مبانی نظری و پیشینه الگوهای مکان یابی ایستگاهای مترو شهری
مبانی نظری و پیشینه الگوهای مکان یابی ایستگاهای مترو شهری
مبانی نظری و پیشینه الگوهای مکان یابی ایستگاهای مترو شهری
دسته بندی | جغرافیا |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 3.305 مگا بایت |
تعداد صفحات | 47 |
دریافت فایل
بصورت فایل ورد
همراه با منابع
2-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………….9
2-2- تعاریف و مفاهیم……………………………………………………………………………………………………………………………….9
2-2-1- تعریف سیستم حمل و نقل شهری……………………………………………………………………………………………9
2-2- 2- انواع سیستم های حمل و نقل عمومی شهری………………………………………………………………………10
الف) مترو……………………………………………………………………………………………………………………………………………..10
ب) قطار سبك شهری………………………………………………………………………………………………………………………..10
ج) منوریل…………………………………………………………………………………………………………………………………………..11
د) تراموا…………………………………………………………………………………………………………………………………………….12
ه) اتوبوس…………………………………………………………………………………………………………………………………………12
و) تاكسی و خودروهای شخصی………………………………………………………………………………………………………….13
2-2-3- تعریف پایانه ها و ارتباط با سیستم حمل و نقل شهری………………………………………………………….13
الف) مشخصات پایانه……………………………………………………………………………………………………………………………..14
ب) عوامل ساخت پایانه ها………………………………………………………………………………………………………………….14
2-2-4- انواع پایانه ها ازنظر مقیاس…………………………………………………………………………………………………………15
2-2-5- انواع پایانه ها……………………………………………………………………………………………………………………………….15
2-2-6- عملکرد پایانه ها…………………………………………………………………………………………………………………………..16
2-2-7- وظایف پایانه ها…………………………………………………………………………………………………………………………..17
2-2-8- مفهوم ایستگاه پایانه ای مترو و فضای جمعی آن…………………………………………………………………..17
الف) فضای تصمیم گیری……………………………………………………………………………………………………………………..19
ب) فضاهای فرصت یا مکث……………………………………………………………………………………………………………….19
ج) فضاهای حرکتی…………………………………………………………………………………………………………………………….19
2-2-9- مفهوم فضای عمومی و ابعاد اجتماعی آن………………………………………………………………………………21
2-3- رویکردهای نظری……………………………………………………………………………………………………………………… 24
2-3- دیدگاه های نظری حمل و نقل درون شهری………………………………………………………………………………24
2-3-1- نظریه های حمل و نقل شهری تا دهه 1910 ………………………………………………………………………24
2-3-2- نظریه های حمل و نقل شهری از 1920 تا 1970………………………………………………………………26
2-3-3- نظریه های حمل و نقل شهری از 1980 تا كنون………………………………………………………………..28
2-4- مدل ها و روش های تحقیق………………………………………………………………………………………………………….30
2-4-1- بررسی الگوهای توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی…………………………………………………………….30
2-4-2- توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی……………………………………………………………………………………….30
2-4-3- سیاست ها و اصول کلی توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی……………………………………………..31
2-5- مکانیابی……………………………………………………………………………………………………………………………………………33
2-5-1- معیارهای مکانیابی……………………………………………………………………………………………………………………..33
2-5-2- مکانیابی ایستگاه های مترو………………………………………………………………………………………………………34
2-5-3- انواع ایستگاه های مترو و مکانیابی نقاط ……………………………………………………………………………….35
الف) ایستگا ه های انتهایی……………………………………………………………………………………………………………….35
ب) ایستگاه های اجباری………………………………………………………………………………………………………………..35
ج) ایستگاه های میانی……………………………………………………………………………………………………………………35
2-6- اصول و برنامه ریزی درونی پایانه……………………………………………………………………………………………… 36
الف) اصل جامعیت…………………………………………………………………………………………………………………………….. 36
ب) اصل سازگاری فضاها ، فعالیت ها و همجواری درونی……………………………………………………………….36
ج) اصل ایمنی……………………………………………………………………………………………………………………………………36
د) اصل امنیت…………………………………………………………………………………………………………………………………..36
ه) اصل دسترسی آسان…………………………………………………………………………………………………………………….36
و) اصل تمرکز……………………………………………………………………………………………………………………………………36
ی) خوانایی فضاهای پایانه…………………………………………………………………………………………………………………..36
ن) سازگاری فعالیت پایانه با کاربری های اطراف………………………………………………………………………………36
2-7- تجارب جهانی…………………………………………………………………………………………………………………………….. 37
2-7-1- معرفی پروژه های موفق مترو در جهان……………………………………………………………………………………37
الف) متروی کوپنهاگ…………………………………………………………………………………………………………………………….37
ب) متروی برلین………………………………………………………………………………………………………………………………….37
پ) ام تی آر هنگ کنگ چین…………………………………………………………………………………………………………..38
ث) متروی نیویورک آمریکا…………………………………………………………………………………………………………………39
ج) متروی پاریس پاریس – فرانسه…………………………………………………………………………………………………….40
م) متروی لندن – انگلستان ………………………………………………………………………………………………………………41
ن) متروی مسکو – روسیه………………………………………………………………………………………………………………….41
و)متروی دبی……………………………………………………………………………………………………………………………………….44
ه) ایستگاه های مختلف استکهلم سوئد …………………………………………………………………………………………..44
ی) ایستگاه بلوار فورموسا ـ کائوسیونگ، تایوان……………………………………………………………………………….. 46
2-7-2- ابعاد اجتماعی در تجارب جهانی موفق………………………………………………………………………………………46
نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………………………………………………….47
2-1- مقدمه:
حركت، عامل اصلی پویایی زندگی شهری و تداوم بخش كلیه فعالیت های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی در سطح شهرها است. همچنین، حمل و نقل و زیرساخت های مرتبط با آن هم به صورت مستقیم و هم با واسطه بر توسعه كالبدی شهرها اثرگذار هستند.” حمل و نقل به راستی سازنده و شكننده شهرها می باشد ” (clark 1957 240). مساله جابجایی افراد و كالاها همواره به عنوان یك مساله اساسی در شهرها مطرح بوده و نوآوری ها و سرمایه گذاریهای فراوانی در این راه انجام پذیرفته است اما بویژه پس از گسترش تولید و استفاده از وسایل نقلیه موتوری، به یكباره تحولاتی بنیادین هم در سرعت و هم گستردگی امكان ترابری در شهرها پدید آمد كه به نوبه خود در تغییر ساختار شهرها و تمركز جمعیت در آنها نقشی بسزا ایفا نمود.
همچنین، در آستانه هزاره سوم و با پیشرفت شتابنده فناوری ها و گسترش انواع وسایل ارتباطاتی بر دامنه تقاضای عمومی جهت جابجایی در شهرها افزوده شده است . در عین حال كه با افزایش شهرنشینی و در نتیجه بالا رفتن ارزش زمین های درون شهرها، اختصاص سطوح كمتری به تسهیلات حمل و نقلی امكان پذیر گردیده و از این رو ضرورت اتخاذ راهكارهایی جدید جهت ترابری شهری بیش از پیش آشكار گردیده است.
✔️ بهترین کیفیت 💯 از 💯
✔️ پشتیبانی 24 ساعته
✔️ مناسب ترین قیمت
دانلود مبانی نظری و پیشینه الگوهای مکان یابی ایستگاهای مترو شهری