مکانیک · دسامبر 26, 2023 0

بررسی قسمتهای مختلف كلاچ 💯

بررسی قسمتهای مختلف كلاچ

 

این سیستم كلاچ خشك و بدون روغن كار می كند و تشكیل شده از صفحه كلاچ دیسك كلاچ بلبرینگ فلایویل وشافت

 

بررسی قسمتهای مختلف كلاچ

بررسی قسمتهای مختلف كلاچ

دسته بندی مکانیک
فرمت فایل doc
حجم فایل 19 کیلو بایت
تعداد صفحات 46
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

كلاچ

قسمتهای مختلف كلاچ

این سیستم كلاچ خشك و بدون روغن كار می كند و تشكیل شده از صفحه كلاچ دیسك كلاچ بلبرینگ فلایویل وشافت.

1-صفحه كلاچ –تشكیل شده از دو صفحه فیبری كه بعد از استلاك قابل تعویض است و بوسیله دنده هایی كه در مركز صفحه كلاچ می باشد با دنده های شافت كلاچ درگیر می شود.روی صفحه كلاچ 6 عدد فنر نصب شده كه برای جلو گیری از ضربه هنگام حركت می باشد حداكثر ضخامت صفحه كلاچ 4/7 میلیمتر می باشد.

2-دیسك كلاچ –تشكیل شده از یك صفحه فنری كه كارش بطریقه دیافراگم و نوع آن خورشیدی می باشد.

3-بلبرینگ كلاچ –توسط دو شاخه كلاچ به دیسك فشار آورده و صفحه كلاچ را آزاد می كند.بلبرینگ كلاچ از نوع ضد نفوذ آب می باشد.

4-فلایویل –توسط فلایویل نیرو به صفحه كلاچ منتقل می شود و توسط 7 پیچ مخصوص به ته میل لنگ نصب می شود و در هر دفعه باز و بستن فلایویل پیچها بایستی تعویض شود .فلایویل را می توان تا یك میلیمتر تراش داد.

5-شافت كلاچ :توسط صفحه كلاچ نیرو به شافت كلاچ منتقل می شود.قسمت جلوی شافت كلاچ در بوش كار می كند و این بوش در انتهای میل لنگ قرار دارد.

برای پیاده كردن كلاچ برای تعمیر باید اول پلوسها را باز كرده و بعد گیر بكس را از روی ماشین پیاده كنیم.سپس دیسك كلاچ را كه با 6 پیچ روی فلایویل بسته شده پیاده می كنیم و بعد برای تعویض كاسه نمد شافت اگر روغن ریزی داشت آچار مخصوص موجود است بشماره فنی 488 Bvi كه در موقع درآوردن كلاچ از روی گیر بكس آنرا روی شافت قرار داده تا كاسه نمد به دنده های شافت گیر نكند و از بین برود و برای جازدن كاسه نمد دیگر از این آچار موجود است بعد از تعویض كاسه نمد پوسته كلاچ را روی گیر بكس بسته و بعد از تعمیر كلاچ گیر بكس را روی موتور سوار می كنیم.

توضیح : برای سوار كردن صفحه كلاچ و دیسك در جای خود به عرض شافت آچار مخصوص موجود است بشماره فنی 319 Emg كه در داخل صفحه كلاچ و ته میل لنگ قرار می دهیم و بعد از بستن 6 پیچ دیسك گریس مخصوص به نام مولی كرت روی شافت و بوش به مقدار كم می ریزیم و سپس گیربكس را سوار می كنیم.

كلاچ

شاخه اهرم دو شاخه كلاچ

برای تعویض شاخه اهرم بلبرینگ كلاچ اجار مخصوص موجوداست بشماره فنی384 EMB كه با ان دو پیم روی شاخه را از روی ان خارج كرده و دو شاخه را از پوسته كلاچ خارج میكنیم .

برای سوار كردن شاخه اهرم بلبرینگ ،اول از گریس مولی كرت روی ان میرتیم و بعد در جای خود قرار داده و پیمهای در اورده را در جای خود میگذاریم بطوریكه از بریدگی وسط تا دو شاخه یك میلیمتر باشد .

برای میزان كردن سیم كلاچ دو مهره ضامن سیم كلاچ را شل كرده وآن را میزان میكنیم ،باید به اندازه ،2 تا 3 میلیمتر خلاصی داشته باشد و بعد دو مهره ضامن را در جای خود سفت میكنیم .

