي آبخيز هرمزگان در قالب 6 طرح و 580 پروژه مصوب اجرا و به بهره برداري رسيده است.

 

دانلود فایل

✔️  بهترین کیفیت 💯 از 💯
✔️  پشتیبانی 24 ساعته
✔️  مناسب ترین قیمت

◀️  فروشگاه فایل سیدا

 

دانلود وضعيت حوزه هاي آبخيز و آبخيزداري در هرمزگان (پاورپوینت )