مدیریت · دسامبر 26, 2023 0

مبانی نظری و پیشینه برنامه ریزی استراتژیک 💯

مبانی نظری و پیشینه برنامه ریزی استراتژیک

 

مبانی نظری و پیشینه برنامه ریزی استراتژیک

 

مبانی نظری و پیشینه برنامه ریزی استراتژیک

مبانی نظری و پیشینه برنامه ریزی استراتژیک

دسته بندی مدیریت
فرمت فایل doc
حجم فایل 303 کیلو بایت
تعداد صفحات 48
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

بصورت فایل ورد

همراه با منابع

برنامه ­ریزی استراتژیک

یكی از روش ­های شناسایی ماهیت برنامه ­ریزی استراتژیک بررسی تفاوت آن با سایر روش ­های برنامه ­ریزی است. امروزه در سازمان­ های پیشرفته و در سطوح مختلف سازمان ­ها، برنامه ­ریزی به سه صورت اساسی برنامه ­ریزی استراتژیک، برنامه ­ریزی ترفندی[1] و برنامه ­ریزی عملیاتی[2] به شرح زیر جلوه گر می­ شود.

الف) برنامه ­ریزی استراتژیک:

در این برنامه ­ریزی، اهداف و خطوط كلی و رسالت سازمان در بلندمدت تعیین می­ شود. این نوع برنامه ­ریزی جامعیت داشته و در سطوح عالی سازمان شكل می­ گیرد؛ در این نوع برنامه ­ریزی چارچوبی مشخص برای برنامه ­ریزی ترفندی و برنامه ­ریزی عملیاتی ترسیم می­ شود. این برنامه دارای دید بلندمدت است. در حكم چتری است كه كل سازمان را به نحوی در بر می­ گیرد.

ب) برنامه ­ریزی ترفندی:

این برنامه ­ریزی كه در آغاز در سازمان­ های نظامی به كار گرفته شد، فرایندی است كه به وسیله آن، مدیران دسته ­ای از فعالیت­ های مرتبط را در اجرای یك راهبرد تصویر می­ كنند. به عبارت دیگر، برنامه­ ریزی ترفندی به مسائلی مربوط می­ شود كه برای رسیدن به هدف ­هایی، توسط برنامه ریزان سطوح عالی سازمان ترسیم می­ شوند. این نوع برنامه­ ریزی شامل تدوین هدف­ ها و انتخاب وسایل لازم برای دستیابی به آن هدف ­ها است. چارچوب زمانی برنامه ­ریزی ترفندی، كوتاه ­تر از برنامه ­ریزی استراتژیک است. در نهایت، این برنامه ­ریزی به وسیله سطوح میانی سازمان انجام می­ گیرد.

ج) برنامه ­ریزی عملیاتی:

فرایندی است كه به وسیله آن، مدیران اجرایی، فعالیت و گام­ های ویژه ­ای را در راستای رسیدن به اهداف مورد نظر ترسیم می ­كنند. برنامه ­ریزی عملیاتی چارچوب زمانی كوتاه ­تری نسبت به دو برنامه ­ریزی استراتژیک و ترفندی دارد؛ این نوع اغلب توسط مدیرانی صورت می­ گیرد كه مسئولیت محدود برای اجرای هدف­ های محدود دارند.

لازم به ذكر است كه مرز بین برنامه ­ریزی استراتژیک، ترفندی و عملیاتی كاملاً روشن نیست؛ تفاوت بین این سه برنامه ­ریزی نسبی است.


[1]. tactical planning

[2]. operational planning

[3]. long rang planning

✔️  بهترین کیفیت 💯 از 💯
✔️  پشتیبانی 24 ساعته
✔️  مناسب ترین قیمت

◀️  فروشگاه فایل سیدا

 

دانلود مبانی نظری و پیشینه برنامه ریزی استراتژیک