لغزیدن كلاچ در حال كلاچ گرفتن

لغزش كلاچ در طول سرعت خیلی قابل توجه است . آن بی نهایت روی سطوح ( رویه ها ) كلاچ و سطوح صیقل نشده چرخ سیار و پلیت فشار سخت است . كلاچ لغزنده گرمای زیادی تولید می كند . در نتیجه ، رویه های كلاچ به سرعت فرسوده می شوند و ممكن است نیم سوز یا تمام سوز شود . وقتی رویه چرخ طیار و پلیت فشار پوسیده شود ، ممكن است شكاف بردارد ، ترك بخورد و یا شیار دار شود . گرما در پلیت می تواند باعث شود فنر ها كشش خود را از دست بدهند كه این موقعیت را بدتر می كند . چند دلیل می تواند باعث لغزش كلاچ شود . اتصال پدال ممكن است به درستی تنظیم نشده باشد . این ممكن است لغی را پس از آنكه یاتاقان كلاچ در مقابل انگشتی های خلاصی فشرده شوند ، حتی با پدال آزاد شده ، كاهش دهد. پس پلیت فشار نمی تواند نیروی كامل فنر را برای قفل كردن صفحه كلاچ به چرخ طیار به كار برد . نتیجه این است كه كلاچ می لغزد در حالی كه كلاچ گرفته می شود . تنظیم مجدد اتصال ممكن است مشكل را حل كند.

اتصال ارتباطی یا یك فنر برگشتی شكسته ممكن است از برگشت كامل اتصال به موقعیت گیر كردن جلو گیری كند . اگر فنر شكسته است ، آنرا عوض كنید . بیشتر اتصال كلاچ روی محور بوش های لاستیكی یا نایلونی قرار دارد . این باید با اسپری سلیكون ، روغن SAEGOیا گریس چند كاره ، بسته به سفارش سازنده ، روغن كاری شود .

اگر هیچ یك از موارد بالا باعث لغزش نبود پس كلاچ باید برای سرویس جدا شود.حالتهایی در كلاچ كه می تواند باعث لغزش شود شامل رویه های پوسیده صفحه كلاچ پلیت فشار شكسته یا فرسوده یا فنرهای دیافراگمی پوسده یا شكسته گریس یا روغن روی رویه های دیسك تنظیم نادرست اهم های خلاص یا دیسك كلاچ پیچ خورده می باشد .

یك راهنما برای كلاچ لغزنده مواد رویه ورقه محفظه كلاچ است . این حالت می تواند با برداشتن پوشش بازرسی از زیر كلاچ وچرخ طیارآشكار شود .

سفارش اغلب سازندگان عوض كردن مونتاژ دیسك و بلیت فشار است اگر آسیب یا فرسودگی داخلی باشد یا فنرها ضعیف باشند . مونتاژ پلیت فشار می تواند دوباره ساخته شود اما این معمولاً كار سازندگان كلاچ است .

دقت : اگر كلاچ و پلیت فشار عوض شوند چرخ طیار باید به دقت از نظر یا آسیبهای چون ترك شكاف و یا شیار بررسی و چك شود . هر یك از این حالتها اگر پیشرفت كند باعث می شوند كه صفحه كلاچ عوض شود . قرار دادن یك دیسك جدید در مقابل یك چرخ طیار آسیب دیده به آسیب دیدگی سریع سطح منتهی می شود .

لقی های كلاچ یا ضعیف شده هنگام كلاچ گرفتن

علت لقی كلاچ احتمالاً بیشتر در داخل كلاچ است . كلاچ باید برای سرویس یا عوض شدن جدا شود . با اینحال قبل از اینكه این كار انجام شود اتصال كلاچ را چك كنید تا مطمئن شوید كه وصل نیست . اگر وصل است می تواند ناگهانی باضربه كلاچ به در گیری سریع در نتیجه ضربه سنگین آزاد شود .

شاسی شكسته موتور هم می تواند باعث لقی شود زیرا موتوری بینهایت برای حركت آزاد است . این می تواند باعث شودكه كلاچ ضعیف شده یا لق شود هنگامیكه كلاچ گرفته می شود . راه حل عوض كردن شاسی است .

داخل كلاچ شكل می تواند ناشی از روغن یا گریس روی رویه های دیسك یا رویه های هرز و لعاب داده شده باشد . اگر چنین است . دیسك باید عوض شود . مشكل می تواند ناشی از ضعیفی توپی صفحه كلاچ روی دندانه های شافت كلاچ باشد . این حالت نیاز به تمیز كردن و روغنكاری دندانه روی ضامن و روی شافت دارد .

