مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره اضطراب رایانه 💯

مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره اضطراب رایانه

 

مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره اضطراب رایانه دارای منابع کامل (فارسی و انگلیسی) دارای رفرنس دهی استاندارد کاملترین در سطح اینترنت

 

مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره اضطراب رایانه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره اضطراب رایانه

دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 24 کیلو بایت
تعداد صفحات 19
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره اضطراب رایانه

خصوصیات محصول:

  • منابع فارسی و انگلیسی دارد.
  • ارجاع و پاورقی استاندارد دارد.
  • رفرنس دهی استاندارد دارد.
  • کاملترین در سطح اینترنت، دارای تحقیقات انجام شده در ضمینه تحقیق
  • گارانتی بازگشت وجه دارد.

بخشی از متن :

با حضور رایانه­ ها در زندگی امروزی موضوع تعامل انسان و رایانه، به خصوص واکنش­های هیجانی انسان نسبت به رایانه مطرح شده است. کار با رایانه و جنبه ­های سخت­ افزار و نرم ­افزار آن نیاز به حداقل دانش و سواد تخصصی دارد، تا فرد بتواند آن­ را راه ­اندازی و نرم­ افزارهای مرتبط با رشته و اهداف خود را اجرا نماید. این یک فعالیت یا تعامل فرد و دستگاه است. با این وصف پژوهش­ ها نشان می ­دهد بعضی از افراد به ویژه دانشجویان و معلمان، بنا بر دلایلی از تعامل و کار با رایانه طفره می­روند. به نظر می­رسد این افراد به میزان قابل ملاحظه­ ای اضطراب رایانه دارند و وقتی شرایط کار با آن یا آموزش مهارت های اساسی مرتبط با آن فراهم می­ شود، به همین دلیل از رویارویی با چنین موقعیت­ هایی پرهیز و اجتناب می­ کنند (برادلی و راسل، 1977؛ دارنینا، 1995؛ هنری و استون، 1977. به نقل از لواسانی، 1382).

درباره­ ی اضطراب رایانه مانند اغلب مفاهیم روان­شناسی تعریف مشخص و واحدی وجود ندارد. در بسیاری از موارد مفهوم اضطراب رایانه و هراس رایانه[1] مترادف یکدیگر استفاده شده است (گاردنر[2] و همکاران، 1989؛ باورز و باورز،1996؛ هنری و استون، 1997؛ به نقل از لواسانی، 1382). به هر حال مفاهیم اضطراب رایانه، رایانه هراسی، فن هراسی[3]، فن تنیدگی[4] و نظایر آن را می­توان در گروهی از اضطراب­ ها و هراس­های فرهنگی و اجتماعی قرار داد که حاصل رشد و فناوری و دگرگونی­ های اجتماعی مبتنی بر دانش فنی هستند. هرچند نمی­ توان از نقش فرد، ویژگی­ های شناختی، باورها و نگرش ­های غیر منطقی، ویژگی­ های عاطفی و در مجموع شخصیت فرد در تعامل با شرایط محیطی غافل بود.

آدمی موجود شگفت ­انگیزی است که می­تواند رویدادها را ادراک کند، به قضاوت­ های پیچیده دست یابد، اطلاعات را به خاطر آورد، مسائل را حل کند و نقش­ها را عملی سازد. این ماشین پیچیده ممکن است برای مقاصد مختلف به کار افتد. مثلاً نقشه ­های جنگ طرح کند یا به اکتشاف فضایی بپردازد و خواهان محبوبیت، برتری­ جویی یا دوستی باشد. اینکه آدمی استعدادهای خود را صرف چه هدف­ هایی خواهد کرد منوط به انگیزش اوست، یعنی به نوع امیال، آرزوها، خواسته­ ها، نیازها، هوس­ها، گرسنگی­ ها، عشق­ ها، نفرت­ ها و ترس­ های او بستگی دارد. مطالعه انگیزش نه تنها در تبیین رفتار مهم و مؤثر است بلکه از این نظر مهم است که در همه­ ی جهت زندگی روزمره اثر دارد. مفاهیم انگیزش در تار و پود نهادهای اجتماعی ما نیز تنیده شده­اند. به عنوان مثال کیفر قاتل بستگی به نوع انگیزش او دارد. قرن­ها فلاسفه و متفکران در خصوص طبیعت انسان بحث کرده­اند و در این بحث غالباً مسائلی درباره­ی انگیزش مطرح کرده ­اند. انگیزه پیشرفت عامل نیرو دهنده، هدایت­ کننده و نگهدارنده ­ی رفتار است. انگیزه را به موتور و فرمان اتومبیل تشبیه کرده ­اند. افرادی که دارای انگیزه پیشرفت سطح بالایی هستند در فعالیت ­های خود برای موفقیت به سختی می­کوشند و در مقابل کسانی که انگیزه چندانی برای پیشرفت و موفقیت ندارند تلاش چندانی نمی­کنند، بنابراین دلیل اینکه چرا ما بعضی رفتارها را انجام می­دهیم و بعضی دیگر را انجام نمی­ دهیم انگیزه­ های ما هستند، فرضاً اگر دانش ­آموزان و دانشجویان نسبت به درس بی­ علاقه باشند به توضیحات معلم توجه نخواهند کرد و تکالیف خود را با جدیت انجام خواهند داد و هم پیشرفت چندانی نصیب آنها خواهد شد (حسن­ زاده، 1388).


[1] -Computer Phobia

[2] -Gardner

[3] -Technophobia

[4] -Technostress

✔️  بهترین کیفیت 💯 از 💯
✔️  پشتیبانی 24 ساعته
✔️  مناسب ترین قیمت

◀️  فروشگاه فایل سیدا

 

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره اضطراب رایانه