پزشکی · دسامبر 26, 2023 0

تحقیق آناتومی هنجره و بیماری های آن 💯

تحقیق آناتومی هنجره و بیماری های آن

 

آناتومی حنجره حنجره در خط وسط گردن در حدود مهره های 36 گردنی قرار دارد حنجره از بالا به حلق و از پائین به نای منتهی میشود حنجره از غضروفهائی تشکیل میشود که توسط لیگمانها ومامبرانهائی بهم متصل میشوند و توسط عضلات داخلی و خارجی حرکت دارند

 

تحقیق آناتومی هنجره و بیماری های آن

تحقیق آناتومی هنجره و بیماری های آن

دسته بندی پزشکی
فرمت فایل doc
حجم فایل 31 کیلو بایت
تعداد صفحات 23
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

آناتومی حنجره

حنجره در خط وسط گردن در حدود مهره های 3-6 گردنی قرار دارد.
حنجره از بالا به حلق و از پائین به نای منتهی میشود. حنجره از غضروفهائی تشکیل میشود که توسط لیگمانها ومامبرانهائی بهم متصل میشوند و توسط عضلات داخلی و خارجی حرکت دارند.
حفره حنجره شامل قسمتهای زیر می باشد:
1- مدخل حنجره: ‌متشکل از اپیگلوت در جلو ، آرتینوئید ها در عقب و چین های آری اپیگلوتیک در طرفین می باشد.
2- دهلیز حنجره : بین مدخل حنجره و طناب صوتی کاذب می باشد.
3- ونتریکول های حنجره : فضائی بین طنابهای صوتی کاذب و حقیقی در طرفین می باشند.
4- ساکول : یک حفره کوری در انتهای قدامی ونتریکول می باشد که حاوی غدد مخاطی فراوان بوده ورطوبت طناب صوتی حقیقی را تامین میکند.
5- ریما گلوتیس : شکافی است که بین لبه های آزاد طنابهای صوتی حقیقی قرار دارد.
6- فضای ساب گلوت : منطقه ای از زیر طناب صوتی تا لبه تحتانی غضروف کریکوئید را گویند
اسکلت حنجره متشکل از استخوان هیوئید و غضروفهای اپی گلوت ،‌تیروئید ،کریکوئید دو غضروف آرتینوئید می باشد.
استخوان هیوئید شبیه حرف U می باشد و در وسط، تنه آن ودر طرفین شاخ های کوچک و بزرگ قرار دارند و از بالا‌عضلات زبان و از پائین عضلات نواری ( STRAP ) و نیز غشا تیرو هیوئید به آن متصل هستند.
غضروف تیروئید از جنس هیالینی وشبیه سپر خمیده می باشد و متشکل از صفحه های چپ وراست ،‌زاویه خط وسط و شاخهای فوقانی و تحتانی در طرفین می باشد . شـاخ تحـتانـی در طـرفیـن به غضروف کریکو ئید مفصل میشود ( سینویال ) .در انتهای فوقانی زاویه خط وسط به جلو برجسته شده که به نام سیب آدم می باشد.
غضروف کریکوئید از جنس هیالینی و به شکل حلقه میباشد و تنه آن در عقب و قوس آن در جلو قرار دراد و تنها اسکلت حلقوی کامل حنجره است .
غضروف اپیگلوت یک غضروف الاستیکی به شکل برگ یا راکت است و ساقه آن در خط وسط از پشت به زاویه تیروئید در بالای کمیسور قدامی متصل است .
غضروف های آرتینوئید از جنس هیالینی بوده و به شکل هرم می باشد و در قاعده زائده ای به جلو به نام زائده صوتی داشته که لیگمان صوتی به آن وصل میشود ونیز زائده ای به خارج به نام زائده عضلانی دارد که عضلات تیروآرتینوئید و کریکوآرتینوئید جانبی و خلفی و اینتر آرتینوئید به آن وصل میشوند. قاعده آرتینوئید ها به سطح فوقانی تنه کریکوئید مفصل میشوند. غضروف های ریز کورنیکولیت ( Corniculate ) غضروفهای کوچک مخروطی شکل هستند که در راس آرتینوئید هر طرف قرار دارند.

