دانلود تحقیق · دسامبر 26, 2023 0

تحقیق آلودگی آبهای زیرزمینی 💯

تحقیق آلودگی آبهای زیرزمینی

 

تحقیق آلودگی آبهای زیرزمینی ,آلودگی آبهای زیرزمینی,دانلود تحقیق آلودگی آبهای زیرزمینی ,آلودگی,آبهای,زیرزمینی,تحقیق,آلودگی,آبهای,زیرزمینی

 

تحقیق آلودگی آبهای زیرزمینی

تحقیق-آلودگی-آبهای-زیرزمینیلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 12 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏آلودگی آبهای زیرزمینی
‏علوم طبیعت > ‏شیمی > ‏شیمی کاربردی (‏صنعتی) > ‏شیمی آب
‏دید کلی
‏آلودگی آبهای زیرزمینی در اثر نفوذ آلودگی از سطح زمین و یا اطراف ‏منبع آن صورت می‌گیرد و در این میان ، ریشه‌های درختان و یا گیاهانی که به ‏منبع ‏راه یافته‌اند نیز مورد توجه است.
‏موارد مورد توجه در یک منبع آب زیرزمینی
‏در یک منبع آب زیرزمینی ، عواملی ‏چون ‏عمق آب ‏، ‏عمق ایستایی ‏، تغییراتی که ممکن است در اثر ‏پمپاژ ‏حاصل گردد، باید تعیین شود و ‏تجزیه ‏آب چاه و آبهای اطراف آن ، نشان خواهد ‏داد که این منبع زیرزمینی از یک محل یا بیشتر تغذیه می‌شود.
‏علل آلودگی آبهای زیرزمینی
‏آلودگی آبهای زیرزمینی ممکن است از آبهایی که ‏به آن وارد می‌شود و یا از منابع دور دست باشد و اگر این آلودگی از منابع دور دست ‏وارد آب شود، تعیین محل آلوده کننده بسیار مشکل است. اگر بعد از پمپاژ ، آلودگی در ‏آب مشاهده شود، باید مطالعه‌ای در منابع آلودگی اطراف چاه ، مثل چاههای توالت به ‏عمل آید. عوامل موثر در ممانعت از آلودگی آبهای زیرزمینی به عمق چاه ، وضع طبیعی ‏محلی که چاه در آن قرار دارد و جهت حرکت آبهای زیرزمینی مربوط است.
‏در هر ‏صورت ، شعاعی که تحت اثر آن ممکن است آب زیرزمینی آلوده گردد، معمولا از حدود 20 ‏برابر تغییرات سطح ایستابی دراثر پمپاژ چاه بیشتر نیست. و اگر زمین اطراف چاه از ‏سنگهای شکسته باشد، این مهم کمی زیادتر است. به عنوان مثال اگر تغییرات ایستابی ‏چاهی ، 0.5 ‏متر باشد، شعاع آلودگی آن 10 ‏متر خواهد بود.
‏سرعت واقعی جریان آب به چاه
‏سرعت واقعی ‏جریان آب ‏از هر نقطه به چاه ، با فاصله آن از چاه تغییر می‌کند و این سرعت در هر نقطه برابر
‏است با سرعت واقعی جریان آب در موقع ورود به چاه تقسیم بر مجذور فاصله. مثلا اگر ‏سرعت حرکت آب در موقع ورود به چاه 50 میلیمتر بر ثانیه باشد، در فاصله 10 متری، 0.5 ‏میلیمتر و در 5 متر، 2 میلیمتر در ثانیه خواهد بود.
‏باید توجه داشت که این ‏رابطه ، یک رابطه تجربی تقریبی است، وگرنه برای محاسبه سرعت واقعی بطور دقیق ، به ‏آزمایشات محاسبات بسیار طولانی و پیچیده‌ای نیاز است.
‏تاثیر عمق چاه در تصفیه آب
‏اقشار مختلف زمین ‏، خود عامل مهمی در ‏تصفیه آبهای آلوده ‏است، اگر عمق چاه 10 متر ‏باشد، این ضخامت زمین نمی‌تواند چاه را از آلودگیهای موجود در سطح زمین مصون ‏نگهدارد، ولی اگر این عمق به 20 تا 25 متر برسد، باید انتظار داشت که تصفیه طبیعی ‏صورت بگیرد و آلودگیهای موجود در سطح زمین عملا قادر به نفوذ در آب چاه نشوند. در ‏صورت تماس ‏فاضلاب ‏با آبهای زیرزمینی ، مقادیر اکثر ‏آنیونها ‏بویژه ‏نیترات ‏و ‏کلرورها ‏در آنها بالا خواهد رفت و این امر یکی از ‏بهترین علائم هشدار دهنده است.
‏بدیهی است در صورت این آلودگی علاوه بر ‏آنیونها و کاتیونها بعضی از انواع باکتریها و ویروسهای فاضلاب نیز می‌توانند وارد ‏جریان آبهای زیرزمینی شوند. می‌توان انتظار داشت که در شرایط مطلوب ، زمین ، قادر ‏به تصفیه طبیعی 99 ‏درصد ‏آلودگیها باشد. ولی برای اینکه زمین قادر به این ‏تصفیه طبیعی باشد، باید نحوه و چگونگی دفع فاضلاب را با دقت تمام با احتساب جوانب ‏امر صورت گیرد.