نكته : لقی كلاچ پس از جدا كردن و نصب مجدد یك موتور ممكن است توسط همتراز نبودن محفظه كلاچ بوجود آید . بعضی از محفظه های كلاچ شیم های كوچكی دارند كه می تواند در طول جدا كردن موتور یا محفظه گم شوند . این شیم ها باید مجدداً سرجای اصلی شان نصب شوند تا مطمئن شویم محفظه تراز است . ممكن است كثیفی بین محفظه كلاچ و سیلندر باشد و یا می تواند شكاف برداشته یا ناصاف شده باشد . هر یك از این راه حالتها می تواند ترازی محفظه را از بین بیرد . مشكل دیگر كلاچ شل بودن رویه های هرز یا لعاب داده شده یا روغن و یا گریس روی رویه ها نیاز به عوض كردن صفحه كلاچ و پلیت فشار دارد .

لغزندگی های كلاچ یا كشیدن ها وقتی كه كلاچ آزاد است .

صفحه كلاج به طور مختصر می لغزد پس از اینكه از حالت همترازی خارج شد وقتی گیربكس در حالت خلاصی است . این لغزش طبیعی نباید با كشیدن كلاچ قاطی شود. وقتی كلاچ كشیده می شود صفحه كلاچ به طور كامل از چرخ طیار یا پلیت فشارجدا می شود در حالیكه پدال كلاچ فشرده شده است .

بنابراین صفحه كلاچ به چرخش ادامه می دهد یا در چرخ طیار یا پلیت فشار اصطكاك پیدا می كند . شكایت راننده این است كه آنها در تغییر دنده بدون به هم خوردگی مشكل دارند . اولین چیز برای چك این موقعیت تنظیم اتصال پدال است . اگر لقی پدال زیاد وجود داشته باشد یا آزادانه حركت كند حتی حركت كامل پدال كلاچ را كاملاً آزاد نخواهد كرد . اگر تنظیم اتصال مشكل را حل نكند مشكل در كلاچ است . مشكلات داخلی كلاچ راكاملاً آزاد نخواهدكرد . اگر تنظیم اتصال مشكل را حل نكند مشكل در كلاچ است . مشكلات داخلی كلاچ می تواند ناشی از صفحه كلاچ از كار افتاده یا پلیت فشار از كار افتاده یا رویه های هر صفحه كلاچ باشد . این آسیب شامل پریدن كلاچ برای yetway سریع (كه اجازه می دهد كلاچ ناگهانی با چرخ سریع موتور rpm خارج شود) لغزندن كلاچ و اصلاح موتور برای نیروی بازده افزایش یافته است .

پلیت فشار اهرم ها را آزاد می كند ممكن است به طور نادرستی تنظیم شود بنابراین آنها كاملاً كلاچ را خلاص نمی كنند . همچنین نافی صفحه كلاچ ممكن است روی شافت كلاچ متصل شود . این حالت ممكن است با تمیز كاری و روغنكاری دندانه ها بر طرف شود.

توجه : یك دهانه موتور شكسته همچنین می تواند باعث شود كه كلاچ كشیده شده یا بلغزد و موتور برای چرخش آزاد است كه می تواند باعث شود كه كلاچ بلغزد یا كشیده شود هنگامیكه خلاص می شود راه حل جایگزین كردن شاسی است .

سر وصدای كلاچ

سرو صدای كلاچ معمولاً زمانی مورد توجه (قابل توجه) هستند كه موتور در جا كار می كند . (هرز كار كردن) برای تعیین علت توجه كنید كه آیا صدا هنگامی شنیده می شود كه كلاچ در حالت درگیری است (كلاج گرفته شدهاست ) وقتی كه ان در حالت خلاصی است یا در طول حركت پدال برای كلاچ گرفتن یا خلاص كردن كلاچ.