عفونتها وتظاهرات بیماریهای سیستمیک د رحنجره

بیماریهای التهابی حنجره برحسب اتیولوژی شامل :
1- عفونی :ویرال ،باکتریال ، قارچی که میتوانند حاد یا مزمن باشند.
2- آلرژیک
3- بیماریهای اتوایمون
4- تروماتیک : شیمیایی ،حرارتی ، مکانیکال ( ضربه های داخلی یا خارجی )
تاریخچه در تشخیص عفونتهای حاد و مزمن بسیار مهم است و باید به عواملی مثل شدت و نحوه پیشرفت علائم ( بخصوص تنگی نفس ) و علائم و نشانه های سیستمیک و عوامل زمینه ساز توجه داشت .

لارنگوتراکئیت یا CROUP :

شایعترین و مهمترین عفونت حنجره است .در بچه های 3-1 سال و در ابتدای زمستان شایع است و به شکل اپیدمیک تظاهر می نماید . ویروسهای شایع عامل بیماری شامل پارانفلونزای 1و2و آنفلونزای A می باشند.
بیماری با سرماخوردگی شروع شده و سپس تب ، سرفه های خروسکی ( BARKING) ،تنگی نفس و استرویدور ظاهر میشود.ادم وتجمع ترشح در ناحیه کریکوئید ( ساب گلوت که تنگ ترین ناحیه راه هوایی کودکان است )وجود دارد.در مواردیکه CROUP بیش از هفت روز طول کشید یا در اطفال زیر یک سال ملاحظه شد ( کروپ آتی پیک نام دارد ) باید به فکر جسم خارجی یا همانژیوم ساب گلوت و آنومالی مادرزادی حنجره و یا تراکئیت باکتریال باشیم.
تشخیص های افتراقی کروپ شامل اپی گلوتیت حاد،جسم خارجی، تنگی های تروماتیک حنجره، تنگی های تروماتیک حنجره وساب گلوت و کروپ اسپاسمودیک میشود. آنومالی های مادر زادی حنجره، باتوجه به تاریخچه ،‌معاینات ، رادیوگرافی گردن وقفسه صدری از هم افتراق داده میشوند.
درمان کروپ شامل بخور سرد با دستگاه NEBULIZER همراه با آدرنالین RACEMIC ودگزامتازون (به شکل 0.6mg /kg STAT ) و هیدراته کردن بیمار میشود.
در صورت دیسترس تنفسی( بالا رفتن CO2 خون ) و پیدایش علائم نورولوژیک ناشی از هیپوکسی و کاهش تعداد تنفس باید بیمار به ICU منتقل و انتوباسیون یا تراکئوتومی بعمل آید و انتوباسیون یا تراکئوتومی 3-2 روز باقی می ماند تا ادم ساب گلوت با درمان کاهش یابد وسپس لوله خارج میشود.

سوپراگلوتیت حاد (‌اپی گلوتیت حاد ) :

یک عفونت حاد باکتریال ناحیه سوپرا گلوت ( شامل قاعده زبان ) ،اپی گلوت ،چین های آری اپیگلوتیک وطنابهای صوتی کاذب )می باشد.
اتیولوژی آن هموفیلوس آنفلونزای B (80% موارد ) ، استرپتوکک هموکتیک A ،
استافیلوکک ها و گاهی ویروسها می باشد (‌ویروسها ی عامل عفونتهای دستگاه تنفس فوقانی ).
با استفاده از واکسن HIB در سالهای اخیر در کشورهای غربی شیوع آن کاهش یافته است .

فایل بدون منبع می باشد.

✔️  بهترین کیفیت 💯 از 💯
✔️  پشتیبانی 24 ساعته
✔️  مناسب ترین قیمت

◀️  فروشگاه فایل سیدا

 

دانلود تحقیق آناتومی هنجره و بیماری های آن