‏انواع آلوده کننده‌های آبهای زیرزمینی و نحوه از بین بردن آنها
‏متاسفانه ، ‏ورود آلوده کننده‌های فاضلاب ، باعث فعالیتهای غیر هوازی خواهد شد، ولی اگر آلودگی ‏در حین نفوذ رقیق شده باشد، مشکلات ناشی از آنها کمتر خواهد بود. تخلیه ‏فاضلابهای ‏صنعتی ‏در زمین نیز با ورود
‏فلزات ‏سنگین که اغلب خاصیت سمی دارند، ‏آلودگیهای شدید شیمیایی و احیانا” میکروبی در آبهای زیرزمینی تولید می‌نماید و ‏چه‌بسا اتفاق می‌افتد که دیگر از این آبهای زیرزمینی نتوانیم در مصارف عمومی ‏استفاده کنیم و باید برای مصرف مجدد ، متحمل هزینه‌های گزافی گردیم.
‏برای ‏جلوگیری از فعالیت ‏باکتریهای بی‌هوازی ‏در تخلیه مواد جامد دفعی ‏در گودال ، می‌توانیم از محلول 20 میلی‌گرم در لیتر ، ‏کرومات ‏و یا ‏ترکیبات نیتراتی ‏استفاده کنیم، البته مقدار معرف آنها با در نظر گرفتن جوانب ‏امر باید تعیین شود. ‏نفت ‏یکی ‏از آلوده کننده‌های آبهای زیرزمینی است.
‏این ماده ممکن است حتی آب زیرزمینی ‏را برای همیشه غیر قابل استفاده نماید و در امر پمپاژ هم بعلت حل پوششهای ‏قیری ‏، مشکلات جدی ایجاد می‌کند. آلوده ‏کننده‌هایی که در ضمن فعالیتهای کشاورزی ممکن است وارد آبهای زیرزمینی گردند (نظیر ‏حشره کشها) ، گاها فاجعه‌های بزرگی به بار می‌آورند. مثلا ممکن است ضمن کلرینه کردن ‏آبهای زیرزمینی با ایجاد ترکیبات جدید کلردار مواد جدید که مسومیت آنها به مراتب از ‏خود حشره کشها زیادتر است، ایجاد نمایند (نظیر ‏کلرور فنیل).
‏جمع‌ بندی نکات مهم
‏باکتریها و ویروسها در حین نفوذ آب و یا حرکت آن ، به آبهای زیرزمینی ‏می‌پیوندند، ولی این عوامل هیچگاه در خلاف جهت جریان آبها حرکت نخواهد ‏نمود.
‏حرکت عوامل مندرج در فوق ، در حین پمپاژ آبهای زیرزمینی تشدید می‌شود.
‏وضع باکتریها و ویروسها بعد از پیوستن به آبهای زیرزمینی مشابه وضع آنها در ‏آبهای سطحی است.
‏مقدار باکتریها و ویروسهایی که قبل از رسیدن به منابع آب زیرزمینی قابل حذف ‏هستند، متناسب با عوامل مختلف از همه مهمتر فاصله آنها از منبع و قابلیت نفوذپذیری ‏زمین است.
‏بهترین نوع زمین مواد برای حذف باکتریها ، زمین با دانه بندی یکنواخت از ‏ماسه‌های ریز با درصدی رس می‌باشد.
‏حداکثر مسافتی که باکتریها و ویروسها در حالت عمودی می‌توانند حرکت نمایند ‏تقریبا 10 ‏فوت ‏است.
‏غالب ‏مواد ‏شیمیایی ‏نظیر ‏نفت ‏، ‏حشره کشها ‏، و ‏دترجنتها ‏می‌توانند ‏همراه آب به زمین نفوذ و به آبهای زیرزمینی داخل گردند
‏املاح محلول در آب
‏علوم طبیعت > ‏شیمی > ‏شیمی کاربردی (‏صنعتی) > ‏شیمی آب
‏دید کلی
‏بطور طبیعی ، املاح متعددی در ‏آب ‏وجود دارند، ولی علاوه بر این ‏املاح ، بعضی ‏مواد ‏شیمیایی ‏در خلال فرآیند ‏تصفیه ‏به آب علاوه می‌گردند، از اینرو است ‏که در پایان تصفیه و یا بطور کلی قبل از مصرف آبها، باید از نظر کیفی کنترل شوند. ‏در مورد بعضی از این املاح توضیحاتی داده می‌شود.
‏مس (Cu)
‏مس ‏، در آبهای طبیعی بندرت دیده ‏می‌شود و وجود ترکیب ‏سولفاتی ‏آن برای ماهیان بسیار مضر است، بطوری که 0,12 ‏میلیگرم در لیتر آن در آب برای ‏ماهی قزل آلا ‏کشنده است و انواع ‏دیگر ‏ماهیها ‏به این ‏ماده ‏، حساس ‏هستند و مقاومترین ماهیها در محیطی با 1.2 ‏میلیگرم ‏سولفات مس ‏خواهد ‏مرد. در پس‌آبها ، غالبا بعلت عبور آن از مبدلهای حرارتی مس و یا معرف سولفات مس در

 

دانلود فایل

✔️  بهترین کیفیت 💯 از 💯
✔️  پشتیبانی 24 ساعته
✔️  مناسب ترین قیمت

◀️  فروشگاه فایل سیدا

 

دانلود تحقیق آلودگی آبهای زیرزمینی