صداهایی كه هنگامی كه گیربكس در حالت میانه است هنگام فشرده پدال شنیده می شود صداهای گیربكس است . (این صداها می تواند ناشی از پیلوت یا یاتاقان میل لنگ خشك یا فرسوده باشد .) آنها معمولاً صداهایی یاتاقان زیر هستند . علت یاتاقانها گیربكس پوسیده است كه گاهی اوقات توسط پریدن كلاچ و انتقال دنده های خیلی سریع باعث می شود . این حالت ها بار زیادی را به یاتاقانهای گیربكس و دنده ها می شود . صداهایی كه در حین اینك كه كلاچ گرفته می شود شنیده می شود می تواند ناشی از توپی صفحه كلاچ باشد كه روی شافت كلاچ هرز شده است . این حالت به عوض كردن دیسك یا شافت كلاچ یا شاید هر دو آنها خیلی فرسووده باشند منتهی شود. فنرهای تعدیل كننده سفحه كلاچ كه شكسته یا فرسوده شده اند باعث ایجاد سر وصدا می شوند. این حالت نیاز به عوض كردن دیسك دارد . همتراز نبودن موتور و گیربكس باعث حركت عقب وجلو در صفحه كلاچ روی شافت كلاچ می شود همتراز باید درست شود .

یاتاقان كلاچ اغلب قسمتی از كلاچ را عوض می كند صدای شنیده شده در حالی كه كلاچ گرفته می شود می تواند ناشی از آنی باشد كه یاتاقانهای كلاچ پوسیده شده اند یا روغنكاری شان را از دست داده اند .چنین یاتاقانی زمانی معادل می شود كه پدال كلاچ فشرده و یاتاقان بلغزد یاتاقان می تواند روغنكاری شود یا عوض شود. اگر اهرم های خلاصی به طور صحیح تنظیم نشوند آنها به نافی صفحه كلاچ مالیده می شوند هنگامی كه پدال كلاچ فشرده می شود . اهرم های خلاصی باید دوباره تنظیم شود و یا مونتاژ باید عوض شود .

اگر پیلیوت یاتاقان در میل لنگ پوسیده باشد یا بدون روغنكاری می باشد هنگامی كه گیربكس در حال دنده كلاچ درحال خلاص و ماشین ثابت است سر و صدای طولانی ایجاد می كند. تحت این شرایط شافت كلاچ (كه در یاتاقان در میل لنگ آزمایش می شود) ثابت است اما میل لنگ و یاتاقانه می چرخند یاتاقان باید روغنكاری می شود و یا عوض شود .

در كلاچ فنر دیافراگمی فنرهای پوسیده یا ضعیف صدای خش خش مانندی را ایجاد می كنند زمانی كه كلاچ آزاد می شود و موتور در حال هرز گشتن است . صدا را با جایگزین كردن (عوض كردن) مونتاژ پلیت فشار از بین ببرید.

ضربانهای پدال كلاچ

ضربات پدال كلاچ زمانی قابل توجه هستند كه نیرو با موتور در حال حركت بر پدال كلاچ بكار رود . ضربات می توانند بوسیله پا احساس شوند به عنوان یك سری از حركت های پدال همانطور كه نیروی كه نیروی یك پدال افزایش می باد ضربات متوقف می شود . این حالت اغلب مشكلی را نشان می دهد كه باید قبل از آسیب جدی به كلاج برطرف شود .

یك علت احتمالی همتراز نبودن موتور و گیربكس است . اگر هر دو در یك خطا نباشد صفحه كلاچ یا دیگر قسمتهای حلاچ یا دوران زیاد به سمت عقب و جلوحركت می كنند . حاصل آن پوسیدگی سریع قسمتهای كلاچ است . بر طرف كردن عیب باز كردن گیربكس جدا كردن كلاچ و سپس چك محفظه همتراز با موتور و میل لنگ است . در زمان مشابه چرخ طیار می تواند از نظر لنگیدن و بیرون زدن چك شود یك چرخ طیار كه روی فلنچ میل لنگ قرار ندارد باید جدا شود و دوباره قرار داده شود تا اطمینان حاصل شود كه درست قرار گرفته است .

اگر محفظه كلاچ از شكل افتاده و یا به طور بلند شده كه همترازی بین موتور و گیربكس از بین رفته است احتمال دارد كه همترازی را بشود ایجاد كرد . این كار بوسیله نصب سیم هایی بین محفظه و گیربكس انجام می شود . اگر به یك محفظه گیربكس نو نیاز است .

توجه : ضربه های پدال كلاچ بوسیله چنین حالتهایی كه چرخ طیار خم شده یا چرخ طیار روی میل فلنچ میل لنگ قرار نگرفته یا … نتیجه شود .

✔️  بهترین کیفیت 💯 از 💯
✔️  پشتیبانی 24 ساعته
✔️  مناسب ترین قیمت

◀️  فروشگاه فایل سیدا

 

دانلود بررسی قسمتهای مختلف كلاچ